۱۱۷۴۴۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

این عددها را باید کنترل کنید

در زندگی روزمره، ما دائما با اعداد مختلفی مانند شماره تلفن‌هاو... سر و کار داریم اما مهم‌تر از این اعداد، اعداد سلامت ما هستند که با شناخت آنها می‌توانیم همیشه خود را در مرز سلامت بودن نگه داشته و خطر بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های قلبی را کاهش دهیم.

این عددها را باید کنترل کنید
مجله سیب سبز: در زندگی روزمره، ما دائما با اعداد مختلفی مانند شماره تلفن‌ها، کدها و رمز‌های کارت‌های بانکی و... سر و کار داریم اما مهم‌تر از این اعداد، اعداد سلامت ما هستند که با شناخت آنها می‌توانیم همیشه خود را در مرز سلامت بودن نگه داشته و خطر بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش دهیم. عدد فشار خون، عدد کلسترول خوب و بد و اندازه دور کمر و عدد کالری مورد نیاز روزانه اعداد سلامت و معیار سلامت قلب و عروق‌مان هستند که می‌توانیم به راحتی با در پیش گرفتن شیوه سالمی برای زندگی یعنی داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و نکشیدن سیگار آنها را تغییر داده و به حد ایده‌آل سلامت برسانیم. علاوه بر این، متخصصان معتقدندکه با کوچک‌ترین تغییر در این اعداد سلامت‌مان دچار تغییرات زیادی می‌شود. مثلا اگر عدد HDL یا همان کلسترول خوب یک واحد افزایش پیدا کند خطر بیماری‌های قلبی- عروقی تا 2درصد کاهش پیدا می‌کند. پس هرچه تلاش کنید تا عدد HDL خود را افزایش دهید به همان نسبت خطر ابتلا به سکته و ناراحتی‌های قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند. به گفته دکتر موسکا همیشه باید مراقب حد نهایت اعداد سلامت خود باشید و آخرین تغییرها را درباره عدد سلامت‌تان جدی بگیرید.

عدد کلسترول 70+

چربي خون داريد يا نه؟

عدد کلسترول خون نشانگر خطر سکته قلبی است. البته کلسترول خوب هم وجود دارد که همان LDH است. زمانی که آزمایش خون می‌دهید سه نوع چربی در خون شما اندازه گیری می‌شود: LDH ، LDL و تریگلیسرید‌ها که مجموع آنها عدد کلسترول خون است اما عدد هر کدام از آنها به تنهایی از مجموع آن مهم‌تر است. عدد کلسترول نرمال 002ld/gm یا کمتر است. عدد LDH یا همان کلسترول خوب برای خانم‌ها باید 05ld/gm به بالا و و برای آقایان 04ld/gm به بالا باشد. همین‌طور عدد LDL یا همان کلسترول بد خون نیز باید کمتر از 100 باشد و اگر زمینه‌های دیگری برای ناراحتی‌های قلبی- عروقی در فردی وجود دارد بهتر است این عدد حتی پایین‌تر از 70 باشد اما در مورد تریگلیسرید‌ها عدد نرمال کمتر از 051ld/fgm است. به گفته دکتر موسکا مسئله مورد توجه پزشکان و متخصصان قلب عدد LDL خون است. با پایین آمدن این عدد به هر مقدار خطر بیماری قلبی و سکته به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. پس اگر در نتیجه آزمایش خون شما عدد LDL یا تریگلیسرید‌ها بالا تر از نرمال است حتما با پزشک‌تان مشورت کنید تا با اقدامات موثر آن را سریعا پایین بیاورید. بنا بر توصیه دکتر موسکا برای پایین آوردن عدد کلسترول بهتر است قبل از هر کار با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز با مصرف دارو یا با درمان‌های طبیعی و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و ورزش بتوانید عدد کلسترول خون خود را به حد مجاز برسانید.

این عددها را باید کنترل کنید

اندازه دور کمر ۱۲۰-

شايد اختلال متابوليسمي سراغ‌تان بيايد

در واقع عدد اندازه دور کمر عددی است که نباید هیچ‌وقت از آن غافل شوید. چرا که این عدد حتی از وزن و شاخص توده چربی بدن شما نیز مهم‌تر است. به گفته دکتر موسکا اندازه دور کمر ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته دارد. اگر این عدد مساوی یا بیشتر از ۱۰۰ سانتی‌متر در خانم‌ها و ۱۲۰ سانتی‌متر در آقایان باشد خطر بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، اختلالات متابولیسمی، کلسترول و فشار خون بالا افزایش می‌یابد. جالب است بدانید که با کم شدن عدد اندازه دور کمر حتی به کمترین میزان دیگر اعداد سلامت مانند عدد کلسترول نیز تغییر می‌کند. به‌خاطر داشته باشيد که این عدد حتی از وزن شما هم مهم‌تر است چراکه گاهی با وجود اضافه شدن وزن مثلا با ورزش و حجم‌گیری عضلات اندازه دور کمر کمتر می‌شود. پس افزایش یا کاهش وزن الزاما باعث افزایش یا کاهش عدد اندازه دور کمر نمی‌شود. بنابراين به توصیه دکتر موسکا به‌راحتی می‌توانید با اندازه‌گیری دور کمر خود با یک متر ساده این عدد مهم سلامت را به‌دست آورده و در صورت بیشتر بودن این عدد از حد مجاز با گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام حرکات ورزشی به‌طور منظم از چربی دور شکم خود کم کنید.

کالری مصرفی شما ۲۵۰۰-

اضافه وزن در كمين شماست

عدد کالری مصرفی شما در روز تاثیر مستقیمی روی سلامت‌تان دارد. اگر از حد نرمال بالاتر باشد مسلما اضافه وزن پیدا می‌کنید و اگر کمتر شود لاغر می‌شوید که در هر دو حالت احتمال به خطر افتادن سلامت شما وجود دارد.

این عدد بسته به میزان فعالیت هر فردبرای خانم‌ها حدود ۲هزار کالری و برای آقایان ۲هزار و۵۵۰ کالری در روز است که به‌طور معمول ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری برای صبحانه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای شام و حدود ۲ الی ۳ میان‌وعده به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری در روز است.

توصیه دکتر موسکا برای شما: چنانچه اضافه وزن دارید سعی کنید حداقل ۵۰۰ کالری کمتر در روز مصرف کنید و اگر دچار کمبود وزن هستید به کالری روزانه خود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کالری اضافه کنید. البته کار شما با کمک یک متخصص تغذیه راحت‌تر می‌شود.

عدد فشار خون نرمال ۸۰+

در چه شرايطي به پزشك مراجعه كنيد

عدد فشار خون یکی از مهم‌ترین اعداد سلامت است. در واقع فشار خون دارای دو عدد است: فشار خون سیستولی؛ فشاری که با هر بار تپش قلب و خروج خون از قلب به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و فشار خون دیاستولی که فشار خون وارد شده به قلب در فاصله بین دو ضربان است. به گفته دکتر موسکا هر دو فشار سیستولی و دیاستولی برای سلامت مهم هستند و هر دو باید در حد نرمال باشند. چنانچه یکی از این دو فشار در حد نرمال نباشد سلامت بدن به خطر می‌افتد. عدد فشار خون نرمال ۸۰/۱۲۰ است. اگر عدد فشار خون سیستولی بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ و عدد فشار خون دیاستولی بین ۸۰ تا ۸۹ باشد احتمال فشار خون بالا وجود دارد. در فشار خون بالا عدد فشار سیستولی به ۱۴۰ و عدد فشار دیاستولی به ۹۰ یا بالاتر می‌رسد. از آنجایی که فشار خون بالا رابطه مستقیمی با سکته قلبی و مغزی و حتی مرگ دارد، بهتر است در صورت بالا بودن عدد فشار خون‌تان با توصیه پزشک متخصص آن را کم کرده و به حد نرمال برسانید.

دکتر موسکا به شما توصیه می‌کند تا در صورت بالا بودن فشار خون‌تان فورا به اورژانس یا پزشک خود مراجعه کنید و با پیروی از یک دستورالعمل پزشکی که می‌تواند شامل دارو و روش‌های طبیعی مانند رژیم غذایی کم نمک، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، ورزش منظم و کم کردن استرس باشد، فشار خون‌تان را کم کرده و به حد مجاز برسانید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج