جاباما
۱۲۵۷۵۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

امکان حرکت دندانها در هر سنی به شرط سلامت لثه و بافتهای نگهدارنده دندان وجود دارد گرچه با افزايش سن مختصری سرعت حرکت دندان کاهش می يابد.

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟
متخصص ارتودنسی

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

ارتودنسی متحرک

منظور از اين درمان ارتودنسی متحرک استفاده از پلاکهای متحرک می باشد که توسط خود بيمار در دهان قرار داده شده و در هنگام غذا خوردن از دهان خارج می شود؛ بنابراين نتيجه اين درمانها کاملا وابسته به همکاری بيمار است. هدف اوليه از اين درمان اصلاح روابط ،موقعيت و اندازه فکين می باشد.پلاکها ممکن است تک فکی ويا دو فکی (روی هر دو فک بالا و پايين ) باشد .

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

اين پلاکها از يک بخش اکريلی و يک سری اجزای سيمی تشکيل شده که پلاک را سر جای خود در دهان نگه می دارند . بخش فعال دستگاه یکسری فنر و يا پيچ می باشد که با فعال کردن انها باعث حرکت دندانها يا بزرگ شدن فکها می شود.
پلاکهای دوفکی که حجيمتر هستند برای تغيير موقعيت و اندازه فک پايين استفاده می شود که با سطوح شيبدار تعبيه شده ، اينکار را انجام می دهند.
از انجا که هدف از اين پلاکها اصلاح ساختار اسکلت می باشد ، حتما بايد پيش از بلوغ استفاده شوند.البته بعد از بلوغ هم امکان استفاده از اين پلاکها وجود دارد وليکن تنها نتيجه آن حرکت دندانها است که تا حدود مشخصی امکان دارد و اگر مشکل ساختار و موقعيت فکها زياد باشد نياز به درمانهای جراحی در کنار ارتودنسی وجود خواهد داشت.
بيمار بايد پلاکهای متحرک را شبانه روز بجز مواقع غذا خوردن استفاده کند و معمولا 6 ماه زمان نياز است تا مشکل بيمار اصلاح شود ، البته ممکن است بيمار در مرحله بعد نياز به استفاده از پلاکهای ديگری هم داشته باشد. در صورت اصلاح کامل مشکل فکی بيمار ، تا مدتی بيشتر بايد بيمار حداقل شبها از پلاک استفاده کند تا نتايج درمان تثبيت شده و برگشت نکند.در اين مرحله امکان حرکات محدود دندانها وجود دارد ولی به دست آوردن دندانهای کاملا صاف و منظم مستلزم درمانهای ارتودنسی ثابت می باشد.البته با پلاکهای متحرک امکان اصلاح بی نظمی های مختصر دندانها در هر سنی وجود دارد.
پلاکهای متحرک بايد بعد هر وعده غذا با مسواک و خمير دندان تميز شود.
اين مورد را نيز بايد ذکر کنم که گاهی برای اصلاح روابط و موقعيت فکها بايد از دستگاههای خارج دهانی استفاده کرد که به پلاکهای داخل دهان متصل می شوند.
البته در پايان درمان ارتودنسی ثابت نيز برای تمام بيماران از پلاکهای متحرک استفاده می شود که اينها اصطلاحا پلاکهای نگهدارنده نام دارند و هدف از انها تنها حفظ دندانهای مرتب شده در موقعيت جديد و جلوگيری از برگشت نتايج درمان می باشد.در واقع بعد از حرکت دندانها، الياف لثه و بافتهای نگهدارنده که مثل کش می مانند کشيده می شوند که بايد به مرور زمان با وضعيت جديد منطبق شده و از برگشت نتايج درمان جلوگيری شود.

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

ارتودنسی ثابت

در اين مرحله از درمان ،هدف ،حرکت دندانها و اصلاح روابط دندانهای دو فک با هم می باشد.در اين مرحله نگينهايی بر روی دندانها چسبانده می شود که اصطلاحا براکت نام دارند و يک سيم از بين اين براکتها گذرانده می شود که با کشهای ظريفی که به دور براکتها انداخته می شود(و می توانند رنگی باشند) در جای خود ثابت می شوند.اين کشها هر جلسه تعويض می شوند ولی سيمها ممکن است هر جلسه عوض نشود و براکتها هم که تا پايان درمان باقی می مانند.اين درمان برخلاف درمانهای متحرک، وابسته به همکاری بيمار نيست.البته مراقبتهای خاصی بايد انجام شود از جمله اينکه در تمام طول درمان که حدود ۱۵-۲۰ ماه (گاهی تا ۲۴ ماه)طول می کشد،نبايد بيمار غذاهای با قوام سفت مثل ته ديگ ، بلال ، زيتون و .... استفاده کند.در غير اينصورت براکت از دندان جدا می شود که مستلزم چسباندن براکت جديدی می باشد که باعث طولانی شدن درمان و اسيب به دندان می شود.ازنظر بهداشتی نيز نياز به مراقبتهای خاص و کامل توسط بيمار می باشد تا از ايجاد پوسيدگی و تغيير رنگ دندانها جلوگيری شود.

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

امکان حرکت دندانها در هر سنی به شرط سلامت لثه و بافتهای نگهدارنده دندان وجود دارد گرچه با افزايش سن مختصری سرعت حرکت دندان کاهش می يابد.
گاهی به دليل عدم همخوانی اندازه فک ودندانها ويا وجود مشکلهای فکی متوسط که امکان جفت شدن قابل قبول دندانها را ميسر نمی کند (وقتی بيمار بعد بلوغ مراجعه کرده و امکان اصلاح روابط فکی نيست و تمايل به جراحی نيز وجود ندارد)،بايد از دندانهای دائمی بيمار کشيده شود .
معمولا دو دندان اسيای کوچک بالا يا چهار دندان اسيای کوچک بالا و پايين کشيده می شوند . البته بسته به شرايط ممکن است دندانهای ديگر از جمله يک دندان ثنايا ( دندان جلو )پايين کشيده شود ؛ اما به عنوان يک قانون هرگز نبايد دندانهای نيش کشيده شوند ( حتی اگر کاملا بيرون زده باشد بايد دندان پشتی کشيده شود و دندان نيش به جای خود حرکت داده شود)
فواصل ايجاد شده در اثر کشيدن دندانها با حرکت ساير دندانها در پايان درمان به طور کامل بسته شده و بيمار هيچ مشکلی از نظر زيبايی ، جويدن ويا تکلم نخواهد داشت.
گاهی بعد از کشيدن دندانهای گفته شده و حرکت ساير دندانها ، فضا برای رويش دندانهای عقلی که در مسير رويشی مناسبی باشند ،مهيا میشود ؛ بنابراين اگر تصميم به درمان ارتودنسی داريد در کشيدن دندانهای عقل خود عجله نکنيد مگر اينکه دکتر متخصص ارتودنسی تجويز کند.
ذکر اين نکته نيز مهم است که بايد بدانيد که کشيدن دندان عقل باعث مرتب شدن دندانهای جلو نشده و از فضای دندان عقل نمی توان برای منظم کردن دندانهای نيش و قدامی استفاده کرد.برای همين گاهی علاوه بر کشيدن دندانهای عقل با مسير رويشی نامناسب بايد دندانهای اسيای کوچک را نيز برای منظم کردن ساير دندانها کشيد. بار ديگر متذکر می شوم که اگر قصد درمان ارتودنسی داريد حتما بايد کشيدن هر دندانی با نسخه مکتوب متخصص ارتودنسی انجام دهيد.


درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

در پايان درمانهای ارتودنسی برای تمام بيماران بايد از درمانهای نگهدارنده استفاده کرد که بسيار مهم است .هدف از اين مرحله در واقع آداپته کردن لثه و بافتهای نگهدارنده دندان با وضعيت جديد است . از آنجاييکه لثه بافتهای نگهدارنده دندانها مثل کش می ماند بعد از درمان ثابت مدتی زمان نياز است تا اين بافتها خود را در وضعيت جديد بازسازی کرده و جلوی برگشت نتايج گرفته شود. در اين مرحله بسته به نوع مشکل اوليه بيمار،همکاری و خواست بيمار نوع نگهدارنده(يا اصطلاحا ريتينر) انتخاب می شود. نوع معمول نگهدارنده ،پلاکهای متحرک است که برای فک بالا و پايين به صورت جداگانه تهيه می شود.می توان از پلاکهای شفاف تيز استفاده کرد. اين پلاکها بايد در ۳-۴ ماه اول به صورت ۲۴ ساعته جز زمان غذا خوردن استفاده شود و بعد از آن تا ۱۲ ماه به صورت شبانه استفاده شود و پس از آن به مرور استفاده از پلاک قطع شود البته به شرطی که وضعيت دندانهای عقل مشخص شده باشد و رشد بيمار نيز تقريبا به طور کامل تمام شده باشد.

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟
درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

دکتر محمد بهناز
متخصص ارتودنسی

درمانهای ارتودنسی به چه صورتی می باشد ؟

آدرس: تهران - میدان آرژانتین - بلوار بیهقی - نرسيده به کوچه هشتم - پلاک ۶ - طبقه ۱

تلفن: ۸۸۵۲۹۴۵۲

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج