۱۰۲۷۶۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

گفتگو با حسين محب اهري

بيماري مرا از سينما و تلويزيون انداخت

به يقين خيلي ها چهره محب اهري را در ميان آثار محبوبي که براي کودک در دهه هفتاد ساخته شد ميشناسند. اين بازيگر به مناسبت بازي در سريال «خوب، بد، زشت» و هم چنين نمايش «کلوچه دارچيني» که در حال اجرا دارد با ما هم کلام شد.

بانی فیلم: به يقين خيلي ها چهره محب اهري را در ميان آثار محبوبي که براي کودک در دهه هفتاد ساخته شد ميشناسند. مجموعه هايي نظير: مبصر چهارساله کلاس، محله برو بيا، چاق و لاغر و ... رئيس بزرگ در چاق و لاغر و يا همان معلم در مبصر چهار ساله کلاس همگي از برنامه هايي بودند که علاوه بر جذب مخاطب، خلاقيت سازندگانش در آن موج مي زد. خلاقيتي که در حال حاضر در ميان تعداد بي شماري از برنامه هايي که براي کودک امروز ساخته مي شود ديگر به دست فراموشي سپرده شده و در اين ميان تنها يک يا دو گروه برنامه ساز هستند که هنوز مثل سابق با فکر و خلاقيت کارهايي را براي کودکان ميسازند. اين بازيگر که بعدها سريال هايي نظير مختارنامه، سربداران، ابن سينا و ... را نيز در کارنامه کاريش دارد، به مناسبت بازي در سريال «خوب، بد، زشت» و هم چنين نمايش «کلوچه دارچيني» که در حال اجرا دارد با ما هم کلام شد.

شما در دهه هفتاد کاري را براي گروه کودک ساختيد به نام «مبصر چهار ساله کلاس» که در همان زمان با استقبال خوبي از جانب مخاطب کودک و حتي بزرگسال مواجه شد. بعد از حضور در اين برنامه اين انتظار از شما مي رفت که در کارهاي بيشتري ديده شويد اما اين اتفاق به نسبت نيفتاد. دليلش چه بود؟

- اين قضيه به سال ۷۰ مربوط مي شود و بعد از اين برنامه (مبصر چهارساله کلاس) من کم کار نشدم و اتفاقا سريالي را براي تلويزيون با نام نابغه هاي قرن بيست و يکم ساختم که تا سال ۷۴ نيز ادامه داشت. بعد از آن جُنگ آفتاب را کار کردم. سپس يک کار نمايشي براي کودک در تلويزيون کار کردم(ق مثل قلقلک)، کليت اين برنامه به گونهاي بود که بوسيله وسائل براي اين کار داستانهايي را ميساختيم و از چوب، جالباسي، روزنامه و ... قصه درست ميکرديم. کاري خلاقانه بود چرا که با خلاقيت بچهها در ارتباط بود و بچهها بايد تخيل ميکردند تا با برنامه همراه ميشدند.. ضمن اينکه قبل از آن فکر ميکنم مبصر چهار ساله کلاس درگير مناسبات سياسي و به طبع آن به چند برنامه تلويزيون هجمه انتقادها سرازير شد و يکي از همان برنامهها هم مبصر چهار ساله کلاس بود. هنوز که هنوز است افرادي را ميبينم که با توجه به سنين ميان سالي شان شعرهاي آن برنامه را يادشان است و برايم مي خوانند. يادم است يکي از نمايندگان مجلس به اين برنامه انتقاد کرده بودند که شما داريد به بچههاي مدرسهاي آموزش نادرست ميدهيد و به آنها نشان ميدهيد که يک نفر از همين دانشآموزها چهار سال در يک مقطع مانده و به عبارتي در جا ميزند. اين نماينده به جاي مقابله مستقيم با سياست و حل مشکلات خودشان، آمدند و چند برنامه که من آن زمان داشتم را زير سوال بردند. در حاليکه اين برنامه براي خنداندن بچهها بود نه چيز ديگري و اتفاقا ميخواستيم با نشان دادن اين مسائل به بچه ها يادآوري کنيم که در کنار خنده درس هم بخوانند. در هر حال من خيلي ناراحت شدم، اما ديگر کاري از دست ما برنمي آمد. سياستمداران ما به جاي اينکه رو در رو مسائل را حل کنند به چيزهاي ديگر مي پردازند. مثل سريال سرزمين کهن کمال تبريزي که درست اواسط پخشش شروع کردند به نقد و حرف هايي از اين قبيل. به عقيده من موضوع اصلي اصلا برنامه نيست و متآسفانه يک عده اي به دنبال ضربه زدن به رسانهاي مثل تلويزيون هستند. ماجراهايي از اين قبيل از گذشته هم در اين رسانه وجود داشته است. علاوه بر اين درست سال ۷۵ بود که حس کردم حال زياد خوبي ندارم و همين شد که فهميدم دچار بيماري شدم. از آن زمان تا الان با اين بيماري مقابله کردهام اما در شرايطي به خاطر درمان نتوانستم کار کنم. البته در همان زمان در تئاتر کار ميکردم و در سينما و تلويزيون نمي توانستم کار کنم.

بيماري مرا از سينما و تلويزيون انداخت

الان حالتان بهتر است؟

- بله خدا را شکر، مدتي است حالم بهتر شده است و دارم کار مي کنم. در فاصله دو سه سالي که من در تلويزيون کار نکردم، تغيير مديريت هم در اين رسانه داشتيم و همين باعث شد تا ادامه کار کردنم در اين رسانه کمي مشکل شود. در سال ۷۸ هم يک کار براي کودک انجام دادم که متآسفانه پخش نشد.

اما همانطور که خودتان هم اشاره کرديد در همان زمان در حيطه تئاتر کارهاي خوبي را روي صحنه داشتيد.

- بله و در هر سال دو نمايش را بازي ميکردم. نمايش هايي نظير شاخه طوبي، يک دامان ماه و ستاره، نصرت خانم مادرم و نوروز و ...

با توجه به کارهايي که در زمينه کودک انجام داديد، فعاليت در اين ژانر چقدر برايتان اولويت داشت؟

- براي کارهايم اولويت بندي نمي کنم. هر کاري که پيشنهاد شود و در موردش به اين نتيجه برسم که براي حضور در آن قابليت و توانايي اش را دارم حتما قبول مي کنم.

سال گذشته در فيلم «فرزند چهارم» به کارگرداني وحيد موسائيان و «گلچهره» نيز بازي کرديد؟

- بله و در فرزند چهارم لهجه ايراني الاصل تانزانيايي را داشتم. پيشنهادها را بررسي مي کنم و اگر نقشي برايم جذابيت داشته باشد در آن بازي ميکنم. ضمن اينکه بايد ببينم با کارهاي تئاتريام تداخل نداشته باشد.

اخيرا در سريال «معماي شاه» و قبل تر در سريال «پايتخت دو» بازي کرديد.

- فاز اول معماي شاه قبل از نوروز تمام شد که در واقع اتفاقات دربار را به تصوير مي کشيد. من در اين سريال در نقش دکتر ايادي دکتر مخصوص شاه به ايفاي نقش پرداختم.

با توجه به اکثر کاراکترهايي که در معماي شاه ما به ازاي بيروني دارند، نقش شما هم قطعا در راستاي همين نقش ها بود؟

- نقشهايي مثل هويدا و خود شاه سنديت تاريخي دارند و همه مردم آنها را مي شناسند، به همين خاطر بازيگرانشان بايد طوري بازي کنند که درست شبيه به اين افراد باشد. اما در مورد دکتر اعيادي مطلب زيادي در اختيار نيست و فقط همه اين را مي دانند که او مورد اعتماد شاه بوده است. اين که اين شخصيت زياد شناخته شده نيست، دست من را باز گذاشت که طبق صحبت و مشورت با کارگردان شخصيتي بيافرينيم که هم جذاب باشد و هم اينکه ويژگي هايي که براي ايفاي نقشهاي اين چنيني را داراست داشته باشد. آقاي ورزي هم در اينباره خيلي به من کمک کردند.

تجربه همکاري با محمدرضا ورزي برايتان چطور بود؟

- تجربه خوبي بود ضمن اينکه تا الان خود ايشان و تهيه کننده به من گفتند که سکانسهايي که بازي داشتم خوب درآمده و از اين بابت خوشحالم.

و پايتخت دو؟

- سال گذشته در پايتخت دو نقش دايي صفر را بازي کردم که خوشبختانه مخاطبان هم از آن نقش خوششان آمده بود و آن را دوست داشتند. اين سريال تجربه خوبي براي حضورم در سريال هاي مناسبتي بود. بعد از بازي در اين سريال حس کردم که ارتباطم با مخاطب بيشتر از قبل شده چرا که مردم ما هميشه سريالهاي مناسبتي را به گونه اي دنبال مي کنند.

برسيم به سريال نوروزي «خوب، بد، زشت» که نوروز امسال از شبکه دو سيما پخش شد.

- کارگردان اين سريال آقاي منوچهر هادي بازي من را در سريال پايتخت دو ديده بودند و پيشنهاد بازي در نقش پدر خانواده را در اين سريال به من دادند.

بيماري مرا از سينما و تلويزيون انداخت

براي ايفاي اين نقش چطور با کارگردان به تعامل رسيديد و آيا پيشنهادهايي براي بهتر درآمدن نقش مي داديد؟

- بله، از برخوردهاي مردم در کوچه و خيابان متوجه مي شدم که اولا سريال را ديده اند و آيا آن را دوست داشته اند و يا نه؟ و همين بازخوردها را در گفتگو با کارگردان و نويسنده مطرح مي کردم. بازخوردهاي مردم طوري بود که انگار من را جزو خانواده خود مي دانند و آنقدر صميمي برخورد مي کردند که برايم جالب بود و همين جذابترين بخش کار ما است.

با توجه به پيشينه کمدي که مخاطب از شما مي دانست اين انتظار مي رفت که بار کمدي اين سريال تا حد زيادي روي دوش شما باشد، اما در عمل اينطور نشد.

- همان روز اول که مي خواستيم در مورد کار صحبت کنيم من مي خواستم نقشم را کمدي بازي کنم اما آقاي هادي نظرشان خلاف اين بود.

اين مسئله به اين علت نيست که کمدي بودن کار به اصطلاح در نيامده؟

- نه اصلا، کارگردان گفتند که مي خواهيم به سمت کمدي نرويم و قصد داريم اتفاقات و موقعيت هاي کمدي که بوجود ميآيد مخاطب را سرگرم و جذب کند. بهتر است که به سمت جدي بودن برويم، اما نه جدي بودني که صرفا جدي باشد و من در اين باره قانع شدم که نقش پدري را بازي کنم و در مواقعي که به سمت جدي شدن مي رفتم ايشان به من مي گفتند که زياد جدي نشو.

در بازخوردهايي که از مخاطب داشتيد به مورد خاصي برنخورديد؟

- بله اتفاقا يک مورد برايم خيلي جالب بود روزي سوار تاکسي شدم و راننده تاکسي که يک پسر جوان بود از من کرايه نگرفت و دليلش را پرسيدم و گفت: اينکه شما در قسمت پاياني سريال پسرت را بخشيدي من را تحت تآثير قرار داد و باعث شد رابطه من و پدرم که مدت ها بود با هم قهر بوديم دوباره از سر گرفته شود و من با پدرم آشتي کردم و اين موضوع مرا به عنوان يک بازيگر خيلي خوشحال کرد.

در سريال تکيه کلامي داشتيد تحت عنوان ملوسک بابا. اين جمله را خودتان پيشنهاد داده بوديد؟

- بله براي خودم بود و در آن درشت نمايي هم کردم. معتقدم که رابطه بين دختر و پدر و هم چنين پسر و پدر بايد رابطهاي گرم و صميمي باشد. چيزي که خيلي از ماها در شرايطي آن را فراموش کردهايم. در باره اين تکه کلام هم بازخوردهاي خوبي داشتم. يکي از آنها اين بود که يک دختر خانمي به من گفت من و پدرم نشسته بوديم و سريال شما را تماشا ميکرديم و زمانيکه به جمله ملوسک بابا، عروسک بابا رسيد، من و پدرم نگاهي به هم انداختيم و متوجه شديم که مدت هاست با هم اين طور صحبت نکردهايم.

در ساخت آثار مناسبتي اصولا فرصت مقايسه بيش از حد فراهم مي شود. در مورد خوب بد زشت هم اين مسئله براي شما بوجود آمد که با توجه به حضور کم تان در کارهاي مناسبتي بازي شما را با ساير کارها قياس کرد.

- اين موضوع برايم جذابيت و هيجان خاصي داشت و مثل جام فوتبال بود که در يک رقابت با يکديگر قرار مي گيرند. به نظرم رقابت جذاب است و چرا نبايد باشد؟ و من با اين مسئله اصلا مشکل نداشتم و اتفاقا اين را خيلي خوب مي دانم که در اين مناسبت ها تلويزيون سريال هايي اين چنيني را پخش مي کند. اين رقابت هم امتياز مثبت دارد و باعث مي شود که سازندگان در کارهايشان دقت بيشتري کنند تا کار بهتري را بسازند. درست است فرصت کمي دارند اما نکات مثبتي را براي سازندگان دارد و يکي از آنها بازخوردهاي به روزش است که از مخاطب مي گيرند.

بيماري مرا از سينما و تلويزيون انداخت

نکته اي که در مورد اين سريال شنيديم اين بود که طرح اوليه آن دچار تغييراتي شد. فکر مي کنيد اين تغييرات اثري در کليت کار گذاشته است؟

- چند قسمت ابتدايي کار را که همه بازيگران خوانديم به اين نتيجه رسيديم که فيلم نامه اشکالاتي دارد و اين را مطرح کرديم. خط اصلي قصه همانطور ماند و يک سري تغييرات با مشورت با نويسنده و کارگردان اعمال شد.

از همکاري با منوچهر هادي راضي بوديد؟

- دفعه اولي بود که با ايشان تجربه همکاري داشتم. ايشان از آن دسته کارگرداناني هستند که مانعي سر راه بازيگرشان نمي گذارند و به پيشنهادهاي او گوش مي دهد. قبل از هر سکانس از بازيگران مي پرسد که نظرتان درباره اين سکانس که ميخواهيم ضبطش کنيم چيست؟ از اين همکاري راضيام و ايشان همانطور که گفتم احترام زيادي براي گروه بازيگرانشان ميگذارند.

تا چه ميزان از بداهه استفاده ميکرديد؟

- به اين دليل که قبل از ضبط هر سکانسي تمرين داشتيم ممکن بود در اين تمرين ها نکات جالبي به ذهنمان برسد که با کارگردان مطرح مي کرديم و با استقبال او روبور مي شديم.

براي جمله پاياني اگر صحبتي مانده بفرمائيد.

- دوستاني که در حيطه هنر کار مي کنند همه و همه بياييم و مسائل و نگاه هاي شخصي خود را در کار و يا اثري دخالت ندهيم. براي مثال اگر با بازيگر نوعي مشکلي داريد، نمايش اش را ببينيد و بازتاب دهيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج