جاباما
۱۱۵۶۳۲۸
۵ نظر
۵۰۱۴
۵ نظر
۵۰۱۴
پ

شلیک به شهروند ایرانی در آب‌های امارات

۳مرد ایرانی سوار بر یک لنج باری شدند تا برای تجارت راهی یکی از بنادر همسایه ایران شوند. اما اشتباه آنها در مسیریابی، حادثه‌ هولناکی را رقم زد که به مرگ یکی از آنها به ضرب گلوله گارد ساحلی امارات منجر شد.

همشهری: ۳مرد ایرانی سوار بر یک لنج باری شدند تا برای تجارت راهی یکی از بنادر همسایه ایران شوند. اما اشتباه آنها در مسیریابی، حادثه‌ هولناکی را رقم زد که به مرگ یکی از آنها به ضرب گلوله گارد ساحلی امارات منجر شد.

چند ‌ماه قبل ۳مرد ایرانی که دو نفرشان با یکدیگر فامیل بودند و نفر سوم دوست آنها بود سوار یک لنج باری شدند تا برای تجارت از بندر جاسک راهی یکی از بنادر همسایه ایران شوند.

آنها قصد داشتند پس از خرید کالا به بندر جاسک که محل زندگی شان بود برگردند؛ غافل از اینکه حادثه مرگباری در انتظارشان است. لنج آنها در آب‌های خلیج‌فارس شروع به حرکت کرد اما به‌دلیل اشتباه در مسیریابی وارد آب‌های امارات شد. گارد ساحلی امارات در جریان یک تعقیب و گریز به سمت آنها تیراندازی کرد که یکی از گلوله‌ها با سر یکی از ۳مرد ایرانی به نام علی برخورد کرد و جانش را گرفت. لحظاتی بعد نیز دو مرد دیگر از سوی گارد ساحلی امارات بازداشت و به این کشور منتقل شدند.

تحویل جسد به ایران

۵‌ماه طول کشید تا جسد مرد ایرانی با انجام مکاتبات فراوان تحویل ایران و خانواده‌اش شود. همچنین دو ایرانی بازداشت شده پس از مدتی به ایران منتقل شدند. آنها وقتی تحویل ایران شدند، گفتند که روز حادثه برای خرید کالا سوار بر لنج باری شده بودند و خبر نداشتند که وارد آب‌های امارات شده‌اند.

به‌گفته این دو نفر، وقتی آنها در آب‌های امارات بودند، گارد ساحلی به آنها دستور ایست داده و سرنشینان لنج ایرانی از ترسشان تصمیم به فرار گرفته و به اخطار آنها توجهی نکرده‌اند. به همین دلیل گارد ساحلی امارات به تعقیب آنها پرداخته و اقدام به تیراندازی کرده که در جریان تیراندازی آنها یکی از مردان ایرانی جانش را از دست داد. دومرد دیگر نیز بازداشت و به زندانی در امارات منتقل شدند اما در نهایت بعد از چند‌ماه آزاد شده و به ایران بازگشتند.

شلیک به شهروند ایرانی در آب‌های امارات

پرداخت غرامت

پرونده شلیک به لنج ایرانی و کشته شدن یکی از سرنشینان آن به‌دلیل اینکه حادثه در خارج از آب‌های کشور رخ داده بود مطابق قانون برای رسیدگی به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. به این ترتیب رسیدگی به این پرونده آغاز شد و از آنجا که فردی که تیراندازی کرده بود از مأموران گارد ساحلی امارات بود، امکان استرداد متهم به ایران وجود نداشت.

در این شرایط دولت امارات دیه فرد کشته شده را به ایران پرداخت کرد که این مبلغ در حساب دادگستری ایران است تا به‌زودی تعیین تکلیف و به اولیای دم پرداخت شود. از سوی دیگر قاضی مصطفی واحدی بازپرس دادسرای جنایی تهران دستور داده تا از خانواده فرد کشته شده نیز تحقیقات لازم صورت بگیرد. مطابق دستور بازپرس جنایی، می‌بایست از دو مرد ایرانی که همراه فرد کشته شده در لنج بودند نیز در دادسرای جنایی تحقیقات تکمیلی انجام و مشخص شود که حادثه چطور رخ داده است.

۵ماه بی‌خبری

«قصد داریم دیه علی را خرج درمان بیماران و تهیه مایحتاج نیازمندان کنیم.» این نخستین جمله‌ای است که خواهر علی باعثی، فردی که با شلیک گلوله گارد ساحلی امارات کشته شده، در گفت‌وگو با همشهری مطرح می‌کند. او ادامه می‌‌دهد: ما ناباورانه علی را از دست دادیم و جای خالی او هیچ وقت پر نخواهد شد.

مادرم هنوز امیدوار است که پسرش به خانه بر گردد و مرگ او را باور ندارد. علی باعثی مردی 42ساله بود که حدود 6سال قبل از همسرش جدا شده و به تنهایی در خانه‌ای در بندر جاسک زندگی می‌کرد. خواهرش می‌گوید:«علی هر روز به دیدن ما می‌آمد و چون در جست‌و‌جوی کاری با در آمد بالا بود، آخرین بار هم برای رسیدن به هدفش دل به دریا زد اما رفتن او بازگشتی نداشت.»

او ادامه می‌دهد: برادرم از کودکی تبحر خاصی در تعمیر موتور قایق داشت. کار اصلی‌اش تعمیر موتور قایق بود اما به‌صورت ثابت کار نمی‌کرد، باید قایقی موتورش دچار نقص می‌شد تا برادرم آن را تعمیر می کرد. علاوه بر این صیاد هم بود و با این حال از درآمدش راضی نبود تا اینکه آخرین بار یکی از دوستانش به سراغش آمد و به بهانه کار او را با خودش به دریا برد.

علی باعثی، آخرین باری که با خانواده‌اش تماس گرفت، گفته بود که قصد تعمیر موتور یک لنج را دارد. خواهرش می‌گوید:« تصور کنید تا 5‌ماه خبر نداشتیم که چه بلایی بر سر برادرم آمده است.‌ماه صفر پارسال بود که علی با ما خداحافظی کرد و رفت. او گفت لنج دوستش خراب شده و برای تعمیر آن می‌رود اما رفت و دیگر برنگشت.

هرچه زنگ می‌زدیم موبایلش را جواب نمی‌داد. نگران بودیم و به سراغ خانواده دوست علی رفتیم؛ همان دوستش که آخرین‌بار علی را با خودش برده بود. آنها گفتند که دولت امارات آنها را بازداشت کرده است.

چون تخلف کرده‌اند و وارد آب‌های امارات شده‌اند. آنها می‌گفتند که پسرشان به همراه برادرم علی و یکی از فامیل‌هایشان که سوار بر لنج بودند، هر سه در زندان شارجه هستند و برای آزادی آنها تلاش می‌کنند. ما گفته‌های خانواده دوست علی را باور کردیم، چراکه به ما اطمینان دادند که پیگیر موضوع هستند تا هرچه زودتر آزادشان کنند.»

وی با گریه ادامه می‌دهد: مادرم چشم انتظار پسرش بود. هر بار که زنگ خانه‌مان به صدا در می‌آمد، دل مادرم می‌لرزید و فکر می‌کرد پسرش برگشته است. تصور کنید ما 5‌ماه منتظر علی بودیم تا اینکه شنیدیم او کشته شده است. او همان روز در لنج با شلیک گلوله کشته شده بود و ما در تمام این مدت فکر می‌کردیم زنده است و برمی‌گردد.

خانواده علی بعد از 5‌ماه همزمان با اطلاع از مرگ پسرشان، جسد وی را تحویل گرفتند و او را در بندر جاسک دفن کردند. «بعد از مرگ برادرم به دادسرای جاسک رفتیم و شکایت کرده و خواستار رسیدگی به ماجرا شدیم. بعد از مدتی به ما گفتند که دادسرای جاسک صلاحیت رسیدگی به پرونده مرگ برادرمان را ندارد و پرونده باید به تهران فرستاده شود.

از سوی دیگر متوجه شدیم که امارات، غرامت پرداخت کرده است. برای همین نیت کردیم وقتی دیه به دستمان رسید پولش را خرج درمان بیماران و تهیه مایحتاج نیازمندان کنیم. برادرم خیلی خوش قلب و مهربان بود. او همیشه دلش می‌خواست به افراد نیازمند کمک کند. ما هم برای آرامش روحش قصدمان کمک به دیگران است.

به ما گفته‌اند که متهم را تحویل ایران نمی‌دهند و قانون آنها تنها پرداخت غرامت است. ما بعد از این ماجرا شنیدیم که علی آخرین باری که با ما خداحافظی کرد، برای تعمیر موتور لنج با دوستش راهی یکی از بنادر شده و پس از انجام این کار، تصمیم گرفته برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشد با آنها به یکی از بنادر کشورهای همسایه رفته و کالا خرید کنند و به بندر بیاورند اما ناخواسته وارد آب‌های امارات شده و درنهایت این اتفاق برایشان رقم خورده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سوال.
      دیه پرداختی امارات به ایران با دیه پرداختی ایران به خانواده متوفی، یکی خواهد بود؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جواب. خیر

    • بدون نام

      خب اشتباه از خودشون بود که توقف نکردن

    • بدون نام

      چجوری جریان اب اونها رو برده اب های کشـر امارات. مگه از اول قصد نپاشتن برن کشور همسایه تجارت کنن؟

    • بدون نام

      ایران غرامت میلیاردی میگیره ولی دیه رو به ریال پرداخت میکنه مثل غرامت هواپیمایی که آمریکا روی خلیج فارس زد برای هر نفر یک میلیون دلار گرفت ولی به ریال پ داخت کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج