جاباما
۱۰۱۲۴
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

عکاسی HDR و عکس‌ های خوش‌آب و رنگ

شاید تا به حال تجربه کرده باشید که اگر هنگام درخشش خورشید عکاسی کنید، بخشی از عکس بیش از حد روشن یا تیره می گردد. دلیل این موضوع هم محدودیت های فیزیکی فیلم دوربین یا بخش نوری دوربین دیجیتال شما است.

عکاسی HDR و عکس‌ های خوش‌آب و رنگ

عکاسی HDR و عکس‌ های خوش‌آب و رنگ

شاید تا به حال تجربه کرده باشید که اگر هنگام درخشش خورشید عکاسی کنید، بخشی از عکس بیش از حد روشن یا تیره می گردد. دلیل این موضوع هم محدودیت های فیزیکی فیلم دوربین یا بخش نوری دوربین دیجیتال شما است. زیرا در نور بسیار شدید، امکان اینکه دوربین بتواند جزئیات کامل بخش های کاملا روشن و سایه را همزمان ثبت کند، بسیار کم است. آیا راهی وجود دارد که همه بخش های عکس را به گونه ای ثبت کنیم که به رنگهای مشاهده شده توسط چشم ما نزدیک باشند؟ بله، این کار چندان مشکل نیست و با تکنیک عکاسی با نام HDR قابل انجام است. در این روش شما با تنظیمات متفاوت دوربین چند عکس می گیرید و آنگاه میانگینی از بهترین قسمت های هر کدام ایجاد می کنید. با این کار به جای بخش های بسیار تیره یا روشن، شما عکسی با نورهای نسبتا مناسب و جزئیات کاملا مشخص خواهید داشت. برای این شیوه عکاسی حتما از سه پایه استفاده کنید. دوربین دیجیتال تان را روی آن بگذارید. تصویر را تنظیم کنید و دوربین را روی حالت bracket قرار دهید. در این حالت دوربین به صورت متوالی چندین عکس با تنظیمات exposure متفاوت می گیرد. شما برای تهیه یک عکس HDR به یک عکس با نوردهی معمولی، یک عکس با ۲ درجه exposure بالاتر (+۲) و یک عکس با ۲ درجه exposure پایینتر (-۲) نیاز دارید. +۲ عکسی با دو برابر روشنایی بیشتر نسبت به حالت معمول است و -۲ به معنی عکسی با تیرگی ۲ برابر بیشتر از حالت معمول است. اگر می بینید حالت Bracket کاربردی ندارد، یا آن را در دروبین تان ندارید، برای این کار بهتر است که سری به دفترچه راهنمای دوربین تان بزنید. اغلب دوربین های ببین و بگیر (Point and Shoot) امروزی قابلیت تنظیم دستی برای چنین عکس هایی را دارند. حال نوبت آن است سه عکسی را که آماده کرده اید، وارد برنامه ویرایش تصاویر HDRتان کنید. برای این کار برنامه های رایگان و غیر رایگان فراوانی وجود دارد. اگر کاربر حرفه ای فتوشاپ باشید، با کمی جستجو در اینترنت می توانید شیوه انجام این کار با فتوشاپ را پیدا کنید. در صورتی هم که علاقمند به رعایت کپی رایت و استفاده از برنامه های رایگان باشید، می توانیم Essential HDR™ Community Edition به آدرس http://goo.gl/uh۵۵A و Luminance HDR را به آدرس http://goo.gl/۳۹Vhb به شما معرفی کنیم.

حال شما می توانید عکسی با توجه به علاقه و خواسته تان در اختیار داشته باشید. آن را طبق تنظیمات برنامه آماده کنید. یا اینکه نور آن را کمی زیادتر یا کمتر کنید. این قسمت کار را به ذوق و هنر خودتان می سپاریم و دخالتی در آن نمی کنیم.

وقتی که حسابی ذوق به خرج دادید و نرم افزار، جادوی خودش را به انجام رسانید، شما یک عکس در اختیار دارید که مخلوطی از سه عکس قبلی خواهد بود. خب، برای درک کامل تر فرآیند، بهتر است به جای توضیحات، عکس های زیر را مشاهده کنید.


  • این عکس با تنظیمات نوردهی یا exposure دو درجه کمتر (2-) گرفته شده است. ساختمان ها کاملا سیاه شده اند. اما به خوبی می توانیم جزئیات آسمان را ببینیم. همه ابرها دیده می شوند.
  • این عکسی است که با تنظیمات معمول دوربین گرفته شده است. دقت کنید که چگونه ساختمان ها تیره هستند و سمت راست عکس آسمان کاملا سفید شده و هیچ جزئیاتی ندارد.
  • عکسی با تنظیمات نوردهی (2+)، ساختمان ها به خوبی دیده می شوند و جزئیات آنها قابل مشاهده است. اما آسمان به کلی سفید شده و هیچ یک از ابرها دیده نمی شوند.
نتیجه: نتیجه شماره ۱: دقت کنید که آسمان همانند عکس کاملا تیره مان، جزئیات کامل و ابرها را دارد. ساختمان ها هم همان کیفیت و جزئیات عکس کاملا روشن را دارند. در اینجا به کمک تکنیک های HDR تمام جزئیات را به گونه ای که چشم انسان آنها را می بیند، از تصویر بیرون کشیده ایم.

نتیجه: این عکس هم نشان می دهد که HDR چه قابلیت هایی دارد و تا چه حد توانایی تولید عکس های سورئال یا فرا واقعیت را خواهید داشت. میزان اشباع (Saturation)، قدرت (strength) و کنتراست (contrast) رنگ ها در این عکس به بیشترین حد خود رسیده اند. در اینجا شاهد بیشترین جزئیات ممکن عکس و همچنین ظاهر نقاشی مانند و هنرمندانه تصویر هستیم.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

عکاسی HDR و عکس‌ های خوش‌آب و رنگ


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • elahe

      عالی بود عالی نه فوق العاده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج