جاباما
۱۰۹۱۱۱۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تحریم‌ها، طبقه‌ نوکیسه را در ایران شکل داد

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی گفت: به نظر من مهمترین اتفاقی که در سال جاری رخ داد رد لایحه بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی، در یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخی ایران بود.

خبرآنلاین: مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی گفت: به نظر من مهمترین اتفاقی که در سال جاری رخ داد رد لایحه بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی، در یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخی ایران بود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: تجربه تاریخی نشان داده هر موقع ما مذاکره کرده‌ایم، برنده بوده‌ایم حتی در دوران قبل از انقلاب برای نمونه مرحوم قوام، نخست وزیر ایران توانست با مذاکره از دل شوروی سابق، آذربایجان را بیرون آورد. بنابراین مذاکره می‌تواند چاره ساز باشد.وی خاطرنشان کرد: بهتر است مخالفان در مورد برجام مطالعه کنند زیرا برجام به نفع ملت ایران بود؛ گزارش رسمی و کارشناسی سازمان برنامه نشان می‌دهد پس از پذیرش برجام، روند نرخ رشد اقتصادی مثبت‌تر و صعودی‌تر شد، ‌نرخ سرمایه‌گذاری فزاینده و نرخ تورم کاهنده شد به طوری که اوایل سال ۹۶ نرخ تورم تک رقمی شد، نرخ بیکاری کاهش یافت، بنابراین برجام موثر بود.

وی ادامه داد: برعکس از اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ تحریم‌های ظالمانه را تشدید کرد و اسرائیلی‌ها و اعراب تندرو به رهبری عربستان از این مسئله حمایت کردند، روند در ایران معکوس شد به طوری که نرخ رشد اقتصادی منفی شد که تاکنون ادامه یافته، نرخ تورم افزایش یافت و مجددا دو رقمی شد و به بالای ۳۰ درصد رسید، نرخ بیکاری افزایش یافت، نرخ سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافت.وی خاطرنشان کرد: به عبارت بهتر پس از اردیبهشت ۹۷؛ چک اقتصاد در ایران کوچک شد و تولید ناخالص ملی کاهش یافت و باعث گسترش فقر در جامعه شد. با توجه به این موارد، بنده متوجه نمی‌شوم چگونه دوستان تندروی اصولگرا متوجه این شرایط نیستند؟ البته عقلای این جریان سیاسی متوجه این شرایط هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بنده عضو هیچ جریان سیاسی و گروهی نیستم و عقل اقتصادی می‌گوید بنده از دولت روحانی نباید حمایت کنم زیرا می‌دانم این دولت به ماه‌های پایانی رسیده و رفتنی است اما برای من منافع ملی کشورم مهم است.وی اضافه کرد: جریان تندرو حتی یک مذاکره‌کننده در حد ظریف ندارد و بلد نیستند مذاکره کنند زیرا نه زبان بین‌المللی بلد هستند و نه روابط بین‌المللی را خوب می‌شناسند.باید باور کنیم امروز حق مردم ایران است که جزو ۱۲ اقتصاد برتر جهان باشیم.وی بیان کرد: این مسئله به سیاست ما بستگی دارد یعنی اگر دولت امروز مذاکره را در دستور کار خود قرار دهد، نباید از این کار بترسیم. مذاکره ابزار است و هدف نیست.پازوکی توضیح داد: ویتنام در دهه ۷۰ توسط آمریکا بمباران شد؛ ولی در همان زمان وزیر خارجه ویتنام در پاریس با وزیر خارجه آمریکا پای میز مذاکره بود، مذاکره سیاست خارجی در خدمت جنگ بود. امروز ویتنام جزو کشورهای نوپاست و‌ای کاش نرخ رشد اقتصادی ۱۰ سال آینده کشورمان، مطابق نرخ رشد اقتصادی امروز ویتنام باشد. درآمد سرانه این کشور در حال افزایش است، ویتنام در سال‌های آتی تبدیل به یکی از اقتصادها نوظهور منطقه شرق آسیا خواهد شد زیرا متوجه شده باید به صورت منطقی با جهان تعامل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مخالفت‌ها با مباحث کارشناسی در همه سطوح جریان دارد، گفت: نمونه عینی ماجرای پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف است. واقعا متوجه نمی‌شوم تندروهای وطنی چگونه فکر می‌کنند؟ اگر آمریکا به صورت ۱۰۰درصد برجام را بپذیرد اما مقررات اف‌ای‌تی‌اف را نپذیریم و مانند ۱۸۹ کشور دیگر با این سازمان همکاری نکنیم، امکان ندارد سیستم بانکی کشور بتواند با سیستم بانکی دنیا کار کند همان طور که هم اکنون نیز ما در حال پرداخت هزینه این مسئله هستیم.

پازوکی ادامه داد: بنده به عنوان یک کارشناس و اقتصاددان معتقدم در جمهوری اسلامی اکنون یک طبقه نوکیسه به قدرت رسیده و می‌توانید آنها را در فرمانیه و زعفرانیه ببینید؛ این افراد از طریق سوآپ‌ها و رانت‌های اقتصادی و کاسبی با تحریم،‌ میلیاردر شده اند. بخشی از این افراد در خارج از ایران و به ویژه کانادا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از گونه افراد زیاد داریم.اتفاقا این طبقه نوکیسه محصول تحریمهای ناجوانمردانه هستند و با پولی که از همین راه به دست آورده‌اند مقابل عادی شدن شرایط میایستند. این ثروتهای بادآورده در حقیقت با به باد دادن حاصل تلاش دولت و مردم برای حل مشکلات حاصل شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حقگو

      ایول به توکارشناس که واقیعت راگفتی این تحریم براخیلیها نون اب شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج