۱۰۴۷۴۰۰
۲۱ نظر
۵۰۱۳
۲۱ نظر
۵۰۱۳
پ

انتقاد از سکوت بزرگان در برابر هتک‌حرمت روحانی

«روزی به ایشان گفتم: سید با این همه توهین و تهمت چه می‌کنی؟ هنوز آن لبخند معنادار و نگاه نافذش را با تمام وجود حس می‌کنم که با دست بر دوشم زد و گفت: آسیاب به نوبت.» این خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی بارها بازگو شده است.

روزنامه ایران نوشت: «روزی به ایشان گفتم: سید با این همه توهین و تهمت چه می‌کنی؟ هنوز آن لبخند معنادار و نگاه نافذش را با تمام وجود حس می‌کنم که با دست بر دوشم زد و گفت: آسیاب به نوبت.» این خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی بارها بازگو شده است.

با وجود تکرار آن اما در فضای سیاسی ایران رنگ کهنگی به خود نگرفته و هر زمان مصداق‌های مشهود و محسوسی پیدا می‌کند به مثابه آنکه «هر دم از این باغ بری می‌رسد/ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد».

آسیاب توهین و تخریب به مرحوم بهشتی محدود نماند و بعدها نوبت به خیلی ها رسید. حالا هم قرعه فال به نام حسن روحانی زده‌اند.

انواع و اقسام اتهام‌ها و توهین‌ها در پوشش نقد و داعیه‌داری مردم علیه او و همکارانش روانه می‌شود. حالا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گوی سبقت را در بدزبانی و ناسزاگویی و توهین به دولت و رئیس آن از برخی رسانه‌های منتقد و مخالف دولت هم ربوده‌اند. یک روز منتخب مردم را نفرین می‌کنند و روزی دیگر «اف بر تو» حواله دومین مقام عالی کشور می‌کنند. یک روز توهمات و اطلاعات غلط خود را دستمایه بهانه‌گیری و نسبت دادن ادعاهای بی‌اساس علیه دختر رئیس جمهوری می‌کنند و در مجالی دیگر وزیر خارجه کشور را آماج نسبت‌های ناروا می‌کنند.

آری قطار تخریب همچنان با سرعت به پیش می‌رود و در این میان هستند کسانی که با سکوت نظاره‌گر آن هستند و چه بسا لبخندی از سر رضایت هم بر لبشان بنشیند. روی سخن این یادداشت اتفاقاً همین‌ها هستند که در جرگه زعما و بزرگان قوم محسوب می‌شوند چه بر هتاکان و بازیگران صحنه و دمندگان بر بازی اتاق فکرهای جناحی و سیاسی که اقدامشان چه بسا «نه از سر کین که اقتضای طبیعت» شان است حرجی نیست.

روی سخن با آنانی است که وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند و خطبه می‌خوانند و وعظ می‌کنند، مخاطب یا مسبب همه ناراستی‌ها و ناهنجاری‌ها و رفتارهای غیراخلاقی را مردم کوچه و بازار می‌دانند و علیه بی‌اخلاقی‌های رسم شده بین مسئولان بانگی به اعتراض یا به انذار برنمی‌آورند. همان‌ها که گویی از مکارم و اخلاق اسلامی تنها پوشش بانوان و دوچرخه سواری آنها مهم است. این گونه است که نه علیه توهین‌ها علیه وزیر خارجه از تریبون مجلس صدایی برخاست نه آن زمان که از پشت همین تریبون رئیس جمهوری را نفرین کردند و نه حالا که نماینده‌ای به سودای دیده شدن یا بزرگ شدن، پنجه در ریش منتخب مردم انداخته است. هیچ تضمینی نیست که فردا روزی که سیب سیاست چرخ‌های دیگری زد، یکی از همین سکوت‌کنندگان سیبل هتاکان شوند.

البته ناگفته پیداست که حساب نقد و نقادی از تخریب و توهین جداست و به گفته رئیس جمهوری نقد دولت مستقر نه تنها منعی نداشته که نقادان پاداش هم گرفته‌اند! اما وقتی آداب نقد دستخوش تفسیر و کینه‌های شخصی شد، آنگاه فرصت طلبان و هتاکان دوغ و دوشاب را به هم آمیخته و به نام نقد چوب حراج می‌زنند به آبروی افراد. در میانه غفلت و سکوت بزرگان یا حتی صید ماهی جناحی برخی، حالا این آب‌های مهار نشده، سیل ویرانگری شده است. تا بیشتر از این دیر نشده باید سیل‌بندهایی تدارک دید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همگی همینطورند
      خود کرده را تدبیر نیست

      پاسخ ها

      • سانسور بی سانسور

        هر کسی احترامش دست خودشه.
        روحانی با این وسعت خرابکاری و.... گند زدن تو کشور توقع احترام نداشته باشه.

    • وطن

      بابا ای روحانی یارانه 42دلاری را کرد 1دلار بعضی یا خاب هستن بانک مرکزی دست کیه؟

      پاسخ ها

      • ماوشما

        بانک مرکری دست خاب است. کم سواد

    • احمدی

      خواهشمندم ان شخصیت عزیز را بااقای روحانی قیاس نفرمائید

    • بدون نام

      با این گندی که به مملکت زده ، گرانی ، بیکاری ، مرگ و میر مردم با کرونا ، سفره های خالی اکثریت جامعه ، خوبه مدال هم بهش بدن ، آقای روزنامه ایران ؟؟؟؟؟؟
      اون همه وعده چی شد ؟؟؟؟؟

    • آرمان عظیمی

      رئیس جمهوری که مملکت را به باد داده و حتی جلوی گرانی یک کالا را نمی تونه بگیره و پشت تریبون آمار غلط ارائه میده، انتظار داری تعریف نصیبش بشه؟؟ این آقا کاری کرده نون شب واسه خیلی ها آرزو بشه.

    • ۰۰

      برو بابا تشت رسوایی حکومت داری روحانی صدلش به عرش رسیده حالا میگه تخریب. یخمک

    • بدون نام

      نکنه با این اوضاع اسفناک اقتصادی که مسبب اون روحانی بوده توقع دارن مردم خفه خون هم بگیرن

    • بدون نام

      روحانی رو با بهشتی مقایسه کرده خنده‌داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره برای بهشتی باز یه حرمتی نگه میداشتن !

      • بدون نام

        از کجا معلوم اون بود بدتر از اینا نمیشد

    • ایرانی

      بخش اعظمی ازمشکلات اقتصادی امروز حاصل عملکرد روحانی نیست .تحریمهای شکننده ,کاهش شدید فروش نفت ,عدم جذب دلار بواسطه فروش نفت ,بلوکه شدن دهها میلیارد دلار سرمایه کشور درنزد کشورها طرف معامله ,عدم تصویب پالرمو واف ای تی اف توسط مجمع تشخیص مصلحت ووووو زمینه های رکود وبی ثباتی اقتصادی رافراهم کرده .فراموش نکنید دراین چندسال سیلهای مخرب وویرانگر متعددی زیرساختهای کشور راآسیب رسونده زلزله ای متعدد وویرانگر همچنین مزیدبرعلت بوده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرانی چقدر حقوق می گیری در ماه بگو

    • نیما

      چه کار برای ما کرده؟؟
      وقتی توانایی نداره پس استعفا بده جون ما خلاص

    • بدون نام

      تخریب کجا بود.خودتون رو چقدر بزرگ می دونید

    • بدون نام

      کسی که عملا به امید خارجی‌ها مملکت را ها کرد ومردم، کسبه، تجار، حتی کارخانه های دولتی برای اقتداراین دولت وگفتهایش تره خردنمیکنند انتظار به به و چه چه داریدهمین که سکوت کردندبرودخداراشکرکند

    • ایرانی

      روحانی چند وقت یه بار میاد یه حرفی میزنه.به خیال خودش خبر خوش.،خون به جیگر مردم میکنه تو این اوضاع واحوال وبدبختی
      کلا خودشو از چشم خواص وعوام انداخته.
      مثلا خرید وفروش اسلحه.اخه یکی پیداشه بگه الان موقع این حرفهاست.این موضوع اسلحه به عموم مردم ربطی نداره.

    • محمود همدان

      ... قیاس مع الفارق نکن

    • محمدی

      این اقایی که رای سازمان ملل را به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی را از درایت خود میداند نه از دیوانگی ترامپ که همه ملل را باخود بد کرده .چطور نباید مورد انتقاد قرار گیرد .

    • بدون نام

      چرت نگو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج