۱۰۱۰۸۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

راه‌اندازی نمایندگی رسمی «اپل» در ایران؟

در حالی برخی رسانه ها از راه اندازی نمایندگی رسمی شرکت اپل در ایران خبر داده اند که سایت این شرکت هیچ اشاره ای به ایجاد نمایندگی خود در کشور نکرده و استناد رسانه های داخلی به تغییرات علامت ثبت این برند در ایران برمی گردد.

خبرگزاری ایرنا: در حالی برخی رسانه ها از راه اندازی نمایندگی رسمی شرکت اپل در ایران خبر داده اند که سایت این شرکت هیچ اشاره ای به ایجاد نمایندگی خود در کشور نکرده و استناد رسانه های داخلی به تغییرات علامت ثبت این برند در ایران برمی گردد.

با وجود تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی به کشور اخیرا برخی ادعاها مبنی بر تاسیس نمایندگی رسمی شرکت اپل در تهران از گوشه و کنار به گوش می رسد.

برخی از اخبار رسانه ها در استنادات خود به آگهی روزنامه رسمی کشور رجوع کرده اند اما این آگهی در واقع به تغییر علامت ثبتی مربوط می شود.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر پیامک هایی با این مضمون که «از نمایندگی های رسمی اپل خرید کنید» به تلفن همراه شمار زیادی از شهروندان ایرانی ارسال شده است.

علامت اپل در سال ۶۹ در ایران به ثبت رسیده است

مدیرکل اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ایران عضو کنوانسیون های بین المللی در ارتباط با مالکیت صنعتی از جمله ثبت بین المللی علائم تجاری و اختراعات است و ثبت علامت تجاری خارجی نیز به موجب قانون ملی و کنوانسیون های مربوط انجام می پذیرد.

محمد حسن کیانی افزود: ایران از سال ۱۳۳۷ به عضویت اتحادیه پاریس برای حمایت از مالیکت صنعتی درآمده که به موجب این معاهده شرکت ها و به طور کلی تجار اتباع این اتحادیه می توانند درخواست ثبت علایم تجاری خود را در دیگر کشورهای عضو انجام دهند تا پس از بررسی های قانونی به ثبت برسد.

وی یادآور شد: تجار و شرکت های ایرانی نیز می توانند متقابلا این درخواست را در کشورهای مورد نظر خود داشته باشند که البته تعداد قابل توجهی از شرکت های داخلی از این ظرفیت در کشورهای هدف تجارتی خود استفاده کرده اند.

کیانی تاکید کرد: هدف از ثبت علامت صرفا عرضه کالا و ارائه خدمات نیست بلکه می تواند علاوه بر آثار اثباتی موجب شود تا دیگران نتوانند از علامت تجاری وی سوء استفاده کنند.

وی با بیان اینکه علامت اپل در سال ۶۹ تقاضای ثبت کرده و از همان سال نیز به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: اما آنچه که در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی آگهی شده، تغییرات مربوط به به علامت ثبت شده قبلی است چراکه هرگونه تغییر درباره نشانه علامت تجاری از جمله تغییر در صاحب علامت و یا اضافه کالا و خدمات باید به ثبت برسد.

مدیرکل اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره مزیت ثبت علامت تجاری گفت: اساسا علامت تجاری، نشان مشخص کننده و ممیزه کالا یا خدمات ارائه شده از سوی یک بنگاه یا تاجر از کالا و خدمات بنگاه دیگر است و نقش محوری در رقابت تجاری دارد.

وی افزود: علامت تجاری، بنگاه های تجارتی را قادر می کند در تبلیغات و استراتژی بازاریابی در شناساندن و شهرت محصولات از نظر مصرف کنندگان با دیگر رقبای تجاری رقابت کنند تا موجب ایجاد انگیزه لازم برای سرمایه گذاری و حفظ و بهبود کیفیت کالا و خدمات مربوط شود و عملا با ثبت علامت تجاری، حق استفاده انحصاری از علامت تجارتی ثبت شده را نخواهد داشت.

کیانی ادامه داد: حمایت از علایم تجارتی علاوه بر نفع تولیدکننده به منفعت مصرف کننده نیز است چرا که امکان انتخاب بهتر و اطمینان لازم نسبت به کالا و خدمات عرضه شده با علامت تجارتی مورد اقبال خود را با توجه به کیفیت مورد انتظار از طریق علامت تجارتی پیدا می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به ضمانتهای اجرایی قانونی، در صورت هرگونه تقلب و جعل و سوء استفاده، امکان برخورد حقوقی و قضایی با ناقضان این حقوق وجود دارد.

ثبت علامت های تجاری در کشور به معنای ارائه خدمات آنها نیست

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از علامت های تجاری در داخل کشورمان به ثبت رسیده است اما هرگز در بازار کالا خدماتی را ارائه نکرده اند و ممکن است کشورمان بازار هدف آینده آنها باشد یا حتی صرفا برای جلوگیری از سوء استفاده و لطمه به شهرت تجارتی شرکت مربوط در کشور ما و کشورهای دیگر به ثبت برسند.

کیانی به شرکت های ایرانی توصیه کرد قبل از ورود محصولات خود به بازارهای هدف سایر کشورها اعم از اینکه این بازار بالفعل یا بالقوه باشند، از ظرفیت های قانونی مربوط به تسهیلات معاهدات ثبتی بین المللی که ایران در اکثر آنها عضویت دارد استفاده کنند و علائم تجاری خود را در کشورهای مربوط به ثبت برسانند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز با بیان اینکه شرکت اپل بیشترین فروش خود را در آسیا دارد به خبرنگار علمی ایرنا خاطرنشان کرد: در صورت از بین رفتن تحریم ها برندهایی که از قبل در ایران دارای نمایندگی رسمی بوده اند تقویت می شوند.

هیچکدام از برندهای بین المللی تولید کننده تلفن، در ایران نمایندگی رسمی ندارند

سید مهدی میرمهدی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل تحریم ها هیچکدام از برندهای تولید کننده گوشی تلفن همراه و لوازم الکترونیکی در ایران دارای نمایندگی رسمی نیستند ولی همگی ادعا می کنند که نمایندگی رسمی دارند.

وی در پاسخ به خبرنگار علمی ایرنا درخصوص ادعای بسیاری از شرکت ها بر نمایندگی برندها گفت: صاحبان محصولات حوزه فناوری اطلاعات معمولا کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند که محصولات آنها عمدتا در کشورهای آسیای شرقی تولید می شود.

میرمهدی افزود: اما بسیاری از شرکت های ارائه کننده خدمات پس از فروش، نمایندگی دست دوم یا سوم از نمایندگی برندها از امارات متحده عربی (دوبی) دریافت می کنند و ادعای داشتن نمایندگی رسمی از شرکت های تولیدکننده می کنند.

به اعتقاد وی، ورود نمایندگی رسمی برندهای معتبر به ایران در نهایت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود چراکه با این اتفاق، رقابت سالم در بازار ایجاد خواهد شد.

یک فعال عرصه فعالیت های این شرکت در بازار ایران به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه جغرافیایی اپل در عرصه بین المللی، بر اساس ضوابط ، مکانیزم ها و چارچوب های سیستماتیک و سخت گیرانه ای است که تحقق آن به سادگی میسر نمی شود.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: ورود اپل به ایران به شکل نمایندگی رسمی نیز تابع همان ضوابط و شرایط سخت گیرانه، متعهدانه، یکپارچه و هدفمندی است و در صورت تحقق، قالب یکسان جهانی خود داشته و آن را به طور رسمی، آشکارا و شفاف اطلاع رسانی می کنند.

این فعال این عرصه سایت اپل را به عنوان اصلی ترین پایگاه اطلاع رسانی رسمی اپل عنوان کرد و گفت: تا به امروز در سایت اپل اشاره ای به ایجاد نمایندگی رسمی در ایران نشده است و درصورت صحت آن باید سایت اپل، آن را تایید می کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج