جاباما
۱۱۸۰۱۸۴
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

ممنوعیت‌های اردوغان برای نمایش رقص عربی

در آستانه سال نوی میلادی، «دیدم کینالی» از رقصندگان مشهور عربی که به دلیل رقص شکم‌اش در سطح جهانی شناخته شده است در کنفرانسی خبری از ممنوعیت حضورش در تلویزیون گفت و افزود: «در صورت نیاز حاضر به اجرای رایگان هستم».

فرارو: به نظر می‌رسد روز‌هایی که رقصندگان زن در شبکه‌های تلویزیونی ترکیه برای جشن سال نوی میلادی رقص عربی به خصوص رقص شکم را انجام می‌دادند سپری شده است چرا که دولت عدالت و توسعه محدودیت‌های تازه‌ای را برای نوع برنامه‌هایی که در شبکه تلویزیونی دولتی آن کشور پخش خواهد شد اعمال کرده است.

ممنوعیت‌های اردوغان برای نمایش رقص عربی

به نقل از المانیتور، در آستانه سال نوی میلادی، «دیدم کینالی» از رقصندگان مشهور عربی که به دلیل رقص شکم‌اش در سطح جهانی شناخته شده است در کنفرانسی خبری از ممنوعیت حضورش در تلویزیون گفت.

شبکه‌های سراسری ملی و دولتی ترکیه به طور سنتی برنامه‌های سرگرم کننده رنگارنگ را در سالیان گذشته در شب سال نوی میلادی پخش می‌کردند و رقصندگان رقص عربی به خصوص رقص شکم مدت‌ها بود که برای میلیون‌ها خانواده ترک برنامه‌های سرگرم کننده اجرا می‌کردند برای خانواده‌های ترکی که مراسم را در خانه های‌شان جشن می‌گرفتند.

این وضعیت تا سال ۲۰۱۴ میلادی ادامه یافت زمانی که شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه نهاد ناظر بر پخش برنامه‌ها در سطح ملی با اعمال محدودیت بر رسانه‌ها خواستار حذف پخش رقص شکم از سوی این شبکه‌ها شد. کینالی به «المانیتور» می‌گوید: «در هفت یا هشت سال گذشته رقصندگان از رقص شکم در تلویزیون منع شده‌اند به خصوص در جشن سال نوی میلادی».

شورای عالی نظارتی بر رسانه‌ها و اداره دولتی امور مذهبی (معروف به دیانت) به مجریان اصلی دیدگاه‌های محافظه‌کارانه و اسلام گرایانه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تبدیل شده اند. در سال ۲۰۰۷ میلادی از شبکه تلویزیونی خصوصی «استار تی وی» ترکیه خواسته شده بود تا بازی «سیفی دورسون اوغلو» کمدین معروف مرد ترک که با لباس و آرایش زنانه به روی صحنه می‌رفت نمایش داده نشود.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، اردوغان تهیه کنندگان سریال «قرن باشکوه» (که در ایران با عنوان «حریم سلطان» شناخته می‌شود) را به دلیل آن چه نمایش بیش از حد وجود شکاف در خلافت عثمانی قلمداد کرده بود سرزنش کرد. بلافاصله پس از آن خرم همسر محبوب سلیمان در حال اقامه نماز در «شو تی وی» که مالک حق پخش این سریال بود دیده شد.

در ماه فوریه، یک شبکه خصوصی دیگر به نام «هابر ترک» یک گوینده زن اخبار ورزشی را به دلیل انتشار ویدئویی از رقص شکم خود در آشپزخانه از کار اخراج کرد.

«اوکان دمیرالپ» نماینده از حزب اپوزیسیون سکولار جمهوری خواه خلق در هیئت مدیره شورای عالی رسانه ترکیه می‌گوید: «نیازی به ناامیدی نیست. این دولت رفتنی است. آنان می‌توانند هر کاری که دوست دارند انجام دهند. می‌توانند تا جایی که می‌خواهند سانسور کنند. به سختی کسی به ویژه از نسل جوان ترکیه برنامه‌های این کانال‌های تلویزیونی بی‌اعتبار را تماشا می‌کند. به زودی روز‌های آفتابی‌تر در ترکیه فرا خواهند رسید».

اپوزیسیون ترکیه متقاعد شده که بحران اقتصادی فعلی که بسیاری مقصر آن را اردوغان می‌دانند باعث شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد شد.

شاید به دلیل کاهش محبوبیت اردوغان است که «کانال دی» ترکیه رقص گروهی از رقصندگان عربی کم‌تر شناخته شده را که در برنامه‌های شب سال نوی خود در سال ۲۰۱۹ میلادی با شور و هیجان می‌رقصیدند (البته بدون رقص شکم) را به نمایش گذاشت.

«جنی وایت» انسان‌شناس امریکایی و نویسنده کتاب «بسیج اسلام گرایان در ترکیه» می‌گوید: «در هر صورت ریاکاری در ترکیه در سالیان اخیر به میزان زیادی رشد کرده است». او سال‌ها در ترکیه به مطالعه درباره رفتار مومنان متدین طرفدار اردوغان پرداخته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج