۱۰۶۲۱۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

درآمد تبلیغاتی این باشگاه‌ها سر به فلک می‌کشد

فوتبال نه تنها یک ورزش بلکه یک تجارت پرسود است، تجارتی که جهان به آن احتیاج دارد. به دلیل درآمدهای بسیار بالا و توجه جهانی به این ورزش، صنعتی بزرگ پیرامون آن شکل گرفته است اما جریان اصلی ورود پول به باشگاه ها از تبلیغات می گذرد.

درآمد تبلیغاتی این باشگاه‌ها سر به فلک می‌کشد





مجله تماشاگر: فوتبال نه تنها یک ورزش بلکه یک تجارت پرسود است، تجارتی که جهان به آن احتیاج دارد. به دلیل درآمدهای بسیار بالا و توجه جهانی به این ورزش، صنعتی بزرگ پیرامون آن شکل گرفته است اما جریان اصلی ورود پول به باشگاه ها از تبلیغات می گذرد. باشگاه های اروپایی و سرمایه گذارهای عرب با نگاه به همین بخش به سودهای کلان رسیده اند. چرخ فوتبال با همه ورودی ها و خروجی های عظیمش بر روی بازاریابی و تبلیغاتش می چرخد. تبلیغات در فوتبال روز دنیا و در جایی که این ورزش به عنوان یک صنعت درآمدزا تلاش می کند از همه پتانسیل هایش برای ایجاد درآمد بهره ببرد، به عنوان یکی از رکن های درآمدزایی شناخته شده است.

نزدیک به یک دهه است که تبلیغات به شکل بسیار حرفه ای وارد این صنعت شده و با شتاب به جلو گام برمی دارد. ما امروز مدعی هستیم که به یکی از این روش ها، شاید نزدیک به استانداردهای جهانی رسیده ایم اما هنوز هیچ تئوری مدونی برای رشد صنعتی این ورزش پیش بینی نشده است. تبلیغات دور زمین تنها نمونه ای از انواع روش های کسب درآمد از طریق تبلیغات است. گزارش این قسمت مروری است بر «وفور شیوه های درآمدزایی» توسط باشگاه های جهان.

درآمد تبلیغاتی این باشگاه‌ها سر به فلک می‌کشد

رئال مادرید

رئال مادرید با درآمد ۴۸۲.۶ میلیون یورو برای نهمین سال متمادی در صدر باشگاه های پردرآمد جهان قرار گرفت و رکورد تازه ای را در این زمینه ثبت کرد. علیرغم یک پایان فصل بدون پیروزی، درآمدرئال رو به افزایش بود و به ۵۱۸.۲ میلیون یورو در ۲۰۱۳-۲۰۱۲ رسید. نرخ رشد درآمد به نسبت ۵ سال گذشته کمی بیش از یک درصد کاهش داشته اما مادرید خوشحال است که سود درآمدی ۳۶ میلیون دلاری به نسبت رقیب نزدیکش بارسلونا به دست آورده است.

بیشترین درآمد این باشگاه از بخش تبلیغات و تجارت آن است و سهم ۴۱ درصدی دربرآورده کردن نیازهای این غول فوتبال دارد. درآمد این فصل باشگاه در بخش تبلیغات با افزایش ۴ درصدی به مبلغ ۲۱۱.۶ میلیون یورو رسید و دلیل این افزایش، تمرکز رئال بر بازارهای خارج از اسپانیاست.

عقد قرارداد با هواپیمایی امارات که از ۲۰۱۴-۲۰۱۳ آغاز می شود و افزایش قابل توجه در قراردادی که با BWIN داشتند، عمده این تجارت بود. حق پخش تلویزیونی با افزایش سه درصدی معادل ۵.۷ میلیون یورو در کل به ۱۸۸.۳ میلیون یورو رسید؛ بالاترین میزان تا امروز و کمی بالاتر از بارسلونا کسب سرمایه از طریق تبلیغات و بازسازی استادیوم برنابئو از عوامل مهم در بقای این تیم در صدر جدول پولسازان جهان بود.

بایرن مونیخ

۵۵ درصد از درآمد قهرمان لیگ قهرمان اروپا از طریق تبلیغات و بازرگانی به دست می آید. این بار برند باشگاه، افزایش درآمد ۱۸ درصدی را برای باشگاه به دنبال داشت. بایرن تنها باشگاهی است که از این منبع، درآمد خود را بیش از ۲۰۰ میلیون یورو افزایش داده. سهم کلی تبلیغات و حمایت مالی با افزایش ۲۴ درصدی (۲۰.۱ میلیون یورو) به ۱۰۲.۴ میلیون یورو رسید. میزان درآمد باشگاه از فروش محصولات ۸۲.۸ میلیون یورو بود که ۴۴ درصد (۲۵.۴ میلیون یورو) افزایش پیدا کرده است. ادامه قرارداد با شرکای مالی، کوکاکولا و لوفتانزا اعلام شد و تمدید قرارداد با حامی پیراهن این تیم، تلکام آلمان برای ۴ سال دیگر مبلغ ۳۰ میلیون یورو را برای هر فصل وارد این باشگاه می کند.

قرارداد دو ساله با آدیداس برای تامین تجهیزات ورزشی (۲۵ میلیون یورو برای هر فصل) و قرارداد با اسپانسر دیگر این تیم که نام ورزشگاه این تیم (آلیانز) از آن گرفته شده به ارزش ۶ میلیون یورو، بخش تبلیغاتی این باشگاه را بیش از پیش قدرتمند ساخته است. قهرمانی این فصل افزایش ۳۱ درصدی معادل با ۲۵.۶ میلیون یورو را در حق پخش تلویزیونی برای این تیم داشت و علاوه بر این، حق پخش بین المللی لیگ در حال حاضر ارزشی بالغ بر ۷۰ میلیون یورو در هر فصل دارد. با اینحال بایرن مشتاق است تا برای بهبود چهره جهانی خود دفاتری را در نیویورک و چین تاسیس کند.

منچستریونایتد

عملکرد تجاری این باشگاه روند رو به پیشرفت خود را همچنان ادامه داده است. ۳۴.۹ میلیون پوند در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ سهم درآمدهای تجاری این باشگاه است. سال گذشته چندین حامی مالی منطقه ای و بین المللی و یک دفتر فروش در هنگ کنگ به باشگاه منچستریونایتد اضافه شدند.

چشمگیرترین قرارداد این باشگاه با شرکت جنرال موتورز (شورولت)، برای پیراهن این تیم است که ارزشی بالغ بر ۵۵۹ میلیون دلار برای ۷ سال دارد. با اینکه نام شورلت جایگزین AON بر روی پیراهن این تیم شده اما منچستر حمایت این غول بیمه دنیا را از دست نداده و به ازای دریافت حق نامگذاری ۱۲۰ میلیون یورویی، تجهیزات تمرینی این باشگاه در کرینگتون برای ۸ سال به مجموعه تمرینی AON نامگذاری شدند. کل درآمد این فصل منچستریونایتد ۴۲۳.۸ میلیون یورو بود که ۱۷۷.۹ میلیون سهم تبلیغات و ۱۸۸.۶ میلیون از آن حق پخش تلویزیونی است.

منچسترسیتی

منچسترسیتی با یک پله صعود امسال در جایگاه ششم پولسازترین ها جای گرفت. از ۵ سال پیش که شیخ منصور مالکیت این باشگاه را به عهده گرفت، میزان فروش آن سه برابر شده و از ۱۰۲.۲ میلیون یورو امروز به ۳۱۶.۲ میلیون یورو رسیده است. در فصل گذشته درآمد منچسترسیتی ۱۷ درصد افزایش داشت و بخش عمده این سود مدیون رشد درآمدهای تجاری و تبلیغاتی است. در چند سال اخیر بیشترین تلاش باشگاه در مسیر ورود به بازارهای جدید و معرفی جهانی برندش بود.

توافق با هواپیمایی الاتحاد بخش اصلی موفقیت تجاری باشگاه است. این حامی، ۳۲ هکتار زمین تمرینی در شرق منچستر، لباس ها و استادیوم بازی ها را در اختیار باشگاه قرار داده است. از کل درآمدهای این باشگاه ۵۳ درصد را بخش تبلیغات و بازرگانی تامین می کند؛ سرمایه ای حدود ۱۶۶.۹ میلیون یورو. حق پخش تلویزیونی نیز با همین سهم ۳۲ درصدی، ۱۰۳.۱ میلیون یورو در این فصل عاید این باشگاه کرده است.

پاریسن ژرمن

با رکورد مبلغ فروش تقریبا ۴۰۰ میلیون یورو - بیش از ۱۷۸ میلیون یورو نسبت به فصل گذشته - پاریسن ژرمن مسیر خود را به سمت ۵ باشگاه پولساز دنیا باز کرد. ۶۴ درصد از کل درآمد این باشگاه از طریق فعالیت های بازرگانی آن به دست آمده است. با درآمد تبلیغاتی و تجاری ۲۵۴.۷ میلیون یورو در یک فصل، این باشگاه تنها باشگاه فرانسوی است که در ۱۷ سال گذشته وارد این لیست شده است. از زمان سرمایه گذاری های ورزشی قطر در این باشگاه در سال ۲۰۱۱، درآمدها چهار برابر شد و از ۹۹.۵ میلیون یورو به ۳۹۸.۸ میلیون یورو رسیده است. ۱۱۴.۸ میلیون یورو درآمد تبلیغاتی این باشگاه در این فصل بود که افزایش ۸۲ درصدی داشت.

درآمد تجاری فوق العاده پاریسن ژرمن از طریق قراردادهای بلندمدت این باشگاه با هواپیمایی امارات، نایک و حمایت مالی شرکت توریزم قطر به دست آمده است. امسال نیز برندهای جهانی مثل پاناسونیک، مک دونالدز و مایکروسافت به حامیان مالی پاریسن ژرمن اضافه شده اند. درآمدهای حق پخش این باشگاه با افزایش ۹۳ درصدی و ارزشی معادل ۴۳.۹ میلیون یورو، امسال به ۹۰.۹ میلیون یورو رسیده است. در سال گذشته پاریسن ژرمن ۲.۷ میلیون یورو بابت حق پخش از یوفادریافت می کرد که امسال به ۴۴.۷ میلیون یورو رسید.

بارسلونا

بارسلونا نیز با سقف درآمد ۴۸۲.۶ میلیون یورو مانند فصل گذشته، برای پنجمین سال به مقام دوم در رتبه بندی درآمدی دست پیدا کرد. با رشد بیش از ۶۰ میلیون یورو در کل درآمد نسبت به دو فصل گذشته، در این فصل درآمدهای تبلیغاتی با افت سه درصدی به میزان ۵.۹ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ مواجه شد. دلیل عمده این کاهش حضور نیافتن تیم در جام های EUFA Super Cup و FIFA Club World Cup است.

در این فصل خطوط هوایی قطر بر پیراهن این تیم نقش بست و این اولین باری بود که پیراهن این تیم یک نام تبلیغاتی را به خود دید. ۳۰.۵ میلیون یورو نتیجه این قرارداد بود که با پیروزی در لیگ قهرمانان ۵ میلیون یورو نیز به آن افزوده شد. باشگاه قرارداد دیگری نیز با غول کامپیوتری دنیا، شرکت Intel بسته است که تا سال ۲۰۱۸ شریک تکنولوژی های رسمی باشگاه باشد. ارزش این قرارداد ۱۹.۲ میلیون یورو است. قرار است که از امسال تا ۴ سال آینده لوگوی این شرکت وسط پیراهن بارسلونا جای بگیرد. درآمد تبلیغاتی این فصل ۳۷ درصد از کل درآمد باشگاه معادل ۱۷۶.۸ میلیون یورو را تشکیل داد و با افزایش دو درصدی در حق پخش تلویزیونی، درآمد حاصل از این بخش نیز برای بارسلونا ۱۸۸.۲ میلیارد یورو بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج