جاباما
۱۲۱۹۵۲
۱ نظر
۵۰۷۱
۱ نظر
۵۰۷۱
پ

پلی استیشن ۳ در قالب یک کنسول دستی

شرکت سونی بعد از چندین سال از عرضه PSP نسخه جدیدی از کنسول بازی دستی خود به نام ویتا را عرضه کرد که تا به امروز حضوری موفق در کنار رقیب خود نینتندو DS داشته است.

بازار خبر: سونی مدتی است که جایگزین کنسول بازی دستی و قابل حمل خود را به عنوان پلی استیشن ویتا عرضه کرده است که یکی از رقبای اصلی کنسول دستی نینتندو DS محسوب می‌شود. ویتا از لحاظ طراحی شباهت زیادی به PSP دارد و گزینه اتصال به اینترنت ۳g و پردازنده قوی تر نیز توسط سونی برای آن در نظر گرفته شده است. صفحه نمایش آن نیز شاهد بهبودهایی بوده است.

نتیجه کار این است که ویتا از لحاظ مشخصات سخت افزاری بسیار به پلی استیشن ۲ نزدیک است و تجربه بازی مشابه پلی استیشن ۳ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شاید سونی از لحاظ امکانات جانبی تصمیمات عجیبی برای ویتا گرفته باشد اما از لحاظ تجربه بازی یکی از بهترین گرین‌های موجود در بازار برای علاقه مندان به بازی‌های ویدئویی است.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

طراحی

هنگامی که پلی استیشن ویتا را از جعبه در می‌آورید ظاهر آن شما را به یاد کنسول‌های دستی قبلی سونی می‌اندازد. اما کیفیت ساخت و توجه به جزئیات در ویتا بسیار بهتر از پی اس پی قدیمی است. با حذف شدن شیار و یا درگاه UMD بازی‌ها بدنه ویتا قویی‌تر و محکم تر به نظر می رسد. با وجود اندازه کوچک، محل قرارگیری کلیدهای کنترلی آنالوگ طوری طراحی شده که در هنگام در دست گرفتن کنترل توسط کاربر بسیار راحت باشد. تمام درگاه‌های موجود بر روی بدنه ویتا پوشیده شده‌اند. در قسمت بالا درگاه کارت حافظه و اتصال تجهیزات قرار گرفته و در قیمت پایین نیز جک هدفون و پورت یو اس بی قرار دارد.

بر روی صفحه کلیدهای جهتی، ۴ کلید استانداردو همیشگی پلی استیشن، دو کلید شانه ای و ۲ دسته آنالوگ قرار دارد. در قسمت بالا کلید پاور و کلید تنظیم صدا قرار دارد. صفحه لمسی پشت دستگاه نیز طوری طراحی شده که استفاده و کنترل کاربر بر روی آن بیش از پیش باشد. دو پوشش لاستیکی نیز به عنوان محل استراحت انگشتان در پشت تعبیه شده.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

سخت افزار

صفحه نمایش ۵ اینچی OLED ویتا بسیار درخشان و شفاف است. رزولوشن ۹۶۰x۵۴۴ صفحه نمایش رنگ را تا جای ممکن طبیعی جلوه می‌دهد و تصاویر HD را بدون هیچ مشکلی پخش می‌کند. کیفیت صفحه نمایش ویتا در حدی است که بتواند بازی‌های موجود را با بهترین کیفیت پخش کند و کاربر را راضی نگه دارد.

علاوه بر این صفحه نمایش ویتا از قابلیت چند لمسی نیز برای کنترل بهتر اپلیکیشن ها بهره می‌برد. دوربین جلو و عقب ویتا یکسان بوده و کیفیت متوسطی دارد. نباید انتظار کیفیت بالای تصاویر گرفته شده با ویتا را داشت. ویتا مانند پلی استیشن ۳ قابلیت اتصال به دستگاه‌های مجهز به بلوتوث را نیز دارد.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

رابط کاربری

سونی در طراحی رابط کاربری برای ویتا کاملاً از سیستم XMB و پلی استیشن ۳ و حتی تلویزیون‌های براویا سونی فاصله گرفته و رابط کاربری جدیدی را از نو بنا کرده. این رابط کاربری جدید بیشتر شبیه رابط کاربری گوشی‌های همراه است که تمام کنترل‌ها به وسیله لمس صفحه نمایش انجام می‌شود.

در منوی اصلی اپلیکیشن ها و بازی‌های نصب‌شده بر روی دستگاه در داخل حباب‌هایی قرار گرفته‌اند. هنگامی که حبابی را کلیک کنید وارد منوی Live اپلیکیشن و بازی مورد نظر می‌شوید و مس توانید مشخصات بازی و آدرس‌های اینترنتی مربوطه را در کنار مروری اجمالی بر بازی و برنامه ببینید. کاربر می‌تواند چندین اپلیکیشن و بازی را با هم باز کرده و بین آن‌ها سوئیچ کند. کاربر می‌تواند اپلیکیشن ها و بازی‌ها را طبق سلیقه خود دسته بندی کند.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

اپلیکیشن ها و مرورگر وب

در کنار بازی‌های از پیش نصب شده؛ پلی استیشن ویتا یک مرورگر وب، برنامه پخش صوت و تصویر و گالری تصاویر گرفته شده با دوربین دستگاه را در خود جای داده است. ویتا به کمک اطلاعات وای فای امکان مکان یابی دستگاه را بر روی نقشه نیز فراهم کرده. سیستم انتقال محتوا نیز کار جابجایی فایل‌ها بین ویتا و پلی استیشن ۳ و کامپیوتر شخصی را بر عهده دارد. با وجود قرارگیری یک دوربین در جلو تنها از آن می‌توان برای تماس تصویری با دیگر کاربران شبکه پلیس استیشن سونی استفاده کرد.

کار کردن با مرورگر وب ویتا به لطف صفحه نمایش بزرگ و درخشان و صفحه کلید استاندارد مجازی بسیار راحت است. برای ساپورت آر صفحات اینترنتی پیشرفته تر HTML ۵ نیز برای مرورگر ویتا در نظر گرفته شده.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

تجربه بازی

پلی استیشن ویتا با دو کلید آنالوگ و صفحه لمسی در پشت یکی از بهترین تجربه‌های بازی را در میان کنسول‌های دستی موجود در بازار در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با وجود اینکه کلیدهای آنالوگ در قسمتی وسط و پایین قرار گرفته‌اند کنترل راحتی دارند و کلیدهای دیگر نیز در محل‌هایی قرارگرفته‌اند که دسترسی به آن‌ها بسیار راحت و روان باشد.

به لطف پردازنده ARM Cortex ۹ ۴ هسته ای کیفیت و قدرت اجرای بازی‌ها را می‌توان با پلی استیشن ۳ در صفحه نمایش کوچک‌تر مقایسه کرد. اخیراً تولید تعداد بازی‌های زیبا و چشمگیر برای کنسول ویتا رو به افزایش است و در کنار آن‌ها بازی‌های قدیمی و نمونه‌هایی که برای PSP طراحی شده بودن نیز بر روی ویتا قابل‌اجرا است.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

پخش رسانه‌های تصویری

هرچقدر ویتای سونی در قسمت بازی و تجربه بازی قوی عمل کرده در مورد پخش فایل‌های چند رسانه ای بسیار ضعیف ظاهر شده. با و جود اینکه صفحه نمایش ۵ اینچی و شفاف ویتا بسیار برای تماشای فیلم مناسب است، کاربر برای انتقال محتوا به دستگاه باید یک پروسه وقت گیر را طی کند. کاربر ابتدا باید ویتا را به کامپیوتر متصل کند و نرم افزار مخصوص سونی را اجرا کند. سپس ۴ پوشه ثابت را برای ویتا در سیستم خود ایجاد کرده و با کمک خود ویتا وکنترل های لمسی فایل‌ها را به دستگاه منتقل کند.

پلی استیشن 3 در قالب یک کنسول دستی

عمر باتری

عمر باتری ویتا را می‌توان متوسط توصیف کرد اما نکته منفی در مورد آن این است که باتری ویتا جدا شدنی نیست و قابلیت تعویض توسط کاربر را ندارد. به صورت عادی پلی استیشن ویتای با قابلیت ۳g می‌تواند ۴-۶ ساعت کار کند. بنا بر این اگر از کاربران پر استفاده باشید باید روزی ۲ یار دستگاه را شارژ کنید. در صورتی که از نسخه وای فای استفاده کنید و تمام قابلیت‌های اتصالی ویتا را ببندید و روشنایی صفحه نمایش را هم کم کنید، می‌توانید طول عمر باتری را به ۸ تا ۹ ساعت افزایش دهید.

در حال حاضر در بازار ایران پلی‌استیشن ویتا WIFI قیمتی معادل ۷۰۰ هزار تومان داشته و مدل دیگر آن که قابلیت اتصال به شبکه ۳G را نیز دارد قیمتی در حدود ۹۵۰ هزار تومان دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مبین

      بله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج