۱۲۳۲۸
۴ نظر
۵۰۴۰
۴ نظر
۵۰۴۰
پ

شهرها و روستاهای که بر بلندترین نقطه صخره ها ساخته شدند

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

فقط پایین را نگاه نکن! این جمله بارها و بارها در روستاهایی که روی صخره های بلند و استوار ساخته شده اند شنیده می شود. در حقیقت کمتر تازه واردی است که جرأت داشته باشد درست در لبه این پرتگاه های عمیق بایستد و به منظره مقابلش چشم بدوزد.

فقط پایین را نگاه نکن! این جمله بارها و بارها در روستاهایی که روی صخره های بلند و استوار ساخته شده اند شنیده می شود. در حقیقت کمتر تازه واردی است که جرأت داشته باشد درست در لبه این پرتگاه های عمیق بایستد و به منظره مقابلش چشم بدوزد.

با این حال افراد زیادی در این روستاها زندگی می کنند؛ ساکنان محلی ای که از بچگی در همین جا بزرگ شده اند و زندگی در کنار پرتگاه خطرناک این روستاها دیگر برایشان عادی شده. بیشتر آنها طوری زندگی می کنند که انگار مثل بقیه مردم در جایی امن مثلا حاشیه یک دریای آرام یا یک جنگل زیبا خانه ساخته اند.

سانتورینی / Santorini

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

سانتورینی جزیره ای آتشفشانی در بین مجمع الجزایر یونان است. این منطقه به خاطر ساختمان های سفیدرنگ و چشم اندازی که دارد بسیار مشهور است و از همه مهم تر نقطه ای است که شهرهای اویا و فیرا روی آن واقع شده اند. شهر اویا روی صخره هایی بنا شده که قسمتی از آنها آتشفشانی بوده و زیر آب رفته اند. شهر فیرا نیز با همه زیبایی اش، خیابان های سنگ فرش شده، مغازه و هتل ها روی صخره ۴۰۰ متری بنا شده و ارتفاع بلند و خطرناک آن یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه است.


پازیتانو / Positano

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

پازیتانو شهر کوچکی در ساحل آمالفی ایتالیاست. ساختمان های این شهر از بالای صخره تا پایین آن کشیده شده و منظره چشم نواز خانه های روی صخره، ساحل و دریا پیش روی آن است. این شهر در قرون وسطی شکل گرفت اما در اواسط قرن نوزدهم بیشتر از نیمی از جمعیت آن، شهر صخره ای را ترک کردند و تا قرن بیستم این منطقه تبدیل به یکی از فقیرترین مناطق ایتالیا شد. شغل اصلی مردم این منطقه ماهیگیری است. سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن مناظر چشم نواز این شهر به پازیتانو سفر می کنند.


کاستل فولیت دولاروکا / Castellfollit de la Roca

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

کاستل فولیت دولاروکا از زیباترین و در عین حال خطرناک ترین روستاهای منطقه کاتالونیا در اسپانیاست. این روستا روی صخره هایی از سنگ بازالت بین دو رودخانه بنا شده است. بیشتر خانه های این روستا روی لبه صخره بنا شده اند و اگر از دور به این خانه ها نگاه کنید به نظر می رسد که هر لحظه ممکن است آنها به داخل دره سقوط کنند. مساحت روستای کاستل فولیت کمتر از سه کیلومتر مربع است. قدمت این روستا به دوران قرون وسطی برمی گردد و حتی هنوز همن خرابه هایی از ساختمان های آن زمان در بخش های قدیمی تر روستا که شامل کوچه های تنگ و باریک می شود به جا مانده است. جنس همه خانه های روستا از کاستل فولیت که نوعی سنگ های آتشفشانی است ساخته شده است.


روندا / Ronda

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

روندا یکی از شهرهای منطقه مالاگا در اسپانیاست که به دلیل شهره صخره ای واقع در این منطقه از شهرت خاصی برخوردار است. خانه های روندا روی رشته کوه هایی به ارتفاع ۷۶۰ متر بنا شده اند و نکته جالب اینجاست که این شهر به وسیله رودخانه گوادالوین به دو قسمت تقسیم شده و یک دره عمیق بین دو قسمت شهر به وجود آمده است. روی این دره باریک سه پل نصب شده که از طریق آن رفت و آمد به دو بخش شهر امکان پذیر است. معماری این شهر از رومی ها اقتباس شده که زمانی حاکم بر این شهر بودند. گفته می شود روندا محل تولد گاوبازی است و هنوز هم قدیمی ترین زمین گاوبازی در این شهر حفظ شده است.


بونیفاسیو / Bonifacio
گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

بونیفاسیو شهری در جنوبی ترین نقطه جزیره کرس در جنوب فرانسه است. این شهر و استحکامات آن تا نوک صخره ای که به دریا منتهی می شود و ۷۰ متر ارتفاع دارد کشیده شده است. نکته قابل توجه درباره این روستا این است که آب اقیانوس قسمت های زیرین صخره ای که شهر بونیفاسیو روی آن بنا شده را فرسایش داده و از دور که به شهر نگاه کنید کاملا مشخص است که بعضی از ساختمان های روی لبه نازک صخره قرار گرفته اند و در وضعیت خطرناکی به سر می برند.


پرتگاه باندیاگارا / Bandiagara Escarpment

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

پرتگاه باندیاگارا صخرهای ماسه سنگی در جمهوری مالی در آفریقای غربی است که ۵۰۰ متر ارتفاع دارد. این صخره در دوران باستان محل زندگی تلمی ها بود و این قوم روی این صخره خانه های خود را بنا کردند. از آنجا که این منطقه همیشه محل وقوع سیل های برق آسا بود، تلمی ها در دل صخره حفره هایی کنده بودند تا در مواقع لزوم به آنجا پناه ببرند. اگرچه تلمی ها در امتداد این صخره روستاهای بسیاری بنا کردند اما در قرن چهاردهم داگون ها به آنها حمله کرده و این روستا را از چنگ آنها درآوردند و به این ترتیب داگون ها ساکنان همیشگی این روستا شدند.


روکامادور / Rocamadour

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

روکامادور نام روستای کوچکی است که در دره رودخانه آلزو در جنوب غرب فرانسه بنا شده است. ساختمان های روکامادور دقیقا با همان شیب صخره طراحی و ساخته شده اند. خانه ها در قسمت پایین صخره و کلیسا و دیگر ساختمان های بزرگ در قسمت بالای صخره قرار دارد. قدمتاین روستا به قرن دوازدهم بازمی گردد. این روستای باستانی سال ها پیش بنا به دلایل مختلفی مثل جنگ و انقلاب فرانسه خالی از سکنه شد. می گویند که سنت آمادور یکی از چهره های مذهبی مشهور فرانسوی پس از اینکه شاهد مرگ سنت پیتر و سنت پول در روم بود به این روستای دورافتاده آمد و گوشه نشین شد و برای همین امروزه گردشگران بسیاری برای بازدید از این روستای قدیمی دست به خطر می زنند و به دره آلزو سفر می کنند.


میسا ورد / Mesa Verde

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

میسا ورد در جنوب غرب کلرادوی آمریکا مجموعه ای مشهورترین خانه های صخره ای است که از اقوام باستانی آناسازی به جا مانده است. از نظر باستان شناسان این خانه ها بارزترین مشخصه باستانی از فرهنگ بومیان آمریکایی به شمار می رود. در قرن ۱۲ آناسازی ها شروع به ساختن خانه هایی در حفره های کم عمق زیر صخره ها کردند. بعضی از خانه های ساخته شده ۱۵۰ اتاق دارد و نام مشهورترین آنها «قصر صخره ای» است. این منطقه محل سکونت آناسازی ها بوده تا اینکه سال ۱۳۰۰ آنها این منطقه را ترک کردند. اینکه چرا این قوم خانه های خود را رها کردند هنوز مشخص نیست اما یکی از دلایل آن ممکن است کمبود مواد غذایی، محصولات کشاورزی و قحطی و دلیل دیگر آن حمله قبایل شمالی به آناسازی ها باشد.


آکاپولکو / Acapulco

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

آکاپولکو یکی از شهرهای توریستی در مکزیک است که در دهه ۱۹۵۰ جایی برای گذراندن تعطیلات ستاره های هالیوود و میلیونرها به شمار می رفت. اگرچه این شهر دیگر مثل آن سال ها رونق ندارد اما هنوز هم یکی از مقصدهای مشهور جهانگردان به خصوص مکزیکی ها به شمار می رود و حتی دانشجویان آمریکایی زیدی، تعطیلات تابستانی خود را در این شهر می گذرانند. از آنجا که این شهر روی صخره کنار دریا بنا شده، گردشگران بسیاری فقط برای شیرجه زدن از روی صخره های بلند این شهر به درون آب کم عمق پای صخره به آکاپولکو سفر می کنند. این تفریح خطرناک از دهه ۱۹۳۰ در آکاپولکو رایج است و آنهایی که از شیرجه زدن می ترسند ترجیح می دهند کناری بایستند و شیرجه های هیجان انگیز دیگران را تماشا کنند.

منبع: مجله سرنخ

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

گردشگری: شهرهایی بر لبه پرتگاه!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • somaye

      خیلی زیبا بود گردنه حیران ماهم مثل اینا زیباست....

    • raha

      من که پایه رفتتم و عاشق هیجان هر کس میاد بسم اله

    • mohamad

      سلام خدا قوت خیلی عالی می باشد very good

    • niloufar

      raha man miyam.ama yejoraei zendegie onjaha divonegie ha:)ha?naaa?nist yani?

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج