۱۰۳۸۹۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ادامه زندگی موش‌ ها در کنار نجف‌ آبادی‌ ها!

چندماهی از خبرسازشدن حمله موش‌ها به روستای نجف‌آباد می‌گذرد اما جدی‌نگرفتن موضوع، توسط مسوولان باعث شده این مشکل روستاییان هنوز حل نشود.

روزنامه شرق: چندماهی از خبرسازشدن حمله موش‌ها به روستای نجف‌آباد می‌گذرد اما جدی‌نگرفتن موضوع، توسط مسوولان باعث شده این مشکل روستاییان هنوز حل نشود.

بسیاری از اهالی روستا از حضور موش‌ها و شنیدن صدای فعالیت آنها در دیوار و زیرزمین گله‌مندند گرچه برخی از اهالی نیز از عملکرد دستگاه موش‌کش الکترومغناطیس رضایت داشته و می‌گویند: تا وقتی به‌طور منظم از آن استفاده می‌شد، مشکل رو به بهبودی بود.

محمد همتی، یکی از اهالی روستا می‌گوید هنگامی که این دستگاه را آوردند تا مدتی فعالیت این موش‌ها کمتر شده بود ولی هنوز این مشکل وجود دارد، او به آذوقه و بذرهایی که از سقف آویزان کرده، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ما جرات نمی‌کنیم این آذوقه‌ها را کنار دیوار بگذاریم و مجبوریم برای درامان‌ماندن بذرها، آنها را از سقف آویزان کنیم چراکه مورد هجوم موش‌ها قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از اهالی روستا لانه‌های موش را در خانه مسکونی خود نشان می‌دهد و اضافه می‌کند: این موش‌ها کمتر از زیرزمین نمایان می‌شوند و ما بیشتر هنگامی متوجه حضور آنها می‌شویم که صدای کاویدن موش‌ها را در دیوار می‌شنویم یا شاهد نشست زمین و سوراخ‌شدن دیوارها هستیم گرچه گاهی نیز آنها را می‌بینیم.

علی رضایی، یکی دیگر از اهالی روستاست که ۱۱فروردین یک خانواده ۱۵نفره از این نوع موش را پیدا کرده. او می‌گوید: من این موش‌ها را از پشت دیوار پیدا کردم. چند تا از این موش‌ها هنوز نوزاد بودند و حتی موی بدن آنها در نیامده بود. من نیز به شورای روستا اعلام کردم تا بخشداری را در جریان بگذارد.

تعداد زیادی از اهالی روستا در این گزارش میدانی از پرشدن چاه فاضلاب خود گله‌مند بودند چراکه این موش‌ها با کاویدن زمین، چاه فاضلاب را پر کرده و اهالی روستا مجبورند مجددا چاه دیگری درست کنند، البته برخی از اهالی نیز به علت حل نشدن این مشکل فاضلاب خود را به بیرون خانه‌ها و سطح معابر رها می‌کنند. بهورز این روستا نیز در گفت‌وگو با «شرق» گفت: رهاسازی فاضلاب در سطح معابر موجب تهدید برای سلامتی و بروز بیماری‌هایی مانند سالک می‌شود و روستاییان با مشکل فاضلاب مواجه هستند.

گرچه به‌گفته جمشید درویش، رییس مرکز پژوهشی جانورشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، این موش‌ها گوشتخوار نیستند ولی مردم از زیان‌ها و پرشدن چاه‌های فاضلاب زیادی خبر داده و از مشکلاتی که این جوندگان به‌وجود آورده‌اند گله‌مندند، این درحالی است که فرماندار فیروزه اظهار داشته که تنها یک چاه فاضلاب در روستا پر شده است.

چیزی به‌نام «موش» آرامش روستا را به هم نزده است!

فرماندار فیروزه گفت: با استفاده از دستگاه موش‌کش الکترومغناطیس ۷۵درصد موش‌ها از بین رفته و ما معتقدیم این دستگاه کار خود را کرده ولی اگر در دو مرحله باقیمانده این موش‌ها از بین نرود مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی را انجام خواهیم داد.

محمدرضا حاجی‌زاده درباره اظهارات اخیر مردم روستا مبنی بر فعالیت دوباره موش‌ها افزود: هم‌اکنون چیزی به‌نام موش آرامش روستا را بهم نزده و مردم فکر می‌کنند اگر بگویند خانه‌هایشان خراب‌شده مثل زلزله و... به آنها وام بلاعوض یا کمک داده می‌شود و ما هیچ گزارشی از وجود موش‌ها نداریم. وی به جمع‌آوری بافت فرسوده روستا با رضایت صاحبان نیز اشاره کرده و اظهار داشت: برای بهسازی و بهداشت روستا نیز در مهم‌ترین منبع تغذیه این موش‌ها لوله‌گذاری شده تا این آب‌های سطحی محل تجمع موش‌ها نباشد.

فقط بازدید از روستا مشکل ما را حل نمی‌کند

براتعلی طوسی یکی از اعضای شورای روستا عنوان کرد: بسیاری از مسوولان به بازدید از روستای ما آمدند ولی هیچ اقدامی نشده و تنها کاری که برای بهسازی بهداشتی روستا شده کشیدن خط لوله‌ای است که برای این کار هشت‌میلیون از خود مردم جمع‌آوری کرده بودند. همچنین تخریب خانه‌ها از سوی ستاد بحران که مورد هجوم موش‌ها بودند و جمع‌آوری بافت فرسوده از دیگر اقدامات انجام‌‌شده بود، اما خراب‌کردن آسان است. در همین باره سعیدی یکی از اهالی روستا که خانه مسکونی‌اش در اثر حمله موش‌ها آسیب دیده و آن را تخریب کردند، می‌گوید: هیچ تسهیلاتی برای درست‌کردن خانه به ما داده نشد و من در حال حاضر در خانه پسرم زندگی می‌کنم. طوسی ادامه داد: در رسانه‌ها نوشته بودند فرماندار اعلام کرده که وام می‌دهند اما به دهیار و شورا ابلاغ نشده، با همه اینها وامی که کلی شرایط سخت و ضامن و کارمند و... نیاز دارد، یک روستایی چگونه می‌تواند آن را دریافت کند؟

طرح برای نتیجه‌بخشی باید به‌طور کامل انجام شود

مرتضی آقاخانی، مخترع دستگاه موش‌کش الکترومغناطیس اظهار داشت: ما به مسوولان در دستورالعمل استفاده از این دستگاه گفته‌ایم که برای نتیجه‌بخشی باید در یک بازه زمانی مشخص و به‌صورت متداول از این دستگاه استفاده شود.

وی تصریح کرد: در آخرین مرحله‌ای که ماه پیش در این روستا از دستگاه استفاده شد مردم رضایت داشتند، از آن موقع تاکنون سه مرحله دیگر باید از این دستگاه استفاده می‌شد که مسوولان پیگیری نکردند. وقتی مراحل کار به‌درستی و در زمان خود انجام نشود طبعا همان‌طور که اکنون مردم از حضور موش‌ها گلایه‌مندند، این مساله اتفاق می‌افتد، در حالی که این دستگاه در منطقه ۲۲ و ۱۴ تهران به‌طور منظم استفاده شده و هم‌اکنون این مناطق دیگر مشکلی ندارند و این دستگاه نتیجه‌بخش بوده اما در روستای نجف‌آباد به‌علت تاخیر در انجام مراحل، دوباره برگشت داشته چراکه این موش‌ها به‌صورت تصاعدی زیاد می‌شوند و باید تحت کنترل باشند.

وقتی ستاد بحران در قضیه‌ای وارد می‌شود طبیعتا بحرانی مردم آن منطقه را تهدید می‌کند و باید در این موارد تسهیلاتی برای بازسازی منطقه به مردم داده شود که متاسفانه نه‌تنها این اتفاق برای هجوم موش‌ها به روستای ۱۷۰ خانواری نجف‌آباد فیروزه نیفتاده بلکه مراحل از بین بردن این موش‌ها و بهسازی آن به کندی انجام می‌گیرد و مردم روستا همچنان در کنار این موش‌ها روزگار می‌گذرانند...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج