۱۲۶۱۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

چند سالی است که به یمن حضور هنرمندانی جوان، چهره خاکستری و بی‌روح شهری هم‌چون تهران کمی متفاوت‌ شده است.

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

برترین ها: چند سالی است که به یمن حضور هنرمندانی جوان، چهره خاکستری و بی‌روح شهری هم‌چون تهران کمی متفاوت‌ شده است. «مهدی قدیانلو» یکی از هنرمندانی است که کارهای جالبی را بر دیوارهای شهر تهران خلق کرده و قصد در زیباسازی شهر دارد.

وبسایت مطرح Weezbo.com آلبومی از تصاویر هنرمندی قدیانلو را منتشر کرده است که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۱. «مهدی قدیانلو» یکی از پرکارترین و موفق‌ترین هنرمندانی است که در زمینه نقاشی دیواری در ایران فعالیت می‌کند. او پیش از این در رشته مدیریت بیمارستانی مشغول تحصیل بود اما در نهایت به دنبال علاقه‌اش رفت و در رشته نقاشی مشغول به تحصیل شد. آقای قدیانلو در مقطع كارشناسی‌ارشد، رشته انيميشن (نقاشی متحرک) خوانده است.

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۲. پس از پایان جنگ و در دهه ‌های۷۰ و ۸۰ خورشیدی، شهرداری‌های شهرهای مختلف نخستین گام‌ها برای زیباسازی شهرشان را برداشتند. کاری که پیش‌تر برای یک جامعه‌ی درگیر انقلاب و جنگ٬ تجملی، غیرضروری و حتی ممنوع به نظر می‌رسید. از این سال‌ها به بعد بود که تنوع بیشتری در نقاشی‌های دیواری به چشم خورد و هنرمندان چیره دست بسیاری در این زمینه خودنمایی کردند.

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۳. یکی از این هنرمندان، «مهدی قدیانلو» است که چندسالی است دیوارهای تهران را تبدیل به نمایشگاه بزرگی از کارهای خود کرده است. در سال ۱۳۸۵ فراخوانی از طرف شهرداری تهران داده شد که طبق آن از هنرمندان دعوت شده بود، طرح‌ها و ایده‌هایشان را برای دیوارهای شهر ارسال کنند. سرانجام طرح‌های مهدی قدیانلو برای اجرا در سطح شهر انتخاب شد و کار او آغاز شد.

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۴. مهدی قدیانلو می‌گوید: «من دير متوجه علاقه‌ام به نقاشی و هنر شدم. يك روز بسيار اتفاقی يكی از بستگان از من خواست چهره او را طراحی كنم. اين اتفاق باعث شد در كلاس‌های نقاشی ثبت‌نام كنم. كارم را با طراحی و مينياتور شروع كردم اما به‌دليل جذابيت بيشتر نقاشی روی بوم، مينياتور را رها كردم.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۵. آقای قدیانلو درباره نخستین کار نقاشی دیواری‌اش می‌گوید: «از سال ۸۵ طراحی برای ديوار را آغاز ‌كردم. پس از یک سال، نخستين كارم روی ديوار پياده ‌شد. اولين كار يک آكواريوم بزرگ و سبز است كه در منطقه جنت‌آباد كشيده بودم. پس از آن کار بود که فکر کردم، می‌تواند بقیه نقاشی‌ها کمی بلندپروازانه‌تر باشد. اتفاقی كه اين روزها افتاده است.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۶. عده‌ای معتقدند بيشتر كارهای مهدی قديانلو سوررئال است و سبك خاصی را دنبال می‌كند، اما خودش اين حرف‌ها را قبول ندارد. او در این باره می‌گويد: «به سبک خاصی متعهد نيستم چرا كه وقتی سبک خاصی را انتخاب می‌كنيد ناخودآگاه دچار محدوديت می‌شويد. وقتی تصويرسازی برای مردم انجام می‌شود بايد رضايت مخاطب مدنظر قرار گيرد نه پيروی از یک سبک خاص.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۷. شهرت آقای قدیانلو تنها محدود به ایران نیست. روزنامه لوموند در سال ۱۳۸۸ در مطلبی که به طرح زیباسازی در شهر تهران پرداخت، نوشته بود: «مهدی قديانلو هنرمند ايرانی معتقد است كه ‏جايگزينی نقاشی‌های ديواری فعلی با نقاشی‌های پیشین مثلا با مضمون صلح را می‌توان يک حركت انقلابی در ایران ناميد.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۸. تاکنون انتقادهای زیادی به تصاویر و نقاشی‌هایی که پیش از این بر دیوارهای شهر تهران نقش بسته بود شده است. برخی معتقدند، بسیاری از این تصاویر برای مثال در طول سال‌های جنگ تنها با هدف پاسداشت «شهدای جنگ» نقاشی شده است. تصاویری که حالا با گذشت سالیان نیاز به تغییراتی اساسی دارد.

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۹. آقای قدیانلو در مورد طرح اولیه برای هر یک از کارهایش می‌گوید: «وقتی كاری به من پيشنهاد می‌شود، دوست دارم بدانم در فضای آن محل چه می‌گذرد. از يک صبح تا غروب در منطقه گشت می‌‌زنم و ديواری كه قرار است روی آن كار انجام شود را از زاويه‌های مختلف بررسی می‌كنم.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۱۰. مهدی قدیانلو می‌افزاید: «در نقاشی‌های روی ديوار بيشتر توجهم به انسان‌ها است. سعی می‌كنم به انسان‌ها از نزديگ نگاه نكنم. در كارها درگير اشخاص نشوم و از دورتر مردم را ببينم. كارهای من اكثرا به ‌صورت دسته‌جمعی است. برای اضافه كردن جذابيت بصری سعی می‌كنم از اتومبيل، به هم ريختن نيروی جاذبه و... استفاده كنم تا بتوانم داستانی را كه می‌خواهم، بگويم.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۱۱. قديانلو به مشکلات کارش نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی قراردادی بسته می‌شود، تورم در آن پيش‌بينی نمی‌شود. این مسئله یکی از دلایلی است که سبب می‌شود، كارهايی طراحی كنیم كه خلوت باشند تا بتوانند هزينه‌ها را اينگونه جبران كنند. يكی ديگر از مشكلاتی كه سر راه نقاشی ديواری‌ هست، وجود تخريبگرها است. در مكان‌هايی كه نقاشی‌ها در دسترس هستند، امكان خرابكاری بيشتر است.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۱۲. آقای قدیانلو لذت زمانی که طراحی‌هایش را در ابعاد بزرگ روی دیوارهای شهر می‌بیند را غیرقابل وصف می‌داند و می‌‌گوید: «با وجود این لذت غیر قابل وصف، آثار هنری شهری به مرور زمان از بين می‌روند و جايشان را به كارهای جديد می‌دهند. بايد قبول كنيم كه اين كارها دائمی نيستند و روزی كارهای بهتر از هنرمندان جوان‌تر جايگزين‌شان می‌شوند.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۱۳. تعامل با مردم، به گفته قدیانلو بهترين بخش كار او است. او در این باره می‌گوید: «اينكه شهروندان می‌آيند و ابراز احساسات می‌كنند هميشه برايم جالب بوده و هست.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

۱۴. کارهای مهدی قدیانلو این روزها حال و هوای بهتری را به شهر خاکستری تهران هدیه کرده است. مهدی قدیانلو می‌گوید: «امیدوارم توانسته باشم، کمی انسجام و یا حداقل رنگ به چهره مغشوش معماری آلوده و دود گرفته شهر بیاورم.»

هنر، خیابان‌های تهران را جهانی کرد +عکس

در ادامه نیز آثار دیگر این هنرمند را مشاهده می کنید.



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تبسم

      خیلی خوشگله.........

    • سفر

      خوبه!!

    • houri

      خيلى زيباس ب نظر من هم چهره شهر و قشنگتر ميکنه هم باعث ايجاد شادابى ميشه

    • بدون نام

      نقاشی های بسیاز زیبایی است. ولی این نقاشی ها بیشتر در شنال تهران هست و نقاشی های دیواری در جنوب تهران آنقدر هم زیبا و با روحیه و شاد نیستند. چرا ؟

    • سلما

      فوق العاده است

    • محمود رضا

      عالیه
      من همیشه علاقه داشتم اما شرایط باهم یار نبوده ولی بالاخره یروز یاد میگیرم

    • شاهرخ

      کاش از نظر معماری تهرانم عوض میشد
      ساختمانای بتنی قدیمی
      خیابونا و جدولایی که از چند فرسخی مشخصه ایرانه
      کاش حداقل معماری تهران مدرن میشد

    • shahin

      خداییش خیلی قشنگ هستن به ادم حس خوبی میدن. کاش تو شهرستانها هم از این نقاشیها می کشیدند ما که پوسیدیم .

    • کاربر

      خیلی خوبه که

    • لیلا

      خیلی خوشگلن

    • لیلی

      جهانی

    • توکلی

      وای خدای من

    • ترسو

      چی شدهههههههههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج