جاباما
۱۰۴۰۲۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گزارش ساکرنت از حضور ایران در جام جهانی

تیم ملی ایران بعید است که در جام جهانی سرنوشتی مشابه سرنوشت کره شمالی مقابل پرتغال را داشته باشد.

خبر آنلاین: تیم ملی ایران بعید است که در جام جهانی سرنوشتی مشابه سرنوشت کره شمالی مقابل پرتغال را داشته باشد.

ساکرنت در گزارشی به حضور ایران در جام جهانی برزیل اشاره کرده است.آنها خاطرات را ورق زده اند و اشاره ای کوتاه به حضور ایران در سه دوره قبلی جام جهانی داشته اند.به گزارش ایسنا،جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل کمتر از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران در گروه F باید با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین به رقابت بپردازد.

این گزارش را در زیر می‌آید:

هر چند ایران در سه دوره حضور خود در جام جهانی نتوانسته به دور دوم راه یابد‌ اما این به این معنا نیست که ایران حریفی آسان در تاریخ برگزاری جام جهانی بوده است. اکنون چهارمین حضور ایران در جام جهانی قطعی شده است و شاگردان کارلوس کروش باید تابستان سال جاری با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین دیدار کنند.

حضور ایران در جام جهانی به سال ۱۹۷۸ برمی‌گردد که رقابت‌ها در آمریکای جنوبی برگزار شد و ایران در آن دوره با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو در گروهی سخت قرار گرفت. بازیکنان ایران در آن دوره چهار بار به بازیکنان حریف پنالتی دادند و یک گل به خودی نیز به اشتباه وارد دروازه خودی کردند. دو پنالتی در دیدار با هلند رخ داد که هر دوی این پنالتی‌ها را رابی رنسنبرینک وارد دروازه‌ نماینده آسیا کرد. در بازی با پرو نیز بازیکنان ایران دو پنالتی به تیم حریف دادند که هر دوی این پنالتی‌ها را تئوفیلیو کوبیلاس وارد دروازه‌ ایران کرد.

تنها امتیاز ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ در بازی برابر اسکاتلند به دست آمد. ارتش تارتان (اسکاتلند) با امید بسیاری با مربیگری الی مک‌لئود به جام جهانی آمدند و هدفشان حضور در مراحل پایانی این رقابت‌ها بود. اسکاتلندی‌ها تصور می‌کردند بازی آسانی برابر ایران در پیش‌رو دارند و می‌توانند به راحتی تمام امتیا‌زهای مسابقه را کسب کنند اما این دیدار در پایان به تساوی یک بر یک رسید تا نماینده آسیا اولین امتیاز خودش را در این رقابت‌ها کسب کند.

ایران در آن دوره دروازه‌بان با استعدادی همچون ناصر حجازی را در ترکیب خود داشت. این دروازه‌بان بعدها در سال ۱۹۷۹ شانس حضور در تیم منچستریونایتد را از دست داد. با این حال توانست با درخشش در تیم باشگاهی و تیم ملی فوتبال ایران به اسطوره این کشور تبدیل شود.

احمد‌رضا عابدزاده جانشین حجازی در دو دهه بعد یعنی در سال ۱۹۹۷ نیز دقیقا کار حجازی را انجام داد. ایران در بازی رفت برابر استرالیا به تساوی یک بر یک رسید. در این دیدار ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی به تماشای بازی ایران رفتند. اما هری کیول جوان موفق شد گلزنی کند تا نتیجه‌ خوب برای استرالیا رقم خورد.

هری کیول که به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده است در نیمه نخست دیدار برگشت نیز یک بار دیگر گلزنی کرد. اورلیو ویدمار در آغاز نیمه دوم اختلاف را دو برابر کرد تا تری ونبلز و تیمش امید زیادی به صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه پیدا کند اما دو گل دیرهنگام از تیم ملی فوتبال ایران باعث شد ۸۵ هزار تماشاگر ورزشگاه کریکت استرالیا ساکت شود.

این پایان ماجرا نبود. قرعه‌کشی جام جهانی انجام شد و دو تیم ایران و آمریکا در یک گروه قرار گرفتند. ایران بازی جام جهانی ۱۹۹۸ را با شکست یک بر صفر برابر تیم خوب یوگسلاوی آغاز کرد. ایران در دیدار دوم خود در شهر لیون به دیدار آمریکا رفت. دیداری که هر دو تیم تلاش زیادی برای پیروزی کردند. پیش از آغاز مسابقه بیل کلینتون پیغامی برای صلح فرستاد و بازیکنان تیم ملی ایران نیز در آغاز مسابقه شاخه گل‌هایی به سوی بازیکنان آمریکا بردند. ایران در پایان موفق شد با نتیجه‌ دو بر یک این دیدار را به سود خود به پایان ببرند.

حمید استیلی، ها‌فبک با تجربه ایران درست پنج دقیقه‌ پس از آغاز نیمه نخست با ضربه سر دروازه‌ آمریکا را باز کرد تا مانند مارکو تاردلی به خوشحالی بپردازد. مهدی مهدوی کیای جوان که به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده است، در دقایق پایانی مسابقه موفق شد گل دوم ایران را به ثمر برساند، اما این پایان کار نبود و برایان مک براید موفق شد اختلاف را برای آمریکا به حداقل برساند تا این دیدار در پایان به سود ایران به پایان برسد.

ایرانی‌ها امیدوار بودند تا با برتری برابر آلمان شگفتی ساز جام جهانی لقب گیرند، اما شکست دو بر صفر برابر ژرمن‌ها پایانی بر حضور ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود. بازیکنان ایران در حالی به کشورشان باز گشتند که سرهای‌شان بالا بود.

هیچ ایرانی دوست ندارد خاطرات انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ را مرور کند. تنها یک چیز برای ایرانی‌ها مهم بود که بتوانند روزی از بحرین انتقام بگیرند و این انتقام نیز در بازی آخر ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ رخ داد که ایران در این دیدار موفق شد با گل محمد نصرتی بحرین را شکست دهد و به جام جهانی راه یابد.

هواداران فوتبال ایران امیدوار بودند که در جام جهانی ۲۰۰۶ بتوانند برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کنند. برانکو ایوانکوویچ ، سرمربی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ بود و این مربی کروات ستاره‌های همچون علی کریمی ، علی دایی و وحید هاشمیان را در ترکیب خود داشت. البته ستاره‌های جوان همچون آندرانیک تیموریان و جواد نکونام نیز در تیم آن زمان ایران وجود داشت.

ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ با تیم‌های پرتغال، مکزیک و آنگولا همگروه شد و در اولین دیدار خود با نتیجه‌ سه بر یک مغلوب مکزیک شد. ایران در آن دیدار از خود بازی خوبی را به نمایش گذاشت، اما در نیمه دوم و درست وقتی که علی کریمی از مسابقه خارج شد ایران قدرتش را از دست داد و با دو گل دیر هنگام باعث شد شکست تلخی را متحمل شود. خیلی‌ها معتقد بودند که ایران توانایی شکست مکزیک در آن دیدار را داشت.

رسانه‌های ایرانی پس از شکست نخست ایران به انتقاد از حضور علی دایی در بازی برابر مکزیک پرداختند. آنها معتقد بودند که دایی با ۳۷ سال سن باعث شد بود که قدرت خط حمله ایران کاهش پیدا کند. ایران در دومین دیدار خود در این رقابت‌ها برابر پرتغال به میدان رفت و در پایان با نتیجه‌ دو بر صفر شکست خورد تا دیگر شانسی برای صعود به مرحله بعد نداشته باشد.

شاگردان ایوانکوویچ در سومین دیدار خودشان برابر آنگولا به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا جام جهانی برای آنها به پایان برسد.

رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ هیجان زیادی برای ایرانی‌ها داشت، اما گل پارک جی سونگ باعث شد تا امیدهای ایران برای صعود به جام جهانی به حداقل برسد تا ایرانی‌ها با توجه به تساوی کره شمالی و عربستان در حسرت رسیدن به جام جهانی باقی بمانند.

دو سال بعد کارلوس کروش هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت. تیمی که بازیکنان با تجربه زیادی در خود داشت. هدف اول کروش صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود.‌ ایران با کروش رفته‌رفته به تیمی منضبط تبدیل شد و در هشت دیدار خود در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تنها دو بار دروازه خود را باز شده دید.

این تیم ملی ایران بعید است در جام جهانی مانند کره شمالی جام جهانی ۲۰۱۰ باشد که برابر پرتغال هفت بار دروازه‌ خود را باز شده دید. البته تیم ملی ایران هر چند که در خط دفاع تیم منضبط است، در خط حمله با مشکل مواجه است. اگر پیروزی چهار بر صفر برابر لبنان را کنار بگذاریم تیم ملی ایران در سایر دیدارهای خود در انتخابی جام جهانی نتوانست در هر دیدار بیش از یک گل به ثمر برساند.

در نهایت تیم ملی ایران موفق شد با پیروزی برابر کره جنوبی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه پیدا کند. اما روند آماده سازی ایران برای جام جهانی برزیل نگران کننده به نظر می‌رسد. ایران در حالی تنها یک دیدار دوستانه پس از صعود به جام جهانی داشته است که برای مثال کره جنوبی پس از صعود به جام جهانی ۱۴ دیدار دوستانه را تجربه کرده است.

علاوه بر این درگیری کارلوس کروش با باشگاه سپاهان برای در اختیار گرفتن بازیکنان تیم ملی باعث ایجاد جنجال جدیدی شده است. جنجالی که باعث شد کروش تمام بازیکنان سپاهان را از حضور در کمپ آفریقای جنوبی خط بزند.

تمامی این اتفاقات باعث نمی‌شود تا هیجان فوتبال دوستان ایران برای دیدن بازی‌های تیم‌شان در جام جهانی کاهش پیدا کند. ایرانی‌ها بی صبرانه منتظرند تا جام جهانی شروع شود تا بتوانند برگ جدیدی در تاریخ فوتبال‌شان شروع شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج