۱۰۳۷۵۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آملی لاریجانی: تافته جدا بافته‌ نیستند که...

رییس قوه قضاییه گفت: دنیای غرب انگار تافته جدا بافته‌ای است که به همه دنیا دستور می‌دهد. چه لزومی دارد که ما در این دستگاه کار کنیم؟

خبرگزاری ایسنا: رییس قوه قضاییه بر ضرورت تعامل بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای ایجاد امنیت پایدار در جامعه تاکید کرد.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی طی سخنانی در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی با اشاره به اهمیت امنیت، گفت: همه ما و مردم اهمیت این مساله را احساس می‌کنیم. تاثیر امنیت در پیشرفت کشور بسیار روشن است. اگر دقت کنیم امنیت در تمام ابعاد زندگی بشری ما و حتی موازین روحی ما تاثیر دارد.

وی افزود: در یک جامعه امن می‌شود تصور داشت که فرزندان رشد روحی و فرهنگی پیدا کنند. در یک فضای امن می‌توان تصور کرد که بازار و اشتغال رونق پیدا کند و در پناه امنیت معقول است که می‌توان آموزش عالی، تحقیقات و ابداعات داشت.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: فقط امنیت واقعی نیست که موثر است بلکه احساس امنیت هم مساله مهمی است. اینکه بدانیم نیروی انتظامی امنیت کشور را رصد می‌کند معقوله مهمی در کنار امنیت واقعی است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به وضعیت نیروی انتظامی در زمان کنونی، گفت: تمام نیروهای مسلح در امنیت کشور دخیل هستند. قوه قضاییه و وزارت اطلاعات هم در این مساله دخیل هستند، اما نیروی انتظامی وظایف خاصی دارد.

وی افزود: همانطور که جناب سردار احمدی‌مقدم فرمودند تعامل بسیار خوبی بین نیروی انتظامی با قوه قضاییه وجود دارد. درست است که نیروی انتظامی ضابط قوه قضاییه است و تحت تعالیم دادستان فعالیت می‌کنند. در ماده هشت قانون نیروی انتظامی و اصلاحات بعدی آن درباره مساله ارتباط نیروی انتظامی و قوه قضاییه صحبت شده است.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: وظایفی همچون مبارزه با موادمخدر، مبارزه با قاچاق، مبارزه با منکرات و فساد، پیشگیری از وقوع جرم، کشف جرایم، بازرسی و تحقیق، حفظ ادله، دستگیری مجرمین و ابلاغ و اجرای احکام قضایی به عهده نیروی انتظامی است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری از وقوع جرم، گفت: پیشگیری از وقوع جرم در قانون نیروی انتظامی مورد اشاره قرار گرفته است، البته پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی به عهده قوه قضاییه گذاشته شده ولی این امر یک مساله فراقوه‌ای است.

وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم چیزی فراتر از تعقیب مجرمین است و امروز در تمام دنیا این مساله یک بحث فراگیر است.

رییس قوه قضاییه افزود: امروز میزان فزآینده پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که باید اهمیت ویژه‌ای به پیشگیری از وقوع جرم داده شود.

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: لایحه پیشگیری از وقوع جرم در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و امیدواریم در آنجا سرنوشت خوبی پیدا کند.

وی ظهار کرد: امروز بحمدالله سطح بالایی از تعامل را بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه شاهدیم و اثر آن را هم در سطح جامعه می‌بینیم. هرگاه تعامل بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه زیاد باشد امنیت را هم می‌بینیم و هرگاه مقداری کوتاه بیاییم مشکلات برمی‌گردند؛ بنابراین توصیه من به فرماندهان محترم ناجا این است که این امر ادامه داشته باشد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ما نباید بحث برخورد با اشرار، سارقین مسلح، قاچاقچیان و زورگیران را رها کنیم، گفت:‌ اینطور نباشد که هر دوره‌ای چند روزی این کار را انجام دهیم و بعد رها کنیم. من این مساله را به روسای دادگستری هم گفته‌ام. مردم انتظار دارند دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخورد با جرایم خشن قاطعانه وارد شوند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اهمیت وجود امنیت توام با عدالت، گفت: نیروی انتظامی مانند قوه قضاییه یک نیروی گسترده در سراسر کشور است و نیاز به نظارت مستمر دارد چنانچه در قوه قضاییه نیز بازرسی و نظارت وجود دارد، البته در این زمینه اقداماتی انجام شده ولی در عین حال می‌دانیم مشکلاتی وجود دارد لذا طوری نباشد که خدای ناکرده برای تامین امنیت به مردم اجحافی کنیم. حکومت‌هایی بوده‌اند که امنیت را برقرار کرده‌اند، اما با سلب آزادی مردم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در شرع و قانون اساسی، گفت: به نظر می‌رسد این امر چنانچه باید و شاید مورد اعتنا قرار نگرفته است. البته امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد ولی در هر حال مساله غیرقابل انکاری است لذا همه ما باید دست به دست هم بدهیم و آن را پیش ببریم. نیروی انتظامی نیز هم به عنوان ضابط دستگاه قضایی و به واسطه وظایف دیگر خود باید امر به معروف و نهی از منکر را البته با شرایطش جدی بگیرد.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: به نظر می‌رسد ما اگر بخواهیم امنیت پایدار و اصلاحات داشته باشیم باید نوع نگاه‌مان را عوض کنیم. نوع نگاه ما باید توحیدی و آسمانی باشد. چقدر به قرآن به عنوان یک امر حقیقی عمل می‌کنیم؟ نگاه قرآنی این است که تمام هستی به حق‌تعالی ختم شود.

آملی‌لاریجانی با اشاره به وظایف نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در برقراری امنیت و عدالت، گفت: آیا واقعا می‌شود حق و عدالت را به صرف برخورد با قضات توسعه داد؟ آیا اگر نگاه‌مان قرآنی باشد می‌توانیم باور کنیم آنچه غربی‌ها می‌گویند بهتر از آن است که کتاب آسمانی ما گفته است؟ رافت و رحمت الهی موجب شده خداوند بر رسول خود آیاتی نازل کند که انسان را از ظلمت خارج کند.

وی ادامه داد: مساله سبک زندگی را مقام معظم رهبری در این اواخر مطرح کردند و بحث بسیار مهمی است. نحوه حیات ما باید ایمانی باشد. ما چکار داریم که آنها چه چیزی می‌خواهند نقاشی کنند؟ در چند ماه اخیر چه هجمه‌هایی از طرف غربی‌ها، پارلمان اروپا و آمریکا دارد وارد می‌شود. به ما می‌گویند اعدام می‌کنید. ما می‌گوییم بخشی از این اعدام‌ها قصاص است و قصاص یک حق است. برای ما نسخه می‌نویسند که همجنس‌بازی آزاد باشد. به جای تقدیر و تشکر از ما می‌گویند چرا قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام می‌کنید؟ نمی‌گویند جمهوری اسلامی برای تمیز نگه داشتن فضا چقدر جوان تقدیم کرده‌ است. ما چکار داریم شما چه نسخه‌ای می‌نویسید؟ اصلا شما که هستید؟ در نگاه موحدان شما هیچ چیز نیستید البته ما باب فهم را بر خودمان نمی‌بندیم. ما هر کجا که باشد دنبال علم می‌رویم.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: دنیای غرب انگار تافته جدا بافته‌ای است که به همه دنیا دستور می‌دهد. چه لزومی دارد که ما در این دستگاه کار کنیم؟ حیات قرآنی حیات طیبه است. قرآن می‌گوید هر کس عملش صالح باشد و مومن باشد او را به حیات طیبه زنده نگه می‌داریم، اما نگاه مدرنیته نگاه عقل ابزاری است که فقط می‌گوید مصرف بیشتر شود و کاری ندارد که سرمایه و تولید بیشتر به کجا برود.

آملی‌لاریجانی یادآور شد: در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر از کرامت انسانی صحبت شده است. شما می‌دانید کرامت انسانی چیست؟ قرآن است که انسان و کرامت انسانی را می‌شناسد و می‌گوید انسان خلیفه‌الله است. عده‌ای که در سال ۱۹۴۸ نشسته‌اند چنین اعلامیه‌ای را نوشته‌اند چه کسانی بودند، بر چه اساسی حق را تبیین کردند؟

وی افزود: در این اعلامیه گفته‌اند ازدواج یک حق فردی است و آن را اینگونه تفسیر می‌کنند که زن با زن و مرد با مرد می‌تواند ازدواج کند. ما به هیچ وجه این مساله را نمی‌پذیریم. عقل اقتضا می‌کند این حرف‌ها را نپذیریم. ما برای نجات کشور و فرزندانمان باید به نگاه قرآنی برگردیم.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: در بحث حکومت‌ها عده‌ای می‌گویند مشروعیت به رای مردم است. البته که ما معتقدیم رای مردم در به فعلیت رساندن حکومت اصیل است اما مشروعیت حکومت چه به معنای شرعی و چه به معنای دقیق فلسفه سیاسی به رای مردم نیست. اینکه یک حکومتی، حکومتی است که عواملش الزام‌آور باشد به ید خداوند است منتهی در مقام به فعلیت رساندن حکومت، مردم هستند که تاثیرگذارند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه نباید تصور داشته باشیم که در یک اختلاط فرهنگی نجات پیدا می‌کنیم، گفت: نباید منازل را برای ماهواره‌ها باز کنیم. آیا می‌شود جوان‌ها تمام شب ماهواره نگاه کنند و بعد از آن نماز شب بخوانند؟ ما باید دربست در اختیار خدا باشیم و نگاه توحیدی را یاری رسانیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج