۱۰۸۵۳۵
۵۴ نظر
۵۱۱۴
۵۴ نظر
۵۱۱۴
پ

پایتخت جدید ایران؛ همدان، سمنان یا پردیس؟

گرچه مردم هر قسمتی از کشورمان شهر خودشان و متبوعشان را با دلایل کاملا قابل قبول برای خود و همشهریانشان لایق پایتخت شدن می دانند اما در نهایت این مسئولین امر هستند که این همای سعادت ( البته اگر سعادتی باشد) را بر شانه یکی از شهرهای ایران می نشانند.

خبر آنلاین: این طرح که در هر دولتی در بعد از انقلاب مطرح بوده تنها در دولت احمدی نژاد بود که اقدامی البته در جهت عکس را به خود دید و آن هم طرح انتقال کارمندان به جای انتقال پایتخت بود که تقریبا از آن به عنوان طرحی شکست خورده می توان یاد کرد.

در این میان هرگاه این بحث با شروع هر دولتی داغ می شود بازار شایعه ها و اظهار نظرهای مردم و مسئولین نیز داغ می شود

گرچه مردم هر قسمتی از کشورمان شهر خودشان و متبوعشان را با دلایل کاملا قابل قبول برای خود و همشهریانشان لایق پایتخت شدن می دانند اما در نهایت این مسئولین امر هستند که این همای سعادت ( البته اگر سعادتی باشد) را بر شانه یکی از شهرهای ایران می نشانند.

وجود امکانات، زیر ساخت ها، آب و هوا، مرزی نبودن، وجود منابع آب، در مسیر بودن، نزدیکی به تهران و همه و همه دلایلی هستند که برای مزیت داشتن یک شهر برای پایتخت شدن بر می شمرند. کلیات طرح انتقال پایتخت در ۳ دی‌ماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید.

در همین رابطه رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، از تصویب گزارش شور دوم طرح انتقال پایتخت در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: همدان،‌ سمنان و پردیس تاکنون به عنوان ‌گزینه‌های انتقال پایتخت سیاسی کشور طرح هستند.

امیر خجسته همچنین گفت: پس از تصویب نهایی طرح انتقال پایتخت در مجلس و اخذ نظر مثبت شورای نگهبان این طرح برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گزارش شور دوم طرح انتقال پایتخت در حال حاضر در نوبت قرائت و تصویب در صحن علنی مجلس قرار دارد، گفت:‌ انتقال پایتخت در شرایط کنونی کشور اجتناب ناپذیر بوده و برای ساماندهی امور باید صورت بگیرد.

حال باهم نگاهی داریم به وضعیت این سه شهر؛

همدان

همدان از میان این سه شهر، قدیمی ترین و چه بسا از قدیمی ترین شهرهای جهان است در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران اعلام کرد.

این شهر پایتخت اولین سلسله ای بود که از تیره آریایی ها قسمت اعظم فلات ایران را در ید قدرت داشتند و با شکست دادن آشوری ها زمانی پر قدرت ترین امپراتوری جهان به شمار می آمدند.

در تاریخ آمده است که همدان به دست دیااکو اولین شاه ماد تاسیس شده و برخی نیز زمان تاسیس را حتی به قبل آن و زمان کاسی ها نسبت می دهند اما قدر مسلم این است که این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است.

همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید و در مرداد سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد. در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ خورشیدی مهندس آلمانی کارل فریش طرحی مدرن را برای همدان پیش بینی کرد که از نوع نقشه‌های شعاعی محسوب می‌شود. اما امروزه به دلیل تراکم جمعیت و طرح شعاعی، ترافیک مرکز شهر بسیار زیاد شده است. به این میدان ۶ خیابان اصلی شهر وصل شده‌اند.

پایتخت جدید ایران؛ همدان، سمنان یا پردیس؟

آب و هوا

آب و هوای همدان مختلف و اوضاع جوی منطقه از لحاظ حداقل و حداکثر برودت و باران در فصول سال متغیر است در نقاط کوهستانی سرد است حد متوسط برف سالانه بین ۱۵۵ تا ۲۴۵ میلیمتر می‌باشد و سرما تا ۳۰ درجه زیر صفر می‌رسد.

میانگین دمای سالانهٔ همدان ۱۱٬۳ درجه سانتیگراد ثبت شده‌است. همچنین گرم‌ترین دمای همدان نیز تاکنون ۴۰ درجه سانتیگراد و سردترین دمای آن منفی ۳۲.۸ ثبت شده‌است. میانگین بارش سالانه همدان نیز ۳۱۷٬۷ میلیمتر اندازه گیری شده که نسبت به میانگین بارندگی در ایران، حدود ۷۰ میلیمتر بیشتر است.

کوه‌های همدان

شهر همدان در دره‌ها و دامنه‌های شمالی کوهستان الوند واقع شده‌است. مرتفع‌ترین قلهٔ این کوهستان، قلهٔ کوه الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریاست که این قله بین تویسرکان و همدان و در ۱۸ کیلومتری شهر همدان واقع شده‌است.

از گردنه‌های معروف این کوه از گردنه زاغه بین همدان و ملایر، گردنه اسدآباد بین همدان و کرمانشاه و گردنه همه‌کسی بین همدان و سنندج می‌توان نام برد.

به غیر از کوه الوند، بین این شهر و شهرستان زنجان کوه‌های کم‌ارتفاعی وجود دارند که عبارتند از: کوه چنگ الماس، کوه ارمنی و کوه قره‌داغ.

رودهای و سد های همدان

رودهای الوسجرد، دره‌مرادبیک، آبشینه و عباس‌آباد مهم‌ترین رودهای شهر همدان هستند.

سد اکباتان در ۱۰ کیلومتری جادهٔ همدان به ملایر و بر روی رود آبشینه در نزدیکی تفریجان که منطقه ای ییلاقی می باشد، قرار گرفته است. سد آبشینه در جادهٔ همدان به ملایر بر روی رود آبشینه قرار دارد.

راه‌های همدان

همدان فرودگاه و راه آهن دارد، اما فرودگاه این شهر مدتی است که جز در موارد استثنایی پرواز مسافربری ندارد. فعلا حدود ۵۱۱ کیلومتر از جاده‌های مواصلاتی استان همدان به صورت آزادراه و بزرگراه است که ۷ درصد آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور را شامل می‌شود. با گسترش شبکه‌های اصلی مواصلاتی هم اینک ۵ شهرستان عمدهٔ استان همدان از طریق بزرگراه و آزادراه به مرکز استان، شهر همدان متصل هستند.

راه‌های زیر راه‌های اصلی میان شهری شهر همدان هستند؛

- بزرگراه تهران-کرمانشاه-خسروی که همدان در کیلومتر ۳۷۵ این مسیر از سوی تهران قرار دارد.

- راه اصلی تهران-سنندج که همدان در ۳۴۳ کیلومتری این مسیر قرار دارد.

- راه اصلی تهران-کرمانشاه-ایلام که همدان در همین مسیر قرار گرفته‌است.

- راه اصلی سنندج-همدان به طول ۱۸۲ کیلومتر.

- راه اصلی ارومیه - کردستان - اراک - اصفهان که همدان در همین مسیر قرار گرفته است.

- بزرگراه همدان-ملایر به طول ۷۵ کیلومتر.

همدان شهر فرهنگ و تاریخ

نظر به قدمت همدان این شهر دارای جاذبه های پر تعداد فرهنگی و تاریخی است از گنج نامه تا ویرانه های هگمتانه باستان از آرامگاه بابا طاهر تا آرامگاه ابوعلی سینا ،شیر سنگی ، گنبد علویان، آرامگاه استر و مردخای ، امامزاده علی و دهها تفرج گاه و پارکهای عمومی و همچنین غار شاخص علی صدر همگی از جاذبه های این شهر هستند.

برخی از منتقدان همدان نزدیک بودن آن به مرزهای غربی را از نقاط ضعف این شهر برای پایتخت شدن می دانند همدان پس از اسلام تنها در دوران صفویه ۱۷۲۴ میلادی یکبار توسط احمد پاشا ،شاه عثمانی تصرف شد اما بعد توسط نادر شاه افشار پس گرفته شد و به موجب عهد نامه ای همیشه به ایران ملحق شد.

سمنان

یکی از گزینه هایی که در انتقال پایتخت همیشه مورد توجه بوده، سمنان است. این شهر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر در راه تهران به خراسان قرار گرفته است. آب و هوای آن خشک و معتدل است.

سمنان از سوی شرق با شهرهای دامغان شاهرود، از شمال به درجزین، مهدیشهر و شهمیرزاد و از غرب با سرخه همسایه است. در طول جغرافیایی ۵۳ درجه و ۲۳ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۴ دقیقه واقع شده و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۱۳۰ متر است.

همچنین فاصله سمنان تا تهران ۲۱۶ کیلومتر است و به راه آهن سراسری تهران_مشهد، متصل است و دارای دو فرودگاه (یکی تجاری و دیگری نظامی) می‌باشد. جمعیت شهرستان سمنان بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی، برابر بر ۱۸۲٬۲۶۰ نفر که با این آمار، نود و پنجمین شهرستان بزرگ ایران است. البته در حال حاضر سمنان با جدا شدن شهرستان سرخه، شهر سمنان با ۱۵۳۶۸۰ نفر بزرگ ترین شهر استان است.

آب و هوا

آب و هوای سمنان در تابستان گرم و خشک و در زمستان نسبتا سرد است. بارندگی‌های این شهر در فصول سرد سال صورت می‌گیرد و میزان متوسط بارندگی سالانه آن ۱۴۰ میلیمتر است. متوسط درجه حرارت سالانه ۱۷.۷ درجه سانتیگراد است و این در حالی است که حداکثر مطلق حرارت ۴۴.۵ درجه سانتیگراد و حداقل مطلق منفی ۶.۴ درجه سانتیگراد گزارش شده است. همچنین متوسط تعداد روزهای یخبندان در طول سال در حدود ۴۸ روزاست.

میزان بارندگی در سمنان ۱۴۰ میلیمتر است که نسبت به میانگین ۲۵۰ میلیمتری کشور حدود ۱۱۰ میلیمتر کمتر است.

در جنوب سمنان مناطقی چون دشت کویر، ریگ جن، تپه‌های حصار، تپه دلازیان، و تپه‌های میرک از مهم ترین ویژگی‌های جغرافیایی به شمار می‌روند. رودخانه فصلی گل رودبار در شمال غرب این شهر و با سرچشمه گرفتن از رشته کوه‌های البرز و گذر از شهرستان مهدیشهر به دشت کویر می‌ریزد.

رود گل رودبار از سه کیلومتری غرب مهدیشهر سرچشمه گرفته و شاخابه رودهای ده صوفیان و شهمیرزاد و کاریزهای روستای درجزین به این رود می‌پیوندند. رود گل رود در شمال سمنان در جایی به نام "آب پخش کن" به ۵ شاخه بخش می‌شود.

پایتخت جدید ایران؛ همدان، سمنان یا پردیس؟

راه‌های سمنان

شهر سمنان در ۲۱۶ کیلومتری تهران قرار گرفته و فاصله زمینی آن با آبهای آزاد خلیج فارس و دریای خزر به ترتیب ۱۶۰۰ و ۴۰۰ کیلومتر است. این شهر ۲ فرودگاه دارد که یکی از آنها نظامی و دیگری تجاری و فعال است، همچنین به راه آهن سراسری تهران_مشهد، متصل است.

استان سمنان دارای ۳۷۳ کیلومتر آزاد راه ، ۴۲۴ کیلومتر راه اصلی، ۸۲۸ کیلومتر راه فرعی، ۱۵۶۰ کیلومتر راه روستایی است.

مجموعه خطوط راه آهن این استان ۸۷۹ کیلومتر است که در زمان پهلوی اول و به منظور انتقال ذغال سنگ تاسیس و بعدها گسترش یافت .

مکانهای گردشگری

شهر سمنان ۷ محله معروف قدیمی دارد به‌نام‌های اسفنجان (اسپنژان)، لتیبارسی سر، شاهجو، جهادیه ناسار، زاوغان، کوشمغان و کدیور.

از جاذبه های مذهبی هم می توان از امامزاده یحیی بن موسی الکاظم، امامزاده علی بن جعفر الصادق،امامزاده علی بن اشرف،بقعه پیغمبران (سیم النبی و لام النبی) نام برد در کنار آن ارگ سمنان ، مسجد جامع سمنان، منار سلجوقی ، بازار سمنان ، کاروانسرای سنگی آهوان و کاروانسرای شاه عباس از شاخص ترین آثار تاریخی سمنان هستند.

پردیس

شهر پردیس با نامی که معنای بهشت می دهد کم سابقه ترین شهر میان سه گزینه پیشنهادی است. پردیس مرکز شهرستان پردیس در شرق شهر تهران است.

این شهر با مساحت یک‌هزار و ۳۷۸ کیلومتر مربع از ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی، دو شهر پردیس و بومهن و دو بخش جاجرود و بومهن تشکیل شده است.

محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه حصار» آغاز شده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد. شهرستان ۲۰۰ هزار نفری پردیس از غرب با تهران ،ازشرق با شهرستان دماوند،از شمال با شهرستان شمیرانات واز جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است.

پردیس

سیاست ایجاد شهرهای جدید با هدف مهار رشد بی‌رویه‌ی جمعیت و کنترل مهاجرت به شهرهای بزرگ، به‌ویژه تهران براساس مصوبه سال ۱۳۶۴ هیأت وزیران اتخاذشد و بر همین اساس هیأت وزیران در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۶۸ احداث شهر جدید پردیس را در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری شرق تهران در کنار جاده‌ی ترانزیتی تهران - مازندران و با جمعیت نهایی دویست هزار نفر تصویب کرد.

مکان‌یابی شهر پردیس در منطقه‌ شهری تهران با توجه به شرایط طبیعی منطقه و اهداف دولت صورت گرفته که با توجه به موقعیت حساس شهر تهران به‌عنوان پایتخت و مرکز سیاسی و اداری کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایتخت جدید ایران؛ همدان، سمنان یا پردیس؟

فاصله ارتفاع بین پست ترین نقطه حریم شهر و بالاترین آن حدود ۱۱۰۰ متر است. رودخانه جاجرود درجنوب سعیدآباد به ارتفاع ۱۴۰۰ متر به عنوان پست ترین و کوه آرا درشمال غربی شهر به ارتفاع ۲۵۰۰ بالاترین نقاط پردیس شناخته شده است. فضای سبزی که برای فضای درون شهری فاز یک پردیس در نظر گرفته شده حدود ۱۰ هکتار است. در محدوده فاز یک وسعتی حدود ۲ هکتار به پارک و فضای سبز شامل پارک ورودی فاز یک به عنوان تفرجگاه محله ۳ در نظر گرفته شده و حدود ۱۵ هکتار جنگل کاری به صورت نوار حاشیه جاده ترانزیت و حاشیه مسیل رودخانه ایجاد شده است.

میانگین مجموع سالیانه بارش حدود ۳۸۶ میلیمتر برآورد شده که بیشتر به شکل برف است. بیشترین میزان بارندگی در اسفند ماه و کمترین میزان بارندگی در فاصله ماه های تیر تا شهریورر است. میانگین حداکثر دما در ماه های گرم بین ۲۱.۳ الی ۲۶.۵ درجه تغییر می کند. میانگین تعداد روزهای بارانی ثبت شده بیش از ۵۵ روز بوده و بیشترین تعداد روزهای بارانی در اسفند ماه ۹ روز است. کمترین بارندگی در مردادماه ثبت شده که ۲ روز در ماه است.

آلودگی آب پردیس به دلیل شکستگی لوله یکی از جدی ترین مشکلاتی بود که اخیرا برای مردم این شهر پیش آمد.

آزاد راه تهران- پردیس به طول۲۴ کیلومتر و عرض ۲۸ متر از پل شهید بابایی، پردیس را به تهران متصل می رساند. این آزاد راه ۴ بانده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گزینه پردیس که خیلی احمقانه بود این که دوباره شد همین تهران...

    • بدون نام

      همدان!فقط همدان!خیالتون راحت مطمئن باشین همدان پایتخته!حالا ببین کی گفتم!!!

    • محمد حسین

      منتظر باشید ببنید یه عده به خصوص(کسایی که از عالم غیب خبر بشون میرسه) یه زمانی میرن کلی زمین از یکی این 3 شهر میخرند.اونجا بفهمید پایتخت بعدی کدومه...

    • بدون نام

      خدارو شکر که بلا از اصفهان دور شده!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا اصفهان امکان نداره حتی جزو گزینه ها باشه چون همین الان بعد تهران و کرج بیشترین ورودی را برای زندگی (مهاجرت) داره دیگه ظرفیت و تحمل بار بیشتر نداره و مطمئنا اگه پایتخت میشد یه معضل جدید ایجاد میکرد.
        واقعا خدا را شکر

    • ناشناس س س

      هیچکـــــدام
      مطمئن باشید.
      مگه تغییر پایتخت به همین سادگی ه.

      پاسخ ها

      • علی

        تغییر پایتخت نه ، پایتخت سیاسی

      • بدون نام

        تغییر پایتخت نیازمند برنامه ریزیهای بسیاری است از لحاظ مالی نیز بسیار سنگین است که فعلا اوضاع مالی خرابه

      • بدون نام

        ما عادت داریم یه طرحی تصویب کنن بعد هم چند سال و کلی هزینه صرف بشه که تغییرات اعمال شده به حالت اول برگرده

    • بدون نام

      آقا ی سوال اگه همدان پایتخت بشه ما که 15 کیلومتری همدان{بهار}هستیم حکم کرج داریم؟؟؟؟؟؟//خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره دادا

    • مسافر

      پایتخت چیه؟
      تهران کیه؟
      راجب چی دارید صبت می کنید؟!

    • صبا

      هر کاری میکنین فقط همدان نه همینجوریشم ترافیک داریم بارون به اندازه کافی نیست بزارین این شهر آروم بمونه

    • بدون نام

      خدا نکنه همدان باشه چون جمعیتش زیاد میشه و این اصلا خوب نیست چون شهربافت قدیمیشو ارامششو ازدسن میده

    • محمد

      سلام چرازنجان نباشه؟!همدان که معمولاهواش سردترین دماروداره ویخبندونه؟!بازصدرحمت به زنجان نسبت به همدان.

      پاسخ ها

      • شایان

        زنجان چی داره ؟

    • امیرحسین

      همدان همینجوریشم خیلی شلوغه ظهرا کسی جرعت نداره بیاد بیرون تو ترافیک مگه اینکه کارش واجب باشه گنجنامه ی همدان هم که نگو عصرا از ساعت 5 تا 11 شب ترافیکه جمعه که حرفشم نزن هواشم که همیجوری الودس همون تهران پایتخت بمونه بهتره

    • شوندی

      رزن بهترین گزیه است

    • حسین

      همدان به دلیل امنیت بسیار بالا در برابر زلزله و پر آب بودن نسبت به گزینه های دیگه و نزدیکی به چندین مرکز استان بهتر گزینس اما همدانم کلا نشهر شده با جمعیت 625000 نفر که با پایتخت شدن حتما دوبرابر میشه و این آرامش و هوای تمیز رو از ما میگیره.به نظر من بهتر گزینه ساوه است چون قبلا هم قرار بودپایتخت بشه.

    • مریم از کرمانشـاه

      کرمانشـاه بهترین گزینه برای پایتخت شدن چون کرمانشـاه یک شهر بزرگ وقدیمی و از نظر دیدنی حرف اول رو تو ایران می زنه.کرمانشـاه پایتخت گردشگری وتاریخ وتمـدن

    • تور کرمانشـاه گردی درعید

      تور کرمانشـاه گردی در عید از سمت مجموعه تاریخی طاق بستان کرمانشـاه به سمت تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-بازارسنتی کرمانشاه-باغ پرندگان کرمانشاه-باغ گل کرمانشاه-پارک کوهستان کرمانشـاه وبیستون کرمانشاه(مقدمتان به کرمانشـاه پایتخت گردشگری و گهواره تمـدن گلباران)

    • اهورا

      معماری فرودگاه امام و شهر پرند مدلیه که یک بچه دبستانی بهتر میتونه طراحیش کنه برای پایتخت جدید یک توجه به کارهای مشابه سایر کشورها بندازید که پول مردم حیف و میل نشه

    • مجید ترابی

      همدان بهتره اما اولش زیر ساخت ها رو درست کنید بعد''''چونکه جا های دیدنی زیاد داره و همون غار علیصدر ش واسه همه بسه در ضمن یه دیپلمات خارجی میاد لذت ببره حال کنه''''''

    • کرمانشـاه پایتخت گردشگری

      فقط کرمانشـاه مرکزیت کل غرب باید پایتخت شود.کرمانشـاه وابستگی کل استانهای غربی و حتی جنوب غرب و شرق کشور عراق رو حل می کند.

      پاسخ ها

      • شاهین

        داداش نوشته استان نباید مرزی باشه

    • کرمانشـاه ششمین کلانشهر

      کرمانشـاه مقصد اصلی گردشگران با داشتن بیش از 5000 اثر دیدنی(طاق بستان-بیستون-بازارسنتی کرمانشاه-تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-باغ پرندگان کرمانشاه-باغ گلها کرمانشاه-پارک کوهستان-سراب نیلوفر-معبد آناهیتا-غارقوری قلعه-طاق گرا و........)مقدمتان به کرمانشـاه گهواره تمـدن و پایتخت گردشگری گلباران.

    • کرمانشـاه زیبا

      کرمانشـاه شهر بزرگ و خوبیه و مرکزیت کل غرب ایران ویک شهر توریستیه و داخل شهر کرمانشـاه و اطراف کرمانشـاه دیدنیهای فراوانی داره مثل:طاق بستان-بیستون-تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-بازارسنتی کرمانشاه-باغ پرندگان-باغ گلها-پارک کوهستان-سراب نیلوفر-غارقوری قلعه-معبد آناهیتا وخیلی جاهای دیگه.امکانات شهری کرمانشـاه مثل:فرودگاه بین المللی-منوریل و مترو بزودی افتتاح خواهد شد-پاساژها و بازارهای خوب-پل قوسی-بزرگترین فضای سبز کشور-پالایشگاه نفت-ورزشگاههای بزرگ مثل ورزشگاه15000 نفری امام-بیمارستانهای خوب و بزرگ در سطح شهر مثل:بیمارستان امام رضا(ع)-بیمارستان امام حسین(ع)و...-بزرگترین دانشگاههای کشور در کرمانشـاه مثل دانشگاه رازی-دانشگاه آزاد کرمانشـاه و...

    • حمید

      اول ببینیم چرا باید پایتخت منتقلشه.وجود رشته کوهای البرز در شمال باعث میشه الودگی هوا در تهران باقی بمونه این قضیه در سمنان دامغان شاهرود قزوین زنجان هم صدق میکنه .شیراز واصفهان مشهد تبریز اراک همین الان هم شلوغن هم الوده یزد کرمانشاه هم که با مشکل کم ابی همینجوری هم مواجه هستند .به نظر من چون کوهای الوند برخلاف تهران در قسمت جنوب همدان قرار گرفته وچون همدان جز استانهای باد خیز کشوره ودو رودخانه دامی هم داره بهترین گزینست

      پاسخ ها

      • کرمانشـاه مرکزیت غرب

        کرمانشـاه از نظر آب جزء استانهای پر آب کشور و یکی از شهرهای پر جاذبه کشور محسوب میشه.چهار استان هم مرز امروزی کرمانشـاه از استان کرمانشـاه جدا شدند پس اگه بخواد شهری تو غرب ایران پایتخت بشه اون کرمانشـاه س نه شهر دیگه ایی.چون تمامی شهرها و استانهای غربی کشور هنوز و هنوزه وابستگی شدید به کرمانشـاه دارند:اولین فرودگاه بین المللی در کرمانشاه س-منوریل و مترو-پاساژهای مدرن شهری در کرمانشـاه-بهترین و بزرگترین بیمارستانهای کشور در کرمانشـاه س-مرکزیت کل غرب ایران و...از مزیتهای کلانشهر کرمانشـاه س.

    • کرمانشـاه کل جهان

      ***کلانشهر زیبا و تاریخی کرمانشـاه با داشتن5000 اثر دیدنی ثبت جهانی یونسکو خواهد شد***
      اکثر اماکن تاریخی شهر کرمانشـاه همچون طاقبستان و بیستون جهانی می شوند:
      تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-بازارسنتی کرمانشـاه-مساجد تاریخی و بزرگ کرمانشـاه از جمله:مسجد زیبای عمادالدوله-مسجد شافعی ها-حمام شهبازخان و...-معبد آناهیتا-غارقوری قلعه-طاق گرا-کوه و غار عمیق پرو در کرمانشـاه و... هم بزودی در دست جهانی شدن هستند.(تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-بازارسنتی کرمانشـاه-مسجد تاریخی عمادالدوله-معبد آناهیتا و غارقوری قلعه و کوه پرو در شهر کرمانشـاه بزودی جهانی خواهند شد)

      %اصفهان را نصف جهان خوانند هنوز به کرمانشـاه نیومدند که آن را تمام جهان بخوانند%

    • بدون نام

      بنظر من فقط قم از همشان خوب تر است

    • کرمانشاهان ایران19

      کرمانشـاه ششمین کلانشهر ایران و نهمین شهر پرحمعیت و مرکزیت غرب کشور با داشتن بیش از 5000 اثر دیدنی:
      (طاقبستان-بیستون-بازارسنتی کرمانشاه-تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-باغ پرندگان کرمانشاه-باغ گلها کرمانشاه-پارک کوهستان-سراب نیلوفر-غارقوری قلعه-معبد آناهیتا و...)
      کرمانشـــاه گهواره تاریخ و تمدن و پایتخت گردشگری

    • کرمانشـاه مرکزیت غرب

      کرمانشاه الانشم حکم پایتخت غرب و مرکزیت غرب کشور رو داره بخدا از کل استانهای غربی برای خرید و استفاده از امکانات شهری به کرمانشـاه میان.کرمانشـاه به عنوان هفتمین کلانشهر از نظر وسعت شهری و نهمین شهر پرجمعیت ایران و مرکزیت غرب کشور به ثبت رسیده است.

    • معین

      کرمانشاه هزار سال هم نمیشه پایتخت چون اولا کنار مرزه دوما مگه مردم از جونشون سیر شدن بیان کرمانشاه من یه بار اومدم برای هفت پشتم بسه فرهنگ کرمانشاه اصلا مناسب پایتخت شدن نیست.

    • کرمانشـاه مرکزیت غرب

      فرهنگ کرمانشـاه رو کیا ساختن همدانیا امکانات شهری ندارن میام کرمانشاه واسه مراکز خرید و...رعایت نمی کنن سنندجیا هم همینطور ایلامی و لرستانیا هم همینطور.کرمانشـاه به عنوان مرکزیت غرب که این نشون میده امکاناتش و وسعت شهریش بهتر از کل شهرهای غربی که این امتیاز رو به کرمانشاه دادن وگرنه الکی امتیازی به شهرهای کرد نشین نمیدن.کرمانشـاه آب و هوای خوبی داره و مردم مهمون نوازی داره الانشم در حد اصفهان و شیراز مقایسه میشه نه با بچه هاش.اگه کرمانشاه نزدیک مرز همدان با کرمانشاه 2 ساعت فاصله داره پس بی عدالتیه این که بچه ی کرمانشاه بخواد اونیکه روزی جزء کرمانشاه بوده بخواد پایتخت بشه.این غیر ممکنه

      پاسخ ها

      • رو دست همدان نیست

        یه زمانی همدان پایتخت و شهر بود که کرمانشاه داهاتم نبود چی انتظار داری واقعا فکر میکنی کرمانشاه رو میان پایتخت میکنن؟

    • ساسان از تهران بزرگ

      دوستان عزیز کرمانشاهی خودتون رو ناراحت نکنید بله قطعا کرمانشاه با اصفهان شیارز تبریز مقایسه میشه حتی در بعضی از قسمتاها می بینیم که کرمانشاه حتی بهتر هم بوده و هست هیچ وقت شهر هایی که خود وابستگی شدید به شهرها و استانهای اطراف دارند پایتخت نمی شوند.کرمانشاه اگه اشتباه نکنم راحت 6 الی 7 برابر همدان اصلا نمیشه کرمانشاه رو با شهری مثل همدان قیاس کرد من هم کرمانشاه اومدم و همدان کرمانشاه با اصفهان شیراز حتی بهتر از تبریزه کرمانشاه شهر زیباییه فقط بهش ظلم و کوتاهی شده و اینکه شهر کرمانشاه شهر مرزی نیست و بیش از 250 کیلومتر فاصله داره اما استان کرمانشاه یک استان مرزی اما این دلیل نمیشه وقتی یک شهر خوب مثل کرمانشاه قابلیت و پتانسیل زیادی داره این مسئله جلوی پیشرفت این کلان شهر رو بگیرد.
      ساسان از تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران هستم.

    • ایران

      ***بهترین گزینه***:
      اصفهان-شیراز-کرمانشاه-تبریز بهترین گزینه هستند.اصفهان مرکزیت مرکز کشور-شیراز مرکزیت جنوب کشور-کرمانشاه مرکزیت غرب کشور-تبریز مرکزیت شمالغرب

    • گردشگر

      4 الی 5 تا شهر گردشگری نمونه داریم اصفهان شیراز کرمانشاه تبریز و مشهد حیف نیست که با پایتخت شدن خراب شن درسته اصفهان و شیراز و کرمانشاه و تبریز و مشهد کلانشهرهای رسمی کشور هستند اما حیف که بخواد پایتخت بشن پایتخت رو در تهران نگه دارن و تهران رو ساماندهی بدن بذارید 4 الی 5 تا شهر گردشگری نمونه کشوری داریم آلوده نشن

    • افشین

      من بچه تهرانم اما اصالتا همدانی هستم و همدان اصلاا گزینه خوبی نیس اول اینکه پایتخت باید کوچیک باشه همدان خودش شد کلانشهر و اون بافت شهر و ... این حکومت نابودش می کنه . باید ی جایی هم باشه نه خیلی سرد نه خیلی گرم . مرکز باشه یا نزدیک به مرکز بهتر . ی جایی مثل اطرااف اصفهان مثل سمیرم دوم اینکه باید چند پایتخت درست کنیم پایتخت سیاسی پایتخت تجاری پایتخت ... . تا جمعیت تقسیم شه و صد البته هر استان اگر به اندازه جمعیتش بودجه بدن مسلماا جلوی مهاجرت گرفته میشه و هرکی تو شهر خودش کار می کنه ... اگرم پایتخت تغییر نکرد باید کارخونه تو شهرستان ها بسازن و از تهران خیلی از کارخانه ها و ... جمع آوری بشه

    • کرمانشـاه مرکزیت غرب

      کرمانشـاه مرکزیت غرب کشور با داشتن 5000 اثر دیدنی-مقدمتان به کرمانشـاه گهواره تاریخ و تمدن گلباران:
      طاق بستان-کتیبه بیستون-بازارسنتی-تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-سراب نیلوفر-باغ گلها کرمانشاه بزرگترین باغ گل کشور در کرمانشـاه-باغ پرندگان کرمانشاه-پارک کوهستان و پارک شرقی بزرگترین مجموعه گردشگری غرب کشور-مساجد تاریخی کرمانشاه-مراکز خرید کرمانشاه-معبد اناهیتا-غارقوری قلعه و خیلی خیلی جاهای دیگه.مقدمتان به کرمانشـاه پایتخت گردشگری و گهواره تاریخ و تمـدن گلباران

    • تبریز شهر اولین ها

      تبریز اصفهان شیراز کرمانشاه یزد و کرمون بارها پایتخت ایران در همه دوره ها بوده اند شک نکنید یکی از این چند شهر پایتخت خواهد شد میتونه بهترین تبریز و کرمانشاه و شیراز باشه چون مشکل آب رو ندارند ولی اصفهان و تهران مشکل شدید از نظر آب و هوا دارند ولی تبریز و کرمانشاه و شیراز و قسمتی از کرمون در نقطه خوش آب و هوا و کوهستانی قرار گرفته اند

    • بدون نام

      زنجان یا تبریز

    • کرمانشـاه مرکزیت غرب

      کردستان و همدان و ایلام و لرستان زیر مجموعه استان پنجم کرمانشـاه بودند و از استان کرمانشـاه جدا شدند و الان هم زیر نظر استان کرمانشـاه به عنوان کرمانشـاه مرکزیت غرب با دارا بودن اولین فرودگاه بین المللی غرب کشور-راه آهن بزرگ غرب کشور-مترو و مونوریل شهر کرمانشـاه-پل قوسی-مراکز خرید فراوان-تفرجگاههای فراوان شهری-وسعت شهری و جمعیت شهری-بزرگترین فضاهای سبزشهری کشور و بزرگترین در غرب کشور(باغ گلها-پارک کوهستان-پارک شرقی)-بزرگترین بیمارستان غرب کشور در کرمانشـاه به عنوان مرکزیت غرب کشور بیمارستان امام رضا(ع) و امام حسین(ع) و بیمارستانهای پارکینگ شهرداری خیابان مدرس-بزرگترین راه ارتباطی کربلا از کرمانشـاه به قصرشیرین و مهران-بزرگترین کمربند سبز کشور در کمربندی غربی-بزرگترین بلوار جنگلی کشور(بلوار طاق بستان)-کرمانشـاه اولین کلانشهر غرب کشور و شهرهای همدان و سنندج و خرم آباد و ایلام به هیچ وجه کلانشهر نیستن چون شهری با 5 تا خیابون که کلانشهر نمیشه کرمانشـاه اندازه اصفهان نباشه دسته کمی از اصفهان و تبریز نداره کرمانشاه بهش بها نمیدن چون دلسوز نداره هرکسی از هر جایی اومده شده همه کاره ی کرمانشاه شده مسئول شهری وگرنه کرمانشاه با اصفهان و شیراز و تبریز مقایسه میشه نه با بچه هاش.

    • تبریز شهر اولین ها

      تبریز اصفهان کرمانشاه شیراز و مشهد حق این شهرهاست که پایتخت بشن تا تبریز مونده تا اصفهان مونده تا کرمانشـاه و شیراز و مشهد مونده میان پایتختی رو ببرن شهرهای کوچیکی مثل همدان و ملایر و مراغه و عجب شیر و اسلام آباد و از این شهرها این محاله تبریز 1000 برابر شهر همدان تازه خلاف و اعتیاد و بی فرهنگی و خسیسی که در شهر همدان وجود دارد اصلا جرات نمیکنیم زن و بچه مون رو ببریم بیرون فقط تبریز بعد اصفهان و کرمانشاه و شیراز و مشهد میتونن گزینه خوبی باشن.نماینده همدان اعلام کرد بی آبی داره نابودش می کنه و بزودی خبر نابودیشو می شنویم.

    • شهروند تهران

      اههه...کرمانشاه کثیف ترین شهر ایرانه بی فرهنگی در این شهر موج میزنه والا کل ایران میترسن برن کرمانشاه چون مردم بی فرهنگی داره...بهترین گزینه همدان مردم خیلی خوبی داره من هر دو شهر رفتمو دیدم فرهنگ جفتشون رو...پایتخت تاریخ تمدن همدان واقعا شهر تمیزیه.

    • تبریز جهانی

      تبریز بهترین گزینه ست مگه من از جونم سیر شدم برم همدان.همدان شهر کوچیک و مردمشونم واقعا بی فرهنگ هستند و همدان به استانهای کرمانشاه و مرکزی وابسته ست ولی شما بیا تبریز به هیچ شهری وابسته نیست و مرم تبریز 2000 سال فرهنگشون از همدان جلوتره بعدشم شهری مثل همدان خسیس هستند و بدتر از همه اینه فعلا که نماینده همدان از بی آبی این شهر گفته که همدان رو به نابودی است.ولی تبریز اصلا مشکل آبی نداره و مردمشم با فرهنگ هستن ولی همدان اکثرا خلاف کارن و بی کار و خیلی خیلی معتاد داره و خیلی هم شهر غم و سرد و خشکیه و کلا چهار پنج تا خیابون بیشتر نیست و نیازهاشو از کرمانشاه تامیین می کنه.
      شهر فقط تبریز آذربایجان یاشاسین آذربایجان یاشاسین تبریز

      پاسخ ها

      • شاهین

        بنده از طرف همدانی‌ها از شما هم‌وطن گرامی به‌خاطر کدورتی اگر پیش اومده عذرخواهی می‌کنم؛ انشاءالله در فرصتی جبران کنیم. دست‌بوسم

    • تبریز شهر بدون گدا

      یاشاسین آذربایجان تبریز
      اول تبریز دوم تبریز سوم تبریز چهارم اصفهان پنجم شیراز ششم کرمانشاه هفتم مشهد
      شما نگاه کنید اول تا سوم تبریز یاشاسین تبریز
      تبریز یک اسم کردی کرمانشاهی تبریز به معنی تاو ریز یعنی کم کردن تب(تب بر)اگه اشتباه نگم نام گیاهی تو استانهای کرمانشاه و کردستان در کوهستانهای این استانها رشد می کرده که تبریز رو به اون اسم بنا کردند.تبریز بزرگترین شهر شمالغرب کشور پایتخت ایران می شود.

    • کرمانشاه پایتخت گردشگری

      دیدنیهای کلان شهر کرمانشـاه:تکیه معاون الملک-تکیه بیگلربیگی-طاقبستان-بیستون-بازارسنتی کرمانشاه-سراب نیلوفر-باغ گل ها شهر کرمانشاه-پارک کوهستان-باغ پرندگان کرمانشاه-مسجد عمادالدوله-مسجدشافعی ها-معبد آناهیتا و غارقوری قلعه و...
      کرمانشـاه گهواره تاریخ و تمدن و اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سمنان برای پایتخت اصلا مناسب نیست چون شهریست کویری که هیچ سرسبزی ندار و واسه خارجی ها وجهه خوبب نداردوتنها برسرراه مشهد میباشد

    • بدون نام

      به نظربنده همدان بهترین گزینه است به چند دلیل:۱چون پایتخت بوده وکلانشهر رسمی هم هست وفرهنگش را داره.۲مرکزیت غرب کشوراست وشهرهای غربی ازجمله کرمانشاه درخیلی از موارد مراجعات پزشکی و صنعتی با همدان دارند۳همدان برسرراه خیلی از استانهاست اما کرمانشاه مرزی و بن بست است۴همدان خوش اب و هوا وقابلیت پیشرفت و ساخت و ساز است۵ همه جاده هایش ازادراه وبزرگراه است وبه تهران هم نزدیکتر است۶در جاذبه های گردشگری اگر اول نباشد دوم یا سوم می باشد(از اینا مهمتر)

    • بدون نام

      اخی دلم واسه تبریز میسوزه چون یه زمانی تبریز بوده الان اصلا دیگه سر زبانها نیست ،اما شهرهای مرزی مثل تبریزکرمانشاه مشهد زاهدان سنندج ارومیه که اصلا نمیشه ، تبریز که اصلا چون مونده شمال، پایتخت باید تقریبا مرکز کشور باشه از جمله ،،همدان،،

    • بدون نام

      همدان سرور و سالار غرب ایران است،چون اکثر شهرهای ایران رفتم واقعا همدان از هر حیث ازجمله جاذبه های گردشگری و فرهنگ که گزینه های اصلی واسه پایتخت شدنه داره(وافعا نگینه)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج