جاباما
۱۰۹۵۰۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

فرزندانتان ترسو و کم اعتماد به نفس نمیشوند اگر...

مردان و زناني که در زندگي‌شان اعتماد به نفس خوبي دارند و دست به ريسک‌هاي معقول مي‌زنند، بازتاب يک تربيت درست هستند که بسيار اصولي و حساب‌شده طراحي شده است.

زندگی مثبت: زندگي بدون داشتن اعتمادبه‌نفس تقريبا غيرممکن است. اگر تمام توانايي‌هاي لازم براي شروع کاري را در اختيار داشته باشيد اما نتوانيد به خودتان اعتماد کنيد، بازده کمي خواهيد داشت. براي اينکه فرزندانتان به بزرگسالاني با اعتمادبه‌نفس پايين تبديل نشوند و ترسو بار نيايند، از همين حالا بايد به فکر باشيد.

فرزندانتان ترسو و کم اعتماد به نفس نمیشوند اگر...

کنترل نامحسوس

جرات به خرج دهيد و فرزندتان را درگير تجربه?هاي و ريسک‌هاي جديد کنيد. بگذاريد فرزندتان از همان سن پايين بعضي از کارهاي به‌ظاهر دشوار را خودش انجام دهد و اگر اشتباهي نيز مرتکب شد راهنمايي‌اش کنيد. براي مثال اگر فرزند کوچکتان خواست يک بطري شيشه‌اي را خودش به تنهايي جابجا کند و با اين کار مي‌خواهد به شما کمک کند اصلا مانع او نشويد. فرض را بر اين مي‌گيريم که محتويات داخل بطري به زمين ريخت. به جاي سرزنش کردن، همراه با فرزندتان آثار لکه و کثيفي را پاک کنيد و باز هم به او فرصت امتحان کردن مجدد را بدهيد. با اين کار فرزندتان را از سنين پايين در مقابل اشتباه و شکست قوي بار آورده‌ايد.

انتخاب

به فرزندتان اجازه دهيد قدرت انتخاب داشته باشد و تبعات انتخاب خود را از نزديک حس کند. در يک روز برفي اجازه بدهيد از بين شال، کلاه و پوشيدن کت يا تمام اين موارد خودش گزينه‌اي را انتخاب کند. اگر تنها کلاه را برداشت و با وجود توضيحاتتان همچنان روي انتخابش اصرار داشت، مانعش نشويد اما شال و کتش را با خود همراه داشته باشيد. در اين شرايط کمي احساس سردي باعث مرگ فرزندتان نمي‌شود بلکه به او درسي بزرگ خواهد داد؛ درسي که در بزرگسالي‌اش آن را خوب در خاطر خواهد سپرد. بگذاريد فرزندتان با تمام وجودش از تاثير انتخاب در زندگي شخصي‌اش آگاه شود و محتاطانه‌تر و با دقت بيشتري گزينه‌هاي مختلف را انتخاب كند و به کار بگيرد.

وظايف کوچک اما حياتي

اين شانس را به فرزندتان بدهيد تا در کارهاي خانه يا بيرون از منزل به شما کمک کند. با دروني کردن اين حس در همين سنين پايين روحيه همکاري را در فرزندتان مي‌پرورانيد و اين موضوع باعث استقلال شخصيتي فرزندتان خواهد شد و از او يک شخص با اعتمادبه‌نفس قوي خواهد ساخت. بخش کوچکي از کارهاي منزل را به عهده‌اش بگذاريد اما يادتان باشد خيلي در اين کار زياده‌روي نکنيد و متناسب با توانايي‌هاي فرزندتان وظيفه‌اي مشخص به او بسپاريد. اين کار مي‌تواند کمک گرفتن از او در چيدن ميز شام يا آب دادن به گلدان داخل خانه‌تان يا برداشت نامه‌ها و بسته‌هاي داخل صندوق پستي‌تان باشد. اين وظايف کوچک اما مهم باعث مي‌شود فرزندتان احساس قدرت کند و همين موضوع اعتمادبه‌نفس او را تقويت خواهد کرد.

اتمام کارها

مطمئنا فرزند شما به تفريحاتي خاص علاقه دارد، مثل شنا، بازي با رايانه، نقاشي و... در همه اين فعاليت‌ها به او بياموزيد کار را به اتمام برساند. اگر او در اين سنين پايين ياد بگيرد نسبت به چيزهايي که دوست دارد تعهد داشته باشد و آنها را به صورت کامل انجام دهد، به همين ترتيب در آينده به خوبي از عهده انجام تصميم‌ها و به سرانجام رساندن آنها برخواهد آمد و حس کامل کردن يک فعاليت باعث افزايش روحيه اعتمادبه‌نفس در او خواهد شد. پس بگذاريد کارهاي مورد علاقه فرزندتان به خوبي به پايان برسد و در اين کار تشويقش کنيد.

نظرخواهي را فراموش نكنيد

منظور از اين كار اين نيست كه در همه كارها با فرزندتان مشورت كنيد بلكه دخالت دادن نظر فرزندتان در بعضي از اموري كه مربوط به او مي‌شود روحيه اعتمادبه‌نفس فرزندتان را تقويت مي‌كند و باعث تاثيرات خيلي خوبي در زندگي شخصي و شغلي آينده‌اش مي‌شود. براي مثال اگر قرار است به منزل يكي از اقوامتان برويد قبل از اين كار اين تصميم را با فرزندتان در ميان بگذاريد و از او بخواهيد خودش را براي مهماني آماده كند. اگر مي‌خواهيد دكوراسيون اتاق فرزندتان را تغيير دهيد، اين موضوع را با او در ميان بگذاريد. شايد نظر او را به عنوان نظر نهايي براي اين كار انتخاب نكنيد اما نتيجه اين كار بسيار مثبت است و تاثيرات بلندمدتي بر روحيه فرزندتان خواهد گذاشت.

هوش احساسي را دست كم نگيريد

حتما شما هم با كودكاني برخورد كرده‌ايد كه قادر به ارتباط با همسن و سال‌هاي خودشان نيستند و از جمع فاصله مي‌گيرند. اين گروه از كودكان در سنين بالا نيز اين مشكل را با خود يدك خواهند كشيد چون در كودكي نتوانسته‌اند در اين زمينه شخصيت خود را به درستي كامل كنند. براي اينكه فرزندان امروز شما بزرگسالان كم‌رو و فاقد مهارت‌هاي اجتماعي بار نيايند، سعي كنيد تا مي‌توانيد روحيه گروهي فرزندتان را تقويت كنيد و به او اجازه دهيد با دوستان و همسن و سال‌هاي خود ارتباط داشته باشد.

از اينكه فرزندتان ممكن است تحت‌تاثير الگوهاي بد قرار بگيرد، نترسيد چون اگر كنترل زيادي هم بر روابط او داشته باشيد باز هم ممكن است فرزندتان تحت‌تاثير حرف‌ها و رفتارهايي قرار بگيرد كه خوشايند شما نباشد. براي بالا بردن روحيه اعتمادبه‌نفس فرزندتان، سعي كنيد او را در گروه‌هاي دوستان وارد كنيد و خودتان بر روابط نظارت داشته باشيد. در مورد بايدها و نبايدها با او صحبت كنيد و الگوي خوبي برايش باشيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج