۱۲۳۱۵۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پاسخ به ۱۰ سوال مبتلايان به سرطان

وقتي به سرطان مبتلا هستيد، گاهي مسائلي كه شايد روي كيفيت زندگي يا زيبايي‌تان اثرگذار باشد، ذهنتان را درگير مي‌كند و گرفتار سوال‌هايي مي‌شويد كه شايد يافتن پاسخشان به زندگي اميدوارتان كند.

سلامت: وقتي به سرطان مبتلا هستيد، گاهي مسائلي كه شايد روي كيفيت زندگي يا زيبايي‌تان اثرگذار باشد، ذهنتان را درگير مي‌كند و گرفتار سوال‌هايي مي‌شويد كه شايد يافتن پاسخشان به زندگي اميدوارتان كند.

پاسخ به 10 سوال مبتلايان به سرطان

۱. آيا براي بازسازي سينه، وقتي پوست شكم بالا كشيده مي‌شود، سلوليت‌ها هم بالا مي‌آيند؟

سلوليت روي شكم مساله شايعي نيست و بيشتر روي ران‌ها ديده مي‌شود اما اگر به دليل بالابودن سن يا اضافه‌وزن زياد دچار اين مشکل هستيد، بايد بگوييم هنگام بازسازي سينه سلوليت‌ها مي‌شكند و در نيمي از موارد بعد از بازسازي روي پوست سلوليتي ديده نمي‌شود.

۲. آيا اگر شكم دچار استريا باشد با كشيدن پوست براي بازسازي سينه استريا هم بالا مي‌آيد؟

محوكردن استريا غيرممكن است اما در صورتي كه سينه كاشته‌شده بزرگ باشد معمولا كشيدگي پوست باعث مي‌شود استريا‌ها به چشم نيايد.

۳. آيا فرد مبتلا به سرطان مي‌تواند به حمام، سونا يا جكوزي برود؟

تاكنون هيچ تحقيقي نشان نداده كه انجام اين كارها مضر باشد. با اين حال بهتر است با احتياط عمل كنيد و به‌تدريج درجه حرارت بدن را بالا ببريد. بايد به پاسخ بدن توجه كرد. اگر احساس مي‌كنيد تحمل بخارآب و گرما را نداريد، اجباري به انجام اين كارها نيست اما اگر مشكلي نداريد به حمام و سونا برويد و لذت ببريد. تلاش براي تمدد اعصاب به روشي که مي‌پسنديد مفيد است.

۴. شيمي‌درماني و داروهاي مربوطه باعث پيري زودرس پوست و چاقي مفرط مي‌شود؟

همه‌چيز بستگي به نوع درمان دارد. شيمي‌درماني معمولا در اكثر افراد باعث كاهش اشتها و لاغري مي‌شود اما در افرادي كه درمان‌هاي كورتوني دريافت مي‌كنند به دليل احتباس آب و افزايش اشتها، وزن بالا مي‌رود. برخي داروهاي مربوط به سرطان پستان كه به هورمون‌ها حساس هستند نيز باعث افزايش وزن مي‌شوند اما در مورد پيري پوست بايد گفت تمام درمان‌ها، پوست را خشك و نازك مي‌كند و باعث پيري زودرس مي‌شود به همين دليل مراقبت از پوست و استفاده از مرطوب‌كننده‌ها در طول درمان و پس از آن الزامي است.

۵. آيا ممكن است موها پس از شيمي‌درماني ديگر رشد نكند؟

موهاي سر، ابرو و مژه و حتي موهاي زائد بدن مجددا رشد خواهند كرد اما گاهي رشد موها هماهنگ نيست و لازم است يك مرتبه بعد از آغاز رويش موها تراشيده شود. گاهي نيز حالت موها عوض مي‌شود. موهاي صاف، گاهي مجعد و موهاي مجعد گاهي صاف مي‌شوند.

۶. آيا پس از اتمام درمان‌ها مي‌توان به زندگي بازگشت و حتي به بارداري اميد داشت؟

بله اما بايد پذيرفت كه شيمي‌درماني، قدرت باروري را كاهش مي‌دهد. احتمال باردارشدن به سن و نوع درمان‌هاي انجام‌شده بستگي دارد. در يك خانم ۳۰ ساله كه شيمي‌درماني معمول براي سرطان پستان داشته، شانس باردارشدن ۸۰ درصد است اما در خانم ۴۰ ساله با همين شرايط احتمال بارداري به ۲۰درصد كاهش مي‌يابد.

۷. آيا بارداري، احتمال عود سرطان را افزايش مي‌دهد؟

خير. معمولا توصيه مي‌شود قبل از بارداري ۲ سال صبر كنيد تا در مورد پيشرفت بيماري اطمينان حاصل كنيد. در صورتي كه سرطان كاملا درمان شده باشد و طي ۲ سال عود نكند، بارداري هيچ خطري ايجاد نمي‌كند.

۸. بعد از درمان‌هاي رايج سرطان‌هاي زنانه و يائسگي مصنوعي، ميل جنسي كم مي‌شود؟

كساني دچار يائسگي مصنوعي مي‌شوند كه تحت عمل جراحي، شيمي‌درماني يا راديوتراپي قرار بگيرند و خود اين موارد باعث خستگي جسمي شديد مي‌شود. در كنار اين مسائل، دلايل رواني مثل نگراني از آينده و عدم اطمينان از بهبود خود بر روابط زوج اثر منفي مي‌گذارد.

بعد از يائسگي مصنوعي در صورتي كه سن خانم پايين باشد، گاهي ترشح هورمون‌ها مجددا آغاز مي‌شود اما اين مساله چندان رايج نيست. هورمون درماني نيز گاهي توصيه مي‌شود اما با توجه به شرايط هر فرد اين موضوع متفاوت است و از پزشک بايد توصيه‌هاي منحصر به خودتان را بگيريد.

۹. فريزكردن تخمك براي بارداري وقتي تحت شيمي‌درماني هستيم كار درستي است؟

چراكه نه! خوب است. پيش از اين نيز اقداماتي توسط مبتلايان انجام شده و موفقيت‌آميز هم بوده است. البته اين كار ساده‌اي نيست و ميزان موفقيت از فردي به فرد ديگر متفاوت است، اما در صورتي كه جوان هستيد، مي‌توانيد از اين گزينه استفاده كنيد.

۱۰. آيا در طول شيمي‌درماني مي‌توان رابطه زناشويي داشت؟

رابطه زناشويي به خودي‌خود مشكل‌آفرين نيست و نه براي زن و نه براي مرد خطري ندارد اما در هيچ شرايطي نبايد خانم مبتلا به سرطان باردار شود، زيرا شيمي‌درماني به شدت تاثيرهاي منفي روي سلامت جنين دارد. به عبارتي رابطه زناشويي بدون پيشگيري با وسايل مطمئن ممنوع است. ضمن اينکه خشكي واژن و درد در رابطه زناشويي (ديسپاروني) در مبتلايان به سرطان رايج است، مخصوصا در صورتي كه فرد تحت‌‌درمان ضدهورموني باشد. اما خوشبختانه با توجه به شرايط بيمار (شدت خشكي واژن و ميزان حساسيت تومور به هورمون و نوع درمان‌ها) مي‌توان اين مساله را درمان كرد. ژل‌هاي مخصوص نيز در كنار هورمون‌درماني موثرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج