۱۰۹۱۳۹۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

راهی تازه برای کشف حیات فرازمینی پیشرفته

دانشمندان ناسا به‌تازگی پیشنهاد کرده‌اند که برای یافتن اثری از تمدن‌های فضایی پیشرفته، بهتر است در جو برخی سیارات به‌دنبال نوعی آلودگی ناشی از صنایع و فناوری‌ گشت.

برترین‌ها: دانشمندان ناسا به‌تازگی پیشنهاد کرده‌اند که برای یافتن اثری از تمدن‌های فضایی پیشرفته، بهتر است در جو برخی سیارات به‌دنبال نوعی آلودگی ناشی از صنایع و فناوری‌ گشت.

پژوهشگران مرکز پروازهای فضایی گودارد وابسته به ناسا در گزارش اخیر خود پیشنهاد کرده‌اند که برای یافتن حیات پیشرفتهٔ فرازمینی، باید در جوّ حدود ۴ هزار سیارهٔ فراخورشیدیِ سکونت‌پذیر که تا کنون کشف شده، در پی دی‌اکسید نیتروژن بود که عمدتا حاصل سوزاندن سوخت‌های فسیلی است اما به‌شکل طبیعی نیز در جو یافت می‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند در لایهٔ تحتانی جو زمین (فاصلهٔ ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از زمین) مقدار دی‌اکسید نیتروژن حاصل از فعالیت انسانی غالب است. بنابراین بررسی میزان این گاز در جوّ سیاراتی که امکان حیات روی آنها هست ممکن است نشانگر حضور یک تمدن صنعتی باشد.

راهی تازه برای کشف حیات فرازمینی پیشرفته

از آنجا که دی‌اکسید کربن طول موج بسیار خاص از نور را جذب خود می‌کند و می‌توان به‌این شکل آن را از راه دور ردیابی کرد، محققان «مرکز جستجوی حیات فرازمینی» کوشیده‌اند با استفاده مدل‌سازی کامپیوتری دریابند که یافتن ردّ این گاز در جوّ سیارات فراخورشیدی تا چقدر به یافتن حیات در آنها کمک می‌کند.

پژوهش آنها نشان می‌دهد که اگر سیّاره‌ای به‌اندازهٔ تقریبی زمین در فاصلهٔ ۳۰ سال نوری از ما باشد و در جوّ آن به‌اندازهٔ زمین دی‌اکسید نیتروژن وجود داشته باشد، می‌توان با ۴۰۰ ساعت جستجوی دقیق آسمان، آن سیاره را یافت.

شماری از سیارات فراخورشیدی کشف شده، بیش از هر جرم آسمانی دیگری امکان برخورداری از حیات پیشرفتهٔ صنعتی را در خود دارند، اما غالبا بسیار دورتر از آنند که بتوان کاوشگری به‌سوی‌شان روانه کرد. بنابراین پژوهشگران تنها با تلسکوپ‌های عظیم و دستگاه‌های ثبت امواج آنها را مطالعه می‌کنند و درپی ردّی از فناوری در اتمسفر آنها می‌گردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج