۱۰۲۵۴۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

دلیل عجیب اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از نروژ

دولت نروژ در اقدامی عجیب ۶۴ دانشجوی ایرانی را به بهانه تحصیل در رشته های مرتبط با تولید سلاح های کشتار جمعی اخراج کرده است.

دلیل عجیب اخراج 64 دانشجوی ایرانی از نروژ





روزنامه هفت صبح: شبکه دو نروژ به نقل از پلیس امنیت این کشور از اخراج و تحقیق درباره ۶۴ دانشجوی ایرانی مقطع دکترا و فوق لیسانس در این کشور خبر داده است. طبق اخبار غیررسمی بعضی از این دانشجویان بازداشت شده اند.

به ادعای پلیس امنیت نروژ این دانشجویان برای تحصیل در رشته های مرتبط با تولید سلاح های کشتار جمعی به نروژ رفته اند. این اقدام غیرمتعارف آن هم بعد از توافق ژنو و سیر مثبت مذاکرات ایران با غرب کمی غیرمنطقی به نظر می رسد. شبکه دو نروژ که یکی از کانال های تلویزیونی مهم و معتبر این کشور به شمار می رود، گزارش کاملی از این بازداشت ها و تحقیقات منتشر کرده است و گفته ۳۰۰ دانشجوی ایرانی در نروژ مشغول تحصیل هستند.

پلیس امنیت نروژ می گوید یکی از دلایل مشکوک شدن به فعالیت های اینچنینی افزایش چشمگیر شمار دانشجویان ایرانی در رشته های فیزیک هسته ای، الکترونیک، متالورژی و مکانیک از سال گذشته تاکنون بوده است.

دولت نروژ نامی از دانشجویان مورد تحقیق قرار گرفته منتشر نکرده اما می گوید اتهام این دانشجویان تلاش برای دستیابی به اطلاعاتی در ارتباط با توسعه و بهینه سازی سلاح های کشتار جمعی بوده است.

در این میان نکته ای که باعث برخی انتقادها از وزارت امور خارجه شده حمایت نکردن کنسولگری ایران از دانشجویانی است که اکنون با مشکل مواجه شده اند. محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هفت صبح با اظهار بی اطلاعی از موضوع اخراج دانشجویان ایرانی می گوید: «امروز با آقای ظریف وزیر امور خارجه جلسه ای خواهیم داشت و این موضوع را بررسی می کنیم.»

طبق آخرین آمارها تا سال ۲۰۱۱ حدود ۱۷ هزار نفر ایرانی مقیم نروژ هستند که در پراکندگی مهاجرین، این کشور بعد از دانمارکی ها در رده نهم قرار می گیرند.

کمی جستجو در محتوای اینترنت نشان می دهد سختگیری ها و دخالت های پلیس امنیت نروژ (موسوم به PST) در روند پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه های این کشور در گذشته هم رخ داده است.

طبق گزارش های اداره مهاجرت نروژ در سال ۲۰۱۲ یکی از مهمترین دلایل عدم صدور ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی که از دانشگاه های نروژ پذیرش رسمی تحصیلی گرفته و در انتظار دریافت ویزای دانشجویی خود برای ورود به کشور نروژ بودند، دخالت مستقیم سازمان امنیتی پلیس نروژ PST در روند صدور ویزا بوده است.

دلیل دخالت پلیس امنیت نروژ، نگرانی از خطرات احتمالی دسترسی برخی از دانشجویان ایرانی به دانش و فناوری تولید سلاح- هسته ای از راه ادامه تحصیل در رشته های عموما فنی و مهندسی و نیز در رشته هایی همچون فیزیک، شیمی و IT در سطح دانشگاه های نروژ اعلام شده بود.

آقای مارتین برنسن رییس سازمان امنیتی پلیس قبلا گفته بود این وظیفه دانشگاه ها و موسسات عالی آموزشی در نروژ است که همواره در قبال زنگ خطرهای احتمالی آگاهی و مسئولیت پذیری لازم را داشته باشند. نکته سوال برانگیز اینجاست که چرا ابتدا پذیرش توسط دانشگاه های مربوطه انجام می شود و بعد از صرف وقت و هزینه قابل توجه ویزای دانشجویان صادر نمی شود.

این اولین بار نیست که یکی از دولت های اروپایی با دانشجویان ایرانی چنین برخوردی می کند. پیش از این دولت هلند هم یک مرتبه در سال ۸۷ و بار دیگر در سال ۹۱ قوانین ویژه ای برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور وضع کرده بود. در سال ۹۱ اداره مهاجرت هلند با بخش بین المللی برخی دانشگاه های هلندی مکاتبه کرده و به آنها اعلام کرده بود هرگونه تصمیم برای صدور ویزای اقامت کوتاه مدت (بالای ۹۰ روز) و صدور و تمدید اجازه اقامت اتباع ایرانی به ویژه دانشجویان در حین تحصیل به حالت تعلیق درآمده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      باید کل ایرانیان رو از جهان اخراج کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج