۱۰۶۱۱۸۷
۵۰ نظر
۵۰۰۷
۵۰ نظر
۵۰۰۷
پ

به این ۳ دلیل، ایده حمله به ایران وحشتناک است

اگرچه سفر اخیر پمپئو به اروپا و خاورمیانه به عنوان مجموعه‌ای از مشاوره در مورد ابتکار وی برای ارتقا آزادی مذهبی در سراسر جهان اعلام شده، اما این همچنین می‌تواند تلاشی برای همراه کردن متحدانی باشد که واشنگتن در حمله به ایران به قلمرو یا حریم هوایی آنها احتیاج دارد. 

انتخاب: کوری چاک در نشریه «آتلانتیک» نوشت: نیویورک تایمز گزارش داد که هفته گذشته مشاوران ارشد ترامپ وی را از انجام حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران منصرف کردند. اگرچه این اقدام مشاوران ترامپ باعث امیدواری است، اما همین برگزاری چنین جلسه‌ای خود باعث نگرانی است.

در ادامه این مطلب آمده است: چنین اقدامی نشان می‌دهد که ممکن است ترامپ تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دست به اقدامی خطرناک بزند. منتقدان ترامپ حدس می‌زنند که اقدام اخیر رئیس جمهور در تغییر مقامات ارشد پنتاگون به دلیل تمایل به حمله به ایران بوده است. البته من هنوز در این رابطه تردید دارم، اما به نظرم ترامپ مر است که در روزهای پایانی دولت خود دست به اقدامی خطرناک بزند و در این بین حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند این اقدام خطرناک و در عین حال فاجعه بار باشد.

چهار سال پیش، رئیس جمهور ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شد، علاقه نشان می‌داد. اگرچه آژانس‌های اطلاعاتی آمریكا همه اتفاق نظر داشتند كه ایران به برجام پایبند بوده، اما ترامپ استدلال كرد كه این توافقی یك طرفه و وحشتناك است كه هرگز نباید انجام می‌شد. کشورهای دیگر در این توافقنامه یعنی چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلستان و اتحادیه اروپا این اقدام ترامپ را محکوم و رقبای ایران یعنی عربستان سعودی و اسرائیل آن را تحسین کردند.

به این ۳ دلیل، ایده حمله به ایران وحشتناک است

با وجود خروج آمریکا از برجام، ایران همچنان به مفاد توافق نامه پایبند بود، در سوی دیگر روسیه و چین به دنبال کمک به ایران برای بهره‌برداری از مزایای توافق بودند و اروپا یک سیستم پرداخت ایجاد کرد که به شرکت‌های سرمایه گذار در ایران اجازه می‌داد محدودیت های مستمر در معاملات انجام شده به دلار را کاهش دهند.

بعد از خروج از برجام دولت ترامپ یک کارزار فشار حداکثری را با هدف نابودی اقتصاد ایران آغاز کرد. ترامپ به دنبال آن بود تا با تحت فشار قرار دادن ایران این کشور را پای میز مذاکره بنشاند. در نهایت هیچ یک از 12 خواسته‌ای که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه به عنوان پیش شرط مذاکرات جدید با ایران بیان کرد، برآورده نشد. آمریکا با خروج از برجام عملا ایرانی‌هایی را که از آن حمایت می‌کردند بی اعتبار و برعکس ضد غربی ترین عناصر تهران را تقویت کرد. هنگامی که دولت تلاش کرد تا از سرگیری تحریم‌های چند جانبه علیه ایران را مهندسی کند، تنها یک رأی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورد.

همچنین فشار حداکثری توانایی ایران در بسیج شبه نظامیان در عراق، سوریه و لبنان را محدود نکرد. این کمپین تاثیری هم در جلوگیری از بی ثباتی منطقه‌ای نداشت. در حقیقت، ایران با حمله(!) به کشتی‌ها در خلیج فارس، حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی و حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نشان داد که ایران همچنان با بی‌پروایی سیاست‌هایش را دنبال می‌کند. دولت ترامپ عملا در برقراری بازدارندگی شکست خورده است.

با توجه به آنچه گفته شد و همچنین گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه تهران ذخایر اورانیوم خود را به بیش از 12 برابر حد مجاز برجام افزایش داده ممکن است آمریکا دست به اقدامی نظامی علیه این کشور بزند.

اگرچه سفر اخیر پمپئو به اروپا و خاورمیانه به عنوان مجموعه‌ای از مشاوره در مورد ابتکار وی برای ارتقا آزادی مذهبی در سراسر جهان اعلام شده، اما این همچنین می‌تواند تلاشی برای همراه کردن متحدانی باشد که واشنگتن در حمله به ایران به قلمرو یا حریم هوایی آنها احتیاج دارد. با توجه به تماسی که ژنرال مارک میللی، رئیس ستاد مشترک ستاد ارتش، با همتای اسرائیلی خود در اواخر هفته گذشته گرفت، باید این احتمال را داد که چنین بحث‌هایی در مورد حمله به ایران در جریان باشد. در هر حال حمله به ایران به سه دلیل یک ایده وحشتناک است.

اول، مراکز هسته‌ای ایران از نظر جغرافیایی در سراسر کشور پراکنده و تجهیزات اصلی آن در اعماق زمین پنهان شده است، به نظر می رسد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات ناقصی درباره مکان آن دارند. این بدان معناست که از بین بردن کامل برنامه هسته‌ای ایران به یک کارزار نظامی گسترده و پایدار نیاز دارد که ممکن است چندین هفته طول بکشد. همچنین این امر مستلزم مشارکت کشورهایی در اروپا یا منطقه خلیج فارس است که بعید به نظر می رسد در مقطع فعلی رضایت خود را با انجام این کار اعلام کنند. به یاد بیاورید که پس از حمله ایران به عربستان سعودی در سال 2019، کشورهای حوزه خلیج فارس با انتقام جویی ارتش آمریکا مخالفت کردند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیراً به همسایگان کشورش یادآوری کرد که ترامپ 70 روز دیگر می‌رود، اما ما برای همیشه در اینجا خواهیم ماند.

دوم ، گرچه آمریکا راه‌های اقدام نظامی ایران بدون از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای آن را دارد، اما این گزینه‌ها از جذابیت کمتری برخوردار هستند. آمریکا می‌تواند بدون استفاده از پایگاه‌های متحدین یا حریم هوایی، یک ناوگان دریایی از موشک‌های زیردریایی یا هوایی را علیه اهداف نظامی ایران آغاز کند، اما این حملات تا حد زیادی نمادین خواهد بود. مشكل استفاده نمادين از زور اين است كه تهران به دنبال تلافی خواهد بود.

اگر ایران یک برنامه مخفی اسلحه هسته‌ای داشته باشد، این کشور ممکن است در صورت حمله واقعاً از آن استفاده کنند. ایران همچنین می‌تواند شلیک موشک‌های معمولی یا حملاتی به پایگاه‌های آمریکا در عراق را از سر بگیرد یا از موشک‌های دقیق خود علیه تأسیسات فرماندهی مرکزی آمریکا در بحرین استفاده کند. از سویی دولت عراق می‌تواند مانند دولت های قطر و بحرین، به عنوان اعتراض، خواستار خروج نیروهای آمریكایی شود و آینده پیش بینی قدرت آمریكا در خاورمیانه و روابط امنیتی زیربنایی آن را كاهش دهد.

سوم، یک حمله نظامی بدون هیچ تلاشی برای جلب تأیید سازمان ملل متحد یا حتی ائتلافی از متحدان آمریکا به طور خارق العاده‌ای برای واشنگتن به طور خاص تر، برای ترامپ و دستیاران ارشد او بد خواهد بود. بدون شک رئیس جمهور منتخب جو بایدن از حمله بی دلیل به ایران حمایت نخواهد کرد، بنابراین ترامپ بیشتر به سنت سیاست خارجی دو حزب در دوره انتقال ریاست جمهوری حمله خواهد کرد. رئیس جمهور جدید هرگونه حمله توسط ترامپ را محکوم می‌کند و سیاست اساسی آن را رد می‌کند تا ایران در موقعیتی حتی مطلوب تر از سیاست‌های فعلی دولت ترامپ قرار بگیرد.

دولت ترامپ که در مدت چهار سال نتوانسته استراتژی موفقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند، فقط می‌تواند با انجام حمله نظامی به این کشور در روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری‌اش، اوضاع را بدتر کند. ترامپ و طرفداران فشار حداکثری باید فهمیده باشند که سیاست‌هایشان اشتباه بوده است. آنها با این سیاست بیش از آنکه ایران را منزوی کنند در واقع آمریکا را منزوی کرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      حمله کنه خلاص شیم به خدا

    • حسینی

      تازه خیلی بدتر از اینا هم میشه زمانی که یه جنگ فراگیر منطقه خلیج فارس رو فرا بگیره و اولین کشوری که سعی میکنه از مخمصه فرار کنه خود امریکایی ها هستن

    • بدون نام

      بندازنش تیمارستان مشکل فراوان داره

    • طوطی

      ایکاش حمله کنه ببینیم یه من ماست چقدکره میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه تون در میرید

    • بدون نام

      بزن راحت بشیم ازاین دولت مسولین ایران وگاوشیرده افغانستان کردن روزی ۱۰۰ دفعه میمریم علی لعنت لله

    • بدون نام

      کاری نکنید که باموشک هاتاآمریکاافزایش یابد!سخت پشیمان آبروریزی بزرگ نصیب ترامپ وهمفکران آن خواهدبود!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا دمت گرم تا الان خودتو نگه داشتی و نذاشتی برد موشکها تا اونجا برسه!!مررررررررررررد

    • مهراد

      ترامپ و طرفداران فشار حداکثری باید فهمیده باشند که سیاست‌هایشان اشتباه بوده است. آنها با این سیاست بیش از آنکه ایران را منزوی کنند در واقع آمریکا را منزوی کرده‌اند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت .شما کجا شاغلین حقوقتون چقدره ب فکر بیکارهای جامعه تا حالا افتادین

    • بدون نام

      با کوچکترین غلط اضافه و حمله به ایران در چند ساعت اول پایگاه های آمریکا در عراق و افغانستان و سوریه، ترکیه، جمهوری آذربایجان ، کویت ، بحرین ، قطر ،امارات ،اردن ،جیبوتی ، اسراییل و عربستان سعودی با موشکهای قدرتمند ایران با خاک یکسان میشوند و تلفات انسانی و مالی سنگینی رو دستشون میمونه برای همینه که فقط بلوف میزنند اما هرگز حمله نمیکنند و گرنه دلشون برای کسی نسوخته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پارکتو عوض کن

      • بدون نام

        ترمز ترمز کمی رحم کنی

    • بدون نام

      اینا چهل ساله گزینه جنگ رو میزشونه!!! اگر میتونستن درنگ نمیکردن نمونه ش عراق سوریه افغانستان و ووو .... ایران با وجود اختلافات داخلی شبیه هیچ کشور دیگه ایی نیست و اینو خودشون بهتر از ما میدونن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این ...تراپ اگر میتوانست همون لحطه اول حکومتش این کار ور میکرد این دنبال که ترور نشه حالا میبینی

    • بدون نام

      به دلیل اینکه منجر به فروپاشی آمریکا خواهدشد

    • بدون نام

      ایران از نظر نظامی بسیار قوی است امریکا هم خوب میداند هم از سلاح های هسته ای هراس دارند هم از قدرت سلاح موشکی ایران اما ترامپ اگر میتوانست درنگ نمیکرد وسیاست های حد اکثری هم با مقاومت ایران جواب نداد پس این توپ وتشر ها به علت رو به پایان بودن ترامپ وسپردن صندلی به بایدن است پس امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

    • مهراد

      نخبگان امریکا پی به قدرت ایران برده اند و بخاطر این از حمله نظامی به ایران هراسناک هستن اما پخمگان وطنی خصوصا اصلاحیون از آمریکای پوشالی هراس دارند

    • سید جواد موسوی

      به چند دلیل هیچ کشوری جرات حمله به ایران را ندارد،۱- هر کشوری که بخواهد از پایگاه کشور ثالث به ایران حمله کند ،آن کشور ثالث مورد حمله ایران قرار خواهد گرفت،۲- عربستان،امارات،بحرین و.......مطمئنا مورد حمله زیربنائی قرار خواهد گرفت،۳-ناوهای هر کشوری که با امریکا مشارکت داشته باشند نابود می شوند،۴- تنگه هرمز بسته می شود۵-از همه مهمتر اسرائیل با خاک یکسان می شود و کشور فلسطین به تمام سرزمین مادری خود برمیگردد،۶-عربستان سعودی به دست یمن تصاحب وامارات متحده عربی با رکود اقتصادی وفرار سرمایه از آن کشور روبرو خواهد شد،سکوت ما را به حساب بی زبانی ما نبینید ما مرد عمل در جبهه جنگ هستیم،بسم الله القاصم الجبارین

      پاسخ ها

      • امیر

        به این میگن یه نظر و دلیل منطقی و عقلی

    • بدون نام

      لابد ایران با خوردن بادمجان خام و استخوان خالی میخواهد جلو دشمن بایستد .البته به استثنای اقایان که فرزندانشان در آمریکا در استخر ابجو ابتنی میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته که اینطور نیست ولی لازم باشه با دست خالی و شکم گرسنه هم جلوی آمریکا وایمیستیم و شکستش میدیم همونطور که مردم ویتنام شکستش دادند

    • موسوی

      سردار سلیمانی عزیز رو که گرفتن از ما و ماهم به خیال ی انتقام پوچ و تو خالی هنوز به سر میبریم ... فقط تاسف باید خورد برای زمامداران این مملکت

    • بدون نام

      ترامپ و عواملش انگار یادشون رفته که ترامپ اجازه ی حمله ی نظامی نداره و باید کنگره تایید کنه !!! ، کنگره هم درست در روزهای پایانی دوره ی ترامپ هرگز چنین چیزی رو تایید نمیکنه ، هیچ وقت دیگه یی هم تایید نمیکنه

    • بدون نام

      به این دلیل وحشتناکه که در بحبوحه ی فشار اقتصادی کروتا بر پیکر آمریکا فشار اقتصادی یه جنگ جدی رو هم اضافه میکنه و مردم آمریکا اصلا از چنین جنگی حمایت نخواهند کرد

    • بدون نام

      خودشونم میدونن کخجنگبا ایران احمقانه و پیروز شدنش غیر ممکنه ، ولی عجیبه خیلیا اینجا اینو درک نمیکنند و اراجیف خیالپردازان ماهواره ها و وطن فروش ها رو باور ممیکنند

    • گمنام

      وای وای!!
      ایران از تشر تهدید به حمله شماها ترسید!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخ اینا فقط بلوف میزنند

    • بدون نام

      چه شود اگر چنین حماقتی کند اول سرزمینهای حاشیه خلیج فارس را که از ایران جداشده اند به ایران الحاق می کنیم بعد اسراییل را برای همیشه پاک می کنیم بعدش با اروپا هم مرز می شویم و آرامشان می کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ چه عالی!!! حالا صنعتی یا سنتی؟

      • بدون نام

        خواب دیدی خیر باشە

    • م ر

      قطعا آمریکا میداند ایران افغانستان و پاکستان نیست که محله برو بیایی شود ایران،ایران است والسلام

    • بدون نام

      آمریکا توچه فکریه؟؟؟؟؟
      ایران پراز بسیجیه......

    • والی

      ترامپ‌به نظر میرسد خر تر از این صغری وکبری چیدن ها باشد فلذا بخاط اینکه اینده روابط ایران وامریکا را تحت تاثیر قرار دهد هیچ بعید نیست دست به چنین کاری بزند واما شک نکنیم که ایران با درایت ودراوج قدرت نظامی هم در این طرف معرکه بیکار نخواهد نشست

    • بدون نام

      درسته ماتحت فشارحداکثری هستیم اماهنوزبه خون شهدامون پایبندیم

    • یاران

      آقایان به خدا قسم بلوف هست ترامپ برای ترساندن ایران اورده بودن که تیرشان به سنگ خورد یک تیر به بیابان ایران نمی‌توانند بندازند اگه جرات وتوانایی داشتن حتما میکردن مگر سخنان اوباما يادتان رفت،گفت اگر میتوانستیم پیچ ومهره هاش باز میکردیم مجبور به برجام شدیم که انتخاب شدن ریاست‌جمهوری ترامپ هم سیاستهای کثیف امریکا بودبرای خارج شدن از برجام، مردم ایران فقط یکپارچه باشید امریکا به هرچه بخواهید قبول خواهد کرد فقط فقط یکپارچگی مردم برعلیه تحریم ناجوانمردانه امریکا ازخداوند متعال وحدت مردم دربرابر امریکا و قدرتمند شدن ارتش وسپاه پاسداران خواستاریم

    • بینام

      خدا ب فریاد ما ملت برسه.

    • قابیل

      عجب !!!

    • محسن

      این دیوانه چی میگه بابا جون دوره تو دوره قلدریهای آمریکا تمام شده یه روزی دنیا گوش به حرف شما بود الان باید التماس کنی تا نگاهت کنند
      فارغ از همه بی تدبیریهایی که این مسئولین در حق مردم کرده اند کشورم را دوست دارم

    • بدون نام

      این گاوچران دیوانه برای ماندن دست بهر کاری میزند،اگر ناچار باشد سنگ بزرگ را در چاه می اندازد تا همه طرف ها درگیر خارج کردن آن شوند

    • بدون نام

      اسرائیل با خاک یکسان خواهد شد و کشورهای همپیمانشان ویران می گردد

    • بدون نام

      میشه که بیان ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جریزه اش رو ندارن

    • بدون نام

      احتمال جنگ در هفته های دیگر وجود دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودشون میگن نه ولی یه عده اینجا اراجیف ماهواره ها رو باور میکنند

    • بدون نام

      دوره بزن دررو تمام شد ما منتظریم تا بعد از شروع جنگ ازطرف امریکا به ارزوی خودمان نابودی اسراعیل برسیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا وکیلی میتونی اسراییل رو نقشه بدی؟؟؟

    • بدون نام

      احتمالا همون ۵۲نقطه ای که گفته بود رو ویران خواهد کرد،ا

    • بدون نام

      خداکنه حمله کنه مرگ یکبارشیون یکباربخداازاین شرایط تحریم بهتره تکلیف یکسره میشه

    • بدون نام

      احسنت آقای سیدجواد ومرگ بروطن فروش خائن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج