۱۱۳۵۵۸۴
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

افزایش سرعت فرونشست زمین در دشت‌های کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی علاوه بر افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، بحران دیگری را نیز به صورت کانون‌های گرد و غبار پدید آورده است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی علاوه بر افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، بحران دیگری را نیز به صورت کانون‌های گرد و غبار پدید آورده است.

فردین حکیمی با اشاره به پدیده مخرب فرونشست زمین گفت: پدیده فرونشست زمین به عنوان یکی از پدیده‌های موثر طبیعی است که با مجموعه‌ای از عوامل انسان‌ساز و طبیعی در ارتباط بوده و خسارات جبران‌ناپذیری بر محیط زیست وارد می‌کند.

حکیمی با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین در اغلب دشت‌های ایران در حال رخ دادن است، اظهار کرد: متاسفانه پدیده فرونشست با شروع خشکسالی‌ها و افزایش برداشت آب‌های زیر سطحی تشدید و در چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده و بر اساس گزارش‌ها، در برخی از مناطق اطراف تهران، میزان آن به بیش از ۳۰ سانتیمتر رسیده است.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مهمترین عامل فرونشست زمین در دشت‌های ایران، استحصال بی‌رویه آب زیرزمینی و افت شدید سطح آب زیرزمینی بوده و عدم مدیریت صحیح آن باعث تشدید این پدیده و بروز خسارات جبران ناپذیری در مناطق ایران می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به راهکارهای جلوگیری از ادامه این روند گفت: با کاهش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در مناطقی که با نشست زیاد مواجه هستند و از سویی دیگر عدم برداشت شن و ماسه در مناطق بالادست محدوده فرونشست می‌توان از اثر منفی این برداشت‌ها در تغذیه سفره آب زیرزمینی جلوگیری نمود.

وی افزود: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در چند ساله اخیر موجب شده که میزان افت سالیانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در اغلب دشت‌های ایران به ویژه استان البرز افزایش یابد و این موضوع باعث گردید بخش‌های زیادی از دشت‌های استان از نظر برداشت آب زیرزمینی، ممنوعه اعلام شود.

حکیمی اضافه کرد: این یعنی در این دشت‌ها بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی بیش از پتانسیل تجدیدپذیر بوده و این امر موجب افت سطح آب زیرزمینی شده و متاسفانه با توجه به بارندگی کنونی، امکان بازگشت به سطح ایستابی گذشته وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی علاوه بر افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، بحران دیگری را نیز به صورت کانون‌های گرد و غبار پدید آورده است. موضوعی که در پست‌های جنوبی استان کاملا آشکار و در حال حاضر این دشت‌ها به عنوان کانون‌های داخلی مستعد برای انتشار گرو و غبار تلقی می‌شوند.

حکیمی تصریح کرد: خشکسالی و کاهش نزولات جوی، استحصال بی‌رویه آب‌های زیر زمینی، فقدان مدیریت کارآمد منابع آب زیر زمینی، روش غرقابی سنتی و هدرده آب در کشاورزی و افت سطح ایستابی از عوامل اصلی فرونشست زمین هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج