۱۱۳۰۲۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

در تهران، آرامگاه و گورستان های متعددی وجود دارد و گورستان اصلی و شناخته شده این استان، بهشت زهرا است.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

برترین ها: در تهران، آرامگاه و گورستان های متعددی وجود دارد و گورستان اصلی و شناخته شده این استان، بهشت زهرا است. بهشت زهرا به قدری بزرگ است که با ورود به آن گویا وارد شهر مرده ها شده اید. خیابان‌بندی و بلوک و پلاک و ... انسان های دفن شده در آنجا برای خودشان نشانی درست و دقیقی دارند و خانه شان را می توان به راحتی پیدا کرد. اما گورستان های دیگری هم در تهران هستند که یا در کنار امامزاده ها واقع شده اند، یا مخصوص قشر خاصی از مردم همچون هنرمندان هستند. برای آشنایی با آنها با ما همراه باشید.

گورستان بهشت زهرا تهران

بهشت زهرا بزرگ ترين گورستان داير شهر تهران است كه گنجينه ها و يادگارهای گرانبها و جاودان تاريخ معاصر، به ويژه انقلاب اسلامی را در خود جای داده است. گورستان بهشت زهرا شهدای انقلاب اسلامی از جمله شهدای روز تاريخی ۱۷ شهريور، شهدای دفتر حزب جمهوری اسلامی، شهدای هشت سال جنگ تحميلی، مقبره آيت الله طالقانی و ديگر شهدای انقلاب اسلامی را در خود جای داده است. مرقدامام خمينی(ره) نيز در جوار اين گورستان ارزش تاريخی آن را در حد يک زيارتگاه ملی افزايش داده است.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

گورستان ظهيرالدوله تهران

گورستان ظهيرالدوله، در انتهای خيابان دربند در باغی مصفا به مساحت ۳ هزار متر مربع واقع شده است. اين گورستان مدفن بسياری از هنرمندان، شاعران و نويسندگان معاصر ايران، چون رهی معيری، ايرج ميرزا، فروغ فرخزاد و بسياری ديگر از هنرمندان است که وابسته به انجمن اخوت می باشد. اين محل به ظهيرالدوله تعلق داشته است. ظهيرالدوله به علت علاقه به درويش خان كه موسس انجمن اخوت بوده، اين باغ را به انجمن هديه كرد. ساعات بازديد از اين گورستان همه روزه غير از پنجشنبه ها و جمعه ها از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می باشد.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

«اگر به خانه من آمدي براي من اي مهربان چراغ بياور

و يك دريچه كه از آن

به ازدحام كوچه خوشبخت بنگرم.» فروغ فرخزاد

گورستان دولت تهران

مساحت گورستان دولت ۲ هزار متر مربع است. اين گورستان در خيابان دولت (قلهک) قرار گرفته و وابسته به سفارت انگليس است. تاريخ آخرين دفن در اين گورستان به ۴۵ سال پيش برمى گردد و در حال حاضر يادبودی از جنگ جهانی دوم است.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

ساير گورستان های تهران

برخی از گورستان های اقليت های مذهبی و اقوام ديگر عبارتند از: ارامنه، كليميان، هندوها، مسيحيان (وابسته به سفارت انگليس) آشوری ها و همچنين گورستان روس ها در زمينی به مساحت يک هكتار در خيابان وثوق و گورستان ارامنه و فرانسوی ها و ايتاليايی ها در زمينی به مساحت سه هكتار در همان خيابان قرار دارد.

مقبره های ديلمی و سلجوقی ري

مقبره های ديلمی و سلجوقی يا كوه نقاره خانه که مربوط به دوران سلجوقی است از يادگارهای تاريخی شهرری بوده و با شماره ۲۰۳ به ثبت رسيده است.

مجموعه گورستان های مسیحیان

در زمین های سلیمانیه و دولاب تهران، مقابر و گورهای مربوط به مسیحیان ارامنه، روس، یونانی، فرانسوی و لهستانی جای دارد. در گورستان ارامنه سنگ قبرهایی از ۱۵۰ سال پیش به جای مانده است. در گورستان لهستانی ها قبور برخی سربازان کشته شده جنگ جهانی دوم به چشم می خورد.

گورستان روس و یونان با مقبره زیبای شاهزاده گرجی ارتودکس مذهب، در مساحتی حدود ۸۰۰۰ متر مربع، مقبره سرباز گمنام جنگ جهانی دوم را با ستاره ای سرخ بر فراز آن، در دل خود جای داده است. در گورستان کاتولیک ها و آشوریان، کتیبه های طولی و عرضی در اشکال گوناگون مشاهده می شود.

از دیگر گورستان های قدیمی می توان از گورستان بی بی زبیده ، امامزاده عبدالله ، امامزاده علی اکبر ، امامزاده اسماعیل و ... نام برد.

امامزاده پنج تن(ع)

بر فراز تپه‌هایی در شرق تهران و کوهپایه‌های شمال شرقی در خیابان شهید فرشادی، آنجا که آبادی شمس‌آباد تمام می‌شود و خانه‌ها و باغ‌های منطقه خوش آب و هوای لویزان آغاز می‌شود، بقعه‌ای قرار دارد که به امامزادگان پنج تن لویزان شهرت یافته است. گورستانی نیز در کنار بنای امامزاده قرار دارد.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

امامزاده اسماعیل ابن موسی ابن جعفر (ع)

امامزاده اسماعیل از پسران امام موسی بن‌جعفر (ع‌) است و از نظر شجره‌نامه، اصالت‌، اعتبار و صحت دارد. این آرامگاه در شمال بزرگراه آیت‌الله صدر و جنوب چیذر واقع شده و از خیابان پاشاظهری نیز به آن دسترسی هست‌. گورستانی نیز در کنار بنای امامزاده قرار دارد.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

امامزاده صالح (ع) - تجریش

امامزاده صالح نام آرامگاهی در محله تجریش تهران است.این آرامگاه را منسوب به صالح پسر امام موسی کاظم (ع) می‌دانند.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟

بقعه متبرکه امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل (ع)

این بقعه مطهر که معروف به امامزاده قلعه شیخ است، در قسمت شرقی بخش کهریزک در محله قلعه شیخ و در امتداد خیابانی که به طرف آسایشگاه معلولین کهریزک می‌رود واقع شده و اطراف آن قبرستان عمومی محل قرار دارد.

امامزاده زید ابن علی (ع)

امامزاده زید (ع) با کنیه ابوالحسن (ع) از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) است. بقعه و بارگاه ایشان در محله صادقیه (نعمت آباد)، جاده ساوه قرار دارد که در میان گورستان عمومی واقع شده است.

خانه ابدی تهرانی‌ها کجاست؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج