جاباما
۱۰۴۷۷۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

«آیت الله ملکوتی» دارفانی را وداع گفت

آیت الله مسلم ملکوتی از علمای حوزه علمیه قم صبح روز پنجشنبه دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافت.

شفقنا: آیت الله مسلم ملکوتی از علمای حوزه علمیه قم صبح روز پنجشنبه دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافت.

آیت الله مسلم ملکوتی مدتی به دلیل بیماری ریوی در یکی از بیمارستانهای تهران بستری بود و بعد از تحمل یک دوره بیماری صبح امروز در تهران درگذشت.

آیت الله ملکوتی سرابی درسال۱۳۰۲ هجری شمسی در حومه سراب و در خانواده ای مذهبی و خوشنام به دنیا آمد، از پنج سالگی به آموختن و روخوانی و حفظ قران کریم پرداخت. علوم مقدمات حوزوی را در نزدعلمای شهر همچون آقایان میرزا رضاقلی، میرزا یعقوب، میرزا غلامعلی اصغری و میرزا حسین محدثی فراگرفت و سپس در هفده سالگی برای ادامه تحصیل به شهر تبریز مهاجرت کرد و در مدرسه طالبیه مشغول تحصیل شد.

پس از فراگرفتن دروس کتابهای لمعه، رسائل مکاسب و کفایه در سال ۱۳۲۱ برای ادامه تحصیل به شهر قم رفت. استقرار در حوزه علمیه قم با آن کیفیت آموزشی و تربیتی بالا نهایت آرزوی او بود چون می توانست با حضور در کلاس های درس اساتید و علمای مشهور آن زمان همچون امام خمینی(ره) از دانش و علوم فقهی مستفیض شود.

«آیت الله ملکوتی» دارفانی را وداع گفت

آیت الله ملکوتی پس از سالها تحصیل و تدریس در حوزه علمیه قم برای تکمیل اندوخته های علمی و کسب معارف بیشتر از استادان حوزه علمیه نجف اشرف عازم این شهر شد و پس از ورود در درسهای خارج فقه و اصول علمای طراز اول حوزه علمیه نجف اشرف از ایناستادان بهره برد و به درجه اجتهاد رسید.

او در سال ۱۳۴۷به شهر مقدس قم بازگشت و در حوزه علمیه به تدریس دروس فقه و اصول پرداخت. در مبارزات علیه رژیم پهلوی در کنار رهبر نهضت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نقش برجسته ای را ایفا نمود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به امامت جمعه تبریز و نماینده امام در آذربایجان منصوب شد.

او گرچه از بنیانگذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو این نهاد به شمار می رفت اما در جایگاه امامت جمعه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان فراجناحی عمل نموده و همه گروه ها و جناح های دیگر را زیر بال خود گرفت و حتی در آنسوی مرزها به خصوص جمهوری آذربایجان هم محبوبیت یافت به طوریکه بسیاری از مسلمانان جمهوری آذربایجان مقلد ایشان هستند.

یکی از مهم ترین تالیفات وی، کتاب ارزشمند شرح مبسوط بر کفایه الاصول است که مورد استفاده و تدریس در حوزه های علمیه است.

آیت الله میرزا مسلم ملکوتی سرابی در سال ۱۳۷۴ بنا به درخواست حضرات آیات لنکرانی و مشکینی و با موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای از تبریز به قم مراجعت کرد و در حوزه علمیه به تدریس علوم حوزوی پرداخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد نمی دونم چرا وقتی خبرو شنیدم غصه دار شدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج