۱۱۲۲۴۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اوضاع مصر پس از انتخابات ریاست جمهوری

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر و انتشار اخبار اولیه مبنی بر پیروزی قابل پیش بینی ژنرال السیسی و شکست حمدین صباحی دیگر نامزد حاضر در این انتخابات، گروه های مخالف از جمله گروه انصار بیت المقدس دور تازه فعالیت خود را علیه نظامیان در این کشور آغاز کردند.

خبرگزاری ایرنا: با انتشار بیانیه ها و اطلاعیه هایی مبنی بر غیر قانونی بودن این انتخابات، به نظر می رسد روند تحولا مصر در روزهای آتی وارد مرحله ای تازه تر شود.

گروه انصار بیت المقدس به تازگی بیانیه ای را منتشر کرد و در آن از آغاز یک جنگ میان ایمان و کفر و حضور فعال این گروه در جنگ یاد شده، خبر داد.

ˈسفیر محمد العرابیˈ وزیر خارجه سابق مصر و رئیس حزب کنگره این کشور با اشاره به بیانیه گروه انصار بیت المقدس درباره حضور خود در جنگ میان ایمان و کفر علیه حکومت السیسی، اقدامات این گروه را بچه گانه خواند و گفت: آنها هیچ کاری نمی تواند بکنند.

پایگاه خبریˈ الیوم السابعˈ العرابی روز جمعه در این باره نوشت:مصر آماده مقابله با هرگونه اقدامات تروریستی به خصوص مقابله با این گروه است.

از سوی دیگر یک مقام امنیتی مصر اعلام کرد پس از تهدیدهای گروه انصار بیت المقدس در شبکه اجتماعی توئیتر، نیروهای امنیتی تدابیر ویژه ایی را در ورودی ها و خروجی های پایتخت به اجرا درآوردند.

این مقام امنیتی افزود: کمین های ثابت و سیار در سراسر شهر به ویژه اطراف نهادها و تاسیسات حیاتی که احتمال حمله به آن از سوی گروه انصار بیت المقدس می رود، ایجاد شده است.

بر اساس اعلام رسانه های خبری مصر، نیروهای اخوان المسلمین نیز با برگزاری تظاهرات در منطقه شبرا اقدام به برپایی خیمه در آن کردند.

محمود یسری مدیر امنیت منطقه قلیوبیه گفت: به محض اطلاع از تظاهرات نیروهای اخوان المسلمین در منطقه شبرا، نیروهای امنیتی به منطقه اعزام و با شلیک گاز اشک آوراقدام به برهم زدن تظاهرات و تعقیب و دستگیری آنها کردند.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، امروز (جمعه) با دادن وعده هایی گفت: مصر هرگز به عقب بر نمی گردد.

وی خواستار همکاری همگان به دور از درگیری و اختلاف برای آرام کردن جوانان و به کارگیری آنها در آینده شد.

السیسی در گفت وگو با روزنامه ˈالجریدهˈ چاپ کویت افزود: پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری فورا کار را آغاز خواهم کرد.

وی افزود: افرادی را برای محقق ساختن اولویت هایمان در برقراری امنیت و ثبات انتخاب می کنیم و آغوش ما برای پذیرش همگان جهت سازندگی وطن باز است.

وی با اشاره به احتمال بازگشت اوضاع به قبل از انقلاب ژانویه گفت: می دانیم نگرانی هایی درباره بازگشت به گذشته وجود دارد اما باید بگویم این امر هرگز رخ نخواهد داد و بازگشتی به عقب وجود ندارد، بلکه به جلو پیشرفت خواهیم کرد و ما وقتی برای اختلاف و درگیری نداریم و آغوش خود را برای مشارکت همگان در سازندگی کشور باز خواهیم کرد.

وی بر ضرورت عمل به جای شعار، برای محقق ساختن آرزوهای مردم همچنین مشارکت ملی همه گروه های مصر تاکید کرد.

در پی اعلام تمدید زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر از سوی کمیته انتخابات، مصری ها برای سومین روز پیاپی چهارشنبه گذشته نیز به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که، در راستای فراهم شدن امکان شرکت رای دهندگان در انتخابات و دادن فرصت به آن ها در سایه فضای آزادی که در کشور وجود داردˈ مدت زمان رای گیری برای روز سوم تمدید شد.

این کمیته همچنین اعلام کرد که این تصمیم در پاسخ به تمایل بسیاری از گروه های مردمی و برخی احزاب بوده که اتاق عملیات کمیته درخواست های آن ها را دریافت کرده بود.

این در حالی است که عبدالعزیز سلمان، دبیرکل کمیته عالی انتخابات مصر در تماسی تلفنی با یکی از شبکه های تلویزیونی مصر اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات تنها بالغ بر ۳۷ درصد از مجموع بیش از ۵۳ میلیون رای دهنده بوده است.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد، حمدین صباحی در اعتراض به آنچه که آن را نقض روند رای گیری خوانده در بیانیه ای شدیداللحن اعلام کرده است که تمامی نمایندگانش را از کمیته های انتخاباتی بیرون خواهد کشید.

بنیان گذار جریان مردمی مصر در این بیانیه که بعد از تصمیم کمیته عالی انتخابات در زمینه تمدید رای گیری تا عصر چهارشنبه صادر شد، گفت: انتخابات از مضمون دموکراسی و نیز تضمین های آزادی بیان عاری بود.

صباحی پیشتر در اولین انتخابات دموکراتیک بعد از سرنگونی ˈحسنی مبارکˈ دیکتاتور مخلوع مصر نیز شرکت کرده بود و بعد از ˈمحمد مرسیˈ رئیس جمهوری برکنار شده مصر و احمد شفیق در مکان سوم قرار گرفت.

روزنامه لبنانی السفیر به تازگی در مقاله ای به بررسی سوابق گروهک انصار بیت المقدس بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه در مصر پرداخت و نوشت: این سازمان در سینا مستقر است و احتمالا عناصر آن در داخل غارهایی در کوهستان الحلال مستقر هستند.

الحلال کوهستانی در مرکز شبه جزیره مصر است؛ منطقه ای که تعداد نیروهای مصری و نحوه تجهیز آنها بر اساس معاهده کمپ دیوید در آنجا مشخص می شود.

عناصر انصار بیت المقدس رویکردهای برخی گروه ها سلفی را برای خود انتخاب کرده اند و از روش هایی خاص غیر منظم جنگی از جمله انفجار خودروهای بمب گذاری شده از راه دور یا عملیات انتحاری استفاده می کنند.

این همان مشخصه ای است که این گروه را از سایر گروه های جهادی لبنان جدا می کند، چرا که آن گروه ها از سلاحهای دیگر از جمله آر پی جی در عملیات خود استفاده می کنند.

با توجه به پیچیدگی های منطقه سینا و تداخل فعالیت های جهادی بین شبه جزیره مصر و نوار غزه امکان تشخیص روندی که این گروه ها از زمان تاسیس با آن مواجه بوده اند، مشکل است. این روند تا جایی است که این جریان بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه وارد فضای امنیتی این کشور شده و با سقوط اخوان المسلمین در انقلاب ۳۰ ژوئن نیز به معادله ای سخت در صحنه مبارزه با تروریسم در این کشور تبدیل شده است.

از وابستگی این گروه به جریان های القاعده و یا اخوان المسلمین اخبار موثقی در دست نیست.

اولین ظهور علنی انصار بیت المقدس در تاریخ ۲۵ جولای سال ۲۰۱۲ بود. در این سال انصار بیت المقدس در نواری ویدیویی و انتشار آن در شبکه اینترنتی یوتیوب، مسئولیت انفجار خط لوله انتقال گاز از مصر به اسرائیل در سینا را بر عهده گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج