۱۲۳۱۶۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

استريا فقط مخصوص خانم‌ها نیست!

استريا نه فقط براي خانم‌ها و در دوره بارداري، که حتي براي برخي آقايان هم کابوسي است جدي. باور نمي‌کنيد؟

سلامت: براي خانم‌ جواني به‌دليل پركاري تيروييد و عوارض شديد آن، كورتون تجويز شده است اما مصرف کورتون با دوز بالا، باعث شده ناگهان وزنش افزايش يابد اما پوستش نتوانسته با همان سرعت باز شود و اين موضوع باعث شده دچار ترك‌‌خوردگي شود. از طرفي، اصلا كورتون پوست را نازك و مستعد ايجاد استريا مي‌كند.

او به دليل اين ترك‌هاي پوستي بسيار زياد به پزشكان مختلفي مراجعه كرده؛ برخي گفته‌اند مشکل او هيچ چاره‌اي ندارد و برخي برداشتن پوست را در نواحي دچار استريا پيشنهاد كرده‌اند تا همراه آن استريا‌ها هم برداشته‌شود. حالا او مانده و سوال‌هاي بي‌جواب کساني که دچار استريا مي‌شوند. استريا نه فقط براي خانم‌ها و در دوره بارداري، که حتي براي برخي آقايان هم کابوسي است جدي. باور نمي‌کنيد؟

استريا فقط مخصوص خانم‌ها نیست!

خطوط حاملگي مختص خانم‌هاي باردار نيست!

استريا يا خطوط حاملگي يا ترک‌هاي پوستي، خطوط فرورفته‌اي به رنگ قرمز يا صورتي و براق هستند که بعد سفيد مي‌شوند. در آمريکا ۹۰ درصد زنان باردار و ۷۰ درصد بانوان بعد از بلوغ و ۴۰ درصد آقايان بعد از بلوغ از خفيف تا شديد، دچار ترک پوستي هستند. اين مشکل در همه نژادها ديده مي‌شود ولي در خانم‌ها شايع‌تر از آقايان است. استريا بعد از بلوغ در هر دو جنس، خانم‌هاي باردار و در اثر افزايش ترشح هورمون‌هاي غده فوق‌کليه در هر سني ديده مي‌شود.

استريا يک عارضه نسبتا شايع است که خودبه‌خود اتفاق نمي‌افتد و خطري هم براي سلامت ندارد ولي از نظر زيبايي پوست ناخوشايند است.

ترک‌هاي پوستي اوايل صاف با پوست نازک‌شده به رنگ صورتي هستند که گاهي با خارش همراه است. به‌تدريج طول و عمق خطوط پوستي زيادتر مي‌شود و به رنگ قرمز درمي‌آيند و به صورت چروک‌هاي پوستي ظريف ديده مي‌شوند. با گذشت زمان، رنگ خطوط سفيد و فرورفته و نامنظم مي‌شوند. در بعضي نواحي هم به‌صورت خطوط موازي درمي‌آيند. اين خطوط به‌ندرت خود به خود از بين مي‌روند و اکثرا شبيه جاهاي زخم به صورت جوشگاه براي هميشه مي‌مانند.

نواحي گرفتار پوستي در خانم‌هاي باردار شکم و سينه‌هاست در جوانان بعد از بلوغ ران‌ها، کمر (در پسرها) و ران‌ها، باسن، سينه‌ها (در دخترها) نواحي شايعي هستند که دچار ترک پوستي مي‌شوند. قسمت بالاي بازوها هم در مواردي دچار ترک پوستي مي‌شود (اکثرا در ورزشکاران بدنساز). در بيماراني که دچار افزايش هورمون‌هاي کورتون مي‌شوند چه در پرکاري غدد فوق‌کليه و چه مصرف آن به‌عنوان دارو، يکي از عوارض ترک پوستي است، مانند ترک پوستي در صورت در اثر افزايش هورمون‌هاي کورتوني که صورت چاق و پف‌آلود مي‌شود. مصرف موضعي کورتون‌ها خصوصا در چين‌هاي بدن مانند کشاله ران يا زير بغل هم مي‌تواند باعث ترک خوردن پوست شود.

استريا از پيش‌بيني تا پيشگيري

براي پيش‌بيني اينکه در پوست فردي که فعلا طبيعي است احتمال ترک‌خوردگي در آينده وجود دارد يا نه، چند عامل را بايد بررسي کرد؛ مهم‌ترين عامل، سابقه خانوادگي است که در زنان هم‌خون که قبلا باردار شده‌اند يا بعد از بلوغ دچار ترک‌خوردگي شده‌اند، اين احتمال را زياد مي‌کند. عواملي مانند چاقي در دوران کودکي، چاقي و وزن بيش از طبيعي در زمان بارداري، حجم ناگهاني عضلاني در آقاياني که ورزش بدنسازي انجام دهند، مصرف داروهاي کورتوني، چاق و لاغر شدن مکرر و بيماري‌هاي هورموني در پيش‌آگهي ابتلا به ترک‌خوردگي مهم هستند که با تدابيري مي‌توان تا حدي از ايجاد آن جلوگيري کرد.

موثرترين روش‌هاي پيشگيري از ترک‌خوردگي پوست عبارتند از:

۱) اجتناب از کاهش وزن ناگهاني، مخصوصا در آنها که استعداد ابتلا به ترک پوستي دارند يا در سنين نوجواني و اوايل جواني هستند. قبل از اينکه قرمزي ترک‌ها به سفيدي تبديل شود، به پزشک متخصص پوست مراجعه شود زيرا در اين مرحله تا حد زيادي قابل‌درمان است ولي اگر خطوط قرمز به رنگ سفيد درآيند، درمان بسيار مشکل و ميزان بهبود پايين مي‌آيد.

۲) در مرحله‌اي که خطوط قرمز هستند، زدن مرطوب‌کننده‌ها، ويتامين C، اسيدهاي ميوه و ريتنول‌ها باعث

۴ راه پيشگيري از استريا در بارداري

۱. استفاده از اسيد گليکوليک و آلفاهيدروکسي اسيد در دوران بارداري و شيردهي بلامانع است ولي بايد هنگام استفاده از آنها از تماس طولاني با آفتاب اجتناب کرد.

۲. روغن ويتامين E در موارد بريدگي‌هاي ناشي از بارداري خصوصا قبل از ظهور ترک‌ها بسيار موثر است ولي در ترک‌هاي پوستي به دليل ساير علل زياد موثر نيست.

۳. استفاده از لوسيون‌هاي مرطوب‌کننده در خطوط بريده‌شده و نواحي‌اي که پيش‌بيني مي‌شود و در ماه‌هاي آينده بارداري ترک بخورد. مصرف مرطوب‌کننده‌هايي از قبيل روغن زيتون، آلوئوورا، روغن جوانه گندم و غيره براي پيشگيري و درمان ترک‌خوردگي پوست تا حدي موثر است.

۴. زرده تخم‌مرغ چنانچه از اوايل بارداري روزي ۲ بار استعمال شود، تا حد زيادي از ايجاد بريدگي پوستي جلوگيري مي‌کند و بايد تا ۶ ماه بعد از زايمان ادامه يابد.

درمان استريا با جراحي پلاستيک

چند درمان نسبتا ساده براي استريا وجود دارد ولي بايد توجه كنيم که هيچ‌كدام از اين درمان‌‌ها قطعي نيستند و فقط تا حدي مي‌توانند اين خطوط پوستي را از بين ببرند.

ليزر

برخي از اين درمان‌ها، تاييديه سازمان غذا و داروي آمريكا را دارند مثل ليزرهاي خاص از جمله ليزر آيكون و.... اين ليزرها مي‌توانند روي استريا تاثير داشته باشند و انصافا تاثير آنها نسبتا قابل‌قبول است. اين ليزرها باوجود اينكه مي‌توانند در بهتر شدن ظاهر پوست مبتلا به استريا موثر باشند، زخمي ايجاد نمي‌كنند و فرد بعد از آنها، فقط تا ۳-۲ روز دچار تورم در محل خواهد شد.

در مورد ليرزها نكته‌اي وجود دارد؛ برخي از ليزرها مثل ليزر PDL زماني موثر هستند كه رنگ استرياها هنوز قرمز است. البته اين نوع ليزر با توجه به اينكه باعث كبودي مي‌شود، براي پوست‌هاي سبزه مناسب نيست چون مي‌تواند باعث قهوه‌اي‌شدن رنگ پوست شود، بنابراين اگرچه استريا بهبود مي‌‌يابد ولي جايگاه‌ قهوه‌اي ناشي از اين نوع درمان، باعث مي‌شود بيمار مدت‌ها دچار مشكل شود.

استفاده از ليزرهاي زخم‌كننده مثل CO۲ براي درمان ترک‌هاي پوستي چندان مناسب نيست زيرا اگر به‌صورت عميق استفاده شود باعث تغيير رنگ پوست مي‌شود كه تا مدت‌هاي طولاني آثار آن بجا مي‌ماند و ظاهر پوست را از قبل بدتر مي‌‌كند. بعضي درمان‌ها هم در مرحله تحقيقات هستند و در برخي مراكز از جمله مركز تحقيقات سلول‌هاي بنيادي دانشگاه تهران، روش‌هايي نويني براي بهبود به كار مي‌رود كه در عمل نتيجه خوبي از آن ديده‌ايم.

نيدلينگ

درمان با استفاده از تحريک کلاژن‌سازي به روش نيدلينگ معروف است. در اين روش به‌وسيله دستگاه‌هايي كه سوزن‌هاي بسيار ظريفي را داخل بافت مي‌كند، سعي مي‌شود كلاژن‌سازي تحريك شود و به نوعي مي‌تواند روي استريا تاثيرگذار باشد. علاوه بر اينها، استفاده از اسيدهاي خاصي با غلظت مشخص هم مي‌تواند باعث درمان استريا و جمع شدن ترك‌هاي روي پوست شود.

پيشگيري بهتر از درمان است

بهترين راه مديريت و درمان استريا، پيشگيري است. يعني كساني كه مي‌‌بينند در خانواده‌شان سابقه ابتلا به استريا وجود دارد، بايد مراقب باشند دچار افزايش يا كاهش ناگهاني وزن نشوند. دختران و پسراني كه به سن بلوغ مي‌رسند هم ممكن است به استريا مبتلا شوند و بايد مراقب وزن خود باشند. كساني هم كه بدنسازي كار مي‌كنند بايد بدانند مكمل‌ها علاوه بر ضررهايي كه براي بدن دارند،‌ روي پوستشان هم اثر سوء مي‌گذارند و تغيير حجم ناگهاني عضلات به علت استفاده از اين داروها، قطعا باعث ترك خوردن پوست و نازيبا شدن آن مي‌شود.

امروزه كرم‌هايي وجود دارد كه ادعا مي‌شود باعث پيشگيري از برزو استريا خواهد شد ولي اسناد علمي در تاييد آنها در دست نيست و مي‌توان گفت اثر آنها با كرم‌هاي معمولي مثل وازلين يا روغن بادام چندان فرقي نمي‌كند. به هر حال كساني كه زمينه ژنتيكي ابتلابه استريا دارند، باوجود استفاده از آن هم مبتلا مي‌شوند. برخي ليزرها فقط در زماني كه استريا قرمز رنگ هستند، فايده دارند و برخي وقتي استريا سفيدرنگ هستند، به كار مي‌روند. تمام روش‌هاي درماني از PDL تا انواع ليزر و... بايد حتما به وسيله متخصص پوست استفاده شود. درماني كه انتخاب شود به رنگ پوست، زماني كه از ايجاد استريا گذشته، رنگ استريا، سن بيمار روش درماني كه انتخاب مي‌شود، بستگي دارد.

پي‌آرپي

در بعضي نقاط دنيا، پي‌آرپي (PRP) يا استفاده از پلاسماي غني از پلاكت هم براي بهبود استريا به كار مي‌رود و مشاهده شده که نتايج مطلوبي هم دارد. پي‌آرپي در ترك‌هاي پوستي تزريق مي‌شود و بافت نازك‌ ترك‌خورده كه الياف كلاژن و الاستين خود را در اثر فشار زياد روي پوست از دست داده، با تحريك سلول‌هاي بنيادي آن قسمت، كلفت‌تر مي‌شود و پوست به پوست اطرافش شبيه‌تر خواهد شد. البته استفاده از اين روش هنوز در مرحله تحقيقاتي است. در ايران هم در اين زمينه تحقيقات انجام شده و نتايج آن در آينده اعلام مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج