اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۹۱۷۹
۳۹ نظر
۷۸۹۵۳
۳۹ نظر
۷۸۹۵۳
پ

این روزها دو خیابان مشهور تهران، در بُهت فرو رفته‌ است

گزارش روزنامه اعتماد از وضعیت متفاوت خیابان‌های تهران: مشتری‌های ما ۶۰ درصد کم شده‌اند. اصلا کسی جرات نمی‌کند به این سمت بیاید. مشتری می‌خواهد از اینجا رد شود، او را دنبال می‌کنند، می‌گیرند و می‌برند.

برترین‌ها: روزنامه اعتماد در شماره امروزش به کسادی بازار پوشاک زنانه در تهران اشاره کرده، علت بنا به آن چه که روزنامه اعتماد نوشته، اعمال محدودیت‌هایی‌ست که برخی از زنان را از حضور در خیابان منصرف می‌کنند، روزنامه اعتماد و برخی فعالان رسانه اعتقاد دارند که این روزها برخی مناطق تهران به وضوح خلوت و یا مردانه شده‌اند، در ادامه این گزارش را می‌خوانیم، لازم به  و ذکر.است که انتشار این متن، لزوما به معنای تایید آن نیست و البته برترین‌ها قادر به انتشار متن کامل این گزارش نبوده است و مجبور شدیم بخش‌هایی از آن را جرح و تعدیل کنیم.

این روزها دو خیابان مشهور تهران، در بُهت فرو رفته‌ است

مردی با لباس تیره، مقابل پاساژ علا‌الدین

خبرنگارِ اعتماد از خودرویی مستقر مقابل علاالدین می‌گوید که وظیفه‌اش توقیف خودروهای عبوری است و البته در ادامه غم کسادی بازار: مردی با لباس‌های تیره، دستش را جلوی ‌ام.وی.‌ام سیاه رنگ می‌گیرد تا ماشین را برای توقیف به پارکینگ ببرند. هر چه به سمت بازار لباس در خیابان ولیعصر نزدیک‌تر می‌شوید، خلوت‌تر است، فروشنده‌ها اغلب کسل و غمگین به در خیره‌اند. پشت ویترین یکی از همین مغازه‌ها، سفیدی و چین و واچین دامن‌ها و تور عروس، چشم آدم را می‌دزدد، البته این اواخر، تعداد مشتری‌های‌شان به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. یکی از زن‌ها که کمی جوان‌تر است، می‌گوید که مردم می‌ترسند از اینجا عبور کنند و مسیرشان را عوض می‌کنند: «مخصوصا وقتی ماشین گشت نزدیک ما می‌ایستد همه می‌ترسند، وقتی هم که عبور می‌کنند و وارد مغازه ما می‌شوند، تمام مدت خودمان استرس داریم. وقتی به مشتری‌ها می‌گوییم که روسری سر کنند به آنها بر می‌خورد، ناراحت می‌شوند»

بغضِ آقا اسماعیل و آقا مظفر

ظهر شده، بازار مردانه است، مردم عروسی هم نمی‌گیرند: ساعت از ۱۲ ظهر گذشته و پیاده‌رو هنوز خلوت از زنان است؛ بیشتر، مردان را می‌بینید که در حال قدم زدن هستند. فعلا از ون خبری نیست. فروشنده بی‌حوصله پاسخ می‌دهد: «به‌طور کلی چون عروسی‌ها کم شده است، بازار ما کساد است و البته شاید در این دو، سه هفته هم ۱۰ درصدی از فروش‌مان کم شده باشد. به‌طور کلی هم بیشتر مشتری‌ها بی‌حجاب هستند، وقتی هم به آنها هم چیزی می‌گوییم، بعضی از آنها هم سر می‌کنند ولی بعضی از مغازه بیرون می‌روند و خرید نمی‌کنند.» آقا اسماعیل می‌گوید: «ممکن است بعضی با حجاب وارد مغازه شوند بعضی هم نه. ما نمی‌توانیم به آنها زور بگوییم. وضع اقتصاد که خراب است و این اتفاقات هم مزید بر علت شده و فروش ما را حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد کم کرده است.». آقا مظفر حدودا ۶۰ ساله می‌گوید: «مشتری‌های ما ۶۰ درصد کم شده‌اند. اصلا کسی جرات نمی‌کند به این سمت بیاید. مشتری می‌خواهد از اینجا رد شود، او را دنبال می‌کنند، می‌گیرند و می‌برند. مشتری‌های محدود ما هم الان فقط خانم‌‌های محجبه و مسن هستند و دیگر فروش قبلی را نداریم. یک نفر شال سرش نیست، من نمی‌توانم به او حرفی بزنم بنابراین هیچ کاری با او ندارم. جمله آخرِ آقا مظفر: «وقتی بگیرند، درگیر شوند و جریمه کنند جز اینکه ملت به نظام و مملکت بدبین شوند، نتیجه دیگری ندارد.»

این روزها دو خیابان مشهور تهران، در بُهت فرو رفته‌ است

آقا ابراهیم و احمد آقا؛ مراقب چشمانت باش!

ابراهیم و احمد دو برادر هستند؛ یکی ۶۴ سال دارد و آن دیگری به تازگی ۶۶ ساله است. بیشتر از ۴۰ سال است که در بازار کار می‌کنند ابراهیم می‌گوید:. «کسی که مسلمان است، روزی ۱۷ رکعت نماز می‌خواند و این ۱۷ رکعت نماز برای چیست؟ برای هدایت او. ما در نماز می‌گوییم ما را به راه راست هدایت فرما. این یعنی چه؟ یعنی باید پاک زندگی کنیم و به دیگران به چشم بد نگاه نکنیم، اما برخی می‌گویند چون ما نگاه می‌کنیم، زن‌ها را باید چنین و چنان. اینکه نمی‌شود! اگر آن نماز تاثیری در چشم و نگاه انسان و زندگی درست او نداشته باشد چه فایده دارد؟ اصلا مسلمانی یعنی چه؟ یعنی شما بتوانید نفس خود را در برابر کج‌روی کنترل کنید و اگر شما در محیط ایزوله دچار کج‌روی نشوید که دیگر نامش مسلمانی نیست. اتفاقا اگر در برابر همه اینها قرار گرفتید و باز مسیر درست را انتخاب کردید، مهم است. من همیشه مثال می‌زنم این چه روزه‌ای است که فرد با چای خوردن من، دهانش آب بیفتد اگر چای خوردن من را دید و دلش تکان نخورد، ‌آن کار بزرگ انسانی انجام شده است.»

این روزها دو خیابان مشهور تهران، در بُهت فرو رفته‌ است

ربطی به روسری ندارد، کارِ دلار است

این بخش گزارش روزنامه اعتماد متفاوت است، در واقع شرحی بر بازار مردانه است: سورنا از حدود ۵ سال پیش در این مغازه کفش‌های مردانه دارد و می‌گوید که فروش‌شان تکان نخورده و مثل گذشته است. علیرضا که در مغازه لباس مردانه، کت و تی‌شرت و شلوار می‌فروشد؛ معتقد است که این وضعیت کسادی بازار بیشتر ناشی از وضعیت خراب اقتصادی است، چراکه در هر صورت مردم توان خرید ندارند، اما این موضوع را هم رد نمی‌کند که حضور گشت‌ها در نزدیکی مراکز خرید، فروش او را هم تحت تاثیر قرار داده است. «در چنین شرایطی مردم کمتر به خیابان می‌آیند و اگر هم بیایند حضورشان با استرس است، بنابراین کمتر خرید می‌کنند»

تنها خوشحالِ بازار این روزها؛ خانم روسری‌فروش!

مغازه بعدی یک روسری‌فروشی و فروشنده آن زن جوانی است که می‌گوید؛ فروشش کم نشده و در کل هم نظرش این است که وقتی حکومت در این زمینه اصرار دارد، باید همان کار را انجام داد، خودش هم حوصله دردسر و بگیر و ببند ندارد و البته در آخرین مغازه‌ای که در این محدوده وارد آن می‌شوم هم دو زن در حال گفت‌وگو ایستاده‌اند و در قفسه‌های‌شان هم روسری‌های رنگارنگ دارند. یکی از آنها به ‌شدت از شرایط پیش آمده در هفته‌های گذشته گلایه دارد، می‌گوید: «دقیقا از ساعتی که اینجا می‌ایستند، فروش همه خراب می‌شود. همه ناراضی هستند و یک‌بار رفتیم اعتراض کردیم اما گفتند؛ وظیفه‌مان است و البته از حق نگذریم، مدتی به داخل مترو رفتند اما دوباره برگشتند. به‌طور کلی زمانی که مامورها و ون‌ها اینجا هستند، رفت و آمد مردم یک‌سوم می‌شود»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      این همه وراجی برای چی که بی حجاب بیاد.کورخواندید.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خفه شو

    • بی نام

      بازار همه کساد شده نگران نباشید من خودم کاسب هستم دخل روزانه ام نصف شده

    • ناشناس

      مشتری‌های محدود ما هم الان فقط خانم‌‌های محجبه و مسن هستند و دیگر فروش قبلی را نداریم
      این جمله یه دنیا معنی و مفهموم داره

    • ناشناس

      پول نیست پول

    • ناشناس

      بله کاملا درست گفتند جهاد با نفس جهاد اکبر است.قدیم می‌گفتند مرد اونیه که از لشکر زنان رد بشه ولی دلش تکان نخورد.یا زن همینطور.نه آلان که اکثرا شل دل و شل ول شدند

    • ناشناس

      خخخخ مملکت نیس که دیوونه خونس

    • ناشناس

      نتیجه هم فکری اصولگرایان افراطی همینه کاری کردن مردم ازشون بدبین شدن

    • یاسی

      چرا شما اینقد ایرانی تحقیرین؟؟ و فقط نظرات به نظر خودتون درستتون رو میخواید به همه جامعه نسبت بدین حالا از هر راهی شده داستان سرایی با ۴ تا عکس !!!

    • س ف

      ربطی به مامور و ون نداره این موضوع‌‌.چرا الکی جو میدین.

    • ناشناس

      همه قبل از عید خریدهاشون روکردند.

    • ناشناس

      چقدر وضع اون محله خرابه که ون وایساده
      ونهارو باید زیاد کنن
      جو ندید ما مسلمون نیستیم ولی خرابی حجاب رو هم بدمون میاد شدید

    • ................................

      پول نداریم به خدا پول ندارم

    • علی

      این سردبیر بیسواد چرت وپرت مینویسد دلیل اصلی کسادی بازار وضعیت اقتصادی مردم است و ربطی به حجاب ندارد

    • ناشناس

      این گزارشی که دادید بیشتر سیاه نمایی و دروغ است. چیزی که ما داریم تو خیابونا می‌بینیم اینطور نیس خانمها راحت رفت و آمد دارن. مگه همه زنای ایرانی زنای بی حجابن که حالا با طرح نور اینها همه رفته باشن تو خونشون؟!!!! بعدشم این طرح برای اینه که حجاب رعایت بشه و سلامت روانی جامعه تامین بشه

    • ناشناس

      دخترای دانشگاه کالیفرنیا از بعضی دخترای کشور ما باحجاب ترن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بیا دیس لایکهاتو ببین انگل

    • ناشناس

      لطفاً قیمت نجومی اجناس را هم بگید که دیگه مردم قدرت خرید هیچ چیزی را ندارند .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مردم عیدخریداشونوکردن

    • ناشناس

      متاسفم برای کسایی مثل ایشون که اسمشون خبرنگار گذاشتن یعنی خانم های بی حجاب دیگه نمیخوان از خونه بیرون بیان کسی که خرید داشته باشه میاد خرید می‌کنه انگار تا دیروز مردم بی حجاب بودن تازه گفتن حجاب داشته باش قانون کشور را باید رعایت حالا هر چند نپسندی

    • ناشناس

      آرامش روانی آرامش اقتصادی بهم خورده
      قیمتها متغیر هرروز از خواب بیدار میشم یه مشگل جدید به مشکلات قبلی اضافه شده.

    • مهدی

      به نام خالق عقل و شعور
      آقایان با افتخار می گویند جلوی نقدینگی گرفتیم این بلاها خودساختگی آقایون نقدینگی صندوق خودشان را افزایش دادند، و می گویند کسری بودجه مردم بدانند و ندانند از مردم می گیریم

    • ناشناس

      خدا آخر عاقبت همه رو ختم به خیر کنه!!!!آمین!!!!
      در پناه حق.....

    • ناشناس

      گرانی گرانی گرانی

    • ناشناس

      هر بلایی سر مردم اومده از طرف همین بازاریان ...بوده...

    • ناشناس

      همه چیز دست در دست،ترس از فقر،پلیس،کم آوردن پول در وسط ماه،و......

    • زرت

      به مامورین حق حساب بدهید، از هر نوع و هر طور که شد و توانستید. بالاخره شما ایرانی هستید و ایرانی...

    • ناشناس

      سیاه نمایی؟؟؟شما حتما یه ایران دیگ زندگی میکنی

    • خادم الحسین کرم رضامافی بالانی

      سلام .یک مقدار قیمتهارا منصفانه تر کنید. خانم های به فرمایش شما بی حجاب همه چادر میپوشند می ایند
      خرید. خداونددرهمه حال به ماها انصاف بدهدانشاالله

    • ناشناس

      هم برای ون هم دلار و پول کار نیست اجاره خونه افتضاح

    • علی

      وقتیکه حقوق کارگران کشور رو ۲۲درصد افزایش میدهند، یعنی حدود ۶۰ میلیون نفز از جمعیت کشور را بدبخت و بی پول و فقیر کرده اند، بله باید هم رکود مطلق در بازار بوجود بیاد.

    • جانباز

      مردم به خرید نکردن ادامه بدن حتما قیمتها پایین میاد گشت ارشاد و ون هم بهونه کاسب هاست فقط مردم نخرین

    • ناشناس

      قدیما می گفتند خلاف جهت اب شنا نکنید الان وضعیت طوری شده رودخانه رو خلاف شیب وجهت اب پمپ می کنند باعث افزایش هزینه برای کشور فقر فلاکت کسادی بازار وبی پولی نتیجه هم نداره یک سیاست شکست خورده پوچ و هیچ ...

    • ناشناس

      الان همه دیگه اینترنتی خرید می‌کنند فروشگاه‌های اینترنتی خیلی فروش بالایی دارند

    • زهرا

      بیشتر بخاطر فروشگاه های مجازی اینترنتی هست . چون هزینه ندارن قیمت ها رو پایین تر میدن و خریدار ترغیب به خرید از آنها میشه. و مغازه ها بدون مشتری می مانند

    • سروه یزدانی یا همان مژده یزدانی

      هیچ کس از درون و راز و نیاز کسی سر در نمی‌آورد لطفا تک نفره ملت در مورد من سروه قضاوت نکنید .

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      آره بخدا

    • ناشناس

      خجالت دارد. گرانی گرانی در کشور ثروتمند دزدان و غارتگران بیت المال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج