جاباما
۱۲۱۴۶
۳ نظر
۵۳۲۵
۳ نظر
۵۳۲۵
پ

داستان نستله، کوکاکولا و بنتون، این بار برای KFC

همه برندهایی که در ایران حاشیه ساز شدند

انتشار خبر ورود مدیر ارشد KFC به ایران، برای راه اندازی شعبه این فست فود در تهران حاشیه ساز شد، هرچند یک سالی است KFC در اصفهان آغاز به کار کرده است ولی گویا با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد راه اندازی ۴۰ شعبه KFC در ایران خواهیم بود.

انتشار خبر ورود مدیر ارشد KFC به ایران، برای راه اندازی شعبه این فست فود در تهران حاشیه ساز شد، هرچند یک سالی است KFC در اصفهان آغاز به کار کرده است ولی گویا با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد راه اندازی ۴۰ شعبه KFC در ایران خواهیم بود، همین رشد ناگهانی، حساسیت ها را بیشتر کرده و واکنش های زیادی برانگیخته است.

حساسیت هایی که معمولا با خبر ورود بندهای خارجی به ایران صورت می گیرد و شرکت هایی مانند پپسی، کوکاکولا، نستله، بنتون و... هم در طول فعالیت خود در این بارها شاهد اعتراض هایی به حضورشان بودند و در مواقعی خبر درخواست تعطیل شدن شعبه های آنها نیز به گوش می رسید.

همه برندهایی که در ایران حاشیه ساز شدند

ورود فست فودهای معتبر به ایران داستان طولانی دارد، حدود ۳۰ سال قبل کی.اف.سی در تهران با حدود سه شعبه و مک دونالد با دو شعبه مشغول به فعالیت بودند که پس از وقوع انقلاب فعالیت هایشان به طور کل تعطیل شد.

پس از تعطیلی این شعبه ها افراد زیادی با ایجاد فست فسودهایی با نام مشابه و حتی همان نام اصلی از فرصت پیش آمده استفاده کردند و پول های زیادی را به جیب های خود سرازیر کردند، نام هایی مانند مک علی برگر، مش برگر، IFC، ZFC و... تا مدت ها به فعالیت خود مشغول بودند. گفته می شود پس از گذشت مدتی مک دونالد برند خود را در ایران ثبت کرد اما بعد از به وجود آمدن واکنش های منفی نسبت به تاسیس این برند آمریکایی، تاسیس شعبه های آن اواخر سال ۷۰ به حالت تعلیق درآمد. شرکت کنتاکی هم در سال ۱۳۷۲ برند KFC را ثبت و با اخذ مجوز ۱۰ساله، برای فعالیت دوباره تلاش کرده و نام هایی جعلی را از سطح شهر جمع کرد. فرآیندهای قانونی برای تاسیس شعبه های اصلی کی.اف.سی تا سال ۸۷ ادامه داشت تا اینکه در این سال مجوز تاسیس کی.اف.سی اصفهان صادر شد و شعبه این شهر نزدیک به دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. پس از تاسیس شعبه اصفهان البته مدتی مشکلاتی برای آن به وجود آمد و حدود سه ماه تابلوی آن پایین آورده شد. حالا هم خبر رسیده اولین شعبه تهران این فست فود در دهه فجر در فرودگاه امام افتتاح خواهد شد و شنیده می شود تاکنون مجوز ۴۰ شعبه آن صادر شده است. کی.اف.سی ایران به دلیل وجود تحریم ها و برخی موانع برخلاف سایر شعبه های جهانی آن که مرغ خود را ازنمایندگی مرکزی تهیه می کنند، از مرغ های داخلی استفاده خواهد کرد.

کوکاکولا

حدود ۲۰ سال پیش شرکت کوکاکولا بار دیگر برای راه اندازی نمایندگی تولید نوشابه هایش در ایران وارد مذاکره شد. کوکاکولا بعد از مذاکرات با آستان قدس رضوی با شرکت خوشگوار خراسان (از شرکت های وابسته به آستان قدس رضوی) قرارداد بست و نمایندگی انحصاری تولید و پخش محصولاتش در ایران را به این شرکت داد. ورود کوکاکولا با مناقشات و مباحث زیادی همراه بود. اولین موضوع مورد مناقشه کوکاکولا این بود که این شرکت آمریکایی بود. برخی به خاطر ملیت این شرکت واردات نوشابه های کوکاکولا و وجود نمایندگانی آن را در ایران به باد انتقاد گرفتند. این موج توسط برخی تولیدکنندگان هم تقویت شد و تولیدکنندگان نوشابه هم به صف مخالفین واردات نوشابه به کشور پیوستند و خواستند که دولت در راستای حمایت از تولید داخلی، نمایندگی کوکاکولا را ببندد و به حمایت از آنها برخیزد.

همه برندهایی که در ایران حاشیه ساز شدند

پپسی کولا که یک برند وارداتی دیگر در بازار نوشابه است و در بازار ایران هم رقابت تنگاتنگی با کولاکولا در حال بازار سازی برای خودش است. پپسی کولا هم مشابه کوکاکولا نمایندگی خود را به یکی از زیرمجموعه های آستان قدس رضوی داد اما پپسی کولا با توجه به اینکه از حکایت و ماجرای کوکاکولا خبر داشت بسیار نرم، آرما و بی سر و صدا مذاکراتش را انجام داد و با توافق با آستان قدس رضوی نمایندگی انحصاری خود را به شرکت نیسان شرق داد. با این حال این شرکت هم از حاشیه ها در امان نبود. شایعاتی درمورد پیوندهای پپسی کولا با انگلیس باعث شد که دوباره صف آرایی برای اخراج این برند نوشابه از بازار کشور ایجاد شود. البته درصدی از مخالفان این شرکت به سوابق پیشین و مدیران پیشین پپسی کولا هم معترض بودند و می گفتند که در زمانی یک فرد بهایی بر این شرکت مدیریت می کرده و به همین دلیل دولت باید با واردات نوشابه های پپسی مخالفت کند و جلوی فعالیت نمایندگی آن را نیز بگیرد.

نستله ایران

نستله هم از آن برندهای پرحاشیه است که ورودش به ایران با واکنش ها و مخالفت های زیادی همراه بوده است. نستله در سال ۱۳۷۵ به ثبت رسید و فعالیت رسمی اش در سال ۱۳۸۰ آغاز شد و با خبر احداث کارخانه های آن وارد فاز جدید شد. تبلیغات محیطی فراوان، بازاریابی های گسترده و عرضه رایگان محولات به صورت نمونه باعث شد تا نستله خیلی زود در ایران دیده شود. نسکافه، آب معدنی، شیر خشک و... از جمله محصولات پرفروش نستله در ایران هستند که در برهه های زمانی مختلف برخی گروه های سیاسی و نمایندگان مجلس خواستار تعطیلی و جمع آوری محصولات آن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی شدند. در دوره ای هم شایع شد با بالاگرفتن اعتراض ها و کم شدن فروش آب معدنی این شرکت، سرمایه گذار نستله یکی از برندهای معروف آب معدنی را خریداری کرده و از این طریق به جبران ضررهای خود اقدام کرده است. اعتراض ها به حضور شرکته نستله باعث شد تا تبلیغات محیطی این محصول به طور قابل توجهی کم شود و بیلبوردهای تبلیغاتی آن از ایستگاه های مترو و سطح شهر نیز جمع آوری شود. هرازچندگاهی هم در سایت ها نامه هایی خطاب به وزارت امورخارجه و مقامات بلندپایه کشور منتشر می شود که خواستار تعطیلی این برند هستند.

همه برندهایی که در ایران حاشیه ساز شدند

شرکت بنتون

گروه بنتون یکی از مارک های معروف جهانی در زمینه طراحی و تولید انواع پوشاک است که مرکز آن در شهر تره ویزو ایتالیا قرار دارد. شرکت بنتون فعالیت خود را در ایران از اواخر دهه ۷۰ آغاز کرد و توانست ضمن عقد قرارداد با برخی از تجار ایرانی شعبات خود را در تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ کشور توسعه دهد. این فعالیت به همین شکل ادامه داشت تا اینکه پس از گذشت ۱۰ سال فعالیت های این شرکت نیز با چالش هایی مواجه شد. تنش در فعالیت های این شرکت در ایران با زمزمه صهیونیست بودن مدیران این شرکت خارجی شروع و اعتراض های زیادی به حضور این شرکت در ایران شد. در یکی از این واکنش ها مردم در توماری هشت متری از رئیس جمهور خواستند تا برای تحقق اهداف ماده هشت قانون حمایت از انقلاب فلسطین برای شناسایی شرکت های حامی اسراییل و قطع رابطه با آنها وارد عمل شود. البته درپی درج این مطالب سخنگوی گروه تولیدی بنتون در مصاحبه ای ادعای صهیونیست بودن رئیس بنتون را کاملا رد کرده و حتی اعلام کرده بود که لوچیانو بنتون نه تنها یهودی نیست بلکه یک کاتولیک معتقد نیز به شمار می رود. ضمن اینکه سفر به کشور ایران و ایجاد شعب فروشگاهی نیز به دعوت مسئولان سفارت ایران صورت گرفته است. این حاشیه مشکلات زیادی را برای بنتون ایجاد کرد تا جایی که در بامداد یکی از روزهای سال ۸۶ فروشگاه مرکزی این شرکت در بلوار کاوه توسط افرادی ناشناس به آتش کشیده شد و بر اثر آن تاسیسات و کالاهای این فروشگاه آسیب جدی دید. با این حال شرکت بنتون توانسته همچنان در تهران و برخی از شهرهای ایران شعبات خود را حفظ کند.

همه برندهایی که در ایران حاشیه ساز شدند

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

همه برندهایی که در ایران حاشیه ساز شدند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مشکل ما جمود فکری ماست

      پاسخ ها

      • maryam

        کاملا باهات موافقم.حرف دلمو زدی.مرسی

    • صادق

      مرگ بر اسرائیل کودک کش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج