جاباما
۱۰۴۱۲۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مصرف نمک در ایران ۱۰ برابر دنیا است

مدیر‌کل آموزش و پرورش اردبیل گفت: مصرف نمک در کشورمان ۱۰ برابر دنیاست که آثار و عواقب بسیار ناخوشایندی درحفظ سلامتی و ارتقای آن داشته و این وظیفه آموزش و پرورش است که محورهای سالم زیستن را برای دانش آموزان و جامه تشریح و تبیین کند.

خبرگزاری تسنیم: صابر سپهری در مراسم هفته سلامت در کانون عصمت اردبیل، اظهار کرد: ما با خود مراقبتی و رعایت موازین بهداشتی و سلامتی می توانیم بیش از گذشته به بهبود شاخص های سلامت کمک کنیم که در این راستا به نظر می رسد باید موارد پیشگیرانه مد نظر باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: با رعایت موارد بهداشتی و خود مراقبتی می توان هزینه های درمان را برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی به کار برد.

سپهری بیان کرد: سلامتی افراد در سلامتی کل جامعه تأثیر دارد و خود مراقبتی گام اول سلامتی بوده، عملی آگاهانه و علمی است و هرکس از خودش مراقبت نکند، جاهل است.

وی تصریح کرد: هر سال هزینه هنگفتی در بعد درمان برای کشور تحمیل می شود و مصرف نمک در کشور فاجعه بوده و در عوض مصرف شیر و تخم مرغ بسیار پایین آمده است.

وی در تبیین انتخاب شعار هفته سلامت افزود: سالانه از طریق سازمان بهداشت جهانی شعاری برای سال انتخاب می شود که جهانی بوده ولی در هر کشوری متناسب با نیاز و سیاست های بهداشتی این نامگذاری و شعار تغییر پیدا می کند و در کشور و استان ما این شعار سازمان بهداشت جهانی با توجه به اولویت های درمانی و پزشکی به عنوان "خود مراقبتی" تغییر و نامگذاری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه میزان مصرف نمک در کشور ایران فاجعه بوده و خطرناک است، افزود: میزان نمک در ایران ۱۰ برابر دنیا بوده و با تأسف مصرف شیر به یک دهم دنیا و تخم مرغ نیز به یک چهارم دنیا کاهش یافته است.

صابر سپهری با اشاره به این که خود مراقبتی با غذای خوب، ورزش و دوری از استرس حاصل می شود، افزود: در بین سه تکلیفی که خداوند متعال برای بندگان که رعایت حق الله و حق الناس بوده و موضوع حق النفس نیز مطرح شده که انسان موظف به حفظ سلامت خود بوده و باید از این امانت و نعمت بزرگ الهی به وجه شایسته نگهداری و مراقبت نماید و این امر جز با مراقبت های سلامتی و بهداشتی حاصل نمی شود.

فرهنگ سلامتی در جامعه باید افزایش یابد

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه, ایجاد سلامتی فردی که به سلامتی جامعه منجر می شود از مسیر مدارس و دانش آموزان عبور می کند, اظهار کرد: طبق مطالعات و بررسی های پژوهشی ۶۵ الی ۸۵ درصد مسائل و موارد بهداشتی و سلامتی به نهادینه شدن فرهنگ سلامتی نیاز دارد که باید از توانمندی جوانان و نوجوانان در خود مراقبتی استفاده بهتر و بیشتری برد.

صادق حضرتی با اشاره به این که نمک آتش خرمن سلامتی است و اضافه وزن، نارحتی قلبی و فشار خون بالا جزو معضلات سلامتی مردم استان و جامعه می باشد گفت: خود مراقبتی به معنای کسب مهارت ها و توانمندی های فردی از راه مطالعات پزشکی، رعایت موارد بهداشتی، تغذیه و ورزش بوده که می توان از این طریق از ابتلا به بیماری های گوناگون پیشگیری و یا در صورت ابتلا شدن به بیماری از این طریق وضعیت جسمی و روحی را بهبود و درمان کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به این که اولویت بهداشت و درمان در سال جاری توانمند سازی آحاد مردم برای خود مراقبتی است, افزود: خود مراقبتی سوای از خود درمانی بوده که در بسیاری از مواقع خود مراقبتی با خود درمانی اشتباه گرفته می شود و با خود درمانی نسخه های تخصصی و استفاده از داروهای حساس؛ فرد سلامتی خود را به خطر می اندازد.

وی مشکلات اساسی و عمده جامعه را اضافه وزن، ناراحتی قلبی و عروقی، فشار خون بالا عنوان کرد و افزود: پوکی استخوان، کم خونی، دیابت، فشار خون بالا از معضلات سلامتی حوزه زنان است که با مصرف زیاد میوه و سبزیجات، ورزش مستمر روزانه، حذف و یا مصرف اصولی نمک می توان سلامتی بدن را تضمین کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج