adexo3
۱۴۲۰۴۶۲
۹ نظر
۷۱۴۹
۹ نظر
۷۱۴۹
پ

۵+۲ نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

اخیرا تصویری از روزهای نخستین جنگ وایرال شده که دیدنش در این روزها تازگی دارد.

برترین‌ها: اخیرا تصویری از روزهای نخستین جنگ وایرال شده که دیدنش در این روزها تازگی دارد. تصویری هفت نفره که حالا فقط دو نفر را در قید حیات دارد و البته که سرنوشت همه نفرات روایت جالبی دارد. خواستیم تا به همین بهانه هم سری به آن روزها زده باشیم و هم به سرنوشت کنونی افراد حاضر در تصویر بپردازیم. با ما همراه باشید.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

محمد بروجردی

بروجردی از همرزمان مصطفی چمران در لبنان بود و خب طبیعتا یک «چریک زبده» به حساب می‌آمد. فیلم غریب، شرح ماموریت او در کردستان است و بابک حمیدیان، تصویری از بروجردی را برای مخاطب سینما به تصویر کشید. نام محمد بروجردی همواره با اقلیم کردستان گره خورده. خرداد سال 1362، وقتی برای ختم قائله مهاباد راهی آنجا شده بود، در حوالی ساعت دوازده ظهر بر اثر انفجار مین در جاده مهاباد - نقده به شهادت رسید.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

یحیی (رحیم‌) صفوی

وی در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود، از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ نیز فرماندهی نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت. رحیم‌ صفوی در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به‌عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و برای مدت یک دهه از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ نیز فرمانده کل سپاه پاسداران بود. او اکنون به عنوان دستیار و مشاور عالی رهبری مشغول به فعالیت است.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

داوود کریمی

آن چه داوود کریمی را متمایز می‌کند، آن مدلی‌ست که برای زندگی برگزید. یکی از بهترین فرماندهان عملیاتی سپاه پس از زخم برداشتن در جبهه و مصدومیت شیمیایی در سکوت خبری به تراشکاری و قالب‌سازی در یکی از نقاط فقیرنشین تهران مشغول شد و به تمام امکاناتی که می‌توانست داشته باشد پشت کرد. سرانجام داوود کریمی در سحرگاه شانزدهم شهریورماه ۱۳۸۳ بر اثر جراحات ریوی ناشی از آثار مواد شیمیایی درگذشت.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

محسن وزوایی

دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت این نهاد آمد و مدتی به عنوان فرمانده مخابرات سپاه و سپس سرپرستی واحد اطلاعات و عملیات فعالیت کرد. او اما پیش‌تر در رسته افرادی بود که سیزده آبان را به نام اشغال سفارت آمریکا زدند. جوان‌ترین فرمانده تصویر که هنگام شهادت تنها 22سال سن داشت.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

مهدی باکری

مهدی باکری از نام‌آشناترین فرماندهان جنگ است که در اعتراضات سال 88 نامش در خیابان‌ها شنیده شد. باکری در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر ۱، ۲، ۳، ۴ و همچنین عملیات خیبر حضوری فعال داشت. وی در خلال اجرای عملیات بدر بر اثر اصابت گلوله مستقیم نیروهای عراقی کشته شد. سپس گروهی داوطلب برای بازگرداندن پیکر وی اقدام کردند که در حال بازگشت، قایق آن‌ها مورد اصابت موشک آر.پی.جی قرار گرفت و پیکر تمام آن‌ها در اروندرود مفقود شد. فیلم موقعیت مهدی از روی زندگی این فرمانده برجسته ساخته شده است.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

محمد جهان‌آرا

محمّدعلی جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر و قلب این شهر بود. کسی که در روز آزادی خرمشهر جای خالی‌اش بیشتر از هر کسی حس می‌شد و ترانه «ممد نبودی» برای زنده نگاه داشتن یادش سروده شد. جهان‌آرا که در عملیات‌هایی چون نبرد خرمشهر و حصر آبادان نقشی کلیدی ایفا کرد. هوشنگ صمدی به روزنامه «قانون» درباره شهادت جهان‌آرا می‌گوید: "هواپیما سقوط کرد. در آن زمان من و یکی دیگر از فرماندهان ارشد نیز قرار بود با این هواپیما به تهران بیاییم."

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

علی شمخانی

او تا سال گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و به تازگی ماجراهایی پیرامونش رخ داده که باعث شده روزهای متفاوتی را بگذراند. همچنین طی روزهای اخیر شایعاتی درباره عروسی دختر او در یک هتل گرانقیمت تهران خبرساز شده بود. او در کارنامه‌اش بیشتر سوابق نظامی دارد و همواره در بحث امنیت ملی مهره تاثیرگذاری به شمار می‌رود.

5+2 نفر ساکن این عکس که سرنوشت ایران را تغییر دادند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وطن پرست

      مگر می‌شود از جنگ بگید اسمی از صیاد نبرید
      ستاری ها و باکریها و سیاریها و غیره

    • گمنامان جنگ تحمیلی

      خداوند همه عزیزان را رحمت کند و فرماید

    • جانبازایرانم

      بااحترام سردار حاج علی فضلی فرمانده لشکر 10سیدالشهدا، هم یادتون نره. ایشان خودش جلوتر از رزمندگان بودند.خداحفظشون کنه

    • ناشناس

      همچنین چیزی نیست آنان کسانی بودند که کمنام هستند و هیچ ادعایی ندارند ، شما هم بهتره عینک تو عوض کنی ،

    • سعید ده

      هر چه انها کاشتند مسولین مفت خور و دزد در این سالها بردند مردم بی نصیب ماندند

    • باور

      جای شهید آبشناسان بابایی دوران و ... خالی هست

    • یه شهروند

      البته که اینها مردانی بزرگ و بی ادعا بودند .و همه مت اینها رو می‌شناسیم. اما دغدغه امروز ما زنده موندن و از گشنگی نمردن هست .‌لطفا راهکار برای اقتصاد نیمه جان و حل مشکلات‌ ما کارگران بدید ....

    • یه شهروند

      شما انگار مشکلات جامعه رو نمیبینی . اتفاقا شما عینکت رو بردار تا چهره واقعیتو ببینیم .

    • ناشناس

      این شهدا خیلی پاک بودند مسعولین شمارا قسم میدم به خون پاک شهدا اختلاس نکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج