۱۰۴۸۰۲
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

بازدید ۴۰ سفیر خارجی از اصفهان

ه مناسبت هفته نکوداشت اصفهان سفیران ۴۰ کشور جهان امروز (پنج شنبه) با حضور در این شهر از اماکن دیدنی بازدید کردند.

خبرگزاری ایسنا: بازدید سفرای خارجی مقیم تهران از اصفهان با حضور در حمام دردشت آغاز شد و عبدالله جبل عاملی، مدرس معمار با اشاره به اینکه اصفهان پیش از ورود اسلام تنها شامل دو محله جویباره و دردشت بود، اظهار کرد: اصفهان قبل از ورود اسلام به ایران دارای مدنیت و گستردگی چندانی نبود و تنها پس از ورود اسلام بود که این شهر رونق و تمدن پیدا کرد.

این معمار ادامه داد: همکاری و مشارکت مردم این دو محله باعث پیشرفت و ارتقای سطح فرهنگی و عمرانی اصفهان شد و مردم با احداث بناهایی همچون بازارچه، مکتب و حمام به عمران و آبادانی این شهر کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه در قرن ۱۰ میلادی اصفهان توسعه یافت و به عنوان پایتخت برگزیده شد، اظهار کرد: اصفهان سه بار در قرن‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۷ میلادی به عنوان پایتخت انتخاب شد.

جبل عاملی به ویژگی‌های معماری شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: در هر دوران معماری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص است و اصفهان نیز آثار و در بناهای تاریخی ارزشمندی از دوران‌های مختلف برجا مانده است.

این استاد معماری با بیان اینکه مسجد جامع به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی اصفهان در فهرست جهانی ثبت شد، گفت: تمام فرهنگ اسلامی با زندگی مردم هماهنگی دارد و بر این اساس و با توجه به اهمیت نظافت در شهرهای ایران بیش از ۱۰۰ حمام در اصفهان احداث شده است.

جبل عاملی با اشاره به اینکه حمام سنتی دردشت دارای ویژگی‌های معماری خاصی است که مهم و قابل توجه است، ادامه داد: قسمت‌هایی همچون رختکن، گرمخانه و استخر آب سرد در این حمام هر یک دارای ویژگی‌های خاص است.

وی با بیان این که مردم ایران اسلامی احداث حمام را کاری ثواب می‌دانستند و در ساختن حمام‌ها می‌کوشیدند، خاطر نشان کرد: در گذشته در شهرهای مختلف کشور و با توجه به اعتقاد مردم به خدمت‌رسانی و ثواب دنیوی و اخروی در هر شهر یا محله دو حمام یکی ویژه زنان و یکی ویژه مردان احداث شده است.

بازدید سفیران از مسجد جامع

همچنین سفیران۴۰ کشور خارجی از مسجد جامع عتیق نیز دیدن کردند. جبل عاملی در این مکان نیز به عنوان راهنما برای هیئت خارجی به تشریح ویژگی‌های مسجد جامع پرداخت و گفت: مسجد جامع بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و درخشان‌ترین و مهمترین بخش این مسجد مربوط به قرن ۱۱ میلادی است.

این استاد معماری با بیان اینکه مسجد جامع اصفهان فهرستی از آثار و وقایع سیاسی و اجتماعی را در خود جای داده است، افزود: سیاست در ایران بسیار مهم بود و حاکمان نیز در مکان‌هایی همچون مسجد جامع رفت و آمد داشتند و مسجد جامع اصفهان به عنوان بزرگترین مسجد جامع ایران برای حاکمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی با اشاره به ساخته‌شدن کاخ‌ها توسط پادشاهان و ویرانی آنها پس از سقوط سازندگان ادامه داد: کاخ‌ها ویران می‌شوند چون متعلق به مردم نیستند اما مساجد پایدارند چون متعلق به مردم و نهادی مردمی هستند.

جبل عاملی با تاکید بر توجه به مردم در امر حکومت خاطر نشان کرد: مسجد جامع برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد افرادی که به دنبال جاودانه شدن با ساختن کاخ هستند سخت در اشتباهند و آنچه به مردم تعلق ندارد پایدار نمی‌ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج