۱۰۲۰۳۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سرنوشت بنزین ۴۰۰ تومانی چه می‌شود؟

نرخ بنزین و چگونگی سهمیه بندی آن این روزها دغدغه دولت و مجلس است.دولتی ها که حالا یک تجربه ناموفق از توزیع سبد کالا را در کارنامه خود دارند، باید برای افزایش نرخ بنزین و گرانی های بعد از ان چاره ای اساسی بیاندیشند.

خبرگزاری ایسنا: نرخ بنزین و چگونگی سهمیه بندی آن این روزها دغدغه دولت و مجلس است.دولتی ها که حالا یک تجربه ناموفق از توزیع سبد کالا را در کارنامه خود دارند، باید برای افزایش نرخ بنزین و گرانی های بعد از ان چاره ای اساسی بیاندیشند.

پارسینه در ادامه نوشت: در هر حال سناریوی گرانی بنزنی رسما در دولت روحانی کلید خورده است چرا که اخبارها حاکی از آن است که از اردیبهشت ماه قیمت بنزین به بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد و فاز دوم هدفمندی یارانه ها رسما آغاز می شود.

هنوز از یادها نرفته است که اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار طرح سهمیه‌بندی بنزین با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی (ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد.

از همان سال اما به تدریج از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این‌که سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از دی‌ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰ تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین باز هم روندی کاهشی داشت به طوری‌که متوسط مصرف به ۵۷ تا ۶۰ میلیون لیتر رسید.

بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از ابتدای خردادماه ۱۳۹۱ این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف شد و تا حذف شدن و به تاریخ پیوستن بنزین ۴۰۰ تومانی نیز اندک زمانی باقی نمانده است.

در این میان همزمان با نزدیک شدن گرانی بنزین عده ای از مردم مقداری از بنزین های ۴۰۰ تومانی را در کارت های سوخت خود ذخیره دارند که اما و اگرهایی در خصوص آنها وجود دارد.

این در حالی است که حجم بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت تا تاریخ ۱۷ فروردین ماه امسال حدود دو میلیارد و ۷۱۰ میلیون لیتر اعلام شده که حجم زیادی است و تکلیف آن در صورت تغییر نرخ بنزین، نامشخص است.

با توجه به این گفته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری مبنی بر این که ۳۰ فروردین یا اول اردیبهشت‌ماه زمان اعلام نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت است، پیش‌بینی می‌شود از اردیبهشت‌ماه سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی دیگر به کارت‌های سوخت واریز نشود.

البته شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرده است که سهمیه‌بندی در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها حفظ و برای سهمیه بنزین‌ ۴۰۰ تومانی ذخیره در کارت‌های سوخت نیز مهلت مصرف تعیین خواهد شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم تاکید کرده که با تغییر قیمت بنزین، سهمیه ۴۰۰ تومانی کارت‌ها نمی سوزد.

با این حال شایعات در این خصوص ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید نتیجه چه خواهد بود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج