۱۰۲۸۴۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بانوی فاتح اورست این روزها کجاست؟

بانوی هیمالیانورد همدانی با فعالیت در آموزش و پرورش و تدریس کوهنوردی برای دانشجویان، گذران زندگی می‌کند.

ایسنا: بانوی هیمالیانورد همدانی با فعالیت در آموزش و پرورش و تدریس کوهنوردی برای دانشجویان، گذران زندگی می‌کند.

کوهنوردی از آن دست رشته هایی است که همدان در آن طی سال های اخیر حرف های بسیاری برای گفتن داشته و دارد؛ رشته ای که همدان در آن به گفته رئیس فدراسیون کوهنوردی یکی از قطب های اصلی کشور به شمار می رود.

همدان شهری کوهستانی است که وجود رشته کوه های بلندبالای الوند در این شهر سبب شده کوهنوردان مادستانی خود را به بالاترین درجه افتخار برسانند.

تاریخ کوهنوردی همدان طی سال های پرافتخار خود، کوهنوردان بزرگی را به کشور معرفی کرده که از جمله آنها می توان به نامدارانی چون جلال چشمه قصابانی مردی که تا به حال دو بار بلندترین قله جهان را به زیر پای خود آورده اشاره کرد.

البته تنها چشمه قصابانی نیست که توانسته به قله سربه فلک کشده اورست صعود کند. "رضوان سلماسی" بانوی پرافتخاری است که سال ۸۴ همراه با ۶ کوهنورد دیگر به اورست صعود کرد تا برگ زرینی از افتخارات ورزش همدان به نام این ورزشکار قهرمان رقم بخورد.

رضوان سلماسی متولد سال ۱۳۴۷ است. او نزدیک به بیست سال است که به طور جدی کوهنوردی کار می کند. البته به گفته خودش از سن ۱۳ سالگی به کار طبیعت گردی و کوهپیمایی مشغول بوده است، اما از سال ۷۳ به طور جدی ورزش حرفه ای را آغاز کرده است.

این کوهنورد پرافتخار و ارزشمند کشورمان این روزها به کار فرهنگی مشغول است و در آموزش و پرورش تدریس می کند. او همچنین در زمینه تدریس کوهنوردی با دانشگاه بوعلی سینای همدان در حال همکاری است و در هیات کاراته همدان نیز به عنوان نایب رئیس بانوان مشغول به فعالیت است.

سلماسی درباره صعود خود به قله اورست به خبرنگار ایسنا می گوید: سال ۸۴ همراه با ۶ کوهنورد از سراسر کشور برنامه سراسری صعود به اورست در دستور کار قرار گرفت. در این صعود یک کوهنورد از ملایر، یک کوهنورد از سیستان و بلوچستان، یک کوهنورد از الیگودرز و سه کوهنورد از تهران حضور داشتند. البته این برنامه صعود مختص ۲۰ نفر بود که هفت نفر از آن ها را بانوان کوهنورد تشکیل می دادند.

وی در ادامه افزود: این صعود در فصل بهار انجام شد که آغاز حرکت از ایران تا بازگشت به کشورمان ۹۰ روز به طول انجامید.

این کوهنورد پرآوازه کشورمان خاطرنشان کرد: حضور در ارتفاع کار دشواری است. در ارتفاع کمبود اکسیژن و فشار، همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و بدن باید به این شرایط عادت کند. به اینها برف و یخبندان شدید را هم اضافه کنید. تصور این شرایط برای هر کسی آسان نیست. اما با همه این تفاسیر این برنامه صعود یکی از دوست داشتنی ترین بخش های زندگی من است که در این برنامه به هیچ وجه سختی های کار را ندیدم.

وی درباره فعالیت های کنونی خود یادآور شد: افتخار می کنم که چندین سال است در خدمت ورزش همدان هستم. کار کردن با آموزش و پرورش و تدریس کوهنوردی برای دانشجویان هم لذت بخش است. ضمن اینکه در کاراته هم مشغول به فعالیت هستم و از این بابت نیز خوشحالم.

سلماسی درباره کوهنوردانی که به قله اورست صعود کرده اند، تاکید کرد: در دنیا تعداد کسانی که به بلندترین قله جهان صعود می کنند زیاد نیست. از همدان تا به حال من و جلال چشمه قصابانی به این افتخار رسیده ایم. البته من تا ارتفاع هشت هزار و ۵۰۰ متری صعود داشتم اما چشمه قصابانی دو بار صعود کامل داشته است. حضور وی برای ورزش همدان مایه مباهات است.

بانوی کوهنورد همدانی در پایان، صعود خود به اورست را یکی از شیرین ترین اتفاقات دوران ورزشی خود برشمرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج