جاباما
۱۱۹۵۸۸
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

ورود نانو تکنولوژی به صنعت خودرو

کارواش‌های بدون آب!

چند صباحی است که این تکنولوژی پا به عرصه ظهور گذاشته و با ورودش به زندگی آدمیان، انقلابی عظیم به راه انداخته است. این دانش که بر پایه علم شیمی بنیان گذاری شده، هدفش ارتقا و بهره‌وری از مواد است.

کارواش‌های بدون آب!

مجله تخت گاز: چندصباحی است که این تکنولوژی پا به عرصه ظهور گذاشته و با ورودش به زندگی آدمیان، انقلابی عظیم به راه انداخته است.

این دانش که بر پایه علم شیمی بنیان گذاری شده، هدفش ارتقا و بهره‌وری از مواد است، با این توجه که باعث راندمان چندین برابری، سرعت و سهولت در زندگی شود، پس انقلاب،واژه‌ای اغراق آمیز برای این مقوله نیست.

شاید اولین قدم نانو در زمینه خودرو،ورودش در باب رنگ خودرو بود.این رنگ‌ها در برابر ضربات بسیار مقاوم هستند ودر عین حال ازانعطاف پذیری بالایی برخوردارند که باعث عدم ریختن و یا شکستن و ترک خوردن رنگ در مواجهه با برخوردهای سبک‌تر هستند.

جلا و درخشندگی خیره‌کننده درکنار خواصی که باعث دیرتر کثیف شدن بدنه خودرو نسبت به سایر خودرو‌هایی که دارای رنگ معمولی هستند، می‌شودنیز از دیگر خواص برتر این فن آوری است.

این خاصیت همانند یک واکسن، بدنه خودرو را از چسبندگی آلاینده‌ها به خود تا درصد زیادی مصون نگه می‌دارد ورنگ را در برابر اشعه فرابنفش خورشیدمحافظت می‌کند. با این مقدمه کوتاه نگاهی می‌اندازیم به کارواش‌های بدون آب که اصول کارشان برگرفته از این علم است.

کارواش‌های بدون آب!

در این راستا با آقایان رامین زمانفر و پیام کوهنورد مدیران و موسسان شرکت رسام اندیش زمان که وارد کننده برند Eco-CarCare از کشور انگستان هستند،آشنا شدیم. آقای رامین زمانفر علت اصلی ورود شرکتشان به مقولهNano Waterless carwash را این گونه بیان می‌کند.

با ازدیاد جمعیت و مصرف غیر اصولی از منابع آب، این عنصر حیاتی، روزبه‌روز در حال تقلیل رفتن است وشاهد کمبود آب در بسیاری از شهرهای کشور هستیم. با مطالعات فراوان و بازدید از کارخانه‌های مختلف توانستیم این محصول را که از بهترین برندهای اروپایی در زمینه تولید محصولات نانو تکنولوژی است وارد کرده تا جدا از حرف و تبلیغات شعاری واقعا کارا بوده و همچنین نتیجه‌ای مطلوب و ماندگار برای مصرف کننده نهایی به ارمغان بیاورد.

مقصود نهایی از واردات این محصول آن بود که بتوانیم سهمی شایان توجه در صرفه‌جویی آب، این منبع گرانبهای خدادادی داشته،در عین حال شرایطی را مهیا کنیم تا با هم بتوانیم از مزایای ثانویه این محصولات که در ادامه به توضیح مبسوط آنها می‌پردازیم کمال استفاده را داشته باشیم. ابتدایی‌ترین مزیت این کارواش‌ها همان‌گونه که از نامش هویداست، صرفه‌جویی در مصرف آب است که پارامتری شایان توجه است، در این نوع کارواش‌ها حتی قطره‌ای آب هم استفاده نمی‌شود در صورتی که در کارواش‌های معمولی حداقل میزان استفاده از آب برای شستن ۱ ماشین ۲۰ لیتر است.چنانچه دست‌کم (مفروض) محاسبه شود، در شهر تهران ۱۰۰ کارواش و هر کدام روزانه ۵۰ خودرو را بشویند به عدد ۳ میلیون لیتر در ماه می‌رسیم که این عدد می‌تواند جایگزین بخش‌های مفید و ضروری‌تر کشور شود. در ضمن اکثر آب‌های استفاده شده در کارواش‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به سبب سختی و املاح بیش از حدشان به مرور زمان موجب پوسیدگی زود هنگام بدنه وکدری رنگ خودرو خواهند شد وپاکیزگی نسبی،ظاهری و بسیار کوتاه مدت را پدید می‌آورند در حالیکه پسماند این کارواشها نیز در برخی موارد به خوبی مورد توجه واقع نمی گردد و با بازگردانده شدن به همان منابع زیر زمینی باعث آلودگی کل آب می شوند .

اما از مضرات دیگر کارواش‌های سنتی، فشار شدید آب است که در همان ابتدای کار با حرکت دادن آلاینده‌ها و گرد و خاک روی بدنه خودرو و سپس با چسبیدن ذرات آلودگی به سطح دستمالهای معمولی همانند سنباده عمل کرده و به مرور زمان خودرو را پر از خط و خش می‌کند. لازم به توضیح است که در شست‌وشوی با فناوری نانو خبری از لنگ‌های سنتی و دستمال‌های الیافی نیست،چون این دستمال‌ها به خودی خود باعث خطوطی محو، روی خودرو می‌شود که علی‌الخصوص در ماشین‌هایی با کیفیت رنگ پایین‌تر این خطوط بیشتر جلوه‌گر هستند.

آقای زمانفراگر از آب پرفشار و دستمال‌های الیافی استفاده نمی‌شود، پس ماشین چگونه تمیز خواهد شد؟

در پکیج Eco-CarCare نه تنها از آب و دستمال‌های معمولی خبری نیست بلکه از شامپو واکس‌های متدوال هم استفاده نمی‌شود. در مدل شست‌وشویNano Waterless carwash بسته‌ای شامل ۵ جزء در اختیار است که تمام مواد و لوازم مورد نیاز را در خود جای داده.

- اسپری Nano Waterless carcare

- حوله‌های Pro microfiber با قابلیت جذب بالا

- واکس گیاهی مخصوص لاستیک،داشبورد و قطعات داخلی نیازمند واکس

- فوم (ابر) مخصوص واکس

- دی‌وی‌دی و کاتالوگ آموزشی

کارواش‌های بدون آب!

ابتدا باید مواد نانو را به سطح خودرو اسپری کنیم که این عمل باعث جدا شدن آلودگی از آن سطح شده و هم‌زمان لایه‌ای بسیار ظریف از ذرات نانو در زیر آلودگی ایجاد می‌شود، سپس با کشیدن حوله اول تمام آلودگی و کثیفی جذب حوله شده و بلافاصله حوله دوم کشیده می‌شود. کشیدن حوله دوم سبب یکنواختی و پرداخت همان لایه نانو و براق شدن سطح است.در نهایت خواهید دید به همین سادگی اتومبیل تمیز و واکس شده است!

از دیگر جذابیت‌های استفاده از این نوع کارواش‌ها و محصولاتشان، چند منظوره بودن کارایی آنهاست.نظافت در حد عالی،تمیزی و درخشندگی فوق‌العاده به علت وجود واکس مخصوص موجود در این شویندگان و تمیز ماندن طولانی وماندگارتر نسبت به نوع سنتی است.بعد از شست‌وشو با این مواد همان‌گونه که ذکر شد لایه‌ای بسیار ظریف از ذرات نانو بصورت واکس روی رنگ خودرو ایجاد می‌شود که دارای ۴خاصیت بسیارمفید است:اول آنکه سطح خودرو بسیار صیقلی و لیز می‌شود وچنانچه گرد و خاک در حالت سکون روی خودرو بنشیند، پس از حرکت بخش عمده آن آلاینده‌ها در اثر باد از روی ماشین بلند خواهد شد!

دومین خاصیت، آنکه رنگ خاصیت آب گریز و آنتی استاتیک پیدا می‌کند وبه همراه خاصیت اول که همان سطح بسیار لیز است پس از تجمیع قطرات کوچک به قطره‌های بزرگ‌تر سبب جاری شدن آب از روی بدنه خودرو می‌شود.

سوم آنکه سطح مقطعی که این لایه نانو روی آن قرار دارد از اشعه فرا بنفش(UV) خورشید که اصلی‌ترین علت آفتاب سوختگی و مات شدن رنگ بدنه است به خوبی محافظت می‌کند. و اما نکته چهارم، مزیت چشم‌گیر و در خور توجه درخشنگی خیره‌کننده(Ultrashine)رنگ و بدنه است که نظر هر مشکل‌پسندی را به خود جلب می‌کند و حاصل استفاده از واکس تهیه شده از سمغ گیاهی به نام Carnauba در ابعاد نانو بوده که در مناطق استوایی وجود دارد. در نهایت واکس لاستیک‌ها، داشبورد و قطعات داخلی نیازمند به واکس نیز از اجزا تکمیل کننده پکیج Eco-CarCare است.

واکس‌های موجود در بازار دارای درصد بالای سیلیکون بوده و از خاصیت چرب کردن برای درخشندگی بهره می گیرند و همان‌طور که همگان مطلع هستند هر ماده‌ای که چرب باشد به‌خوبی خاک و گرد وغبار را به خود جذب کرده و سیلیکون که باعث سفت شدن لاستیک می شود لاستیک را دچار ترک های زود هنگام در دیواره ها می‌کند. اما واکس‌هایی که در کیت محصولات ما قرار دارد با استفاده از مواد گیاهی تولید شده و فاقد سیلیکون است و درخشندگی عاری از چربی را به ارمغان می‌آورد.

آقای کوهنورد آیا پکیج‌های کمپانی شما از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه هستند یا آنکه فقط دوست‌دار محیط زیست هستند؟

بله استفاده از محصولات ما کاملا توجیه اقتصادی دارد اما در رابطه با این سوال باید از چند منظر پاسخ بدهیم اول آنکه با استفاده از Eco-CarCare Kit میتوان بین ۷ تا ۱۰ مرتبه یک ماشین سدان سایز متوسط را شست و حوله ها را تا ۶۰ بار شستشو حفظ کرد که همین پارامتر به تنهایی حداقل تا چندین برابر نسبت به کارواش سنتی مقرون به صرفه‌تر است.

ثانیا، اگر مسئله زمان را هم در نظر بگیرید و با توجه به ترافیک این روزهای شهرهای بزرگ چنانچه زمان لازم جهت مراجعه به کارواش را، ۲۰ دقیقه، حداقل زمان انتظار نوبت ۱۵ دقیقه و دست‌کم زمان شست‌وشو را۶۰ دقیقه در نظر بگیریم و آن‌را با تایم خشک کردن خودرو و مجددا ۲۰ دقیقه زمان برگشت از کارواش، جمع بزنیم؛ حداقل زمان از دست رفته نزدیک به ۲ ساعت خواهد شدو درقرن ۲۱ که سرعت حرف اول وآخر را می‌زند صرفه‌جویی در زمان را که پارامتری بسیار قابل توجه است پوشش می‌دهد.

کارواش‌های بدون آب!

نکته آخر مسئله سوخت خودرو است که برای تمام اقشار قابل توجه است.هنگامی که خودرو در محل پارک خود شست‌شو شود نیازی به رفت‌و‌برگشت به کارواش ندارد و در نتیجه Eco-CarCare Kit از ۴ منظر شامل توجیه اقتصادی می‌شود؛ آب،بنزین، زمان و هزینه شست‌شو.

آقای مهندس کوهنورد سخن خود در رابطه با پیدایش کارواش بدون آب را این‌گونه ادامه می‌دهد.

تاریخچه کارواش بدون آب به حدود ۲۰ سال پیش از این بازمی‌گردد که نمونه های آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت می گردد و با توجه به تحقیقات علت اصلی استفاده این کشورها از این روش کمبود آب شیرین بود و استفاده از این روش از آن تاریخ تاکنون در این کشورها ادامه دارد زیرا کمبود آب را به خوبی پوشش داده و این معضل را بطور کامل از بین می برد، ولی این روش به دلیل استفاده از پاک ‌کننده‌های قوی که بر پایه مواد شیمیایی تولید شده می تواند باعث اثرات مخربی روی رنگ خودرو شود و در عین حال در روشهای قدیمی (فاقد ذرات نانو) از ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو جلوگیری نمی شود، حال آن که در ۵ سال گذشته شاهد ایجاد واحدهای خدماتی با استفاده از مواد نانو و جایگزینی و فراگیری این روش در این کشورها هستیم.

با توجه به معرفی این روش در کشور ایران از سال ۱۳۸۹ توسط این شرکت این روزها در شهرهای بزرگ کشور خودمان هم شاهد واحدهای خدماتی با استفاده از نام کارواش نانو هستیم که خدمات خوبی هم ارائه می‌دهند اما بعضا مشاهده شده که از مواد غیر نانو و استاندارد و نیز شامپو واکسهای مختلف استفاده می‌شود که آثار زیانبار زیادی به همراه داشته، پس در انتخاب هوشیار عمل کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج