۱۰۷۱۹۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

جمع‌آوری ۱۲ کتاب غیرمجاز از نمایشگاه کتاب

در نشست خبری که ظهر امروز(۱۵ اردیبهشت) با حضور همایون امیرزاده و علیرضا ربانی در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد؛ گزارشی از تخلفات ناشران داخلی و بین‌الملل ارائه شد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس کمیته تخلفات ناشران در این نشست اعلام کرد: عمده تخلفاتی که صورت گرفته ناظر به بحث‌های نمایشگاهی و ضرورت سالم‌سازی شکل و فرم ارائه‌ی کتاب‌ها ازسوی ناشران براساس ضوابط تعیین شده بده است. در این خصوص دو آئین‌نامه ناشران حرفه‌ای و نمایندگی‌های کشورهای مختلف در بخش بین‌الملل مدنظر قرار گرفته است.

امیرزاده گفت: این اطمینان خاطر را به این دو گروه می‌دهیم که هیچ بخشی از نمایشگاه کتاب از بازرسی‌های ناظران پنهان نمی‌ماند و این تذکر جدی را خدمت معدود افراد و ناشرانی که قوانین را رعایت نکرده‌اند؛ متذکر می‌شویم که هیچ متخلفی مصون نخواهد ماند.

امیرزاده در ادامه اظهار داشت: آرای صادر شده‌ی کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تا دیروز شامل ۲۲ رای است. از این تعداد ۱۵رای ابلاغ شد و مابقی در فرایند ابلاغ قرار گرفته و به زودی اجرایی خواهند شد. از این آراء دو بخش مربوط به بخش بین‌الملل است.

امیرزاده در ادامه به شرح حال دو شرکت متخلف بین‌المللی پرداخت و گفت: یکی از این شرکت‌ها اقدام به فروش کتابهای غیرواقعی که وجود خارجی ندارد؛ کرده است. به این صورت که فقط عنوان‌هایی را پیش فروش کرده درصورتیکه عناوین در فهرست ناشر اصلی وجود ندارد و بررسی فنی و تخصصی هیات کارشناسی نشان داده که شابک‌های این کتاب‌ها قلابی بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: این شرکت از ادامه حضور در نمایشگاه کتاب تهران محروم شده است. همچنین هیات رسیدگی به تخلفات ناشران رای بر این داده که این ناشر از حضور در کلیه نمایشگاه‌های تهران در آینده نیز محروم است. از آنجا که عملکرد این ناشر جنبه‌ی حقوقی نیز دارد، مراتب تخلف شرکت مزبور از طریق انجمن ناشران بین‌المللی به دفتر حقوقی امور مالکیت معنوی وزارت ارشاد می‌رود. برای صدور رای مربوط به این شرکت از نظرات کارشناسی اعضای انحمن ناشران بین‌المللی نیز استفاده کرده‌این.

امیرزاده در ادامه گفت: مراتب تخلف شرکت مزبور همچنین از طریق ناشران بین‌المللی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود چون ممکن است از این شرکت کتاب‌هایی تهیه و مبالغی را دریافت کرده باشند. در اینجا اعلام می‌کنم چنانچه که شاکیانی در این زمینه شکایتی از شرکت مزبور داشته باشند؛ می‌توانند به انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی مراجعه کنند.

امیرزاده درباره دیگر شرکت متخلف گفت: در ۵ نشست کمیته رسیدگی به تخلفات آن؛ شرکت الزویر که ماهیت هلندی دارد و به عنوان یک شرکت چندملیتی اقدام به توزیع کتاب می‌کند؛ متخلف شناخته شد. این شرکت به دلیل فروش کتاب‌های تکثیر شده غیرمجاز یا افست از ادامه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محروم شد.

وی ادامه داد: این شرکت اقدام به صدور صورتحساب کرده و تحویل کتاب‌ها را به بعد موکول کرده است درحالیکه کتاب‌هایی را که تحویل خواهد داد؛ اورجینال و اصل نیستند. از آنجا که عرضه هرگونه‌ی کتاب افست چاپ شده و یا الکترونیک از سوی ناشر اصلی در سالن‌های بخش بین‌المللی ممنوع است؛ غرفه‌داران باید از نگهداری و فروش اینگونه کتاب‌ها خودداری کنند. از همین رو براساس رای صادره غرفه این شرکت از حضور در نمایشگاه کتاب سال آینده نیز محروم است. همچنین این رای از طریق انجمن بین‌المللی کتاب تهران به ناشر اصلی نیز ابلاغ می‌شود.

امیرزاده در ادامه گفت: غیر از این دو پرونده که منحر به صدور رای شدند؛ ۷ پرونده دیگر نیز درحال بررسی داریم که اگر تخلف آن ثابت شود با قاطعیت با آن برخورد می‌شود زیرا این اقدامات توهین به شعور مردم است و پذیرفتنی نیست که با اقدامات غیرحرفه‌ای حقوق مردم نادیده گرفته شود.

در ادامه این نشست؛ علیرضا ربانی(مدیر کمیته بخش بین‌الملل) درمورد این دو ناشر توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: یکی از اهداف ما ایجاد اطمینان در میان ناشران خارجی است تا در آینده بتوانیم با سهولت کتاب‌های علمی مورد نیاز خود را از آنها تهیه کنیم. ما وظیفه داریم با کسانی که به این اطمینان خدشه وارد می‌کنند؛ به شدت برخورد کنیم.

ربانی در ادامه با اشاره به شرکت خارجی متخلف توضیح داد: این شرکت بیش از ۵۰ درصد از کتاب‌های پزشکی را در سطح جهان توزیع می‌کند و ۲۵ ناشر بزرگ در زیرمجموعه آن قرار دارند اما در ۲۷ نمایشگاه کتاب تهران به ارائه کتاب‌های افست ناشران زیرمجموعه خود اقدام کرده است. تخلف این شرکت با شرکت دیگری که کتاب‌های غیرواقعی ارائه کرده؛ متفاوت است زیرا شرکت دوم به شکلی کلاهبردار محسوب می‌شود و کتاب‌هایی که وجود خارجی ندارد را به فروش می‌رسانده. این شرکت در نمایشگاه ۲۴ نیز به دلیل تخلفات زیاد از حضور در نمایشگاه‌های بعدی محروم شد اما در نمایشگاه بیست و پنجم با یک نام دیگر حاضر شد و ما با تحقیقات وسیع آن را تشخیص دادیم و از حضور در نمایشگاه بیست و ششم از آن ممانعت به عمل آوردیم باز این ناشر در نمایشگاه بیست و هفتم دوباره با نام دیگری شرکت کرد.

ربانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت‌ها چنین تخلفاتی را در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان نیز می‌توانند انجام دهند؛ گفت: در هیچ جای دنیا چنین تخلفاتی صورت نمی‌گیرد. این اتفاق فقط در ایران صورت می‌گیرد زیرا ما عضو کپی رایت نیستیم و درصورت اثبات این تخلفات؛ اقدامات جدی جهانی نمی‌توانیم انجام دهیم. این شرکت در نمایشگاه فرانکفورت و دیگر نمایشگاه‌های کتاب دنیا حضور دارد اما فقط در ایران می‌تواند دست به اینگونه کلاهبرداری‌ها بزند.

در پایان این نشست؛ همایون امیرزاده به توضیح درباره تخلفات ناشران داخلی پرداخت و گفت: تا دیروز این رای درمورد ناشران متخلف داخلی ازسوی کمیته رسیدگی به تخلفان ناشران صادر شده است. این تخلفات عمدتاً شامل ارائه کتاب‌های سایر ناشرین بدون رضایت و اطلاع آنها و همچنین ارائه کتاب‌های غیرمجاز که اعلام وصول نشده‌اند و کتاب‌های سالهای قبل از نیز است. برای ۱۳ مورد از این ناشران محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استان امسال و محرومیت از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده صادر شده است. دیگر ناشران یا توبیخ شدند یا تخلفشان در پرونده آنها درج شده یا کتاب‌های آنها جمع‌آوری شده است.

امیرزاده در ادامه افزود: تاکنون از میان سه هزار عنوان کتابی که در یک فرایند قانونی و در فضای سالم نشر کتاب در نمایشگاه بوده؛ ۱۲ عنوان کتاب جمع‌آوری شده است که عمدتاً در بخش ناشران عمومی بوده است. اکثر این کتاب‌ها غیرمجاز بوده‌اند و مجوز چاپ نداشتند یا اعلام وصول نشده‌اند.

امیر زاده در پایان گفت: برای محکومیت‌هایی که برای ناشران این کتاب‌ها صادر شده؛ تعطیلی‌های یک و دو روزه درنظر گرفته شده است. همچنین تعدادی از ناشرانی که چند روز گذشته به تعطیلی یک روزه محکوم شده بودند که پس از تذکرات داده شده؛ دوباره کار خود را آغاز کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج