جاباما
۱۰۲۵۳۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اعتراف یک ذهن خطرناک از کلیپ جنجالی تا...

شبکه های اجتماعی به آن سوی تاریک و خطرناک و گاه غیرقابل کنترل ذهنیت ما مردم بدل شده اند. در این شبکه ها در واریته کامنت ها و نظرها و طنزها و پرخاشگری ها گاه به یک همسویی ناگهانی به سمت یک سوژه خاص روبروییم. انگار جانوری که روی زمین لمیده و در حال آفتاب گرفتن است اما ناگهان چشمش به سمت یک طعمه ویژه جلب می شود و برای گرفتنش خیز برمی دارد.

اعتراف یک ذهن خطرناک از کلیپ جنجالی تا...





روزنامه هفت صبح: شبکه های اجتماعی به آن سوی تاریک و خطرناک و گاه غیرقابل کنترل ذهنیت ما مردم بدل شده اند. در این شبکه ها در واریته کامنت ها و نظرها و طنزها و پرخاشگری ها گاه به یک همسویی ناگهانی به سمت یک سوژه خاص روبروییم. انگار جانوری که روی زمین لمیده و در حال آفتاب گرفتن است اما ناگهان چشمش به سمت یک طعمه ویژه جلب می شود و برای گرفتنش خیز برمی دارد. این سویه غیرقابل کنترل ذهن ماست. گاه مجذوب نکته سنجی و شعور نهفته در طعمه یابی این جانور می شویم و گاه از سنگدلی و سبعیتش شگفت زده بر جای می مانیم.

سال پیش در ماجرای لیونل مسی، هاشم بیک زاده و فرناندا لیما این سنگدلی وحشیانه را دیدیم و البته در ستایش عمومی از تلاش شبانه روزی دکتر ظریف شاهد روی دیگر داستان. یادمان نرفته است که هاشم بیک زاده نیمه جان و زخمی از چنگال این جانور (افکار عمومی در شبکه های اجتماعی) نجات پیدا کرد.

در همین کمتر از یک ماه سال جاری می توانید این خیزهای ناگهانی و غیرقابل کنترل این جانور ترسناک را مشاهده کنید. در ماجرای مرزبان ها در یک همدلی تحسین آمیز فشار رسانه ای خارق العاده ای ایجاد شد که به حل و فصل و آزادی 4 گروگان دیگر کمک شد. فشار رسانه ای که در آن حتی مراعات محبوبیت دکتر ظریف نیز نشد و ایشان نیز نواخته شدند!

سپس در داستان کلیپ باران کوثری افکار عمومی شبکه های اجتماعی همچون گرگی گرسنه که طعمه مورد نظر خود را یافته است فرصت را غنیمت داشت و در انتقاد، استهزا و تخریب این محصول فرهنگی سنگ تمام گذاشت. آنچنان با قدرت و هدفمند و با ابتکارات ویژه (حداقل 5 کلیپ مشابه در جهت دست اندختن کلیپ باران کوثری در شبکه های اجتماعی تولید و به اشتراک گذاشته شد) که دست آخر طرفداران باران کوثری و همایون شجریان را برای پاسخگویی به میدان آورد تا آنها نیز برای نجات از چنگال این جانور ترسناک راه حلی پیدا کنند.

سپس در داستان سبد کالا و فشار رسانه های رسمی برای انصراف مردم می توانستید واقعیت افکار عمومی و نکته سنجی درخشانشان را در ده ها کاریکاتوری که بی دریغ و سخاوتمندانه از سوی هنرمندان گمنام در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند، مشاهده کنید. تمام آن نکته ها و انتقاداتی که در رسانه های رسمی جایی برای ابرازشان نبود و مطمئنا برای دولتمردان ما به نمونه هایی ارزشمند برای ارزیابی واقعی افکار عمومی در مورد این اتفاق بزرگ ملی بدل شدند.

چهارمین مورد در داستان یک نوازنده موسیقی پاپ در سبزوار رخ داد. فیلمی که از هنرنمایی های آقای فسنقری در یک مجلس جشن صددرصد مردانه در شبکه های اجتماعی منتشر شده و شامه ده ها هزار نفر از اهالی شبکه های اجتماعی را برای ارضای حس طنز و خودتخریبگری ملی تحریک کرده است.

روزانه بیش از 10 هزار نفر به صفحه ای که مخصوص این جوان شهرستانی گشوده شده است اظهار علاقه می کنند و به آن لشگر پنهان تخریبگران می پیوندند. پدیده فسنقری همان رویه تاریک جانور ترسناک ذهن جمعی ماست.

و همینطور اتفاق شگرفی که در بازی لیگ دسته اول رخ داد و مجید نجاتی بازیکن ذخیره شهرداری یاسوج به یک قهرمان در شبکه های اجتماعی بدل شده است. اتفاقی بی نظیر که به روایت خبرآنلاین یک شبه نام مجید نجاتی را بر سر زبان ها انداخت و بساط خنده را برای فوتبالدوستان فراهم کرد.

نجاتی همان پدیده ای است که وقتی می بیند دروازه تیمش در آستانه فروپاشی است، بی خیال گرم کردن می شود و با یک حرکت انتحاری توپ را از روی خط دروازه به زمین برمی گرداند! کاری که حتی برای هم تیمی هایش هم قابل باور نیست. جالب اینجاست که مجید نجاتی بعد از پایان بازی با اعتماد به نفس خاصی مقابل دوربین های تلویزیونی می ایستد و می گوید: «این تنها کاری بود که می توانستم برای تیمم انجام دهم!»

حالا نجاتی به ستاره شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. کسی که تا همین چند روز پیش حتی برای هواداران شهرداری یاسوج هم چندان شناخته شده نبود، حالا یک صفحه ویژه در فیس بوک دارد. صفحه ای از هواداران مجید نجاتی که خواهان حضور او در تیم ملی در جام جهانی 2014 هستند! شاید با دعوت او به تیم ملی دلمان قرص شود که لیونل مسی حتی در مقابل دروازه خالی ایران هم کار سختی پیش رو خواهد داشت!

اما بازتاب حرکت دیدنی مجید نجاتی به همین جا ختم نمی شود. آوازه بازیکن ذخیره شهرداری یاسوج به آن طرف مرزها هم کشیده شده و سایت گاتزتا دلواسپورت به عنوان اولین رسانه بین المللی به این حرکت واکنش نشان داده است.

این سایت ایتالیایی با تیتر «حرکت خارق العاده در ایران» اقدام بی تکرار مجید نجاتی را توصیف کرده است. این داستان باز هم در روزهای آینده ادامه خواهد داشت؛ ماجرایی که در خلال آن می توانید پستی و بلندی روح طبقه متوسط ایرانی را بیابید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج