جاباما
۱۰۹۷۲۴۶
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

هابل پرده از راز تاریکی ستاره غول‌پیکر برداشت

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد به کمک تصاویر ضبط شده از تلسکوپ هابل توانسته است معمای تاریک شدن مقطعی یک ستاره غول‌پیکر در سال گذشته را حل کند.

یورو نیوز: سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد به کمک تصاویر ضبط شده از تلسکوپ هابل توانسته است معمای تاریک شدن مقطعی یک ستاره غول‌پیکر در سال گذشته را حل کند.

اخترشناسان در سال گذشته به هنگام رصد آسمان مشاهده کرده بودند که یک ستاره فوق نورانی به نام ستاره قرمز «شبان‌شانه» (Betelgeuse)، ۲.۵ میلیون بار درخشان‌تر از خورشید، به ناگهان در تاریکی فرو رفته است.

دانشمندان چنین گمانه‌زنی کرده بودند که این ستاره واقع در صورت فلکی جبار، ممکن است بدون یک انفجار ابرنواختری با فروریختن در خود تبدیل به یک سیاهچاله شده باشد. با این حال آنچه تعجب‌برانگیز می‌نمود آن بود که بر طبق محاسبات و برآوردها، این ستاره هنوز دست‌کم ۵۰ هزار سال به پایان خود زمان داشت.

هابل پرده از راز تاریکی ستاره غول‌پیکر برداشت

این ستاره که در فاصله حدود ۷۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد سرانجام پس از چندین هفته رو به روشن‌شدن گذاشته بود.

دانشمندان اکنون می‌گویند علت ناپدید شدن مقطعی این ستاره فوران گازی از آن بوده است که احتمالا باعث جابجایی گرد و غبار عظیمی در کهکشان شده و به این شکل مسیر رسیدن نور ستاره به زمین مسدود شده است.

اخترشناسان پدیده‌ای مشابه را در روی ستاره «وی‌وای سگ بزرگ» (VY Canis Majoris یا کلب اکبر) مشاهده کرده‌اند.

روبرتا همفریس، مدیر تیم مطالعاتی و رئیس گروه فیزیک نجومی دانشگاه مینه‌سوتا در ایالت مینیاپولیس آمریکا، می‌گوید: «تصاویر تلسکوپ فضایی هابل مقدایر زیادی از گرد و غبار و اجرام آسمانی را که توسط ستاره ابرغول آلفای شکارچی به بیرون ریخته شده‌اند نشان می‌دهد. در کلب اکبر هم چیزی مشابه اما در مقیاس بسیار عظیم‌تر مشاهده می‌شود.»

دکتر همفریس می‌افزاید: «الگوی بیرون ریختن گسترده مواد با کمرنگ شدن عمیق ستاره مطابقت دارد و نشان می‌دهد احتمالا گرد و غبار ایجاده شده باعث شده است تا به طور موقت نور خروجی از ستاره مسدود شود.»

فوران قوس‌های عظیم پلاسما از ستاره‌ها امری نادر به شمار نمی‌رود و تیم تحقیقاتی دانشگاه مینه‌سوتا پیشتر توانسته بود تاریخ دقیق چند عدد از این فوران‌ها را شناسایی کند که به چند صد سال پیش بازمی‌گشتند.

اخترشناسان می‌گویند فوران‌های جدید به قرن ۱۹ و ۲۰ بازمی‌گردند و باعث شده‌اند روشنایی ستاره‌ای به یک‌ششم حالت معمول خود برسد.

ستاره قرمز «شبان‌شانه» یا آلفای شکارچی به قدری عظیم است که اگر جایگزین خورشید شود صدها میلیون‌ها کیلومتر در منظومه پیشروی می‌کند و تا حد فاصل بین مدار مشتری و زحل گسترش می‌یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سبحان الله ،رب العرش القدوس.

    • بدون نام

      اسرار خدا زیاد است انسانها در مقابل خدا هیچن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج