۱۰۶۰۷۹۷
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

تیم بایدن نیامده پیش‌شرط گذاشت!

گزینه احتمالی وزارت خارجه بایدن، محدود کردن برنامه های موشکی و منطقه ای ایران را شرط بازگشت آمریکا به برجام دانست

روزنامه خراسان: در حالی که تا استقرار رسمی رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دو ماه باقی مانده و هنوز در واشنگتن چه به لحاظ عرفی و چه به صورت قانونی مشخص نشده چه کسی پیروز قطعی انتخابات سوم نوامبر است، یکی از سناتورهای دموکرات که گفته می شود از گزینه های جدی برای وزارت خارجه دولت جوبایدن خواهد بود، نیامده برای بازگشت آمریکا به برجام شرط گذاشت و گفت تنها در صورتی از بازگشت به توافق هسته‌ای حمایت می‌کند که راهی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و حمایتش از «نیروهای نیابتی» در منطقه وجود داشته باشد.

این اظهارات در حالی است که محمد جواد ظریف هفته گذشته در مصاحبه ای تصریح کرده بود چگونگی بازگشت آمریکا به برجام باید مورد مذاکره قرار گیرد و به دلیل اقدام غیر قانونی ترامپ در خروج از برجام، آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت تعیین شرط برای بازگشت به برجام را داشته باشد.

به گزارش خراسان، سناتور کونز در پاسخ به این پرسش خبرگزاری رویترز که آیا از بازگشت آمریکا به برجام حمایت می کند، گفت: «نه بدون داشتن مسیر روشنی برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت از گرو‌ ه های نیابتی در منطقه.» وی همچنین با اشاره به این که تنها از جانب خودش صحبت می‌کند، گفته است: قبل از آن که از بازگشت به برجام حمایت کنم، واشنگتن نیازمند است که به دنبال راهی برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی و حمایت آن ها از گروه‌های نیابتی باشد.

این ها (محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت منطقه‌ای ایران) باید در یک زمان محقق شوند. نشریه «د هیل» روز گذشته نوشته بود آنتونی بیلکین، مشاور سیاست خارجی بایدن، سناتور کریس کونز، سناتور کریس مورفی، سوزان رایس مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما و ویلیام برنز معاون سابق وزیر خارجه آمریکا از جمله نامزدهای تصدی وزارت خارجه در دولت بایدن هستند.

جالب این جاست که پیشتر نیز سالیوان مشاور غیر رسمی بایدن (یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با ایران ( در مذاکرات برجام )) گفته بود موضع دموکرات ها «بازگشت مشروط به برجام» خواهد بود. یعنی در ابتدا ایران باید پیش شرط حذف بند غروب آفتاب( منقضی شدن تحریم های هسته ای ایران در سال ۲۰۲۵) را بپذیرد و متعاقب آن، مذاکرات را با آمریکا بر سر توافقی جدید ( توافق جایگزین برجام) آغاز کند.

همزمان، «ان‌بی‌سی نیوز» نیز در تحلیلی به احتمال باز‌گشت «جو بایدن» به توافق هسته‌ای برجام اشاره کرده است. به نوشته این رسانه آمریکایی، حتی اگر بایدن و «حسن روحانی»، به دنبال دستیابی به یک توافق باشند، رسیدن به دستور‌العملی که به آمریکا اجازه دهد به برجام باز‌گردد و ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد، آسان نخواهد بود.

در ادامه این تحلیل آمده با وجود این که دیپلمات‌های ایرانی و تیم بایدن با موضوع تحریم‌ها غریبه نیستند اما دولت بایدن پس از ادامه روند این توافق باید برای برداشتن تحریم‌هایی که دونالد ترامپ علیه ایران از جمله بانک مرکزی این کشور اعمال کرده، تصمیم بگیرد. این رسانه آمریکایی نوشته بسیاری از تحریم‌هایی که ترامپ اعمال کرده به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ربطی ندارد بلکه به موشک‌های بالستیک، مسائل حقوق بشر و حمایت از نایبان منطقه‌ای ایران از جمله جنبش حزب‌ا... و حماس مربوط است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      این یک چیز واضح است چون سیستم آمریکا با ایران مشکل داره، فقط فرق بایدن اینه که آرام تر و بدون هیجان کاذب، امورات را جلو می بره و یه مقدار از فشار ترامپ را هم کم می کنه ولی درعمل، هردو، دو روی یک سکه اند.

      پاسخ ها

      • ایرانی

        ببین مارو با کشوری کهن با بازی هسته‌ای چطور بدام انداخته‌اند با چهار تا مسئول ایرانی در واقع غیر ایرانی

      • کمانگیر

        نه پس انتظار داری دموکرات‌ها بگن ایران خاورمیانه خونه خودته هر کاری میخای بکن تعارف نکن نیابتی، موشکی، حمله به اسراییل و... راحت باش

    • سرداران آبی

      سگ زرد برادر شغاله. ..
      الکی و بیخود هیجان زده نشید.... فقط نامها عوض میشه وگرنه چیزی تعغییر نخاهدکرد.
      ایران و ایرانی حالا حالا باید تو ببچارگی. آوارگی. . گرسنگی. . بمونه. . التماس هم نکنیم ..
      سودی نداره ..

    • بدون نام

      دلخوشی اصولگرایان از بایدن پرید.

    • بدون نام

      جوخواب آلود.مگرخواب ببینی.

    • بدون نام

      فکر کردین فقط خودتون بلدین شرط بذارین؟ اونا هم البته بلدن ضمن اینکه اونا ابرقدرت هم هستن

      پاسخ ها

      • احمد

        منهم میخواستم همین پیام رو بدم
        اینها فکر میکنند فقط خودشون زرنگند

    • بدون نام

      درست میگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج