adexo3
۱۴۲۳۴۳۱
۱۵۷۴
۱۵۷۴
پ

عجیب‌الخلقه جدید ایرباس: نصف هواپیما، نصف هلیکوپتر

ایرباس ریسر توانست به‌عنوان ترکیبی از هواپیما و هلیکوپتر اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام دهد. این هواگرد از نظر ظاهری به هلیکوپتر شباهت دارد؛ اما از نظر عملکرد کاملا متفاوت است.

گجت نیوز: ایرباس یکی از بزرگترین شرکت‌های هوانوردی جهان است و تاکنون توانسته محصولات خارق‌العاده‌ای را عرضه کند. جدیدترین دستاورد این شرکت نیز ایرباس ریسر نام دارد که در قالب پروژه اروپایی آسمان پاک ۲ توسعه یافته است. ایرباس Racer بیشتر به هلیکوپتر شباهت دارد؛ اما می‌تواند آغازگر عرضه نسل جدیدی از هواگردهای متفاوت به بازار باشد.

هلیکوپتر ایرباس ریسر ترکیبی از سرعت و بهینگی را ارائه می‌دهد

اولین پرواز آزمایشی این هلیکوپتر حدود ۳۰ دقیقه طول کشید و فرصت کافی را برای مهندسان این شرکت فراهم آورد تا رفتار کلی هواگرد را بررسی کنند. موفقیت پرواز آزمایشی سبب شد که ایرباس پروژه دو ساله خود برای توسعه تدریجی سایر قابلیت‌های ریسر و افزایش سرعت آن را عملی کند. به‌گفته توسعه‌دهندگان این هلیکوپتر قادر است با سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. نکته مهم اینکه ایرباس بهینگی، هزینه ساخت و عملکرد را فدای رسیدن به سرعت بالا نکرده است.

ایرباس ریسر از ایرودینامیک پیشرفته و سیستم پیشرانه خاصی بهره می‌برد. همین نیز سبب شده که نسبت به هلیکوپترهای مشابه خود تا ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتری داشته باشد. این هلیکوپتر متفاوت از دو موتور هیبریدی Aneto-1X بهره می‌برد که توسط شرکت Safran Helicopter Engines ساخته شده‌اند. موتورها این قابلیت را دارند که در هنگام پرواز کروز متوقف شوند و همین نیز سبب کاهش انتشار Co۲ خواهد شد.

جالب اینجاست که طراحی خاص ریسر سبب می‌شود در هنگام پرواز آلودگی صوتی پایینی نیز داشته باشد. پیشتر در سال ۲۰۱۳ شرکت ایرباس از هلیکوپتر مفهومی X3 رونمایی کرده بود. این هلیکوپتر توانست با رسیدن به سرعت ۴۷۲ کیلومتر بر ساعت نه‌تنها رکورد جهانی را ثبت کند، بلکه تعریف متفاوتی از محدودیت‌های هلیکوپتر را نیز ارائه دهد.

عجیب‌الخلقه جدید ایرباس: نصف هواپیما، نصف هلیکوپتر

ایرباس قصد داشت با ساخت هلیکوپتر X3 از طراحی خاص روتورها برای پروازی بهینه و سریع استفاده کند و در هنگام برخاستن و فرود عمودی نیز انرژی چندان زیادی مصرف نشود. هرچند در ایرباس ریسر ترکیبی را شاهد هستیم که با قابلیت‌های بیشتری همراه شده است و برای ماموریت‌های مختلف مناسب‌تر است. سرعت بالا نیز می‌تواند نقطه مثبتی در موقعیت‌های گوناگون باشد.

ایرباس اخیرا هلیکوپتر جدید Racer را برای شرکای اروپایی خود (مجموعه ۴۰ شرکت از ۱۳ کشور مختلف) به‌نمایش در آورده است. برنامه آسمان پاک 2 قصد دارد از توسعه حمل‌و‌نقل هوایی با حداقل میزان آلایندگی حمایت کرده و هواگردهای اروپایی را به‌محصولاتی رقابتی در بازار جهانی تبدیل کند. مقامات پروژه بر این باور هستند که در آینده نزدیک مردم نسبت به محیط‌زیست حساس‌تر خواهند شد و تمایل نخواهند داشت سرعت بالا را در نتیجه آسیب‌های زیست‌محیطی به‌دست آورند.

عجیب‌الخلقه جدید ایرباس: نصف هواپیما، نصف هلیکوپتر

به‌همین‌خاطر در طراحی ایرباس ریسر توجه زیادی به مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌های مختلف شده است. البته ایرباس تنها شرکتی نیست که به ساخت هواگردهای هیبریدی رو آورده است. بوئینگ نیز پیشتر V-22 Osprey را عرضه کرده بود؛ اما این هواگرد در دسته هلیکوپترهای نظامی قرار می‌گیرد و چندان توجهی به محیط‌زیست نداشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج