۱۲۲۸۸۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

انتخابات ۸۹ خبرگان به روایت امامی کاشانی

آیت الله امامی کاشانی اسفند ۱۳۸۹ و بعد از برگزاری هیات رئیس خبرگان رهبری در دیدار نمایندگان این مجلس با آیت الله هاشمی رفسنجانی، برای اولین بار به بیان ناگفته هایی از وقایع پشت صحنه انتخاب رئیس خبرگان پرداخت.

خبرگزاری ایرنا: آیت الله امامی کاشانی اسفند 1389 و بعد از برگزاری هیات رئیس خبرگان رهبری در دیدار نمایندگان این مجلس با آیت الله هاشمی رفسنجانی، برای اولین بار به بیان ناگفته هایی از وقایع پشت صحنه انتخاب رئیس خبرگان پرداخت.

پایگاه اطلاع رسانی آست الله هاشمی رفسنجانی نوشت: متن کامل سخنان آیت الله امامی کاشانی به شرح زیر است:

یک روز آیت الله هاشمی رفسنجانی در یکی از جلسات مجمع تشخیص به من فرمودند: شما آیت الله مهدوی کنی را می بینید؟

من گفتم: ایشان کسالت دارند و بنا دارم که به عیادت ایشان بروم. ایشان فرمودند: حتماً بروید و از قول من بگویید اگر شما داوطلب هستید، من نیستم و من می گویم که شما هستید. یعنی خودم هم اعلام می کنم.

بنده با آیت الله مهدوی کنی سابقه دوستی 60 ساله دارم، همان گونه که با حضرت آیت الله هاشمی هم همین سابقه را دارم. ایشان کسالت داشتند و من برای عیادت به منزل ایشان رفتم و این نکته را گفتم.

ایشان تعابیری داشتند، نظیر اینکه آقای هاشمی از صاحبان انقلاب هستند. بنا نداشتم بیایم و همیشه می گفتم که قطعاً نمی آیم. ولی اخیراً - به تعبیر ایشان- شل شدم و نمی دانم چکار کنم. اما اگر ایشان چنین چیزی را بگویند، من احساس شن روزی نمی کنم.

در ادامه، صحبت از کسالت و دکتر شد و از این صحبت ها عبور کردیم. روز دیگری که باز در مجمع تشخیص بودیم، خدمت برادر عزیز جناب آیت الله هاشمی رفسنجانی، شرح گفتگوی با آیت الله مهدوی را نقل کردم.

صحبتی هم با مقام معظم رهبری داشتند و برای من فرمودند که چند شب پیش مطرح شد.

مدتی گذشت و جریان به صورت معلق ماند. چند روز بعد که شنیدم آقای مهدوی در بیمارستان بستری شدند، تلفن کردم تا حالشان را بپرسم. در گفتگوی تلفنی این نکته را به ایشان گفتم که خدمت جناب آقای هاشمی عرض کردم.

آیت الله هاشمی از همان روز اول خیلی تأکید می کردند که نباید در جامعه این گونه تلقی شود که درون خبرگان اختلاف و تضاد است.

مسائل گذشت تا چند روز پیش آیت الله هاشمی به من تلفن کردند که می خواهم شما را ببینم. کجا ببینم و چکار کنم؟

من خدمت ایشان در مجمع تشخیص رسیدم. همه مسائل را مطرح کردند و گفتند: صحبت های شما با آیت الله مهدوی به کجا رسید؟ دوباره همان مطالب را گفتم.

ایشان فرمودند: من به اینجا رسیدم که اعلام کنم آیت الله مهدوی هستند.

من هم گفتم: خیلی خوب است. به شما بگویم که اگر چه ریاست خبرگان مسئله بسیار مقدس و پاکیزه ای است، ولی بود و نبودش چیزی به شما اضافه و کم نمی کند.

به ایشان عرض کردم که به جناب آقای مهدوی هم این تعبیر را گفتم که ریاست خبرگان چیزی بر شما اضافه نمی کند و الان هم که نیستید، چیزی از شما کم نکرده است. ولی هر طور که صلاح می دانید، عمل کنید.

آیت الله هاشمی خیلی تأکید می کردند که نباید در جامعه این گونه تلقی شود که درون خبرگان اختلاف و تضاد است. البته آیت الله مهدوی کنی هم روی این مسئله خیلی حساس بودند. هر دوی بزرگوار روی این نکته حساسیت داشتند.

به هر حال آیت الله هاشمی رفسنجانی فرمودند: من کنار می روم تا میدان باز باشد و آیت الله مهدوی کنی انتخاب شوند.

همان شب به ایشان زنگ زدم. یعنی وقتی به منزل آمدم، تلفن و احوال پرسی کردم و گفتم: امروز با آیت الله هاشمی قرار داشتم و صحبت کردم و ایشان هم قطعاً به اینجا رسیده اند.

آیت الله مهدوی کنی فرمودند: اشکال ندارد.

می دانید که آیت الله مهدوی کنی کسالت دارند که به خاطر سابقه بیماری سیاتیک است و عمل قلب هم کردند. این گونه مسائل استرسی برای آدم دارد.

ایشان گفت: خیلی خوشحال کردید که تلفن زدید. چون ناراحت بودم. قبول کردم، ولی واقعاً ناراحت بودم.

آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی از ذخایر انقلاب، اسلام و امید جهان اسلام هستند انشاءالله خداوند متعال این دو برادر بزرگوار و عزیز را که واقعاً از ذخایر انقلاب، اسلام و امید جهان اسلام هستند، حفظ کند. هر مسلمان، مخصوصاً شیعیان و برادران اهل سنت در داخل کشور و علمای شیعه و سنی کشور، از اینکه این گونه برخوردها می شود، خیلی خوشحال می شوند و از اینکه خدای نخواسته تشاقّی باشد، ناراحت هستند.

تفویض رسم متداول علماست یکی از دوستان ما مطالبی راجع به تفویض ها نقل کردند. واقعاً تفویض ها در تاریخ تشیّع زیاد بود. شخصیتی که به شهر، زیارتگاه یا جایی می آمد، شخصیت سابق و برجسته گذشته، جای نماز و درسشان را به آن عالم می دادند. این رسم در بین علما متداول است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج