۱۲۳۰۱۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پاسخ پزشکان به سوالات شما

راه حلی برای پای پرانتزی وجود دارد ؟!

پسری 23 ساله هستم. پاهایم پرانتزی شکل است و فاصله بین پاهایم بیشتر از 4 انگشت است. با توجه به سنم آیا راهی برای رفع این وضعیت وجود دارد؟

دکتر علی اکبر اسماعیل‌جاه، متخصص ارتوپدي:

در این سن شما دیگر بالغ شده‌اید. بعد از رسیدن به سن بلوغ استخوان‌ها نرمی خود را از دست می‌دهند و صفحات رشد بسته می‌شوند. در این صورت اصلاح پای پرانتزی و سایر تغییر شکل‌های اندام تنها به‌وسیله جراحی امکان‌پذیر است. قبل از سنین بلوغ استخوان‌ها نرم و صفحات رشد هنوز فعال هستند و می‌توان با استفاده از کفش‌ها و وسیله‌های مخصوص تغییر فرم‌ها را تا حدود زیادی اصلاح کرد. بعد از بلوغ هم باید ببینیم که آیا واقعا به عمل جراحی احتیاجی دارید یا خیر.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

اینکه گفته‌اید بین پاهای‌تان فاصله است حتما منظورتان بین زانوهاست. برای تشخیص پای پرانتزی معمولا از هر دو زانو در حالت ایستاده عکس رادیولوژی گرفته می‌شود. در موارد خاص هم عکس از هر دو اندام تحتانی یعنی از لگن تا مچ پا گرفته می‌شود تا شکل استخوان ران، ساق، مفصل ران و مفصل زانو را ببینیم و بعد از آن تصمیم به جراحی بگیریم. تصمیم گیری در این مورد باید بسیار دقیق و حساب شده باشد.

چرا موهایم همیشه وز است ؟!

دختری ۱۶ ساله هستم و موهای وزی دارم. چه کار کنم تا موهایم نرم و خوش حالت شوند؟

دكتر بهروز باريك بين، متخصص پوست و مو:

پیچش موها اغلب جنبه ژنتیک دارد، به همین دلیل درمان دائم ندارد اما می‌توان با کراتینه کردن، آنها را صاف و خوش حالت کرد. البته کراتینه کردن هم به دلیل تولید فرمالدئید و تنفس آن توصیه نمی‌شود اما می‌توانید یک بار توسط یک فرد ماهر آن را امتحان کنید.

روزی ۲ لیوان شیر کافی است؟!

دو پسر ۲۰ ماهه و سه ساله دارم كه هر دو عادت شدیدی به شیشه شیر و خوردن شیر دارند. دکتر گفته که باید آنها را از شیشه بگیرم و روزی ۲ لیوان شیر به آنها بدهم زیرا بیشتر از این میزان باعث كم اشتهایی، كمبود آهن و یبوست می‌شود. آیا این میزان شیر در روز برای آنها کافی است؟

دكتر اكبر كوشانفر، متخصص کودک:

شیر به طور کلی برای رشد و نمو کودکان به خصوص تا چهار سالگی لازم است زیرا دارای کلسیم، مواد معدنی، فسفر، املاح و ویتامین D است. تا یک سالگی توصیه می‌شود کودک از شیر مادر تغذیه کند. بعد از آن هم باید برای او شیر پاستوریزه در نظر گرفت. مقدارش هم بهتر است بین یک تا ۲ لیوان باشد. اگر هم کودک علاقه‌ای به شیر ندارد می‌توان مواد لبنی دیگری مانند ماست، دوغ و پنیر را جایگزین آن کرد تا کلسیم به بدنش برسد.

در عین حال توصیه می‌شود یک ساعت بعد از غذا به کودک ماست داده شود. برای صبحانه‌اش هم پنیر درنظر بگیرید. بعضی کودکان عادت دارند شیر را با بطری و پستانک بخورند که این عادت تا دوسالگی مشکلی ایجاد نمی‌کند. از دو سالگی به بعد توصیه می‌شود کودکان را از پستانک بگیرید و شیر را با لیوان به آنها بدهید چون پستانک در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در آرواره کودکان شود.

آیا فرزندانم بیش‌فعال هستند؟!

پسری ۷ ساله و دختری ۵ ساله دارم. پسرم خیلی سر و صدا ندارد اما پرجنب وجوش است. دخترم برعکس او خیلی جیغ می‌زند و حرف‌های زشت می‌گوید اما زیاد جنب و جوش ندارد. آیا هر دوی آنها بیش فعال هستند؟

دكتركتايون خوشابي، متخصص سلامت روان:

با توجه به اطلاعاتی که دادید قضاوت درمورد بیش فعالی در فرزندان‌تان کار بسیار مشکلی است. در هر صورت کودکانی که بیش فعالی دارند معمولا در همه محیط‌هایی که قرار می‌گیرند پرجنب و جوش هستند، عملکرد تکانه‌ای دارند، کارهای ناگهانی می‌کنند، مرتب در حال پریدن، تکان خوردن و حرف زدن هستند، در کار و حرف دیگران دخالت می‌کنند، دست به کارهای خطرناک می‌زنند و معمولا در مهد کودک، مدرسه، مهمانی‌ها و ... دیگران از آنها شکایت می‌کنند.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

درمورد کودکانی که فقط در منزل پرتحرک هستند اما در محیط‌های عمومی و آموزشی هیچ شکایتی از آنها نمی‌شود، تشخیص بیش‌فعالی داده نمی‌شود. در مورد فرزند دیگرتان که جنب و جوش زیادی ندارد و فقط جیغ و داد زیاد می‌کند هم به نظر می‌رسد جزو کودکان بد قلق و دشوار باشد و به هیچ وجه بیش فعال نیست.

دلیل قاعدگی نامنظم چیست ؟!

دختری ۱۶ ساله هستم. عادت ماهانه‌ام بسیار نامنظم است طوری که فواصل بین عادت‌ماهانه‌ام به چند ماه هم می‌رسد. آیا باید داروی خاصی مصرف كنم؟

دكتر آزيتا صفارزاده، متخصص زنان:

شما باید با یک متخصص غدد یا زنان مشاوره داشته باشید و در روز دوم عادت ماهانه‌تان آزمایش‌های هورمونی انجام دهید تا بفهمیم اشکال در کدام قسمت از سیستم هورمونی‌تان است؛ برای مثال ممکن است مشکل از تیروئید یا هورمون‌های تخمدان یا هورمون شیر و هورمون‌های هیپوفیز باشد.

همچنین باید یک سونوگرافی از رحم و تخمدان‌های‌تان به عمل آورید تا ببینیم بیماری پلی کیستیک دارید یا خیر. چاقی و ورزش نکردن هم می‌تواند عامل این مشکل باشد. بنابراین با کنار هم گذاشتن جواب آزمایش‌های هورمونی، سونوگرافی و طرز زندگی کردن و وزن‌تان می‌توانیم علت این نامنظمی را پیدا کنیم و درمان مناسب را در نظر بگیریم.

دلیل این عفونت‌ها چیست؟

دختری ۲۱ ساله هستم. در روز چند بار ترشحاتی دارم که تقریبا سبز رنگ است. باید چه دارویی مصرف کنم تا خوب شوم؟

دکتر تراب پرهیز، متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار:

عفونت‌های ناحیه تناسلی و مجاری ادراری می‌توانند با علامت‌های مختلفی خود را نشان دهند. در بعضی موارد ترشحات سفید رنگ و بدبو یا ترشحات زرد رنگ و گاهی اوقات هم ترشحات سبز رنگ دیده می‌شود. وجود ترشحات در لباس زیر یا ترشحی که بدون اراده خارج شود، نشان دهنده عفونت زنانه است. همچنین ترشحات چرکی که بدون کنترل خارج می‌شوند عفونت‌های واژن و رحم را نشان می‌دهند.

اما در عفونت‌های مثانه و مجاری ادراری، عفونت به همراه ادرار خارج می‌شود یعنی ادرار عفونی، بدبو، گل‌آلود و تیره‌رنگ است. برای مشخص شدن نوع عفونت می‌توان آزمایش ساده کشت ادرار انجام داد. از طرفی برای مشخص شدن نوع ترشحات می‌توان از آنها نمونه‌گیری کرد و نمونه را برای کشت به آزمایشگاه فرستاد که براساس نوع عفونت درمان‌های آنتی‌بیوتیکی یا دارویی مناسب تجویز می‌شود. علاوه براین رعایت بهداشت، شست‌وشوی مناسب و استفاده از لگن آب محتوی بتادین رقیق هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ترشی، دندان را خراب می‌کند؟!

دختری ۲۴ ساله هستم. علاقه زیادی به ترشیجات دارم. آیا مصرف زیاد آنها رنگ دندان‌هایم را تغییر می‌دهد؟

دكتر علي‌آقازاده، دندانپزشک:

پاسخ پزشکان به سوالات شما

بعضی از عادت‌های غذایی تاثیر زیادی در رنگ‌پذیری دندان‌ها دارند برای مثال افرادی که به صورت مستقیم لیموترش را با دندان‌ها گاز می‌زنند یا آبلیمو را بدون رقیق کردن با آب در دهان می‌ریزند یا ترشیجات حاوی سرکه مصرف می‌کنند، بیشتر دچار تغییر رنگ دندان می‌شوند. این مواد به علت خاصیت اسیدی که دارند باعث ایجاد خلل و فرج میکروسکوپی در مینای دندان می‌شوند و رنگ‌پذیری دندان را چند برابر می‌کنند چراکه به مرور زمان مواد رنگی در این خلل و فرج می‌نشینند.

کدام جراح بینی بهترین است؟

برای عمل بینی بهتر است به جراح پلاستیك مراجعه کنم یا متخصص گوش و حلق و بینى؟

دكتر عباس پريساي، متخصص جراحي‌هاي زيبايي و درمان چاقي‌هاي مفرط:

جراحی بینی فصل مشترک متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک است و نمی‌توان گفت که حتما و فقط باید توسط کدام متخصص انجام شود اما نکته‌ای که می‌توان گفت این است که تجربه و تبحر جراح و از طرفی سلیقه بیمار که به فرم جراحی کدام پزشک بیشتر تمایل دارد، حرف اول را در عمل بینی می‌زند یعنی ممکن است به لحاظ تکنیک، جراحی انجام شده یک بیمار کاملا درست و علمی باشد اما از نظر سلیقه و ایده بیمار راضی‌کننده نباشد. لذا توصیه من این است که شما حتما نمونه‌های عمل پزشک را ملاحظه و سپس جراح خود را انتخاب کنید.

هیچ وقت جوش نمی‌زدم اما ...

دختری ۲۸ ساله هستم. همیشه پوستی صاف و بدون جوش داشتم. حتی در سن بلوغ هم جوش نزدم اما اکنون حدود ۹ ماه است که هرچند وقت یک‌بار روی صورتم جوش در می‌آید و با خوب شدن آن دوباره جوش جدیدی ایجاد می‌شود. علت آن چیست؟

دكتر بیتا پاک‌طینت، متخصص پوست، مو و زیبایی:

با افزایش ترشحات غدد چربی پوست و بسته شدن مجاری آن و همچنین اضافه شدن عوامل میکربی و التهاب، آکنه به‌وجود می‌آید. افزایش ترشح غدد چربی به دلایل گوناگونی از قبیل علل ژنتیك، هورمونی، رژیم غذایی، استرس و تغییر حالت‌های روحی اتفاق می‌افتد و این عوامل به تنهایی یا در كنار هم می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند. درافرادی که منافذ پوست‌شان باز است، اکسید شدن ترشحات چـربی در معرض هوای آزاد باعث می‌شود این منافذ به صورت جوش‌های سرسیاه دیده شوند.

جهت جلوگیری از بروز جوشگاه بهتر است درمان آكنه هرچه سریع‌تر شروع شود. این درمان به زمان طولانی و حوصله نیاز دارد و در ابتدا ممكن است تغییر زیادی احساس نكنید، به همین دلیل نباید اعتماد خود را به پزشك یا دارو از دست بدهید. قدم اول در درمان آكنه پرهـیز از مواد غذایی و خوراکی‌هایی است که با خوردن آنها جوش صورت‌تان بدتر می‌شود. همچنین از آنجایی كه گرمای حاصل از نور آفتاب باعث تحریک ترشح چربی می‌شود باید ازقرار گرفتن در تابش مستقیم آفتاب خودداری و ازمرطوب کننده و ضدآفتاب‌های فاقد چربی استفاده کنید.

برای درمان جوشگاه‌های آکنه هم روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله لایه‌برداری مكانیكی به وسیله دستگاه میكرودرم ابریژن، امواج رادیوفركانسی، لیزر و پیلینگ شیمیایی. استفاده مناسب از چند روش می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در ترمیم جوشگاه‌ها داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج