۱۰۳۲۰۳
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

حداقل قیمت بنزین باید ۱۴۰۰ تومان باشد!

بنزین در سال های پیش از انقلاب با نرخی بالاتر از قیمت جهانی آن به فروش می رسید. در بحبوحه انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی، نرخ تورم به شدت بالا رفت. با کاهش ارزش ریال، نرخ بنزین نیز کاهش یافت، به طوری که در سال ۱۳۵۹ دولت قیمت بنزین را ۳ برابر کرد و از یک تومان به سه تومان رساند.

دنیای اقتصاد: از آن زمان به بعد هرچند سال یک بار، بنزین افزایش قیمت را تجربه می کند، اما افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ریال با شتاب بیشتری به پیش رفته اند. به طوری که بهای بنزین که زمانی بیشتر از قیمت جهانی آن بود در سال ۱۳۸۹ و پیش از اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها به ۱۰ درصد قیمت جهانی رسید، دولت با اجرای فاز اول هدفمندی و افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان، سعی کرد بهای آن را به نرخ منطقه ای برساند.

با اجرای نادرست فاز اول هدفمندی، نرخ تورم به شدت افزایش یافت و بعد از گذشت سه سال قیمت بنزین دوباره عقب گرد داشته و در حال حاضر تنها ۱۴درصد نرخ جهانی است. در چند ماه اخیر در آستانه اجرای فاز دوم طرح هدفندی یارانه ها، کاهش یارانه دولتی بنزین نقل محافل شده است.

کارشناسان اقتصادی درباره افزایش قیمت این کالا نظرات متفاوتی دارند. برخی از آنان بر این باورند که افزایش یک باره قیمت بنزین نادرست بوده و باعث افزایش شدید نرخ تورم می شود. اما عده ای دیگر به شوک قیمتی معتقدند و به باور آنها باید بهای بنزین تک نرخی و بالای ۱۰۰۰ تومان تعیین شود تا دولت بتواند از هزینه های ناشی از یارانه سوخت رها شود و با پولی که از برداشتن یارانه ها عایدش می شود، مسیر تولید را بهبود بخشید.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که اگر دولت قیمت بنزین را کمتر از ۱۴۰۰ تومان تعیین کند، اصلا برای کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

سلطانی در گفت وگو با شانا اعلام کرد: افزایش نرخ بنزین، سالانه ۲ تا ۳ درصد، عدد تورم را بالا می برد و در درازمدت اثر مثبتی روی اقتصاد کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان آزادسازی نرخ حامل های انرژی باید روی بنزین باشد، گفت: بنزین یک فرآورده مصرف نهایی است و کمترین میزان مصرف را در تولید و شبکه حمل ونقل عمومی دارد. زیرا در حال حاضر گاز و گازوئیل بیشترین میزان سوخت مصرفی حمل ونقل عمومی کشور را به خود اختصاص داده و خودروهای شخصی بیشترین مصرف نهایی را از این فرآورده دارند.

به اعتقاد وی، اکثر مصرف کنندگان خودروهای شخصی از دهک های بالای جامعه هستند و بیشترین میزان درآمد را دارند، اما در دهک های پایین درآمدی شاید از هر پنج خانوار یک خانوار دارای خودروی شخصی باشد.

سلطانی در ادامه گفت: با افزایش قیمت بنزین، هم آلودگی هوا و ترافیک شهری کاهش می یابد و هم هزینه دولت برای سرمایه گذاری در امر بهداشت و سلامت کم می شود.

به گفته وی، هم اکنون دولت ناچار است به دلیل افزایش آلودگی هوای کلان شهرها مبالغ کلانی را برای سلامت شهروندان و خدمات رسانی به آنها هزینه کند.

به اعتقاد وی افزایش قیمت بنزین روی تورم اثر چندانی ندارد، سلطانی در این باره گفت: اگر دولت بار فشار تغییر قیمت حامل های انرژی را به بنزین منتقل کند، این فرصت نیز ایجاد می شود تا قیمت حامل هایی مانند برق و گاز که تاثیر مستقیمی روی تولید دارند کمتر افزایش یابد، در نتیجه با توجه به رکود تورمی، هزینه تولید هم افزایش نمی یابد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از مخالفان تک نرخی شدن بنزین در حال حاضر است و در این باره گفت: بهتر است در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، بنزین با دو نرخ اعلام شود، زیرا دارندگان خودروهای ارزان و کم مصرف از دهک های میانه جامعه هستند، ضمن اینکه حمل ونقل عمومی نیز به سرعت قابلیت جایگزینی ندارد و باید در یک بازه زمانی دولت و شهرداری به توسعه این ناوگان اقدام کنند.

وی در این خصوص افزود: ناوگان حمل ونقل عمومی باید به قدری توسعه و صرفه اقتصادی پیدا کند که طبقه متوسط جامعه دیگر ضرورتی برای استفاده از خودروی شخصی خود نداشته باشند.

به گفته وی، پس از اینکه زیرساخت هایی از جمله فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در جامعه ایجاد شد آن گاه دولت می تواند در یک دوره زمانی به تدریج سهمیه بنزین های کارتی را کم و به مرور حذف کند.

سلطانی، نرخ بنزین در ایران را حدود ٢٢ سنت اعلام کرد و افزود: ایران یکی از ارزان ترین بنزین های دنیا را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، بنابراین دولت می تواند این نرخ را به نرخ های بین المللی نزدیک کند.

به اعتقاد وی بهتر است دولت در فاز دوم هدفمندی، کف ١٤٠٠ تومان را برای بنزین آزاد در نظر بگیرد و اگر بخواهد کمتر از این رقم را در فاز دوم نهایی کند، اصلا توجیه ندارد.

وی گفت: با فرض اینکه بنزین سهمیه ای پس از مدتی حذف شود، دولت می تواند در فاز دوم هدفمندی نرخ بنزین آزاد را بین ١٢٠٠ تا ١٤٠٠ تومان تعیین کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره افزایش تورم در صورت افزایش قیمت بنزین بر این باور است که ممکن است در کوتاه مدت افزایش نرخ بنزین روی تورم و نرخ ارز اثر بگذارد، اما در بلندمدت در صورتی که رشد اقتصادی روند صعودی داشته باشد، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

سلطانی با اشاره به تورم انتظاری ناشی از افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: باید به این مساله توجه داشت که قیمت بنزین به تنهایی سطح عمومی قیمت ها را افزایش نمی دهد، به نحوی که حتی اگر دولت نرخ بنزین را ٤ برابر هم کند اثر آن روی تورم سالانه بیشتر از ٢ تا ٣ درصد نخواهد بود.

در ابتدا با افزایش قیمت، نرخ حمل ونقل شهری و مسافری افزایش می یابد، اما این نرخ عدد تورم عمومی را بالا نمی برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثل اینکه ایشون ایران تشیف ندارن

    • kami

      خب در عوض حداقل حقوق کارمند باید 5 توامن باشد و فرغون های ایران خودرو از 4 توان بیشتر نشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج