۱۱۶۹۰۸
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

گوجه فرنگی و فواید فوق العاده آن

اگر در تلاشید تا چند کیلو وزن کم کنید، بهتر است گوجه فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. زیرا چربی و کالری آن کم است و کلسترول ندارد.

گوجه فرنگی و فواید فوق العاده آن

برترین ها: گوجه فرنگی را می توان به نیروگاه غذایی تشبیه کرد زیرا فواید و مزایای فوق العاده برای سلامتی انسان دارد. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین آ، ث، کا، ویتامین ب۶، پتاسیم، فولات، تیامین، منیزیم، نیاسین، مس و فسفر است که همه اینها برای بدن انسان لازم و ضروری هستند. یکی از بهترین فواید گوجه فرنگی این است که کلسترول، چربی اشباع شده، سدیم و کالری بسیار پائینی دارد. می توانید آن را در ساندویچ، سالاد، اسموتی ها و سوپ ها مصرف کنید. موارد زیر نیز جزو فواید گوجه فرنگی محسوب می شوند.

گوجه فرنگی و فواید فوق العاده آن

۱. بینائی را تقویت می کند.

گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین های آ و ث است که به تقویت بینائی کمک می کند و از شب کوری پیشگیری می کند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که مقدار بالای ویتامین آ در گوجه فرنگی به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد، نوعی بیماری چشم) کمک می کند. به علاوه گوجه فرنگی ریسک ابتلا به آب مروارید را نیز کاهش می دهد. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن، لوتئین و زئازانتین است که از چشمان شما در مقابل صدمه نور آفتاب مراقبت می کند.

2. به مبارزه با سرطان کمک می کند.

طبق تحقیقی که در مجله مؤسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شد، مصرف بیشتر گوجه فرنگی به مبارزه با سرطان پروستات کمک می کند. این گیاه ریسک ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان معده، ریه، گردن رحم، دهان، گلو، روده، مری و تخمدان را کاهش می دهد. دلیل آن هم این است که گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است. اگر می خواهید فواید ضدسرطانی گوجه فرنگی برایتان بیشتر شود، آن را با روغن زیتون بپزید.

۳. پوست را تمیز می کند.

مصرف مداوم گوجه فرنگی به تمیز کردن پوست و زیبا به نظر رسیدن آن کمک می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود از پوست در مقابل صدمه آفتاب و کاهش حساسیت آن به اشعه فرابنفش کمک می کند. زیرا اشعه فرابنفش یکی از دلایل اصلی ایجاد چین های ریز روی پوست است. از گوجه فرنگی برای درمان آکنه و جوش و به حداقل رساندن دریچه ها بزرگ پوست نیز می توان کمک گرفت. پوره گوجه فرنگی را روی پوست تان بمالید تا درخشش آن برگردد.

4. سطح قند خون را پائین می آورد.

گوجه فرنگی حاوی کربوهیدرات کمی است و به کاهش سطح قند خون کمک می کند. همچنین کروم موجود در این گیاه به کنترل قند خون کمک می کند و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از گردش خون و کلیه ها یعنی بخش هایی از بدن که اغلب در اثر دیابت آسیب می بینند، محافظت می کند.

۵. باعث می شود خوب بخوابید.

گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از لیکوپن و ویتامین ث است که باعث می شود خوب بخوابید. بنابراین اگر مشکل خواب دارید، به رژیم غذایی روزانه خود گوجه فرنگی بیفزائید. آن را در سالاد یا سوپ بریزید و یا در اسموتی از آن استفاده کنید.

6. استخوان هایتان را سالم نگه می دارد.

گوجه فرنگی حاوی ویتامین کا و کلسیم است که استخوان های شما را سالم نگه می دارد. بنابراین، خوردن آن به تقویت و ترمیم استخوان ها کمک می کند. ثابت شده است که آنتی اکسیدان لیکوپن تراکم استخوان را نیز بهبود می بخشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

۷. دردهای مزمن را تسکین می دهد.

بخاطر وجود عوامل ضدالتهابی مانند کاروتنوئیدها و بیوفلاوونوئیدها، گوجه فرنگی موجب تسکین دردهای مزمن می شود. افرادی که از دردهای ملایم رنج می برند معمولاً التهاب دارند. تحقیق نشان داده است که نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی در هر روز موجب کاهش سطح TNF-alpha در خون می شود که تا ۳۴ درصد دلیل التهاب است. بنابراین گوجه فرنگی برای افرادی که به بیماری قلبی، پوکی استخوان، سرطان و آلزایمر مبتلا هستند مناسب است.

8. برای موهایتان خوب است.

گوجه فرنگی بخاطر آنکه سرشار از ویتامین ها و آهن است برای تقویت موهایتان خوب است و به موهای آسیب دیده درخشش می دهد. به علاوه اسیدیته موجود در آن باعث می شود که سطح pH موها متعادل شود. اگر شوره سر دارید یا سرتان می خارد، پس از شامپو زدن به موها، آب گوجه فرنگی تازه را به موهای و کف سرتان بمالید و 4 تا 5 دقیقه با آب سرد یا ولرم آبکشی نمایید. سعی کنید بطور مداوم به سرتان گوجه فرنگی نمالید، زیرا اسیدیته آن موهایتان را خشک می کند.

۹. به کاهش وزن کمک می کند.

اگر در تلاشید تا چند کیلو وزن کم کنید، بهتر است گوجه فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. زیرا چربی و کالری آن کم است و کلسترول ندارد. گوجه فرنگی پر از فیبر و آب است و شکم تان را پر می کند بدون آنکه کالری اضافی به شما بدهد. می توانید آن را خام مصرف کنید یا در غذاها و سالادها آن را اضافه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اميد

      گوجه فرنگی مفید یا مضر؟
      این گیاه که جزو سبزیجات دسته بندی می‌شود در قرن شانزدهم به انگلستان منتقل شد و برای اولین بار توسط یک پزشک انگلیسی به نام جان جرارد کشت داده شد و در واقع جان جرارد اولین کسی بود که به این حقیقت دست یافت که گوجه فرنگی حاوی ماده سمی است، که بعدها مشخص شد که این ماده نوعی سم به نام گلیکوآلکالوئید است و به همین علت او در کتابی که منتشر کرد گوجه فرنگی را یک گیاه سمی اعلام نمود و در نتیجه انتشار این مطلب تا مدتها در انگلستان و آمریکای شمالی خوردن آن به علت ناسالم بودن مرسوم نبود.
      تاریخچه ورود به ایران: این گیاه از طریق اروپائیان به ترکیه و ارمنستان و همچنین از طریق مسافران اروپا که اغلب شاهزاده‌های قاجار بودند وارد ایران شد.
      در دوره قاجار خانواده معیری برای اولین بار گوجه فرنگی را در مزرعه‌ای حدود فرودگاه مهرآباد فعلی تهران کشت کردند.
      سم گوجه فرنگی از نظر علمی: گوجه فرنگی حاوی ماده‌ای به نام توماتین که نوعی گلیوآلکالوئید سمی است، آلکالوئیدها ترکیبات پیچیده نیتروژن دار هستند که معمولاً اثرات قوی فیزیولوژیک بصورت اثرات بازی، روی بدن انسان و حیوانات دارد و شاید یکی از رازهای اینکه این گیاه غذای معمولی حیوانات را تشکیل نمی‌دهد وجود همین سم آلکالوئید در آن است که بطور طبیعی به سمت آن کشیده نمی‌شوند.
      گوجه فرنگی علاوه بر آلکالوئید دارای اسید سیتریک نیز می‌باشد که آن هم می‌تواند روی متابولیسم سلولی اثر منفی داشته باشد که طبیعتاً می‌تواند عملکرد سلولی را در سوخت و ساز و تولید انرژی، دچار مشکل نماید که این موضوع می‌تواند موجب کاهش تولید انرژی در سلول‌ها شده و در تمام سلول‌های بدن کاهش برآیند فعالیت ایجاد نماید.

      آلکالوئید در گوجه فرنگی از نوع سمی می‌باشد و ساختمان آنها شبیه نیکوتین سیگار می‌باشد مانند تصویر مقابل:
      اغلب آلکالوئیدها ترکیبات متبلوری هستند و می‌توانند در گیاه بصورت آزاد یافت شوند، این ترکیبات معمولاً دارای اثرات فیزیولوژیک برجسته‌ای روی سلول‌های بدن انسان و انواع حیوانات می‌باشند.
      مسمومیت: برگ‌ها، ساقه و میوۀ سبز (کال) گوجه فرنگی دارای میزان بیشتر سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین است و مصرف برگ گوجه فرنگی در چای در حداقل یک مورد موجب مرگ فرد شده است؟!!
      حساسیت مصرف: مصرف گوجه فرنگی خام می‌تواند منجر به بروز حساسیت شود و حتی ممکن است موجب بروز آنافیلاکسی شدید گردد، بخصوص شاهد این موضوع در بچه‌ها و افراد مستعد به حساسیت می‌باشیم.

      از لحاظ طب سنتی: گوجه فرنگی دارای طبع سرد و تر است و موجب افزایش بلغم در فرد یا اصطلاحاً غلبه بلغم می‌گردد و همچنین به علت دارا بودن خاصیت سودا زایی موجب بروز خارش و حساسیت‌ها و رکود اخلاط بدن و در نتیجه در مرحله پس از بلغم باعث رسوب سودا در بدن و کم شدن فعالیت اعضای بدن می‌گردد.
      تبلیغات: شاید علت تبلیغات بسیار سنگین غرب بر روی مصرف گوجه فرنگی و تعریف و تمجیدهای اغراق آمیز از این گیاه با اینکه خود مقالات غربی هم به وجود گلیکوآلکالوئید سمی در این گیاه اذعان دارند به علت مقاصد سود جویانه باشد که می‌تواند موجب پر شدن جیب شرکت‌های غول آسای دارویی جهان شود، که با ایجاد مسمومیت‌های خفیف مزمن در مردم جهان و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن آنان موجی از بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس، آتریت روماتوئید و ام اس و حتی سرطان را ایجاد نماید چیزی که امروزه در برخی کشورها متاسفانه سونامی بیماری لقب گرفته است.

      همچنین رب گوجه فرنگی با توجه به اینکه تغلیظ شده چندین کیلو گرم گوجه فرنگی می‌باشد، می‌تواند تجمع سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین را به چندین برابر افزایش دهد لذا توصیه ما مصرف زرد چوبه و فلفل سیاه و زرد چوبه به عنوان طعم دهنده و رنگ زا در غذاها می‌باشد ضمن اینکه باید بدانیم زردچوبه و فلفل سیاه هر دو به شدت ضد سرطان، ضد پوکی استخوان، ضد روماتیسم و مقوی معده و قلب هستند.
      بنابراین سایر محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی و ترشی گوجه فرنگی و همچنین سس گوجه فرنگی نیز به علت دارا بودن گلیکوآلکالوئید توصیه نمی‌شوند.
      در کنار کباب‌ها به جای گوجه فرنگی کبابی می‌توانید از پیاز کبابی که سیخ شده و روی زغال کباب شده و یا از ریحان و سماق استفاده نمائید.

    • فرهنگی

      مردم ایران شما را به خدا قسم درزمستان گوجه فرنگی نخورید حتما سری به عسلویه وطریق کشت آن بزنید

    • سمانه

      منظور شما چیه میشه واضح تر بگین

    • باران

      میشه بیشتر توضیح بدید لطفا

    • محمد علی

      ازشما روی خواص گوجه فرنگی خیلی متشکرم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج