۱۰۵۲۸۸
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

حسن ذوالفقاری:

چرا هنوز شبیه قاجاری‌ها نامه می‌نویسیم؟

حسن ذوالفقاری معتقد است متن نامه‌نگاری فارسی بسیار قدیمی است و ما در عصر اینترنت هنوز از اصطلاحات کاتبان قاجاری در نامه‌نگاری اداری استفاده می‌کنیم.

خبرگزاری ایسنا: حسن ذوالفقاری معتقد است متن نامه‌نگاری فارسی بسیار قدیمی است و ما در عصر اینترنت هنوز از اصطلاحات کاتبان قاجاری در نامه‌نگاری اداری استفاده می‌کنیم.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه درگفت‌وگویی با اشاره به قدیمی بودن سبک نامه‌نگاری اداری در کشور، از نگارش کتابی در این زمینه خبر داد و گفت: یکی از گونه‌های زبانی پرکاربرد، گونه‌ اداری است. ما گونه‌های دیگری چون گونه‌ آموزشی، مطبوعاتی و علمی را هم داریم. اما گونه اداری آسیب‌پذیرتر است، چون حالت کلیشه‌یی پیدا کرده و اصطلاحات آن نو نشده است. در نامه‌های امروز ما هنوز از اصطلاحات دوره قاجار استفاده و از شیوه کاتبان قاجاری پیروی می‌کنیم و بیش از نثرهای دیگر در مکاتبات اداری عربی می‌نویسیم.

چرا هنوز شبیه قاجاری‌ها نامه می‌نویسیم؟

او در ادامه اظهار کرد: عربی‌نویسی شیوه منشیان درباری بوده تا هم هنر خودشان را نشان بدهند و هم دیگران نتوانند کار آن‌ها را انجام دهند. این شیوه عریضه‌نویسی در نامه‌های اداری ما حالا که اتوماسیون و شیوه‌های ارسال نامه به صورت الکترونیک باب شده و زبان فارسی پیشرفت کرده، هنوز باقی مانده است. مردم ما هم فکر می‌کنند که اگر واژه‌های عربی و ثقیل در نامه‌های خود به کار ببرند و لحنی چاپلوسانه به خود بگیرند، نامه‌های آن‌ها مؤثرتر می‌افتد، برای همین به سوی ساده‌نویسی نمی‌روند.

ذوالفقاری درباره کتاب خود با نام «فرهنگ‌واره نامه‌نگاری اداری» گفت: در این کتاب تلاش شده تا هم شیوه درست‌نویسی شکل و هم زبان نامه‌های اداری آموزش داده شود. همچنین فرهنگی هم شامل ۱۰۰ نامه اداری در این کتاب آمده که شامل آگهی، بخش‌نامه، اطلاعیه، اساس‌نامه، آیین‌نامه، کارنامک (رزومه)، قرارداد، فرمان، صورت جلسه، وصیت‌نامه، معرفی‌نامه و غیره می‌شود. همچنین در این کتاب تلاش کردیم این فرهنگ را جا بیندازیم که نامه‌های اداری باید به فارسی ساده و سلیس باشد. در این کتاب جدولی از اصطلاحات متداول نظام اداری با معادل‌های فارسی آن‌ها آمده است. برای مثال «ملزم به»: «به همراهِ»، «مقتضی‌المرام»: «کام‌روا»، «فی‌مابین»: «بین» و «کان لم یکن»: «نادیده انگاشتن» معادل‌سازی شده است.

کتاب «فرهنگ‌واره نامه‌نگاری اداری» در ۳۲۹ صفحه با تیراژ ۱۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزارتومان از سوی انتشارات رشد‌آوران منتشر شده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

همچنین کتاب «یکصد منظومه عاشقانه ادب فارسی» حسن ذوالفقاری که چندی پیش در نشر چرخ و چشمه منتشر شده است، در بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ها ها ها
      «ملزم به»: «به همراهِ» !!؟؟؟؟؟
      یعنی اگه بگیم : "همه ملزم به رعایت قوانین هستند"
      یعنی : " همه به همراهِ رعایت قوانین هستند "
      ؟؟؟!!!! هه هه هه

    • بدون نام

      باسپاس عالی بود

    • علی

      پیشنهاد می شود برای نهادینه کردن این امر دوره های آموزشی متناسب با کتالهای تالیفی برگزاردر ادارات گردد .

    • نی نی قنداقی

      به نظر من فارسی رو از هرچه زبون خارجه س پاک کنیم از این زبون عربی نمشه واقعن!!! والا...همین کلمه بعد! فک کن اینو نخوای بگی ب جاش باید بگی پس!!!!!!خیلی و زیاد هم مینطور به جاشون باید بگی بیش!!!خدایی سخته!

    • بدون نام

      مگه هنوز کسی پیدا میشه نامه بنویسه؟؟؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج