جاباما
۱۲۵۲۰۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

قطعنامه شورای امنیت درباره هواپیمای مالزی

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که طبق آن باید دسترسی بین‌المللی به محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزی فراهم شود و درگیری نظامی در اطراف آن پایان یابد

خبرگزاری ایسنا: شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که طبق آن باید دسترسی بین‌المللی به محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزی فراهم شود و درگیری نظامی در اطراف آن پایان یابد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این قطعنامه آمده است که تحقیقاتی کامل، مستقل، بین‌المللی و فراگیر باید درباره هواپیمای MH۱۷ مالزی که روز پنجشنبه هفته گذشته با ۲۹۸ سرنشین در شرق اوکراین ساقط شد، انجام شود.

طبق این قطعنامه جدایی‌طلبان روس‌گرا باید اجازه دهند که بارزسان به محل سقوط این هواپیمای مسافربری که از آمستردام هلند عازم کوآلالامپور مالزی بود، دسترسی داشته باشند. همچنین شبه‌نظامیان این منطقه که خود متهم اصلی در شلیک موشک به این هواپیما هستند، نباید لاشه هواپیما را جا به جا کرده و به وسایل مسافران دست بزنند.

با توافق پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری مالزی و نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی با رهبر جدایی‌طلبان، منطقه غیرنظامی به وسعت ۲۰ کیلومتر اعلام شده و جنازه مسافران نیز در حال انتقال به هلند است. همچنین گفته شده است که جعبه سیاه این هواپیما تحویل مقام‌ها شده است.

تمام ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد استرالیا درباره این قطعنامه رای مثبت دادند و ۹ کشور دیگری که اتباعشان در آن هواپیما بودند، از این قطعنامه حمایت کردند. وزرای امور خارجه استرالیا و هلند به همراه سفیر آمریکا و سایر دیپلمات‌ها از روسیه درخواست کردند تا از نفوذ خود بر روی شبه‌نظامیان استفاده کرده و آن‌ها را به اجرای این قطعنامه ترغیب کند.

فرانس تیمرمانس، وزیر امور خارجه هلند در جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: امیدوارم هم‌اکنون روسیه مسئولیتی که بر دوش دارد، احساس کند و مسوولانه برخورد کند. چنانچه این امر محقق نشود، روسیه از سوی جامعه جهانی منزوی خواهد شد.

این رای گیری پس از یک هفته مذاکرات برای حل مخالفت روسیه با متن این قطعنامه و گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا انجام شد. اتباع ۱۳ کشور از جمله مسافران این هواپیما بودند که گفته می‌شود با شلیک موشک زمین به هوای شورشیان اوکراینی ساقط شده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که سازمان بین‌المللی هوانوردی مدنی (ICAO) باید نقش اصلی هدایت تحقیقات را بر عهده داشته باشد.

لاهه برای سقوط هواپیمای مالزی پرونده جنایت جنگی تشکیل داد

در هلند، دادستان‌ها برای سقوط هواپیمای مالزی یک پرونده تحقیق جنایت جنگی باز کردند. پیشتر کی‌یف اعلام کرده بود که رسیدگی به این پرونده را به لاهه واگذار کرده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنانی گفت حقیقت باید روشن شود. وی همچنین با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. متخصصان هلندی جسد بعضی از قربانیان را در یک ایستگاه قطار در نزدیکی محل حادثه بررسی کردند. تاکنون جسد بیش از ۲۸۰ تن از ۲۹۸ سرنشین این هواپیما پیدا شده است. همزمان وزارت دفاع روسیه گفته است، دقایقی پیش از انهدام هواپیمای مالزی، یک جنگنده اوکراینی، در نزدیکی‌ آن در حال پرواز بوده است. روسیه همچنین گفته که نشانه‌ای از شلیک موشک زمین به هوا ندیده و خواستار توضیح اوکراین شده است.

روسیه: هواپیمای جنگی اوکراین در کنار هواپیمای مالزیایی در حال پرواز بوده است

وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک هواپیمای جنگی متعلق به ارتش اوکراین چند دقیقه پیش از آنکه هواپیمای مالزیایی مورد اصابت قرار گیرد و سقوط کند، در نزدیکی آن در حال پرواز بوده است.

این وزارت از مقامات کی‌یف درخواست کرده است که در این‌ باره توضیح دهند و گفته است که طبق تحقیقات آنها هیچ موشکی در مسیر پرواز این هواپیمای مسافربری عبور نکرده است. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که سیستم ضد هوایی که گفته می‌شود جدایی‌طلبان هوادار روسیه با استفاده از آن هواپیمای مالزیایی را هدف قرار دادند، در اختیار شورشیان قرار نداده است.

بیانیه وزارت دفاع روسیه درست عکس گزارش‌های منابع اطلاعاتی آمریکاست که حاکی از شلیک موشک زمین به هوا از سمت مناطق تحت کنترل شورشیان هوادار روسیه، به سمت هواپیمایMH۱۷ است. کشورهای غربی از احتمال دستکاری جدایی‌طلبان در منطقه سقوط هواپیما برای از بین بردن شواهد ابراز نگرانی کرده‌اند.

جدایی‌طلبان اوکراین، جعبه سیاه هواپیمای مالزیایی را تحویل دادند

هر دو جعبه سیاه هواپیما که اطلاعات پرواز روی آنها ضبط شده به دست مقام‌های هواپیمایی مالزی داده شده است.

الکساندر بورودای، یکی از رهبران ارشد شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در جلسه‌ای که در شهر دونتسک برگزار شد، هر دو جعبه سیاه را به رئیس هیئت متخصصان مالزیایی داد. رئیس این هیئت به خبرنگاران گفته که هر دوی این وسایل به نظر می‌رسد در وضعیت خوبی هستند. بررسی داده‌های ضبط شده در این دو دستگاه به متخصصان امکان می‌دهد تا اطلاعات بیشتری از دلایل سقوط هواپیما داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج