۱۲۳۶۵۷
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

راهنمای خرید خودروی دست دوم

نسل اول مورانو یکی از معدود پروژه‌های وارداتی توسط خودروسازان وطنی بود که در بازار‌ایران با محبوبیت روبه‌رو شد. به واسطه‌ این محبوبیت، پارس خودرو تصمیم به واردات نسل جدید مورانو گرفت، ولی‌این مدل از نظر محبوبیت پایین‌تر از مورانو قدیمی‌ قرار گرفت.

راهنمای خرید خودروی دست دوم
مجله تخت گاز:

نیسان مـورانو 2010

نسل اول مورانو یکی از معدود پروژه‌های وارداتی توسط خودروسازان وطنی بود که در بازار‌ایران با محبوبیت روبه‌رو شد. به واسطه‌ این محبوبیت، پارس خودرو تصمیم به واردات نسل جدید نیسان مورانو گرفت، ولی‌این مدل علی‌رغم کاملتر و به روزتر بودن از نسل قبلی، از نظر میزان فروش و محبوبیت یک مرتبه پایین‌تر از مورانو قدیمی‌ قرار گرفت.

طراحی بدنه نیسان موانو همه پسند نیست و فرم خاص چراغ‌های جلو و جلوپنجره به مذاق هر سلیقه‌ای خوش نمی‌آید. البته طراحی قسمت عقب زیباتر و منطقی بوده و بدنه عضلانی آن به خوبی خبر از ذات پرقدرتش می‌دهد. در کل مورانو بیشتر مناسب سلیقه‌های به دنبال تفاوت طراحی شده و از فرم کلی سایر شاسی بلندها فاصله گرفته است.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

فضای کابین به بزرگی پرادو و پاجرو نیست، ولی به لطف ابعاد بزرگ بدنه سرنشینان آن در هر دو ردیف از نظر فضای سر و پا احساس راحتی می‌کنند. کیفیت کابین مورانو، مانند اکثر محصولات نیسان عالی و دلچسب است و از آن خودروهاست که می‌توان سال‌ها روی دوام قطعات داخلی‌اش حساب کرد. کنسول جلو مدرن تر و لوکس تر از دو رقیب دیگر طراحی شده است. همچنین کنسول میانی برجسته، اکثر ادوات و دکمه‌ها را در خود جای داده که از سردرگمی‌ راننده هنگام کار کردن با دکمه‌ها جلوگیری می‌کند.

صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن، سردکن و حافظه یکپارچه، به همراه سیستم صوتی قدرتمند متشکل از ساب ووفر و صفحه نمایش در جلو به همراه ده‌ها آپشن دیگر، وظیفه راحتی سرنشینان را بر عهده دارند. سواری مورانو مانند اکثر خودروهای ژاپنی، در مسیرهای شهری و جاده‌ای بسیار نرم، بی صدا و راحت است. بايد توجه داشت كه مورانو يك شاسي بلند شهري است و به خاطر نوع فنربندی و فرم کلی خودرو، از نظر قابلیت آفرود، یک پله پایین تر از رقبا قرار می‌گیرد. اما باز هم می‌توان در مسیرهای با ناهمواري كم روی آن حساب باز کرد.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

موتور ۶سیلندر ۵/۳ لیتری مورانو ۲۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که از دو رقیب دیگر قدرتمندتر است. همچنین گشتاور ۳۳۶ نیوتن متری توسط جعبه دنده CVT ‌ایکس ترونیک، به هر دو محور انتقال پیدا می‌کند، تا‌این درشت هیکل ۱۹۰۰کیلویی ظرف ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. که برای چنین خودرویی رقم مناسبی است. پس در مواقع لزوم می‌تواند به خوبی قدرت نمایی و هیجان رانندگی را به سرنشینان منتقل کند. مصرف سوخت مورانو هم از دو رقیب دیگر پایین تر است. نمونه‌های صفر کیلومتر مورانو هنوز هم به تعداد محدودی در بازار یافت می‌شود. اما نمونه‌های دست دوم از بازار خرید و فروش مناسبی برخوردار نیستند.

رقبای داخلی و خارجی

BMW X۳

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Mitsubishi Pajero

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Toyota Rav۴

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

اگر به دنبال شاسی بلندی مناسب مسیرهای آفرود و صعب العبور هستید، مورانو كه يك شاسي بلند شهري است گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد، اما از نظر راحتی سواری در مسیرهای عادی هیچ چیز از رقبا کم ندارد. مورانو معمولا سلیقه‌های خاص را به سمت خود جذب می‌کند و از فرم کلی سایر شاسی بلند‌ها فاصله گرفته است.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

لکسوس RX۳۵۰

لکسوس RX۳۵۰ نسل قبل یکی از اولین مدل‌های لکسوس بود که پس از مدت‌ها وارد کشور شد. RX۳۵۰ به یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای آن دوره در کشور تبدیل شد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای این موفقیت، کیفیت عالی و فهرست کامل آپشن‌ها، در مقابل قیمتی منتقی تر از رقبایی هم‌چون X۳ و نیسان مورانو بود. با تکیه بر موفقیت این مدل، وارد کننده تصمیم به عرضه نسل جدید یا همان مدل ۲۰۱۰ RX گرفت. که از نظر فرم کلی بدنه، راه نسل قبلی را دنبال می‌کند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

طراحی لکسوس RX در نوع خود خاص و متفاوت با سایر شاسی بلندهای رایج است. طراحی ظاهری اگرچه عامه‌پسند نیست، اما زیبا و هماهنگ به چشم می‌آید و کیفیت بالای ساخت در تمام نقاط بدنه به چشم می‌خورد. همچنین پوشش کرومی دستگیره درها، جلوپنجره بزرگ براق و قاب یخی چراغ‌های عقب، به شما گوشزد می‌کنند که با یک شاسی بلند لوکس طرف هستید. هم‌چنین طراحی تهاجمی این مدل نیز باعث شده تا شاسی‌بلندی اسپرت به نظر برسد.

با همین پیشنه ذهنی به داخل کابین می‌رویم. طراحی کابین RX همچون طراحی بدنه منحصربهفرد و در برخی نقاط بهتر است بگوییم عجیب و غریب است. کیفیت بالای متریال حرف اول را در کابین RX می‌زند. استفاده از چوب، چرم و آلومینیوم در ساخت کابین، جلوه لوکسی به این قسمت بخشیده. فرم صفحه کیلومترشمار بسیار هیجان انگیز است و محل قرار گیری دسته دنده در نوع خود جالب. صندلی‌ها بسیار نرم و راحت هستند و فضای سرنشینان ردیف عقب، برای دو نفر عالی و برای سه نفر نسبتا مناسب است. در کابین RX هیچ خبری از سرو صداهای اضافی نیست و هم‌چون سایر محصولات لکسوس، عایق‌بندی کابین بی‌نظیر است و صدای پیشرانه خیلی سخت به گوش می‌رسد.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

فهرست بلند بالای آپشن‌ها در RX، دقیقا همان ضعفی است که در رقبایی هم‌چون X۳ و مورانو احساس می‌شود. فرمان و صندلی‌ها به صورت برقی تنظیم می‌شوند و به سیستم حافظه مجهز شده‌اند. نکته جالب اینکه، موقعیت فرمان برای سهولت در سوار و پیاده شدن، تغییر می‌کند. شیشه‌ها به فیلتر اشعه UV مجهز شده‌اند و در محیطی فوق‌العاده آرام و بی‌تنش، می‌توانید از گوش دادن به صدای موسیقی پخش شده از سیستم صوتی مارک لونیسون با ۱۹ بلندگو لذت ببرید.

سواری RX فوق‌العاده نرم و راحت است و برخی تکان‌هایی که در سایر شاسی بلند‌ها احساس می‌شود را ندارد. علی‌رغم نرمی سیستم تعلیق، این خودرو از فرمان‌پذیری و هندلینگ عالی برخوردار است و از این نظر در سطح X۳ قرار می‌گیرد. درب صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می شود و دوربین دید عقب، مشکل کمبود میدان دید عقب را مرتفع ساخته است.

رقبای داخلی و خارجی

Nissan Murano

راهنمای خرید خودروی دست دوم

BMW X۳

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Benx GLK۳۵۰

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

RX۳۵۰ خودرویی محبوب و پرفروش در ایران بوده و هست. شتاب‌گیری با RX فراتر از حد تصور است و از این نظر خودروی تیزی به شمار می‌آید. جعبه‌دنده ۶سرعته فوق هوشمند نیز عملکرد بی‌نظیری دارد. از مهم‌ترین ایرادات RX، می‌توان به لوازم جانبی گران‌قیمت اشاره کرد و وکیوم موتور آن باعث شده تا در صورت بروز اشکال برقی یا فنی، حتما منتظر تکنسین مخصوص بمانید.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

میتسوبیشی پاجرو

میتسوبیشی در‌ایران، میان برندهای خاص و محبوب جای می‌گیرد که با خودروهایی نظیر گالانت و لنسر و پاجرو در ذهن ‌ایرانیان نقش بسته است. نسل قبلی پاجرو که در دهه ۹۰ میلادی تولید می‌شد، یکی از خوش نام‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین شاسی‌بلندهای آن روزهای ‌ایران بود، روزهایی که خبری از شاسی‌بلندهای رنگارنگ کره‌ای نبود و تنوع خودروهای خارجی کم بود و میتسوبیشی پاجرو به نوعی نماد افراد پولدار به شمار می‌آمد!

راهنمای خرید خودروی دست دوم

نسل بعدی پاجرو که تولیدش تا سال ۲۰۱۰ ادامه پیدا کرد، در‌ایران حضور پیدا کرد تا موفقیت‌های نسل قبلی اش را تکرار کند، ولی واردات محدود و قیمت بالا و همچنین حضور رقیب سرسختی هم‌چون پرادو، باعث شد تا فروش بالایی را تجربه نکند و آنچنان که باید محبوب نشود. امروزه هم که برادر کوچکتر پاجرو، میتسوبیشی ASX به‌ایران آمده تا در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک عرضه‌‌اندام کند، نمی‌تو‌اند از پس رقبای کره‌ایش بر بیاید، چون علی‌رغم ظاهر مناسب و جا افتاده، از قیمتی بالا رنج می‌برد.

پاجرو که مانند پرادو در دو مدل اتاق ۵درب و ۳درب وارد‌ایران شد، از پیشرانه ۶سیلندر ۳.۸ لیتری بهره می‌برد که ۲۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۹ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند و توسط گیرباکس هوشمند ۵سرعته تیپ‌ترونیک به هر ۴چرخ اعمال می‌کند. موتور پاجرو کشش و قدرت مناسبی دارد که‌این مورد در مسیرهای آفرودی به خوبی خود را نشان می‌دهد و برای پیمودن مسیرهای ناهموار به راننده اعتماد به نفس می‌دهد.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

ظاهر خاص و اصیل ژاپنی پاجرو و تعداد محدود آن در خیابان‌ها عواملی هستند که جوانان تمایز طلب را به پاجرو جذب می‌کنند. در طراحی‌این خودرو از خطوط تیز بسیار استفاده شده است و نسبت به پرادو نسل قبل، ظاهر خشن‌تری دارد.

فضای کابین پاجرو بسیار باکیفیت و زیبا طراحی شده، که از نظر جذابیت، یک سرو گردن بالاتر از پرادو قرار می‌گیرد. فضای زیاد کابین و فرم مناسب صندلی‌ها به همراه سانروف بزرگ، محیط راحتی را برای سرنشینان به ارمغان اورده‌‌اند. سواری‌این خودرو نرم و راحت است، اما تکان‌های مسیر کمی ‌بیشتر از پرادو داخل کابین قابل لمس است، که‌این مود بیشتر به خاطر اسپرت بودن‌این خودرو بوده و آزار دهنده نیست.

پاجرو از آپشن‌های زیادی بهره می‌برد که تعدادی از آنها در پرادو قابل مشاهده نیست. از جمله امکانات پاجرو می‌توان به سیستم باز شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، سیستم صوتی شامل ۱۲ بلندگو و ساب ووفر، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، کروزکنترل، سنسور پارک، قفل دیفرانسیل و سنسور باران اشاره کرد که از‌این نظر اکثر نیازهای خریدارش را برطرف می‌کند.

رقبای داخلی و خارجی

Nissan Murano

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Lexus RX۳۵۰

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Toyota Fortuner

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

پاجرو هم مانند پرادو شاسی بلند پراشتهایی است و مصرف آن ۱۴ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر را رد می‌کند. همچنین مشکل کمبود قطعات جانبی به دلیل تعداد محدود واردات و بازار دست دوم نامناسب برای خرید و فروش، از مشکلات دیگر پاجرو به شمار می‌آیند. ولی قابلیت آفرود آن بسیار دلچسب است و همه چیزها در پاجرو دست به دست هم داده‌‌اند تا از مسافرت و طبیعت‌گردی با آن لذت ببرید.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

بنز ML۳۵۰

ML کلاس یکی از محبوب ترین شاسی‌بلندهای مرسدس‌بنز در دنیاست که در ایران، به دلیل واردات محدودتر نسبت به سایر مدل‌‌های بنز، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تعداد محدود MLکلاس در ایران، مشکلاتی نظیر بازار نا مناسب خرید و فروش و کمبود قطعات و لوازم جانب را برایش به همراه داشته. اما اگر از زاویه‌ای دیگر به این قضیه نگاه کنیم، ML را خودرویی بسیار خاص و کمیاب خواهیم یافت، که با وجود گذشت چند سال از عمرش، هنوز هم در خیابان‌ها جلب توجه می‌کند. این نسل از ML در سال ۲۰۰۶ با کد اتاق W۱۶۴ معرفی شد و در سال ۲۰۰۸ ظاهر این خودرو دستخوش تغییراتی شد تا جذاب‌تر به نظر برسد. طراحی بدنه فوق‌العاده عضلانی است و طراحی چراغ‌ها و جلو پنجره به خوبی اصالت این شاسی بلند را تایید می‌کنند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

طراحی کابین نسبتا ساده، اما فوق‌العاده لوکس و جادار است. صندلی‌‌های جلو از نظر راحتی و جاداری تفاوتی با مبل‌‌های راحتی ندارند و بسیار نرم و در بر گیرنده هستند. صندلی‌‌های عقب نیز بسیار جادار و راحت طراحی شده‌اند و دست کمی ‌از رقیبی هم‌چون پورشه کاین ندارند. البته در زمینه کیفیت ظاهری پوشش‌هایی همچون پوشش کنسول جلو، از کاین کم می‌آورد.

سواری ML به لطف کمک فنرهای ایرماتیکی و ارتفاع زیاد از وسط زمین بسیار راحت و نرم است. هم‌چنین با وجود پکیج تنظیمات آفرود، قابلیت‌‌های بی‌نظیر خارج جاده‌ای این خودرو، به لذت بخش‌ترین ویژگی این خودرو در طبیعت‌گردی و مسافرت‌‌های هیجان‌انگیز تبدیل شده است.

سیستم تهویه اتوماتیک برای سرنشینان جلو و عقب به صورت مجزا تنظیم می‌شود. همچنین صندلی‌‌های جلو به صورت برقی تنظیم شده و از گرمکن و سردکن و سیستم حافظه بهره می‌برند. فرمان نیز به سنسور سرعت مجهز شده و چراغ با چرخش خودرو در پیچ‌ها تغییر زاویه می‌دهند و به‌صورت اتوماتیک خاموش و روشن می‌شوند. ابعاد بزرگ بدنه در خیابان‌‌های تنگ و هنگام پارک کردن کمی‌ مشکل‌ساز است. که البته دید خوب آینه‌‌های بزرگ جانبی و وجود سنسورهای پارک، این مشکل را مرتفع ساخته‌اند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

ML۳۵۰ پیشرانه‌ای ۶سیلندر ۳.۵ لیتری با قدرت ۲۶۸ اسب بخار در قلب خود دارد. سواری با این غول سنگین وزن هیجان انگیز است و نسبت به وزن زیادش، شتاب و کشش قابل قبولی دارد. البته بحث شتاب گیری و سرعت که به میان می‌آید، جای خالی مدل قوی‌تر، یعنی ML۵۰۰ بیشتر احساس می‌شود. چون تعداد واردات این مدل نسبت به ML۳۵۰ بسیار محدودتر بوده است. یکی دیگر از مشکلات ML، مصرف سوخت بالا نسبت به حجم ۳.۵لیتری موتورش است. که باعث شده زود به زود گذرتان به پمپ بنزین بیافتد.

رقبای داخلی و خارجی

Mitsubishi Pajero

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Lexus RX۳۵۰

راهنمای خرید خودروی دست دوم

BMW X۳

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

سبک طراحی اتاق مرسدس بنزهای قبل از ۲۰۱۰، به وضوح در کابین ML مشاهده می‌شود. صفحه کیلومتر شمار از طراحی جذابی برخوردار است و در کنار چوب‌کاری ظریف کنسول جلو و پنل درها و طرحی دایره‌ای شکل دریچه‌‌های هوا، حس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. ML۳۵۰ با وجود گذشت چند سال از عمرش و به روز نبودنش، از فهرست امکانات مناسبی برخوردار است.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

بنز CLS

مرسدس بنز با معرفی نسل قبلی CLS در سال ۲۰۰۴، برای اولین بار کلاسی متفاوت از خودرو را به دنیا معرفی کرد. سدان کوپه چهاردر، که امروزه برندهای مختلفی مشغول به رقابت با CLS در‌این کلاس پرطرفدار خودرویی شده‌‌اند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

شیشه‌های کوتاه CLS در کنار شیب زیاد سقف، فرمی‌متفاوت با سایر سدان‌ها را برای‌این خودرو رقم زده‌‌اند. با باز شدن قفل درها، شیشه‌ها چند میلی متر از جای خود پایین می‌آیند تا بتوان درها را باز کرد. چراغ‌های جلو و عقب فرم سنتی سایر مرسدس بنزها را دنبال می‌کنند، که‌این مساله در مدل جدید CLS کمرنگتر شده است. همچنین با نصب کیت بدنه AMG، ظاهر CLS به مراتب اسپرت‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

داخل کابین CLS، همه چیز همان گونه است که از یک مرسدس بنز انتظار دارید. کیفیت چرم و چوب به کار رفته بسیار خوب است و تعداد زیاد دکمه‌ها روی کنسول جلو و روی درها در نگاه اول گیج‌کننده است. البته نسل جدید CLS از نظر کیفیت متریال کابین، یک پله از مدل قدیمی ‌بالاتر است. صندلی‌های جلو به نسبت ردیف عقب، فضای راحت‌تری دارند، اما در کل فضای کابین کمی‌ تنگ به نظر می‌رسد. فضای ردیف عقب نیز برای دو نفر مناسب است و سایش سر سرنشینان با سقف، با توجه به فرم شیب‌دار سقف، اجتناب ناپذیر است. صندلی‌های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و مجهز به حافظه، گرمکن و سردکن هستند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

مواردی هم‌چون دکمه استارت روی سردنده و صفحه کیلومتر شمار اسپرت نیز بر جدابیت کابین افزوده‌‌اند. سواری CLS به لطف کمک فنرهای ‌ایروماتیکی و تنظیم حالت‌های رانندگی، نسبتا نرم و راحت است. اما وجود برخی تکان‌ها و ‌‌اندکی خشکی سواری، با توجه به ماهیت اسپرت خودرو اجتناب ناپذیر است. البته در مدل جدید CLS با استفاده از سیستم تعلیق بنز E کلاس، خشکی سواری تا حد زیادی بهبود یافته است.

CLS نسل قبل در دو مدل ۶سیلندر و ۸سیلندر وارد کشور شد. مدل ۸سیلندر یا همان CLS۵۰۰ به عنوان قوی ترین مدل CLS در‌ایران شناخته می‌شود و از موتور ۵.۵ لیتری بهره می‌برد که قادر است ۳۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند. شتاب و توان حرکتی CLS۵۰۰ بی‌نظیر است. گیرباکس ۷دنده اتوماتیک‌این خودرو فوق العاده دقیق عمل می‌کند. البته شروع حرکت CLS با مکث کوتاهی همراه است که در اکثر مدل‌های قدیمی‌مرسدس بنز دیده می‌شود. شتاب ۵. ۵ثانیه‌ای CLS جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و فشردن پدال گاز در هر سرعتی سرنشینان را در صندلی‌ها فرو می‌برد.

حتی در دنده‌های بالا و سرعت‌های زیاد نیز می‌توان لذت شتاب گیری با CLS را تجربه کرد. نکته دیگری که در طول حرکت جلب توجه می‌کند، صدای زوزه اگزوزها و غل‌غل موتور ۸سیلندر است. که با نصب منبع اگزوز AMG‌این هیجان دوچندان می‌شود. ارتفاع پایین خودرو هندلینگ عالی برای CLS رقم زده است و دقت فرمان و فرمان پذیری مناسب، باعث شده‌‌اند که CLS کاملا تحت کنترل باشد. هم‌چنین فرمان به سنسور سرعت مجهز شده و در سرعت‌های بالا از نرمی‌آن کاسته می‌شود.

رقبای داخلی و خارجی

Porsche Panamera

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Lexus GS ۴۶۰

راهنمای خرید خودروی دست دوم

BMW ۵۲۸i

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

طراحی بدنه CLS به گونه‌ایست که هرچقدر هم به آن نگاه کنید، از ظاهرش خسته نخواهید شد. علی‌رغم گذشت چندین سال از تولید‌این خودرو و معرفی مدل جدیدش، هنوز هم نگاه‌ها را به سوی خود بر می‌گرد‌اندو‌این یعنی جذابیت واقعی!

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

مازراتی کواتروپورته

کواتروپورته نسل قبل را باید یکی از خوش‌استایل‌ترین و جذاب‌ترین سدان‌هایی برشمرد که تا به حال وارد کشور شده‌‌اند. مدت کوتاهی از حضور نسل جدید‌این خودرو در بازار می‌گذرد و باید دید می‌تو‌اند موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کند یا نه.

کواتروپورته نسل قبل در سه مدل معمولی، S و SPORT GTS تولید شد و هر سه‌این مدل‌ها به کشور راه یافتند. البته در ‌این میان تعداد کامل‌ترین مدل‌این خودرو، یعنی SPORT GTS از سایرین کمتر بود و حالا در بازار دست‌دوم‌ها یکی از کمیاب‌ترین و هم‌چنین گران‌ترین هاست.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

همان‌طور که اشاره شد، طراحی ظاهری کواتروپورته فوق‌العاده جذاب است. مخصوصا ظاهر مدل GTS که جذابیت آن با وجود رینگ‌های ۲۰‌اینچی دودی رنگ و کاسه مشکی چراغ‌های جلو دو چندان شده است. نکات جالب در بدنه کواتروپورته زیاد به چشم می‌خورند و شاید مهم‌ترین عامل‌ این جذابیت، ‌ایتالیایی بودن خودرو و سابقه درخشان طراحش یعنی پینین فارینا باشد. جلو پنجره بزرگ جلو به آرم مازراتی مزین شده است و فوق‌العاده خوش حالت است. روی هرکدام از گلگیرهای جلو سه حفره قرار دارد که ظاهر معرکه‌ای دارند. نمای عقب‌این خودرو اما، جذابیت آنچنانی ندارد و با چراغ‌های LED عقب، قاب کرومی‌ بالای جای پلاک و حفره بزرگ روی سپر عقب که اگزوزها را در خود جای داده است، سعی شده تا از سادگی به دور باشد. فرم کشیده و مخوف بدنه سبب می‌شود تا وقتی کسی از کواتروپورته پیاده می‌شود، تصور کنید یکی از سران مافیاست! در کل اصالت و جذابیت حرف اول را در ظاهر‌این خودرو می‌زند و هرچقدر از آن تعریف کنیم باز هم کم است. پس به سراغ کابین‌این مرکب لوکس می‌رویم.

کابین کواتروپورته ساده اما درعین حال بسیار شیک است. شاید زرق و برق رقیب تجملاتیش هم‌چون بنز کلاس S را نداشته باشد، اما در مدت کوتاهی بسیار به آن علاقه‌مند خواهید شد. اگر طبع لوکس‌پسندی دارید، پوشش چرمی‌رنگ روشن صندلی‌ها و تریم چوبی داخل کابین شما را راضی خواهد کرد. اما اگر به دنبال فضایی اسپرت هستید، حتما پوشش ترکیبی چرم و جیر را انتخاب کنید. ‌این پوشش اکثرا در کابین مدل SPORT GTS دیده می‌شود. پوشش صندلی‌ها و پنل درب‌ها ترکیبی از چرم مشکی و جیر است. هم‌چنین دوخت قرمز رنگ در جای‌جای کابین به چشم می‌خورد و در کنار کمربندهای قرمز رنگ، نمای خیره‌کننده‌ای را خلق می‌کنند. در‌این پوشش تریم داخلی از جنس فیبرکربن است که به حس اسپرت کابین بسیار کمک می‌کند. صندلی‌های کواتروپورته به صورت برقی و در ۱۴ جهت تنظیم می‌شوند. همچنین به گرمکن و سردکن و سیستم ماساژور نیز مجهز شده‌‌اند تا از نظر راحتی جای هیچ‌ایرادی باقی نماند. کیفیت سیستم صوتی BOSE نیز بسیار مطلوب است و سیستم تهویه چهار نقطه‌ای کابین به صورت اتوماتیک کنترل می‌شود و به سنسور کیفیت هوا و رطوبت مجهز شده است.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

یکی از مهم‌ترین‌ ایرادهای کابین کواتروپورته، جای نامناسب بعضی از دکمه‌ها و ابزارک‌هاست. که باعث شده کار کردن با آنها و عادت کردن به جایشان کمی ‌سخت باشد. به‌طور مثال پشت فرمان نیز ۶دکمه قرار دارد که در نگاه اول کارایی آنها اصلا مشخص نیست. همچنین سواری ‌این خودرو که ماهیتی لوکس دارد، کمی‌ خشک است و تکان دارد و مانند کلاس S و سری۷ راحت نیست. اما از نظر فضای کابین و راحتی سرنشینان روی صندلی‌ها هیچ مشکلی با کواتروپورته احساس نمی‌شود.

شاید بحث فنی در الویت دوم کسی باشد که‌این همه پول برای خرید یک مازراتی می‌دهد. اما کواتروپورته از‌ این نظر هم چیزی کم و کسر ندارد و به عنوان یک سدان لوکس، رتبه بسیار خوبی در زمینه فنی و قابلیت‌های حرکتی کسب می‌کند. کواتروپورته S به عنوان رایج ترین مدل‌این خودرو، از یک موتور ۸سیلندر ۴.۷ لیتری بهره می‌برد که قادر است ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گیرباکس‌این خودرو از نوع ۶سرعته اتوماتیک است و در حالت دستی، می‌توان از تعویض دنده‌ها توسط شیفترهای بزرگ پشت فرمان لذت برد. آپشنی که در نمونه معمولی‌این خودرو دیده نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های کواتروپورته صدای اگزوز گوشنواز آن است. صدایی که در خیابان سر هر رهگذری را به سوی خود بر می‌گرداند. با فشار دادن دکمه S روی کنسول جلو‌این صدای خروجی جذاب‌تر و بهتر می‌شود، هم‌چنین کمک فنرها سفت تر شده و دقت فرمان و جعبه دنده بیشتر می‌شود.

‌این زیباروی‌ایتالیایی نسبت به رقیبی هم‌چون بنز کلاس S و ب ام سری۷ از آپشن‌های محدودتری برخوردار است و شاید خیلی مکانیکی‌تر از ‌این دو خودرو به نظر برسد. اما با‌این اوصاف باز هم فهرست امکانات راضی کننده‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین نکات منفی کواتروپورته مصرف سوخت به شدت بالای‌این خودرو است که قابلیت استفاده روزمره را از آن سلب کرده است. مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر با توجه به اطلاعات کمپانی، عدد ۱۶ لیتر را نشان می‌دهد که حتما در نمونه‌های دست دوم و با توجه به شرایط بنزین کشور‌این رقم بالاتر نیز می‌رود! اما در کل کواتروپورتهه جذابیت‌های زیادی دارد که باعث شود به شدت به آن علاقه‌مند شوید و از کم و کاستی‌هایش چشم بپوشید.

رقبای داخلی و خارجی

BMW M۶ Gran Coupe ۲۰۱۴

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Mercedes Benz CLS۵۵۰ ۲۰۱۲

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Porsche Panamera ۲۰۱۰

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

کواتروپورته امکانات خارق العاده یک پانامرا را به شما نمی دهد،‌ اما اصالت ایتالیایی این برند حس انتخاب لوکس را در شما زنده نگه می دارد. در مقابل با ای قیمت انتخاب‌هایی نظیر سری ۶ جدید را دارید که طراحی بدنه آن به روزتر است.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

بنز S۵۰۰

قبل از شروع بررسی این خودرو، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که بنز کلاس S معیار کلاس سدان‌های لوکس بزرگ به شمار می‌آید! خودرویی تجملاتی که تولید آن از سال ۱۹۵۴ شروع شد. مدل مورد بحث ما، S کلاس اتاق w۲۲۱ است که در سال ۲۰۰۷ متولد شد. اما در سال ۲۰۰۹ ظاهر این مدل دستخوش تغییراتی شد، که مدل فیس لیفت Sکلاس در ایران، بسیار پرفروش تر از مدل قدیمی ‌بود. S کلاس ۲۰۰۹ در دو مدل S۳۵۰ و S۵۰۰ در ایران حضور پیدا کرد، که تمام مدل‌های عرضه شده در کشور، از نوع اتاق بلند( long) هستند.

طراحی ظاهری S کلاس بسیار جذلب و بدون نقص است. با نگاهی به این خودرو به راحتی می‌توان به ذات لوکس و تجملاتی اش پی برد. همچنین استفاده از چراغ‌ها و پروژکتورهای LED در مدل فیس لیفت، ظاهر کلاس را به مراتب لوکس‌تر کرده است. گلگیرهای ورم کرده، برجستگی‌های جذابی هم‌چون برجستگی درب صندوق عقب و ظرافت قطعات فلزی نصب شده در بدنه، نمایی با عظمت برای S کلاس خلق کرده‌اند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

با نصب کیت بدنه AMG بر روی این غول سلطنتی، می‌توانید از چاشنی اسپرت در کنار طراحی لوکس S کلاس لذت ببرید کیت بدنه اسپرت AMG در دو نوع ۶۳AMG و ۶۵AMG طراحی شده است که از تفاوت‌های این دو می‌توان به فرم متفاوت خروجی‌های اگزوز روی سپر عقب اشاره کرد.

هنگام بستن درها، سیستم مکش درها به کمک سرنشینان آمده و درهای سنگین به راحتی بسته می‌شوند. طراحی داخلی بسیار لوکس و در عین حال ساده است. نوارهای نازک چوبی با ظرافت تمام روی کنسول جلو و بالای تودری‌ها نصب شده‌اند و نورپردازی مخفی خیره کننده‌ای از زیر آنها نمایان است. پوشش چرم طبیعی به صورت استاندارد برای کابین S۵۰۰ عرضه می‌شود و پوشش جیر برای سقف قابل سفارش است.

برای به دور بودن کابین از شلوغی و گیج کنندگی، تعدادی از ابزارک‌ها زیر پوشش‌های چوبی و چرمی‌مخفی شده‌اند و وجود سیستم انحصاری کامند، تنظیمات اکثر سامانه‌ها را از طریق نمایشگر ۸ اینچی جلو و موس نصب شده روی کنسول وسط ممکن ساخته است، تا برای تنظیمات اکثر سامانه‌ها، با دکمه‌های مکانیکی سر وکار نداشته باشید. ساعت آنالوگ گران‌قیمت، دریچه‌های هوای استیل و دکمه‌های باریک سیستم تهویه، نمای جالبی برای کنسول جلو رقم زده‌اند و صفحه کیلومتر شمار تمام دیجیتالی با خاموش شدن خودرو خاموش می‌شود. فرمان ۴ شاخه به‌صورت ترکیبی ازچرم و چوب و یا چرم یک‌دست قابل سفارش است.

بنز S کلاس آنقدر آپشن دارد که فقط نام بردن از آنها یک مقاله کامل را به خود اختصاص می‌دهد. اما از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک چهار نقطه‌ای اشاره کرد که برای هریک از سرنشینان به صورت مجزا تنظیم می‌شود. حتی برای سرنشینان جلو امکان تنظیم درجه حرارت قسمت پاها نیز وجود دارد. مجموعه صندلی‌های نیز بسیار کامل و مجهز است. در مدل S۵۰۰ هر چهار صندلی به‌صورت برقی تنظیم شده و به گرمکن، سردکن و سیستم ماساژ مجهز شده‌اند. همچنین S۵۰۰ از معدود خودروهای لوکسی است که صندلی‌های عقب آن نیز به سیستم حافظه مجهز شده‌اند.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

با روشن شدن موتور ۸سیلندر مجهز به دو توربو شارژر، صدای بم و جذابی به گوش می‌رسد. این پیشرانه ۴۶۶۳ سی‌سی که برای مدل ۲۰۰۹ دستخوش تغییراتی شده است، قادر است ۴۳۵ اسب بخار قدرت تولید کند. اکثر S کلاس‌های وارد شده به کشور از نوع دیفرانسیل عقب بوده و تعداد نمونه‌های دو دیفرانسیل یا ۴Matic وارد شده از انگشتان دست کمتر است. فرمان‌پذیری و هندلینگ این خودرو با وجود ابعاد بزرگ بدنه و طول زیاد، بسیار عالی است و به سختی می‌توان آن را از مدار خارج کرد. جعبه دنده ۷سرعته در سه حالت اکونومی، اسپرت و معمولی تنظیم می‌شود و عملکرد بی‌نقصی دارد. به لطف کمک فنرهای ایرماتیکی از تکان‌های اضافی داخل کابین خبری نیست و سیستم تعلیق Sکلاس نرم‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

البته وجود سیستم ABC یا کنترل فعال بدنه نیز در نرمی‌حرکت بی‌تاثیر نیست. علی‌رغم وزن ۲تنی Sکلاس، این هتل چهار چرخ در هر بار فشار دادن پدال گاز از جا کنده می‌شود. یکی از دوستان که تجربه رانندگی با S۵۰۰ را داشت. تعریف می‌کرد که هنگام تخت گاز کردن، یکی از سرنشینان عقب که به جلو خم شده بود، به شدت به سمت صندلی پرتاب شد و با کنسول میانی عقب برخورد کرد! صندلی‌های جلو نیز به بالشتک‌های هوای پر شونده مجهز شده‌اند که در پیچ‌های شدید فرصت هیچ گونه لغزشی به بدن سرنشینان نمی‌دهند. S کلاس فهرستی بلند بالا از سامانه‌های ایمنی دارد. که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کنترل حرکت بین خطوط، رادار دیسترونیک، تشخیص نقطه کور، کنترل هوشیاری راننده، دید در شب و سیستم جلو گیری از تصادف اشاره کرد. که همه اینها باعث شده تا تصادف کردن با این خودروی گران قیمت بسیار مشکل باشد!

رقبای داخلی و خارجی

Lexus

راهنمای خرید خودروی دست دوم

BMW ۷۵۰Li ۲۰۱۳

راهنمای خرید خودروی دست دوم

Maserati Quattroporte Sport

راهنمای خرید خودروی دست دوم

پیشنهاد نهایی

بنز همواره بنز است. S کلاس شاهکار بنز هیچ عیب و نقصی ندارد و همه چیز را تمام و کمال دارد. شما با داشتن کلاس S همواره یک هتل مجلل همراه خود خواهید داشت. ضمن این‌که کامل‌ترین تجهیزات ایمنی را داراست.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج