جاباما
۱۲۴۵۱۳
۱۴ نظر
۵۰۰۹
۱۴ نظر
۵۰۰۹
پ

حکم کسانی که «بزمجه» را دار زدند چیست؟

به دار آویختن یک بزمجه بیابانی در جهادآباد شهرستان برخوار و میمه و انتشار تصویر آن در فضای مجازی به عنوان یک حیوان عجیب واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.

خبرگزاری ایسنا: به دار آویختن یک بزمجه بیابانی در جهادآباد شهرستان برخوار و میمه و انتشار تصویر آن در فضای مجازی به عنوان یک حیوان عجیب واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.

انتشار تصویر کشتار حیوانات در سال‌های اخیر موجب شده تا حمایت از گونه‌های جانوری به ویژه مواردی که در خطر انقراض قرار دارند بیشتر مورد توجه مردم و حتی مسئولان قرار گیرد اما این بار فضای مجازی شاهد انتشار تصاویر خزنده‌ای است که مردم کمتر با آن آشنایی دارد.

تصاویر به دار آویختن یک حیوان عظیم جثه در حالی منتشر شده است که بزمجه بیابانی گونه‌ای خزنده است که حداکثر ۱.۵ متر طول دارد و بیشتر در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی زندگی می‌کند و غذای آن پستانداران کوچک، خزندگان، پرندگان، تخم پرندگان و خزندگان، عقرب‌ها، حشرات بزرگ و و وزغ‌ها است.

شهرام امیری شریفی، فعال حقوق حیوانات در خصوص انتشار خبر و تصاویر به دار آویختن بزمجه بیابانی در فضای مجازی به خبرنگار ایسنا گفت: این بزمجه نسبت به بزمجه‌های بیابانی بزرگتر است اما مطالبی مبنی بر اینکه این خزنده غول پیکر است در فضای مجازی منتشر شده که واقعیت ندارد، این بزمجه یک سوسمار معمولی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: عمدتا بزمجه برای انسان خطری ندارد و با کوچکترین عکس‌العملی از سوی انسان فرار می‌کند اما اگر در شرایطی قرار بگیرد که محدود شود و به صورت اشتباهی به اتاق، انبار، شهر و محل زیستی ورود پیدا کند و مورد آزار قرار گیرد طبیعتا عکس‌العمل نشان می‌دهد.

حکم کسانی که «بزمجه» را دار زدند چیست؟

امیری شریفی افزود: اگر فردی قصد گرفتن آن را داشته باشد، این حیوان قطعا سعی می‌کند خودش را نجات دهد و عکس‌العمل خود را با تکان‌های شدید دم و گاز گرفتن نشان می‌دهد که ممکن است خطرساز شود بنابراین اگر مردم این حیوان را در محل زندگی خود مشاهده کردند باید به مسئولان محیط زیست و آتش‌نشانی اطلاع دهند و یا آن را دفع کنند.

راه حل دفع خطر، کشتن حیوان نیست

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه حتی اگر مطمئن هستند که این حیوان به آن‌ها صدمه خواهد زد نباید برای کشتن حیوان اقدام کنند، تصریح کرد: راه حل دفع خطر، کشتن حیوان نیست، نباید به آن نزدیک شوند بلکه باید با ایجاد راه فرار حیوان را از منطقه فراری دهند.

امیری شریفی افزود: برای دفع حیوانات باید از کم آزارترین راه ممکن استفاده کرد و قطعا آن راه، دار زدن و آویزان کردن حیوان نیست.

وی به ناآگاهی و شاید ترس مردم روستایی در مواجهه با بزمجه بیابانی اشاره کرد و گفت: محدود کردن، گرفتن و یا هدایت حیوانات به سمتی که خطر رفع شود در تمام دنیا دارای متخصص خاص خود است و در ایران هم بعضی از گروه‌های مردمی، سازمان محیط زیست و آتش‌نشانی در این خصوص آموزش دیده‌اند و در این مواقع کمک خواهند کرد.

این فعال حقوق حیوانات اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ناآگاهی، ترس و یا هر دلیل دیگری یک بزمجه کشته شده است اما به قدری این موضوع در فضای مجازی و رسانه‌ها بزرگ و بزمجه، خطرناک نشان داده شده که می‌تواند به عنوان یک آموزش نادرست باشد و اگر دوباره مردم این حیوان را ببینند، فکر می‌کنند این حیوان بسیار خطرناک است و حتما باید آن را کشت.

وی با بیان اینکه اسیر، صید و محدود کردن حیوانات از نظر قانونی ممنوع است، تاکید کرد: اگر مردم با بزمجه و یا هر گونه بسیار بزرگ‌تر از آن روبرو شوند باید بلافاصله به آتش‌نشانی، محیط زیست و یا پلیس اطلاع دهند، این ارگان‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و اقدام لازم را انجام می‌دهند.

آشنایی با ارگان‌های مسئول ساده‌ترین آموزش به مردم است

امیری شریفی با بیان اینکه مردم باید ارگان‌هایی که به این گونه موارد رسیدگی می‌کنند را بشناسند، اضافه کرد: این آموزش ساده‌ترین و عام‌ترین آموزشی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه راه رفع تقابل با حیوانات اقدام خودسرانه و یا کشتن آنها نیست، گفت: وقتی مردم خودسرانه به این مسائل ورود پیدا می‌کنند، به خود و حیوانات آسیب خواهند رساند، به خصوص در برخورد با خزندگان و پستانداران عظیم جثه که خطرات جبران‌ناپذیر جانی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

مسؤل پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات با بیان اینکه این پایگاه جلساتی را پیرامون امداد و نجات حیوانات با مسئولان سازمان محیط زیست داشته است، افزود: دیده بان حقوق حیوانات در کنار مسئولان محیط زیست فعالیت‌هایی را پیرامون حفظ حقوق حیوانات انجام می‌دهد که این فعالیت‌ها به رفع تقابل، نجات حیوانات و جلوگیری از خطرات تهدید کننده مردم منجر خواهد شد.

امیری شریفی با بیان اینکه بزمجه بیابانی جزء حیوانات حمایت شده است و برای کشتن این حیوان مجوز صادر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: شخصی که این حیوان را کشته است، متخلف محسوب و بر اساس قانون جریمه‌ای برای ضرر رساندن به طبیعت از متخلف دریافت می‌شود.

قاتل‌های سریالی سابقه حیوان آزاری دارند

وی با اشاره به حیوان آزاری به صورت آگاهانه تصریح کرد: حیوان آزاری از نمونه‌های مسلم مشکلات روانی است و انسان سالم از آزار دادن حیوانات خوشحال نمی‌شود.

وی افزود: این موضوع در ابتدا به کنترل اجتماعی و آموزش نیاز دارد و در کنار کنترل اجتماعی برخورد اجتماعی و یا قضایی در برخی موارد نیز نیاز است و حتی برخی از متخلفان نیاز به درمان‌ دارند.

امیری شریفی با بیان اینکه بسیاری از قاتل‌های سریالی، سابقه حیوان آزاری دارند، اظهار کرد: این قضیه به طور مستند ثابت شده است، فردی که حیوان آزاری می‌کند، نه تنها برای حیات وحش و حیوانات که برای جامعه انسانی نیز خطرناک است.

وی ادامه داد: این فرد وقتی به حیوان رحم نمی‌کند ممکن است با همجنس و همنوع خود نیز درگیر شود و در نوع بسیار حاد ممکن است به یک قاتل تبدیل شود و به همنوع خود صدمات جانی وارد کند و حتی در برخی موارد به قاتل سریالی تبدیل خواهد شد برای مثال خفاش شب نمونه‌ای از قاتل‌های سریالی است که در ابتدا سگ و گربه دار می‌زد.

این فعال حقوق حیوانات به کیفرهای حیوان آزاری و کشتن حیوانات اشاره و تصریح کرد: در ایران حیوان آزاری، جرم انگاری نشده است، قوانین عام موجود هم قوانین زیست محیطی هستند.

واژه "حیوان آزاری" در قوانین وجود ندارد

امیری شریفی ادامه داد: اگر فردی، یک گونه وحشی را آزار دهد یا بکشد و یا محدود کند طبق ضوابط باید ضرر و زیان وارد شده به طبیعت را بپردازد و دادگاه آن فرد را جریمه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه واژه حیوان آزاری در قوانین وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند پروژه پایان‌نامه در خصوص جرم‌انگاری حیوان آزاری با همکاری چند دانشجوی حقوق و حمایت دیده‌بان حقوق حیوانات در حال انجام است، بسیاری از کشورهای پیشرفته حیوان آزاری را فی نفسه یک جرم قضایی می‌دانند.

مسؤل پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات با بیان اینکه در حدود ۳۰ سال گذشته تنها در چند مورد با حیوان آزاری برخورد شده است، گفت: مواردی وجود داشته که فردی که اقدام به زنده آتش زدن یک الاغ کرده بود در ابتدا به ۵۰ ضربه شلاق و سپس با اختیارات قاضی به حفظ ۵۰ روایت و حدیث در خصوص محبت به حیوانات محکوم شد.

امیری شریفی ادامه داد: در سال گذشته نیز شخص دیگری که اقدام به حیوان آزاری کرده بود، به دلیل برخی نقایص در سیستم قضا و نبود قانونی در این راستا، به مجازات مشابهی محکوم شد، در چنین شرایطی، حکم قضایی به رویه قضایی تبدیل می‌شود یعنی قاضی می‌تواند مستند به این رویه احکام مشابه صادر کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی انجام شده تا حیوان‌آزاری، جرم انگاری و به حیطه جرایم وارد شود، اضافه کرد: هیچ کس اجازه ندارد، هیچ حیوانی حتی گنجشک، کلاغ، قمری، سگ و گربه را از طبیعت حذف کند مگر اینکه مجوز داشته باشد.

مسؤل پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات خاطرنشان کرد: مردم هر حیوانی از جوجه کوچک پرندگان تا پستانداران بزرگی مانند خرس و پلنگ را مشاهد کردند حتما به محیط زیست و یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

امیری شریفی اظهار کرد: در حال حاضر محیط زیست دارای شماره خاص و ویژه‌ای مانند آتش نشانی و پلیس نیست اما قرار است در آینده، یک شماره ملی به سازمان محیط زیست اختصاص داده شود و تا زمانی که این موضوع اجرایی شود مردم می‌توانند از ۱۱۸ شماره نزدیک‌ترین اداره محیط زیست به منطقه خود را بگیرند و یا موضوع را به آتش‌نشانی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      والا ما هم نمیدونستیم چیه اما الان دیگه فهمیدیم

    • بدون نام

      برو بابا
      هرکی بود اینو میکشت
      دایناسوره این

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر این حیوان دست خارجی های کافر بود کلی در موردش فیلم مستند و غیره می ساختند اما ما چی ؟؟؟

    • شا ه نظر

      واقعا متأسفم یک زمانی ارزش میراث فرهنگی رو نفهمیدیم حالا هم ارزش حیات وحش نمی فهمیم

    • توریست

      سلام.اطلاع رسانی وکار فرهنگی دراین زمینه جزء واجبات است چون نه دین ما ونه اخلاق و فرهنگ این را جائز نمی داند

    • زهرا

      ماباید یاد بگیریم که فرصت زندگی دادن و زندگی کردن را به همه مخلوقات خداوند را بدهیم چون همه جاندارند و جان خود را دوست دارند.

    • بدون نام

      چقدر زیبا و به نظر نادر می یاد...
      جای خالی قوانین در اینجا هم مشهوده مجلسی هایی که به یه اف گفتن دادشون می ره هوا اینجاها رو که جزء وظایف ذاتیشونه رو فراموش نکنند دوستانی که به خود اجازه می دهند در هر مسئله ای دخالت کنند از وظایف ذاتی شون غافل نشن خواهشن

    • بدون نام

      جای تاسف داره واقعا

    • بدون نام

      به ادمش رحم نمی کنن دیگه این حیوون زبون بسته جای خودش رو داره...

    • ایزدی

      ادمین جان اینا چیه نوشتی این مربوط به روستای جهان اباد هست نه جهاد اباد مربوط به شهرستان خرامه هستش در 75 کیلومتری شیراز نه برخوار و میمه!!!!

      پاسخ ها

      • حمید

        چرا تحریف میکنی؟مال جهاد آباد شاهین شهر و میمه هستش

      • بدون نام

        نکنه کار خودت بوده؟؟؟؟؟؟

    • شمیرانی

      افسوس و صد افسوس .......

    • سیف الدین

      سلام کشتن حیوان بی دفاع واقعا شجاعته !!؟؟؟ هرکی بوده نهایت جهالت و نامردیشون رو نشان داده اند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج