جاباما
۱۱۵۵۴۰۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پیشنهاد به ایران درباره تیرگی روابط اروپا و آمریکا

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: امسال فضای نیویورک متأثر از تیرگی روابط میان فرانسه (اتحادیه اروپا) ‌با آمریکا، استرالیا و بریتانیا در پی ماجرای لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ها خواهد بود و ایران می‌تواند از این فرصت جهت طرح دیدگاه‌هایش در زمینه عدم اشاعه و مطالباتش در موضوع برجام استفاده کند.

ایسنا: یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: امسال فضای نیویورک متأثر از تیرگی روابط میان فرانسه (اتحادیه اروپا) ‌با آمریکا، استرالیا و بریتانیا در پی ماجرای لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ها خواهد بود و ایران می‌تواند از این فرصت جهت طرح دیدگاه‌هایش در زمینه عدم اشاعه و مطالباتش در موضوع برجام استفاده کند.

رضا نصری در یک رشته توییت نوشت: «امسال فضای نیویورک متأثر از تیرگی روابط میان فرانسه (اتحادیه اروپا) ‌با آمریکا، استرالیا و بریتانیا در پی ماجرای لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ها خواهد بود. فرانسه این ماجرا را محدود به یک قرارداد نمی‌بیند بلکه مقدمه‌ بازنگری روابط راهبردی طرفین ارزیابی می‌کند.

در چنین فضایی، طرح‌ دست‌کم سه مقوله مرتبط با ماجرای زیردریایی‌ها توسط وزیر امور خارجه ایران دکتر امیرعبداللهیان که به پرونده برجام هم مربوط است، می‌تواند تاثیرگذار و مفید باشد:

اول، مقوله «عهدشکنی» در مناسبات بین‌المللی است که - بخاطر Appeasement با ترامپ از جمله در ماجرای برجام - امروز دامن‌گیر روابط دولت‌های غربی با یکدیگر نیز شده است. حتی با وجود مخالفت ایران با انعقاد قرارداد میان استرالیا و آمریکا، طعنه به طرف غربی در این‌باره خالی از لطف نیست.

دوم، مقوله «عدم‌ اشاعه» است چرا که زیردریایی‌هایی که استرالیا از آمریکا سفارش داده با اورانیوم غنی‌شده بالای ۹۰ درصد کار می‌کند و این درصد غنایی است که برای سلاح نیز کاربرد دارد. انتقال این مواد از یک کشور دارنده سلاح هسته‌ای به یک کشور غیرمسلح با موازین و اهداف NPT مغایرت دارد.

به احتمال بسیار زیاد سایر دولت‌ها در مجمع عمومی به این موضوع اشاره خواهند کرد اما طرح آن از جانب ایران - که سال‌هاست مورد اتهامات بی‌اساس در زمینه عدم اشاعه و نقض NPT از جانب همین کشورهاست - وزن و جذابیت دیگری دارد.

سوم، مقوله «صلح و امنیت جهانی» است. با توجه به اینکه همکاری استرالیا، آمریکا و بریتانیا در حوزه زیردریایی هسته‌ای با هدف مقابله راهبردی با چین صورت گرفته، جای آن دارد ایران نسبت به این موضوع حساسیت‌ نشان دهد. حساسیت نشان‌دادن ایران در موضوعی مرتبط با امنیت چین - با توجه به عضویت جدید ایران در سازمان همکاری شانگهای - حرکت معناداری خواهد بود.

علاوه بر اینها، چنانچه نماینده فرانسه (احتمالا وزیر امور خارجه آن) از تریبون مجمع عمومی بحث «خسارت»‌ در ماجرای زیردریایی‌ها را مطرح کرد، نماینده ایران می‌تواند از زمان «حق پاسخگویی» در آن جلسه استفاده کند و در مورد بحث خسارت در قضیه نقض برجام طرح پرسش کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج