۱۰۳۴۰۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

روحانی: اجرای فاز دوم هدفمندی در این هفته

روحانی با بیان اینکه در بحث یارانه ها نیروی انتظامی باید به یاری دولت به پا خیز،گفت: ما در همین هفته مرحله دوم یارانه ها را عملیاتی و اجرایی می کنیم و یک قدم در قانون هدفمندسازی یارانه ها به جلو می‌رویم.

خبرگزاری مهر: حسن روحانی امروز شنبه در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی که در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد خطاب به مسئولان نیروی انتظامی، گفت: بسیار خوشحالم که خداوند این توفیق را عنایت کرد که در جمع شما فرماندهان عالی نظام، نیروی بسیار حساس و مهم انتظامی حضور داشته باشم.

وی افزود: در آستانه میلاد باسعادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داریم و ان شاء الله همه شما و همه ما در پناه عنایت و الطاف آن حضرت و اهل بیت و خاندان رسالت قرار گیریم و در انجام وظایف خود موفق باشیم.

روحانی ضمن خسته نباشید به پرسنل ناجا به خاطر خدمات گسترده در ایام تعطیلات نوروز، گفت: مخصوصا از نیروی راهنمایی و رانندگی و مسئولان این بخش از نیروی انتظامی که در مسیر جاده ها شب و روز در همه ایام به ویژه تعطیلات بار سنگینی بر دوش دارند، تشکر می کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمار تصادف در تعطیلات سال ۹۳ کاهش یافته است، گفت: کاهش آمار تصادفات بزرگترین تشویق برای شما و برای دولت خدمتگزار است. اگر یک نفر هم کاهش یابد این تشویقی برای همه است چه برسد به کاهش تلفات به صدها و هزاران نفر.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی وظایف بسیار گسترده و متنوع دارد، گفت: این نشانگر این است که این نیرو چقدر اهمیت دارد و انجام وظیفه آن با دشواری هایی روبرو است.

روحانی با اشاره به مسئولیت های سخت و حساسی که بر عهده نیروی انتظامی است، ادامه داد: نیروی انتظامی کارش با نیروی نظامی متفاوت است. نیروی نظامی مسئولیت تامین امنیت ملی را بردوش دارد که امنیت ملی نیز اکثر اوقات مقابله با تهدیدهای خارجی است اما تماس نیروی انتظامی با مردم عادی کوچه و خیابان است.

رئیس جمهور اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه نظام دانست و گفت: بخشی از این اعتماد عمومی به وسیله نیروی انتظامی تامین می شود و همه حاکمیت را در چهره نیروی انتظامی می دانند.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مواجهه نظام با مردم توسط نیروی انتظامی صورت می گیرد، اظهار داشت: از لب مرز که مردم وارد کشور می شوند تا پیاده شدن از هواپیما و کشتی ها و یا قرار گرفتن در جاده ها، با نیروی نظامی مواجه هستند و نیروی انتظامی به عنوان بخش بزرگ حاکمیت و نظام برای مردم مطرح است و شکل برخورد و تعامل اخلاقی و مهارت حرفه ای این نیرو را مردم لمس می کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از راه رفتن یک افسر پلیس و درجه دار گرفته تا نحوه لباس پوشیدن و طرز صحبت کردن با مردم، در رفتار نیروی انتظامی تاثیرگذار است.

روحانی ادامه داد: نیروی انتظامی از اول مرزها تا اعماق شب ها حضور دارند که کار آنها تنها مبارزه با جرم نیست و وظیفه اصلی آنان ایجاد نظم در جامعه است.

وی با بیان اینکه ایجاد نظم و انتظام با مبارزه با جرم متفاوت است، گفت: برخورد با رفتارهایی که از دید اجتماعی محکم و قابل پذیرش نباشد آنجا هم نیروی انتظامی وظیفه دارد.

روحانی تاکید کرد: شما موظف هستید نظم جامعه و از آن مهمتر امنیت عمومی را برقرار کنید. امنیت هم یعنی زندگی بدون دغدغه و آرامش خاطر. امنیت یعنی افراد جامعه نسبت به سرمایه های ارزشمند مادی و معنوی خود نگرانی نداشته باشند، این سرمایه گاهی خانه، حساب بانکی و سرمایه گذاری است و گاهی هم ارزش های معنوی.

اساس امنیت را حاکمیت قانون تامین می کند نه قدرت

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت امروز معنای بسیار گسترده ای دارد که تنها تامین بخشی از آن به عهده نیروی انتظامی است، افزود: یک وقتی فکر می کردیم هر چه نیروی ما قدرتمندتر، اقتدار ما قوی تر و در برخورد خشن تر باشیم، بهتر می توانیم امنیت را تامین کنیم اما هیچکس امروز این را قبول ندارد. قطعا پلیس باید مجهز و مقتدر باشد اما اساس امنیت تنها با قدرت تعیین نمی شود. اساس امنیت را حاکمیت قانون تامین می کند.

وی با بیان اینکه حاکمیت قانون و اجرای قانون در کشور باید به صورت ارزش دربیاید، گفت: باید همه احساس کنند که اگر به قانون عمل کرده اند ارزش و اگر عمل نکرده اند، ضد ارزش است.

روحانی قانون را معیار ارزش نامید و افزود: امام خمینی (ره) در بیانی فرموده بودند حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون خدا، بنابراین باید ارزش تلقی شدن عمل به قانون و ضد ارزش تلقی شدن تخلف از قانون به فرهنگ تبدیل شود که این سرآغاز نظم و آرامش و امنیت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این فر هنگ در کنار حضور نیروی انتظامی با هم می تواند امنیت به معنای واقعی کلمه را ایجاد کند.

وی گفت: در یک کشور برای آنکه قانون پیاده شود مردم باید همراه باشند بنابراین بدون اقناع مردم و همکاری و مساعدت آنان، پیاده کردن نظم و امنیت ممکن نیست.

روحانی با بیان اینکه پلیس باید بتواند معروف را تبدیل به معروف کند، گفت: بعضی از مردم آن چیزی را که بنده منکر می دانم ممکن است منکر ندانند بنابراین اول ما باید مردم را قانع کنیم که این کار معروف است یا منکر و پلیس ابتدا باید امر به معروف کند و نهی از منکر عمل بعدی است.

وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: مثلا اول باید کمربند ایمنی بستن را در جامعه جا بیندازیم و زمانی که تبدیل به فرهنگ شد، اگر کسی تخلف کرد و کمربندش را نبست، سپس جریمه کنیم.

روحانی گفت: یکی از اشکالات ما در جامعه این است که فکر می کنیم آن چه در ذهن من پلیس یا طلبه وجود دارد، مردم هم همان طور فکر می کنند.

رئیس جمهور افزود: بعضی مواقع ممکن است مردم برخی از رفتارهای نیروی انتظامی را شایسته، روا و معروف بدانند و برخی از رفتارهای آنها را ناشایست بدانند، برای این موضوع مثال های زیادی در ذهنم است که آن را بیان نمی کنم چرا که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.

روحانی با بیان اینکه پلیس باید حرفه ای و دانش بنیان باشد، گفت: یعنی پلیس باید هر کاری که می کند با تحقیق علمی و پژوهش باشد و بازخوردهای اقداماتش را مورد بررسی و پژوهش قرار دهد.

وی تاکید کرد: پلیس باید مجهز و مقتدر باشد و همه اصول اخلاقی و انسانی را مراعات کند چرا که اقتدار با ادب و تواضع منافات ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولین نیروی انتظامی در مواجهه با مردم به عنوان نماینده نظام هستند، تصریح کرد: اخلاقتان، نحوه تماس و برخورد، چهره، کلام و نوع سخن گفتنتان با مردم بسیار مهم است، اخلاق و نحوه تماس شما با مردم می تواند مبلغ اسلام و نظام باشد و خدای نکرده می تواند اثر معکوس داشته باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و حتی دولت تنها مجریان قانون هستند، گفت: ما در برخورد با مردم نباید کمتر و یا بیشتر از قانون عمل کنیم.

وی تصریح کرد: این نکته نباید از ذهن ما برود که کشور شرعا، عرفا و قانونا مال مردم است و تمام مقامات کشور بدون استثناء منتخب مردم هستند و با رای مردم مشروعیت پیدا می کنند و ما باید در هر مسئولیتی که هستیم، خودمان را خادم مردم بدانیم.

وی تاکید کرد: هر چه خداوند و یا قانون مجازات تعیین کرده باید همان باشد و نه بیشتر. حتی اگر طرف مقابل ما اعدامی باشد حق نداریم در بردن وی به چوبه دار به آن توهین کنیم. قوانین را مجلس تصویب کرده و ما مجری هستیم بنابراین حق نداریم که قوانین را کم و زیاد کنیم و این رسالت سنگینی است که شما باید به آن توجه داشته باشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه پلیس امروز از منزلت اجتماعی و جایگاه مردمی خوبی برخوردار است، گفت: مردم ما قدرشناس دولت هستند و دولت هم در حد توان خود هر چه بتواند کمک می کند همچنان که امسال با وجود مشکلات فراوانی که داشتیم در تخصیص اعتبارات بیش از ۱۰۰ درصد برای پلیس اختصاص داده ایم.

روحانی با بیان اینکه در بحث یارانه ها نیروی انتظامی باید به یاری دولت به پا خیزد، تصریح کرد: ما در همین هفته مرحله دوم یارانه ها را عملیاتی و اجرایی می کنیم و یک قدم در قانون هدفمندسازی یارانه ها به جلو می‌رویم.

وی افزود: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تکلیفی است که قانون برعهده دولت گذاشته و قانون گفته است که در سال ۹۳ یارانه تنها باید به کسانی داده شود که متقاضی و نیازمند هستند. ما در این هفته برای اجرا وارد عمل می‌شویم و من در این زمینه نیز بسیار حساسم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: مثلا طبق مصوبه سال گذشته قرار شد قبوض آب و برق ۲۴ درصد گران شود، اما مسئولان شرکت برق یک تفسیر دیگری از این مصوبه داشتند و به محض اینکه چند گزارش به من رسید، مسئولان را خواستم و دیدم آنچه که ما گفتیم برخلافش عمل شده و قبوض صادر شده را ابطال کردم.

روحانی توضیح داد: البته دولت بدهی سنگینی به شرکت برق دارد و ما دولتی که تحویل گرفتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهکار شرکت برق بود و باید به تدریج این بدهی را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: باید خیلی حواسمان را جمع کنیم که در اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مردم فشار نیاید و این قانون را با شیب بسیار ملایمی شروع کردیم و شماها مسئولان نیروی انتظامی نیز باید به دولت کمک کنید تا این قانون احرایی و پیاده شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به شعار سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: در مساله اقتصاد و فرهنگ نیز دولت نیاز به نیروی انتظامی دارد؛ چراکه تا قاچاق وجود دارد نمی شود اقتصاد مقاومتی را درست کرد. بنابراین برای اجرایی کردن سیاست های رهبری و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی ما نیاز به کمک نیروی انتظامی داریم.

وی با بیان اینکه امسال کشور را از رکود خارج می کنیم، بیان کرد: ما نیاز به تحول در عرصه اقتصاد داریم و یکی از هدف هایمان این است که امسال کشور را از رکود خارج کنیم؛ چراکه بیکاری ام‌المفاسد است و خیلی از جرایم ناشی از فقر است و اگر اشتغال رونق یابد، بسیاری از جرایم نیز کاهش می یابد.

روحانی تعامل نیروی انتظامی با مردم را در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار موثر دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم در سال ۹۳، سال بسیار خوبی پیش روی همه ما برای خدمت به مردم بخصوص در زمینه اقتصاد و فرهنگ باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج